Gå til innhold

Rettsvitenskap(jus)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere over: Det var derfor jeg skrev at det er kanskje litt dumt å sammenligne VGS og Uni.

Jeg hadde forberedt et langt innlegg, men ser at det ikke er noe vits. Du får ha din mening pompom, og det respekterer jeg. Jeg liker heller ikke meningen bak janteloven. Jeg synes det er noe piss. Får man en god karakter, så bør man kunne være stolt av den. Man har tross alt jobbet hardt for å oppnå det.

Men forskjellen mellom deg og meg, er at mens du går rundt og briefer og gjør narr av C-studentene, så er jeg mer ydmyk. For jeg vet hvordan det er å jobbe hardt og ikke oppnå det man har lyst til å oppnå.

Det er kanskje derfor jusstudentene har fått et dårlig rykte?

Hva i alle dager. Hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke brifer? Jeg sier aldri til de i klassen min hvilken karakter jeg har og jeg skryter av dem uansett hva de har sålenge de selv er fornøyd.

Jeg har sagt mange ganger at er man fornøyd med en C så er det kjempeflott og man skal være stolt.

Jeg har aldri gjort narr av noen, jeg sier bare at jeg ikke synes C er en god karakter. Blir helt oppgitt av alt dere klarer å mistolke og lire ut av det.

Jeg verken brifer, skryter eller gjør narr av andre. Jeg vet at man kan drite seg ut, og jeg har selv gjort det. Men jobber man seg ihjel for en gjennomsnittlig karakter, så går man kanskje ikke riktig studium. Man kan ikke forvente at alle andre skal mene at A og B er likt som en C? Det er jo helt bak mål.

Nå er jeg så utrolig lei av å måtte forsvare meg mot ting jeg faktisk ikke gjør eller mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i alle dager. Hvor mange ganger må jeg si at jeg ikke brifer? Jeg sier aldri til de i klassen min hvilken karakter jeg har og jeg skryter av dem uansett hva de har sålenge de selv er fornøyd.

Jeg har sagt mange ganger at er man fornøyd med en C så er det kjempeflott og man skal være stolt.

Jeg har aldri gjort narr av noen, jeg sier bare at jeg ikke synes C er en god karakter. Blir helt oppgitt av alt dere klarer å mistolke og lire ut av det.

Jeg verken brifer, skryter eller gjør narr av andre. Jeg vet at man kan drite seg ut, og jeg har selv gjort det. Men jobber man seg ihjel for en gjennomsnittlig karakter, så går man kanskje ikke riktig studium. Man kan ikke forvente at alle andre skal mene at A og B er likt som en C? Det er jo helt bak mål.

Nå er jeg så utrolig lei av å måtte forsvare meg mot ting jeg faktisk ikke gjør eller mener.

 

Når så mange har forstått hva du har sagt på en måte som ikke er helt riktig, bør du kanskje tenke over om formuleringene dine har vært helt top-notch.

Anonymous poster hash: f3337...b7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En C blir vel en 4er og en E en 2er og en A en 6er? Det er jo vanskeligere å få A enn 6 på vgs

Anonymous poster hash: ed85e...d51

En C er en 3. A er ikke 6 som mange tror, men 5. E er 1 og F er stryk.

Anonymous poster hash: 9b282...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En C er en 3. A er ikke 6 som mange tror, men 5. E er 1 og F er stryk.Anonymous poster hash: 9b282...23a

Her er det verdt å bemerke at denne rangeringen ikke betyr at en A på universitet tilsvarer 5 på videregående. De to rangeringssystemene er ikke direkte sammenlignbare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når så mange har forstått hva du har sagt på en måte som ikke er helt riktig, bør du kanskje tenke over om formuleringene dine har vært helt top-notch.

Anonymous poster hash: f3337...b7b

Nei, men når jeg så har forklart det ord for ord minst ti ganger så er det noen som er treg i oppfattelsen. Formuleringen min har vært helt fint. Jeg skrev at en C ikke er bra, men det betyr ikke at det er dårlig. Det er ikke vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbake til ts spørsmål: Studerer ikke juss selv, men kjenner flere som gjorde det. Var visst mye karakterpress i begynnelsen, men har inntrykk av at det har gitt seg litt nå. Tror bare en må lære seg å ikke tenke så mye på hva andre skulle mene om hva som er " godt nok" på dette studiet og heller konsentrere seg om hva en selv har kapasitet til å få til.

Det er veldig mange som studerer juss og alle disse kan ikke få jobb i de mest prestisjetunge advokatfirmaene etter endt studie. Karakterfordelingen er normert så disse plukker ut de med høyt snitt. MEN du behøver jo ikke jobbe i et prestisjetungt advokatfirma! Hva gjelder jobbmuligheter er juss litt sånn potetutdanning som kan brukes til veldig mye

 

Står en del nyttig info her:

https://utdanning.no/utdanning/uit.no/rettsvitenskap_jus_-_master_5-arig

Endret av Kvark22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men når jeg så har forklart det ord for ord minst ti ganger så er det noen som er treg i oppfattelsen. Formuleringen min har vært helt fint. Jeg skrev at en C ikke er bra, men det betyr ikke at det er dårlig. Det er ikke vanskelig å forstå.

