Gå til innhold

Rettsvitenskap(jus)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Såklart kan man si seg fornøyd, det er helt opp til en selv. Men vil man ha de beste jobbene og høy lønning så må man faktisk jobbe litt hardere. C-snitt er greit, men innenfor jussen er det ikke bra. Det store flertallet er det store flertallet, de skal ha de vanlige jobbene. De som er best er de som får de beste jobbene. Er man fornøyd med det, så er jo det helt flott!

Du snakker om de beste jobbene, men du har ikke relevant jobb ved siden av studiene selv. Da regner jeg med at du ikke har kommet så langt i studiene. Klarer ikke å finne deg overbevisende og regner med at du synes det er ok også. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0be51...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du snakker om de beste jobbene, men du har ikke relevant jobb ved siden av studiene selv. Da regner jeg med at du ikke har kommet så langt i studiene. Klarer ikke å finne deg overbevisende og regner med at du synes det er ok også.

Anonymous poster hash: 0be51...9b0

Hvordan vet du dette mener du? Jeg har jobbet på advokatkontor siden første avdeling. Men når man har leilighet og bikkje må man jobbe ekstra for å ha råd til å leve. Jeg bryr meg fint lite hva du tror på eller ikke, men du kan gi deg med å anta hvordan jeg er eller hva jeg jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du dette mener du? Jeg har jobbet på advokatkontor siden første avdeling. Men når man har leilighet og bikkje må man jobbe ekstra for å ha råd til å leve. Jeg bryr meg fint lite hva du tror på eller ikke, men du kan gi deg med å anta hvordan jeg er eller hva jeg jobber med.

Bra du ikke bryr deg om usaklige tilbakemeldinger. Det er jo sant det Pompom sier, at hvis man har tenkt seg en av de mest attraktive stillingene (i tradisjonell forstand), holder ikke C-snitt. Slik er det i mitt fagfelt også, og i mange andre. Det betyr ikke at C er dårlig eller ubrukelig eller noe slikt, det betyr bare at disse stillingene krever mer, og da må man enten si seg fornøyd med alle de 'vanlige' stillingene eller jobbe mer. Og jobber man vettet av seg uten å komme over C, bør man kanskje innse at evnene ikke strekker til til de mest attraktive stillingene. Kan ikke forstå at dette skal være så kontroversielt?

Anonymous poster hash: 5ad8f...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ulvepopcorn

Haha, vi som har/hadde vanlig deltidsjobb har ikke en sjanse vi altså. Bedre stilt de som blir sponset av pappa altså ;) ikke hør på de surmaga anonyme brukerne pompom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ikke bryr deg om usaklige tilbakemeldinger. Det er jo sant det Pompom sier, at hvis man har tenkt seg en av de mest attraktive stillingene (i tradisjonell forstand), holder ikke C-snitt. Slik er det i mitt fagfelt også, og i mange andre. Det betyr ikke at C er dårlig eller ubrukelig eller noe slikt, det betyr bare at disse stillingene krever mer, og da må man enten si seg fornøyd med alle de 'vanlige' stillingene eller jobbe mer. Og jobber man vettet av seg uten å komme over C, bør man kanskje innse at evnene ikke strekker til til de mest attraktive stillingene. Kan ikke forstå at dette skal være så kontroversielt?

Anonymous poster hash: 5ad8f...b00

 

Det er sant, jeg blir bare irritert over at hun ikke mener C er en god karakter. Det er en god karakter, om man går ut av jussen med C i snitt bør man ikke føle det slik at en er en dårlig jurist, eller har failet totalt. Jusstudenter flest er flinke, og om en da får C - som er den "middelmådige" karakteren - så betyr ikke det at en ikke har noe i jussens verden å gjøre. Karakterpresset på jussen er såpass enormt at jeg ikke synes det er noe vi må støtte opp om. Alle med C i snitt vet at de er et stykke unna de største advokatfirmaene, men det er  mange flere arbeidsgiverer der ute enn de som representeres på Arbeidslivsdagene! 

Anonymous poster hash: f3337...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ab...b00 og ulvepopkorn :)

Jeg har heller aldri sagt at det er en dårlig karakter, at man er en dårlig jurist eller at man har failet totalt. Jeg sa at JEG ikke synes det er en bra karakter, det er en helt ordinær/vanlig/normal/ok karakter. Det betyr ikke at det er dårlig. E er dårlig. Man kan være en god jurist med C-snitt, men man er ikke god nok til de beste jobbene. Det betyr ikke at man ikke kan være svært god innenfor andre jobber. Det er en ordinær karakter, hvor du får en ordinær jobb, og man kan være kjempeflink der. Er man fornøyd med det så er jo det helt supert. