Gå til innhold

Barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det diskuteres mye rundt barnevernet i mediene om dagen - på godt og vondt. Lurer derfor på, har du noen erfaringer med dem? Og er det på godt eller vondt? Det er jo et hjelpeapparat, så tenker det er synd om mange er skeptiske og nesten redde for dem.

Anonymous poster hash: 029da...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnevernet reddet livet mitt.

Hvis de ikke hadde kommet da de kom hadde livet mitt sett veldig anerledes ut på grunn av alkoholiserte foreldre.

Anonymous poster hash: ef986...219

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjorde mitt liv værre. Og jeg kjenner folk de også har nå ødelagt livet til. 



Anonymous poster hash: 51de3...16d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med dem, men synes det er utrolig dumt med all den negative omtalen da det hever terskelen for at familier som trenger hjelp tar kontakt. Klart at en del sikkert ikke fungerer, og burde ryddes opp i, men et barnevern må vi ha! Og det er mange positive historier vi ikke hører.

Anonymous poster hash: 9fbfd...127

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner barnevernet på godt og vondt, som fosterforelder. Vi har opplevd udugelige saksbehandlere, mangel på oppfølging, både av fosterbarn og av tiltaksplan, mangel på tilsynsfører, og mangel på veiledning til oss fosterforeldre. Jeg har også opplevd fantastiske saksbehandlere som virkelig viser at de er engasjert i jobben sin, og i hvert enkelt barn/fosterfamilie, som har fulgt opp til punkt og prikke, hatt omsorg og forståelse for biologiske foreldre, men samtidig greid å balansere det i forhold til barnets beste, som har vært tilstede for barnet og for oss, og vært utrolig imøtekommende og positive.

 

Heldigvis er det mange år siden vi opplevde den negative siden, men jeg vet jo at slikt stadig forekommer rundt om. Min erfaring er at dette er veldig personavhengig, og ofte kommer an på hvilke bydel eller kommune man har med å gjøre.

 

I det store og hele opplever jeg den kommunale barnevernstjenesten som en instans som jobber til det beste for barna, og gjør så godt de kan, men som, dessverre, ofte ikke greier å gjøre en så god jobb som de gjerne vil, pga knapphet på ressurser.

 



Anonymous poster hash: 958fc...cd1
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet ble kontaktet pga. bekymringsmelding for meg da jeg var en 12-13, dessverre var jeg et ekstremt utspekulert barn og stolte ikke på noen voksne heller ikke barnevernet. Dekket dermed over omsorgssvikten til de sa seg fornøyd med at her var det ikke noe, og forsvant. I ettertid skulle jeg selvsagt ønske jeg ikke gjorde det, da hadde jeg i alle fall hatt en mulighet til å få det bedre.



Anonymous poster hash: c08a8...7ae
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vel egentlig kun sett at barnevernet har fungert med et hint av en enkelt smådårlig saksbehandler.

Dessverre bedriver ene saksbehandleren til en bekjent av meg med juging og det er ikke akkurat en attraktiv kvilitet hos en saksbehandler.

Alle andre saker jeg vet om på et mer "persolig plan" har hatt saksbehandlere som er reelle og som har gjort en god jobb uansett utfallet.

 



Anonymous poster hash: e6076...6a2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet ødela alt.

Det kom en anonym melding om barnet, hvor barnevernet dro barnet ut av mors hjem og satt aøt på hodet. Bekymringsmeldingen var ikke alvorlig, og vi visste hvem den kom fra, hvor vi fortalte at dette må skje rolig fordi det kan ødelegge for samarbeid mellom mor og far i stor grad.

Og hva skjedde? Jo, barnevernet fortalte hvem som hadde sagt det. Barnerent fortalte hvem som hadde sagt noe og tvang vedkommende til å si det foran barnet også.

I dag hater mot far, barnet blir nå manipulert og får munnkurv fra å si noe som helst til noen, er usikker og redd for familiemedlemmet som delte bekymringen. Morens familie har skjelt ut 《tysteren》 og barnet gråter mye og tør ikke si noe om hvorfor til far.

Det er tre år siden, og barnet har lært at det blir et helvetes om det sier i fra om noe til noen, så barnet er nå blitt stille om ting og gråter seg heller i søvn enn å snakke om følelser.

Faen ta barnevernet!

Anonymous poster hash: f96f2...085

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet ødela alt.

Det kom en anonym melding om barnet, hvor barnevernet dro barnet ut av mors hjem og satt aøt på hodet. Bekymringsmeldingen var ikke alvorlig, og vi visste hvem den kom fra, hvor vi fortalte at dette må skje rolig fordi det kan ødelegge for samarbeid mellom mor og far i stor grad.

Og hva skjedde? Jo, barnevernet fortalte hvem som hadde sagt det. Barnerent fortalte hvem som hadde sagt noe og tvang vedkommende til å si det foran barnet også.

I dag hater mot far, barnet blir nå manipulert og får munnkurv fra å si noe som helst til noen, er usikker og redd for familiemedlemmet som delte bekymringen. Morens familie har skjelt ut 《tysteren》 og barnet gråter mye og tør ikke si noe om hvorfor til far.