1. Ingen bryr seg om du er stolt av B-snittet ditt. Det må du gjerne være.

 

2. Ingen bryr seg om hva du mener er en bra karakter for deg eller ikke. Det har ingen allmenn interesse.

 

3. Folk bryr seg når du påstår at en C-student ikke er egnet til jussen eller ikke like egnet som deg. Når det er mange faktorer som har betydning for resultat, blant annet miljø og veiledning, som du selv lener deg i stor grad på, selv i en KG-diskusjon. 

 

4. Jeg har nok ingen grunn til å få prestasjonsangst av ditt nivå. 

 

5. Jeg tror du må være et troll, for dette er lavmål. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0be51...9b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor tar du ikke opp igjen denne D-eksamenen og forbedrer den? Om den er grunnen til at du har B-snitt.  

Anonymous poster hash: 0be51...9b0

 

Husk på at om man studerer i Tromsø må man lese til 60 stp for å ta opp én eksamen, og man kan kun gjøre det ett år etter man opprinnelig tok den. Ikke alle som studerer i Bergen (og Oslo?) og har like gode muligheter til å forbedre karakterer ;-)

Anonymous poster hash: 24881...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Husk på at om man studerer i Tromsø må man lese til 60 stp for å ta opp én eksamen, og man kan kun gjøre det ett år etter man opprinnelig tok den. Ikke alle som studerer i Bergen (og Oslo?) og har like gode muligheter til å forbedre karakterer ;-)

Anonymous poster hash: 24881...545

 

 

I Bergen kan man bare ta opp igjen 3 eksamener i løpet av 5 år så det er ikke så mye det heller. TROR JEG.

 

 

Men Pompom har rett, prestisjefylte advokatfirmaer går etter høye karakterer og de følger deg livet ut. Det har jeg også hørt av flere forelesere som til og med har egne praksiser ved siden av.

 

Men at det er vanskelig å få kun Ber og Aer mener jeg fremdeles og er uenig i Pompom angående det.

Anonymous poster hash: 1dfd7...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart kan man si seg fornøyd, det er helt opp til en selv. Men vil man ha de beste jobbene og høy lønning så må man faktisk jobbe litt hardere. C-snitt er greit, men innenfor jussen er det ikke bra. Det store flertallet er det store flertallet, de skal ha de vanlige jobbene. De som er best er de som får de beste jobbene. Er man fornøyd med det, så er jo det helt flott!

Men du har jo også skrevet "man går ikke på jussen med C eller D som mål". Jeg kjenner mange som jeg studerer sammen med, som er fornøyd med C. Nettopp fordi man ikke sikter etter å bli forretningsadvokat. Det er da vel ingenting galt i å gå juss for å sikre seg en utdannelse som kan brukes til mange "vanlige juristjobber", hadde alle ønsket å bli advokat hadde jo staten og næringsvirksomhetene slitt litt

Anonymous poster hash: 24881...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I Bergen kan man bare ta opp igjen 3 eksamener i løpet av 5 år så det er ikke så mye det heller. TROR JEG.

 

 

Men Pompom har rett, prestisjefylte advokatfirmaer går etter høye karakterer og de følger deg livet ut. Det har jeg også hørt av flere forelesere som til og med har egne praksiser ved siden av.

 

Men at det er vanskelig å få kun Ber og Aer mener jeg fremdeles og er uenig i Pompom angående det.

Anonymous poster hash: 1dfd7...8b2

 

Ok, men det er uansett en stor forskjell at om man studerer i Tromsø må man lese til 60 studiepoeng, og ikke 7-20 stp slik som hvis man tar opp eksamen i Bergen. 

Anonymous poster hash: 24881...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte til min egen jobbsøking etter studiet, samt kravene som stilles i større forretningsjuridiske advokatfirmaer. Det er mange som har en oppfatning av at disse er uoppnåelige med så mye som en C på vitnemålet. Dette er på ingen måte riktig, noe jeg tenkte det var greit å nevne.  

 

Videre kjenner jeg flere med C-snitt som har fått stilling som advokatfullmektig. Dersom man vil jobbe med forretningsjuss i større firmaer, kan erfaring fra for eksempel Skatteetaten, Plan- og bygningsetaten, Patentstyret etc. gode døråpnere. I mindre firmaer er det også muligheter med C-snitt rett fra studiet. Så håp er det absolutt.      

En kompis av meg, som ikke hadde tidenes beste snitt, fikk seg jobb som advokatfullmektig i en interesseorganisasjon. Luselønn, men han fikk praksisen. Nå jobber han med forretnings-/skattejus i et multinasjonalt selskap, med god lønn.

Anonymous poster hash: 1f45b...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedr. karakterer: A er veldig bra. B er bra. C er OK. D er under pari. E er "bomma fullstendig på oppgaven, eller?"



Anonymous poster hash: 1f45b...930
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...