Gå til innhold

Rettsvitenskap(jus)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper bare så inderlig at du ikke f.eks. leder en gruppe eller er mentor for en gruppe yngre studenter, Pompom. Vi burde alle dra i samme retning og forsøke å bli kvitt det jævlige karakterpresset som finnes på jussen, men det virker ikke som om det er noe du vil være med på i det hele tatt. Dessverre finnes det mange jusstudenter som deg. 



Anonymous poster hash: f3337...b7b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper bare så inderlig at du ikke f.eks. leder en gruppe eller er mentor for en gruppe yngre studenter, Pompom. Vi burde alle dra i samme retning og forsøke å bli kvitt det jævlige karakterpresset som finnes på jussen, men det virker ikke som om det er noe du vil være med på i det hele tatt. Dessverre finnes det mange jusstudenter som deg.  Anonymous poster hash: f3337...b7b

Jeg synes det er bra at det er karakterpress slik at man kan jobbe for å bli flinkere. Uten press så kan man jo bare gi beng, hvor bra jurister blir det av det? Det er sunt å ha utfordringer og mål å jobbe mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare hva flere erfarne advokater i store firmaer har sagt til meg og flere jeg kjenner. Et A-snitt vitner om at man ikke fungerer så bra sosialt.

Men såklart finnes det flinkere studenter enn meg! Jeg har da aldri påstått at jeg er noen stjerneskuddet. Skjønner ikke hvorfor du skal dra meg inn i det her hele tiden. Hold diskusjonen saklig.

Jeg leser selv ikke så mye, det handler om forståelse. Jeg burde lese mye mer, men når jeg får bra karakterer uansett så er det vanskelig å motivere seg til det. Jeg kom jo selv med et eksempel på en kar som leste seg ihjel og ikke klarte bestå. Det er det som er poenget mitt. Må man jobbe seg ihjel for et C-snitt så er det kanskje ikke riktig studie. Det handler om forståelse.

Det er greit at du synes det er for dumt. Jeg har fortsatt min mening om saken. Det finnes mange gode jobber som bare krever C-snitt, men jeg sikter litt høyere enn det :)

 

Unnskyld meg, et A-snitt vitner om at man ikke fungerer bra sosialt sett? Hvor får du det fra? Skulle du ikke selv ønsket å ha A på alle eksamener fremfor B? Morsomt at du snakker om at folk med C ikke kommer til å nå langt og få de beste jobbene, mens de med A er sosialt tilbakestående så de vil heller ingen ha. Det er kun deg, Pompom, med B i snitt som arbeidsgivere står i rekke for å få tak i. Gratulerer.

 

Er ikke du 30 år? Da kom du jo i gang med jus når du var rundt 26 eller noe, så hvorfor kom du i gang sent hvis du er så ambisiøs som du skal ha det til?

Og ditt sosiale liv er upåklagelig? Fester og venner fra morgen til kveld?

Anonymous poster hash: ed85e...d51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 30 år. Jeg kom ikke i gang sent. Jeg har et godt sosialt liv, både med venner, fest og studierelevant. Jeg beklager om mine meninger provoserer så fælt. Jeg prøver ikke å provosere. Jeg er rimelig lei av denne diskusjonen hvor jeg som person blir angrepet.

Jeg har aldri sagt at arbeidsgivere står i kø for noen med B-snitt, jeg har heller aldri sagt at jeg synes mine egne karakterer er spesielt bra. Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra. Jeg har aldri påstått at jeg selv er er så bra. Jeg vet selv jeg må ta opp med mindre de neste eksamenene går som de skal.

Jeg sa at et RENT A-snitt ikke er noe å trakte etter. Det er ikke nødvendig, og med mindre man har alt det sosiale på stell med frivillig arbeid foreninger osv ved siden, så er det ikke verd det. Selvfølgelig skulle jeg ønske å ha et rent A-snitt, men det er ikke nødvendigvis så bra ut som man skulle tro. Det har jeg fra flere folk som faktisk har noe å si på dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at det er karakterpress slik at man kan jobbe for å bli flinkere. Uten press så kan man jo bare gi beng, hvor bra jurister blir det av det? Det er sunt å ha utfordringer og mål å jobbe mot.

 

Det er kjempesunt å ha utfordringer å jobbe mot! Det er ikke sunt å miste alt mot, grue seg intenst i flere år og føle at man ikke kommer noen vei i livet fordi man ikke bare får A og B. Med din, og de med deg sine holdninger er det sånn hverdagen for svært mange er. Karakterpresset på jussen er gått langt forbi "gjør studenter litt mer ambisiøse og flinkere", og kommet til et veldig usunt stadie.

