Gå til innhold

Når må jeg revaksinete meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 22 år, og startet da vaksinasjonsprogrammet i 1993. Er det tidsfrist for å fornye vaksiner?

Tok hepatit-a for 6 år siden, og da sa de jeg måtte revaksinere innen 10 år for denne.

Men om det er slik for vaksinene i vaksinasjonsprogrammet, er jo det alt for sent?

Anonymous poster hash: 8f255...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er 22 år, og startet da vaksinasjonsprogrammet i 1993. Er det tidsfrist for å fornye vaksiner?

Tok hepatit-a for 6 år siden, og da sa de jeg måtte revaksinere innen 10 år for denne.

Men om det er slik for vaksinene i vaksinasjonsprogrammet, er jo det alt for sent?

Anonymous poster hash: 8f255...07e

Altså, må jeg ta de i to runder til?

Anonymous poster hash: 8f255...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis holder de fleste vaksiner seg i 10 år, før de må fornyes.

Ta dette opp med fastlegen.

Anonymous poster hash: 6e1e0...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man revaksinerer seg når det er "planlagt" å bli utsatt på nytt.

F.eks om du skal til utsatte land, så vaksinerer du deg på nytt før du drar.

Stivkrampe tar du igjen ved f.eks dyrebitt etc.



Anonymous poster hash: fc9cc...554
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er 22 år, og startet da vaksinasjonsprogrammet i 1993. Er det tidsfrist for å fornye vaksiner?

Tok hepatit-a for 6 år siden, og da sa de jeg måtte revaksinere innen 10 år for denne.

 

Høres rimelig ut:

 

Til preeksponeringsimmunisering brukes hepatitt A-vaksine som med én dose gir beskyttelse i ca. ett år. Boosterdose bør gis etter 6-12 måneder. Ettersom vaksinen er forholdsvis ny, er det foreløpig ikke tilstrekkelig dokumentert hvor lenge vaksinen beskytter mot hepatitt A, men tilgjengelig dokumentasjon viser at to doser vaksine gir beskyttelse i mer enn 25 år hos voksne og 15-20 år hos barn.

 

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82748::0:6446:48:::0:0#eHandbook827487

 

Men om det er slik for vaksinene i vaksinasjonsprogrammet, er jo det alt for sent?

Anonymous poster hash: 8f255...07e

 

Hvor lang immunitet du får av vaksiner varierer fra sykdom til sykdom. Man regner vel med at f.eks meslingevaksinen gir deg beskyttelse livet ut. Mens f.eks kikhoste varer ca 10 år.

 

Derfor er det lurt å ta kikhostevaksinen i en eller annen form (ofte kombinert med difteri, stivkrampe og polio). Du har altså 3-4 år igjen før du bør friske opp kikhosten.

 

 

Men dette kan legen din svare mye bedre på.

 

 

Edit: Dette er en fin tråd.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rimelig ut:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82748::0:6446:48:::0:0#eHandbook827487

Hvor lang immunitet du får av vaksiner varierer fra sykdom til sykdom. Man regner vel med at f.eks meslingevaksinen gir deg beskyttelse livet ut. Mens f.eks kikhoste varer ca 10 år.

Derfor er det lurt å ta kikhostevaksinen i en eller annen form (ofte kombinert med difteri, stivkrampe og polio). Du har altså 3-4 år igjen før du bør friske opp kikhosten.

Men dette kan legen din svare mye bedre på.

Edit: Dette er en fin tråd.

Tusen takk for langt og utfyllende svar! :-)

Anonymous poster hash: 8f255...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...