Det er tre år siden, og barnet har lært at det blir et helvetes om det sier i fra om noe til noen, så barnet er nå blitt stille om ting og gråter seg heller i søvn enn å snakke om følelser.

Faen ta barnevernet!

Anonymous poster hash: f96f2...085

 

For meg virker det som om kritikken her må rettes mot de voksne som har omsorg for barnet. Det kommer ikke tydelig fram her hva som er problemet, og jeg får lite sammenheng i det du skriver, men det er jo tydelig at det er en del ting som ikke fungerer som det skal mellom de som skal ta vare på barnet.

Anonymous poster hash: 958fc...cd1

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som om kritikken her må rettes mot de voksne som har omsorg for barnet. Det kommer ikke tydelig fram her hva som er problemet, og jeg får lite sammenheng i det du skriver, men det er jo tydelig at det er en del ting som ikke fungerer som det skal mellom de som skal ta vare på barnet.

Anonymous poster hash: 958fc...cd1

Det var konfliktfylt mellom far og mor, hvor barnevernet gjorde saken verre. Foreldrene til barnet klarer ikke å samarbeide, men etter saken har ting blitt 3 ganger så ille.

Barnevernet oppnådde ingenting og trakk saken etter å ha skapt mye problemer, spekulasjoner og krangler mellom familiene.

Barnet får nå høre mye dritt om far fra mor og mor har blitt ennå verre å samarbeide med. Far gidder ikke mer og nekter barnet å snakke om mor når barnet er hos far.

Barnet merket ikke konflikten før barnevernet, men gråter mye nå og har det ikke bra. Dette er resultatet av barnevernets dårlige jobb.

Anonymous poster hash: f96f2...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I alle dager. Jeg fatter ikke at det er mulig å legge all skyld på barnevernet når det kommer så tydelig fram at disse foreldrene fungerer såpass dårlig som de gjør. 

 

Altså: i forkant av barnevernets innblanding må noen ha levert en bekymringsmelding. Denne plikter barnevernet å følge opp.

 

Hvordan mener du at barnevernet skapte konflikter i familien? For meg høres det ut som en dysfunksjonell familie som helt fint greier å lage sine egne konflikter. Du sier at far snakker dritt om mor til barnet, og at mor ikke greier å samarbeide? Barnet gråter og har det ikke bra fordi konfliktene påvirker h*n? Og det er barnevernets skyld? Nei, det er foreldrenes skyld, som ikke greier å oppføre seg som voksne mennesker, og sette barnets behov foran sine egne. Disse menneskene er jo ikke egnede til å ha omsorg for et barn, og for meg virker det som om barnevernet ikke burde ha trukket seg ut, snarere engasjert seg enda mer. Stakkars unge. :(

Anonymous poster hash: 958fc...cd1

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet ødela alt.

Det kom en anonym melding om barnet, hvor barnevernet dro barnet ut av mors hjem og satt aøt på hodet. Bekymringsmeldingen var ikke alvorlig, og vi visste hvem den kom fra, hvor vi fortalte at dette må skje rolig fordi det kan ødelegge for samarbeid mellom mor og far i stor grad.

Og hva skjedde? Jo, barnevernet fortalte hvem som hadde sagt det. Barnerent fortalte hvem som hadde sagt noe og tvang vedkommende til å si det foran barnet også.

I dag hater mot far, barnet blir nå manipulert og får munnkurv fra å si noe som helst til noen, er usikker og redd for familiemedlemmet som delte bekymringen. Morens familie har skjelt ut 《tysteren》 og barnet gråter mye og tør ikke si noe om hvorfor til far.

Det er tre år siden, og barnet har lært at det blir et helvetes om det sier i fra om noe til noen, så barnet er nå blitt stille om ting og gråter seg heller i søvn enn å snakke om følelser.

Faen ta barnevernet!

Anonymous poster hash: f96f2...085

Jeg forsto lite av innlegget ditt, men... Kanskje familien burde oppsøke barnevernet selv og få litt råd og veiledning for dette hørtes ikke bra ut for barnet i det hele tatt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I alle dager. Jeg fatter ikke at det er mulig å legge all skyld på barnevernet når det kommer så tydelig fram at disse foreldrene fungerer såpass dårlig som de gjør. 

 

Altså: i forkant av barnevernets innblanding må noen ha levert en bekymringsmelding. Denne plikter barnevernet å følge opp.

 

Hvordan mener du at barnevernet skapte konflikter i familien? For meg høres det ut som en dysfunksjonell familie som helt fint greier å lage sine egne konflikter. Du sier at far snakker dritt om mor til barnet, og at mor ikke greier å samarbeide? Barnet gråter og har det ikke bra fordi konfliktene påvirker h*n? Og det er barnevernets skyld? Nei, det er foreldrenes skyld, som ikke greier å oppføre seg som voksne mennesker, og sette barnets behov foran sine egne. Disse menneskene er jo ikke egnede til å ha omsorg for et barn, og for meg virker det som om barnevernet ikke burde ha trukket seg ut, snarere engasjert seg enda mer. Stakkars unge. :(

Anonymous poster hash: 958fc...cd1

 

 

Milde moses. Hva i alle dager vet du om de er egnet til å ta seg av et barn?