Anonymous poster hash: c0a5f...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 30 år. Jeg kom ikke i gang sent. Jeg har et godt sosialt liv, både med venner, fest og studierelevant. Jeg beklager om mine meninger provoserer så fælt. Jeg prøver ikke å provosere. Jeg er rimelig lei av denne diskusjonen hvor jeg som person blir angrepet.

Jeg har aldri sagt at arbeidsgivere står i kø for noen med B-snitt, jeg har heller aldri sagt at jeg synes mine egne karakterer er spesielt bra. Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra. Jeg har aldri påstått at jeg selv er er så bra. Jeg vet selv jeg må ta opp med mindre de neste eksamenene går som de skal.

Jeg sa at et RENT A-snitt ikke er noe å trakte etter. Det er ikke nødvendig, og med mindre man har alt det sosiale på stell med frivillig arbeid foreninger osv ved siden, så er det ikke verd det. Selvfølgelig skulle jeg ønske å ha et rent A-snitt, men det er ikke nødvendigvis så bra ut som man skulle tro. Det har jeg fra flere folk som faktisk har noe å si på dette området.

 

Jeg er ikke 30 år. Jeg kom ikke i gang sent. Jeg har et godt sosialt liv, både med venner, fest og studierelevant. Jeg beklager om mine meninger provoserer så fælt. Jeg prøver ikke å provosere. Jeg er rimelig lei av denne diskusjonen hvor jeg som person blir angrepet.

Jeg har aldri sagt at arbeidsgivere står i kø for noen med B-snitt, jeg har heller aldri sagt at jeg synes mine egne karakterer er spesielt bra. Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra. Jeg har aldri påstått at jeg selv er er så bra. Jeg vet selv jeg må ta opp med mindre de neste eksamenene går som de skal.

Jeg sa at et RENT A-snitt ikke er noe å trakte etter. Det er ikke nødvendig, og med mindre man har alt det sosiale på stell med frivillig arbeid foreninger osv ved siden, så er det ikke verd det. Selvfølgelig skulle jeg ønske å ha et rent A-snitt, men det er ikke nødvendigvis så bra ut som man skulle tro. Det har jeg fra flere folk som faktisk har noe å si på dette området.

Når du skriver nedsettende om andre, da er det ikke personlig. Men når andre stiller spørsmålstegn ved deg, da er det personlig, for deg. 

 

De som har gjort det verre enn deg er altså mentalt tilbakestående i forhold til å forstå juss og de som har gjort det bedre enn deg er også mentalt tilbakestående, da sosialt. 

Dermed er også Høyesterett besatt av mange sosialt tilbakestående individer og jeg skulle tro de har noe å si på området.  

 

Det er mye lettere å gjøre ting riktig når man har et stort og nært nettverk av jurister blant familie og venner, slik som du forteller at du har, det er en kjent sak, "easy ride". Da skal man være mye tilbakestående for å ikke få ting til, om man sammenligner med studenter som jobber beinhard, alene, for en C, og må finne ut av ting selv, uten et nettverk å lene seg på og som mater en med "sannheter" om ting. 

 

 

Man kan gi støtte til disse studentene og anerkjenne deres ufordelaktige situasjon og mer krevende egeninnsats, istedenfor å stille spørsmålstegn ved om de har de mentale evnene som skal til for å gjøre det bra i jussen. Læring er ikke er mystikk, men teknikk og teknikken hentes i hovedsak utenfra. Men det sammenfaller ikke med å bruke dem som sammenligningsgrunnlag for å fremheve og forklare sin egen fortreffelighet. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0be51...9b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sa sosialt tilbakestående, ikke mentalt. Og jeg mente typ at man ikke fungerer så godt med andre mennesker, men er veldig god fagmessig. Men nå orker jeg ikke denne diskusjonen mer. Dere får misforstå alt dere orker, bare ikke dra meg inn i det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa sosialt tilbakestående, ikke mentalt. Og jeg mente typ at man ikke fungerer så godt med andre mennesker, men er veldig god fagmessig. Men nå orker jeg ikke denne diskusjonen mer. Dere får misforstå alt dere orker, bare ikke dra meg inn i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare hva flere erfarne advokater i store firmaer har sagt til meg og flere jeg kjenner. Et A-snitt vitner om at man ikke fungerer så bra sosialt.

Men såklart finnes det flinkere studenter enn meg! Jeg har da aldri påstått at jeg er noen stjerneskuddet. Skjønner ikke hvorfor du skal dra meg inn i det her hele tiden. Hold diskusjonen saklig.

Jeg leser selv ikke så mye, det handler om forståelse. Jeg burde lese mye mer, men når jeg får bra karakterer uansett så er det vanskelig å motivere seg til det. Jeg kom jo selv med et eksempel på en kar som leste seg ihjel og ikke klarte bestå. Det er det som er poenget mitt. Må man jobbe seg ihjel for et C-snitt så er det kanskje ikke riktig studie. Det handler om forståelse.

Det er greit at du synes det er for dumt. Jeg har fortsatt min mening om saken. Det finnes mange gode jobber som bare krever C-snitt, men jeg sikter litt høyere enn det :)

Du virker umoden, og du provoserer. Jeg har bedre karaktersnitt enn deg, på et studium med høyere opptakskrav, men jeg synes det burde være mulig å ha litt rundere holdninger. 

For det første står i karakterbeskrivelsene til universitetene at C representerer en "god" besvarelse med rimelig grei selvstendighet. Du bør skille mellom hva du mener du er fornøyd med og hva som objektivt sett er bra, hvis ikke risikerer du å provosere eller såre andre. 

For det andre lurer jeg på hvor du har det fra at A-snitt "vitner om at man ikke fungerer så bra sosialt". Hvor har du det fra? 

Anonymous poster hash: 7ac66...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har HELE TIDEN sagt at MIN MENING er at C ikke er en god karakter. Må du virkelig ha det inn med teskje? Jeg har også hørt dette fra andre i miljøet, og det er da DERES MENING. Hva andre måtte mene er jo helt opp til dem. Skjønner virkelig ikke problemet.

Jeg har det fra et par partnere i ett av Norges største advokatfirmaer. Hvem det er vet du nok ikke, og kan uansett ikke nevne navn. Men UANSETT så spiller vel ikke min og deres mening noen rolle for deg, så hvorfor bryr du deg så veldig?

Jeg bryr meg faktisk ikke hva slags karakter andre har. Men det gjør åpenbart du. Du nevner støtt og stadig hvor mye bedre du og andre er enn meg og at jeg er ditten og datten. Jeg tror du bør gå litt i deg selv og tenke over hva du sier til andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 30 år. Jeg kom ikke i gang sent. Jeg har et godt sosialt liv, både med venner, fest og studierelevant. Jeg beklager om mine meninger provoserer så fælt. Jeg prøver ikke å provosere. Jeg er rimelig lei av denne diskusjonen hvor jeg som person blir angrepet.

Jeg har aldri sagt at arbeidsgivere står i kø for noen med B-snitt, jeg har heller aldri sagt at jeg synes mine egne karakterer er spesielt bra. Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra. Jeg har aldri påstått at jeg selv er er så bra. Jeg vet selv jeg må ta opp med mindre de neste eksamenene går som de skal.

Jeg sa at et RENT A-snitt ikke er noe å trakte etter. Det er ikke nødvendig, og med mindre man har alt det sosiale på stell med frivillig arbeid foreninger osv ved siden, så er det ikke verd det. Selvfølgelig skulle jeg ønske å ha et rent A-snitt, men det er ikke nødvendigvis så bra ut som man skulle tro. Det har jeg fra flere folk som faktisk har noe å si på dette området.

 

Hvor gammel er du da? Hvor gammel var du da du begynte på jus?

Anonymous poster hash: ed85e...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du da? Hvor gammel var du da du begynte på jus?

Anonymous poster hash: ed85e...d51

Hvordan er det relevant? Dere virker hvertfall som noen unger på måten dere hele tiden skal få det til å handle om meg og mine karakterer, og ikke om spørsmålet vi faktisk diskuterte i første omgang. Tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har HELE TIDEN sagt at MIN MENING er at C ikke er en god karakter. Må du virkelig ha det inn med teskje? Jeg har også hørt dette fra andre i miljøet, og det er da DERES MENING. Hva andre måtte mene er jo helt opp til dem. Skjønner virkelig ikke problemet.

Jeg har det fra et par partnere i ett av Norges største advokatfirmaer. Hvem det er vet du nok ikke, og kan uansett ikke nevne navn. Men UANSETT så spiller vel ikke min og deres mening noen rolle for deg, så hvorfor bryr du deg så veldig?

Jeg bryr meg faktisk ikke hva slags karakter andre har. Men det gjør åpenbart du. Du nevner støtt og stadig hvor mye bedre du og andre er enn meg og at jeg er ditten og datten. Jeg tror du bør gå litt i deg selv og tenke over hva du sier til andre mennesker.

Det handler om hvordan du formulerer deg. Indirekte sier du at "en god karakter ikke er en god karakter etter min mening", for C er jo nettopp det - en GOD oppgave, noe du vet om du har lest karakterbeskrivelsene. Du burde skille mellom hvilke krav du stiller til deg selv og hva som bør være brukbart i det større bildet. Jeg har dessuten bare stilt deg personlig spørsmål ved én anledning i til, så du blander anonyme brukere her inne.

Det er du som støter andre jusstudenter ved å stadig poengtere at C ikke er en god karakter. Jeg er redd det kan ha uheldig virkning på mange unge som føler på prestasjonspresset. Derfor bryr jeg meg. 

Anonymous poster hash: 7ac66...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, om det er det som står i beskrivelsen så må jo det være alles mening. Ingen kan mene noe annet enn det som står der. Ok. Jeg synes ikke det er en god karakter. Jeg ville blitt skuffet om jeg fikk det. Men det er meg. Jeg går ikke rundt med plakater på fakultetet for å markedsføre min mening, så jeg tviler sterkt på at en liten forumpost på kvinneguiden vil ha så veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke la henne ha sin egen mening om hva hun synes er bra og ikke er bra?

Jo mer dere kommentererer og på en måte angriper henne, så vil ikke det føre til at hun skifter holdning eller mening. Så det er ikke vits å bruke tiden og energien deres på henne. 

 

Pompom kan ha sine egne meninger uten at det bryr meg, men det som fører til problemer og komplikasjoner er at pompoms kommentarer virker som om hun ser ned på de med C. Selv om kanskje det ikke var det du mente, så ble det ihvertfall slik det ble tolket. 

 

Hvis du synes at C er en middelmådig/dårlig karakter, så kan du vel holde meningen din for deg selv? For når du begynner å skrive om det her, så kan det føre til diskusjoner. Hvordan tror du folk som jobber hardt og ´´bare´´ får C kommer til å føle seg etter å lese kommentarene dine? Du har rett til å ha dine egne meninger, men det handler om vett og skikk det som kommer ut av munnen din eller det som du skriver. 

Blir litt som vennen min som er vegetarianer. Hun MÅ bare fortelle alle at hun er vegetarianer og at det å spise kjøtt er grusomt. 

 

Jeg er nå ferdig med VGS, og jeg kjenner mange som sliter med å få for eksempel 4 i kjemi 2. De jobber knallhardt og de pugger som bare det, men de greier ikke å få bedre enn 4er. Mens jeg trenger bare  2-3 dager på å greie en 6er. Hadde jeg fått en 4er, så hadde jeg selvfølgelig vært skuffet. Ikke fordi jeg synes at 4 er en dårlig karakter, men jeg vet hva jeg er kapabel til. Og istedenfor å briefe at jeg får en 6er, så er jeg med på å hjelpe kompisene slik at de får den 5 de ønsker seg så veldig! Mennesker som har et mål og vilje, er de menneskene jeg beundrer mest :)

 

Blir kanskje litt dumt å sammenligne uni og VGS, men jeg bare brukte meg selv som et eksempel. 

 

PS. Hvis jeg kunne stille deg et spørsmål: 

Hva hadde du gjort, eller hva hadde du syntes hvis din fremtidige kjæreste var en jus student med C i karaktersnitt? 

Bare et lite spørsmål for å prøve å skjønner åssen du tenker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke la henne ha sin egen mening om hva hun synes er bra og ikke er bra?

Jo mer dere kommentererer og på en måte angriper henne, så vil ikke det føre til at hun skifter holdning eller mening. Så det er ikke vits å bruke tiden og energien deres på henne. 

 

Pompom kan ha sine egne meninger uten at det bryr meg, men det som fører til problemer og komplikasjoner er at pompoms kommentarer virker som om hun ser ned på de med C. Selv om kanskje det ikke var det du mente, så ble det ihvertfall slik det ble tolket. 

 

Hvis du synes at C er en middelmådig/dårlig karakter, så kan du vel holde meningen din for deg selv? For når du begynner å skrive om det her, så kan det føre til diskusjoner. Hvordan tror du folk som jobber hardt og ´´bare´´ får C kommer til å føle seg etter å lese kommentarene dine? Du har rett til å ha dine egne meninger, men det handler om vett og skikk det som kommer ut av munnen din eller det som du skriver. 

Blir litt som vennen min som er vegetarianer. Hun MÅ bare fortelle alle at hun er vegetarianer og at det å spise kjøtt er grusomt. 

 

Jeg er nå ferdig med VGS, og jeg kjenner mange som sliter med å få for eksempel 4 i kjemi 2. De jobber knallhardt og de pugger som bare det, men de greier ikke å få bedre enn 4er. Mens jeg trenger bare  2-3 dager på å greie en 6er. Hadde jeg fått en 4er, så hadde jeg selvfølgelig vært skuffet. Ikke fordi jeg synes at 4 er en dårlig karakter, men jeg vet hva jeg er kapabel til. Og istedenfor å briefe at jeg får en 6er, så er jeg med på å hjelpe kompisene slik at de får den 5 de ønsker seg så veldig! Mennesker som har et mål og vilje, er de menneskene jeg beundrer mest :)

 

Blir kanskje litt dumt å sammenligne uni og VGS, men jeg bare brukte meg selv som et eksempel. 

 

PS. Hvis jeg kunne stille deg et spørsmål: 

Hva hadde du gjort, eller hva hadde du syntes hvis din fremtidige kjæreste var en jus student med C i karaktersnitt? 

Bare et lite spørsmål for å prøve å skjønner åssen du tenker :)

 

Hvis man skal sammenligne karakter på uni og karakterer på VGS, så vil en C være en 3'er. Jeg er helt enig med Pompom; en C er ikke en veldig god karakter. Den er helt ok, men ikke god. Helt patetisk at man ikke skal kunne få si sin mening, fordi noen usikre sjeler der ute kanskje kan føle et prestasjonspress.

Anonymous poster hash: 9b282...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Hvis man skal sammenligne karakter på uni og karakterer på VGS, så vil en C være en 3'er. Jeg er helt enig med Pompom; en C er ikke en veldig god karakter. Den er helt ok, men ikke god. Helt patetisk at man ikke skal kunne få si sin mening, fordi noen usikre sjeler der ute kanskje kan føle et prestasjonspress.

Anonymous poster hash: 9b282...23a

 

 

En C blir vel en 4er og en E en 2er og en A en 6er? Det er jo vanskeligere å få A enn 6 på vgs

Anonymous poster hash: ed85e...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal sammenligne karakter på uni og karakterer på VGS, så vil en C være en 3'er. Jeg er helt enig med Pompom; en C er ikke en veldig god karakter. Den er helt ok, men ikke god. Helt patetisk at man ikke skal kunne få si sin mening, fordi noen usikre sjeler der ute kanskje kan føle et prestasjonspress.

Anonymous poster hash: 9b282...23a

Takk! Endelig noen som forstår.

Orker ikke sitere hele innlegget til personen over. Men hvis du sammenligner med kjemi da, så passer nok du innen et studie med kjemi enn dine venner som jobber hardt for å få en 4. Slik er det bare.

Såklart kan man gå et studie og være fornøyd med en ok karakter, men man kan ikke forvente at alle synes man er god når man ikke får mer enn C. Man er gjennomsnittlig. Jeg vet folk er bedre enn meg også, det betyr ikke at jeg prøver å presse dem til å mene at mitt B-snitt er like bra som et A-snitt. Akkuratt som at C ikke er like bra som B. Men det er ikke dårlig.

Hvis andre unge studenter leser det jeg skriver håper jeg de har vett til å forstå at selv om jeg ikke synes C er en bra karakter, så betyr det ikke at alle andre mener det eller at man skal føle seg mislykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis min kjæreste hadde være en C-student hadde jeg synes det var helt flott dersom han var fornøyd med det. Min samboer har ikke gått skole etter ungdomsskolen, hva han gjør med utdanning er opp til han. Jeg elsker ham for ham, ikke karakterer. Så relevansen her ser jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere over: Det var derfor jeg skrev at det er kanskje litt dumt å sammenligne VGS og Uni.

 

Jeg hadde forberedt et langt innlegg, men ser at det ikke er noe vits. Du får ha din mening pompom, og det respekterer jeg. Jeg liker heller ikke meningen bak janteloven. Jeg synes det er noe piss. Får man en god karakter, så bør man kunne være stolt av den. Man har tross alt jobbet hardt for å oppnå det. 

 

Men forskjellen mellom deg og meg, er at mens du går rundt og briefer og gjør narr av C-studentene, så er jeg mer ydmyk. For jeg vet hvordan det er å jobbe hardt og ikke oppnå det man har lyst til å oppnå.

 

Det er kanskje derfor jusstudentene har fått et dårlig rykte? 

Endret av etan-2-ol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...