 

Som regel når BV blir involvert er det jo en eller annen grunn. Newsflash: det finnes utrolig mange foreldre som fungerer bedre enn optimalt. 1000- kronersspørsmålet er om BV klarer å bedre situasjonen. Her har vi (nok et) eksempel på at det ikke er tilfelle.

 

BVs aktivitet burde begrenses betraktelig.

 

 

 

Anonymous poster hash: 791be...9a7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårligere enn optimalt skulle det selvsagt være.



Anonymous poster hash: 791be...9a7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble visst snakk om å involvere barnevernet da jeg var liten. Min mor er utspekulert og min far er tøffel, så de klarte å lyve seg ut av situasjonen. Jeg var kuet, og turte ikke si noe.

Barnevernet er heldigvis litt mer oppegående nå. Mine foreldre trengte hjelp, og jeg trengte å komme meg bort. 



Anonymous poster hash: eb955...b25
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Milde moses. Hva i alle dager vet du om de er egnet til å ta seg av et barn?

 

Som regel når BV blir involvert er det jo en eller annen grunn. Newsflash: det finnes utrolig mange foreldre som fungerer bedre enn optimalt. 1000- kronersspørsmålet er om BV klarer å bedre situasjonen. Her har vi (nok et) eksempel på at det ikke er tilfelle.

 

BVs aktivitet burde begrenses betraktelig.

 

 

 

Anonymous poster hash: 791be...9a7

 

 

Vet du noe mer enn det vi har fått opplyst her, eller? Det som er opplyst, er at familien har konflikter de tydeligvis ikke greier å håndtere på en klok måte. Far snakker dritt om mor til barnet, mor greier ikke samarbeide med far, og de greier ikke å skjerme barnet, som gråter og har det dårlig pga dette. Skikkelig gode omsorgspersoner, hva? Her har man oppskriften på hvordan man skal ødelegge et barn. :roll:

Anonymous poster hash: 958fc...cd1

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Vet du noe mer enn det vi har fått opplyst her, eller? Det som er opplyst, er at familien har konflikter de tydeligvis ikke greier å håndtere på en klok måte. Far snakker dritt om mor til barnet, mor greier ikke samarbeide med far, og de greier ikke å skjerme barnet, som gråter og har det dårlig pga dette. Skikkelig gode omsorgspersoner, hva? Her har man oppskriften på hvordan man skal ødelegge et barn. :roll:

Anonymous poster hash: 958fc...cd1

 

Er det så vanskelig å forstå at noen ganger benytter den ene forelderen seg av muligheten til å sende bekymringsmelding til Barnevernet for å ta rotta på den andre forelderen? Gjerne den parten som har tapt en kamp om omsorgen?

 

Jeg har opplevd lignende, og ble sjokkert over hvordan Barnevernet opptrådte. Men etter flytting ble det andre Barneverns-ansatte og det gikk i grunnen mest utover den som hadde brukt dem for å ta hevn. 

Anonymous poster hash: a7fee...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at barnevernet er pliktig å følge opp alle bekymringsmeldinger som kommer inn? Problemene som har kommet i ettertid er fullt og helt foreldrene sine feil og ikke barnevernet. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har fått flere bekymringsmeldinger på barnet mitt. Dette er da bf og hans familie som har styrt, spesielt rundt rettsakene vi hadde.

 

Vel, bv kom og gjorde utredninger. Var på samtale, ble observert.

Følte meg aldri truet på noe som helst måte. Jeg samarbeidet. Bv henla.

 

Bf sendte igjen bekymringsmelding til bv da vi flyttet til annen kommune. Dette var da type 3 mnd siden bv henla første saken. BV i kommune 2 ringte til bv kommune 1 og vips, sak henlagt.

 

Jeg har vært sammen med en som jobber i bv. Der er mer frustrsjon over maktesløsheten dem føler til tider. Hvordan overgripere får treffe sine barn (som dem har begått flere overgrep mot og dømt) uten tilsyn osv.



Anonymous poster hash: e5c22...0d3
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at barnevernet er pliktig å følge opp alle bekymringsmeldinger som kommer inn? Problemene som har kommet i ettertid er fullt og helt foreldrene sine feil og ikke barnevernet.

For det første: Å "følge opp" trenger ikke å bety mer enn å vurdere innholdet i meldingen. De er ikke forpliktet til å kontakte foreldrene som er meldt.

For det andre: Hvilken annen offentlig etat/funksjon ville du sagt det samme om?! "Jeg gikk til psykolog, han fikk meg til å føle meg værre. Sorry Mac, da er det deg selv det er noe galt med. Psykologen er flink, han!" "Barnet er blitt dårligere til å lese etter at det begynte på skolen. For en retard av et barn du har! Læreren er utvilsomt dyktig!"

BV skal da være til hjelp?!

Anonymous poster hash: 791be...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...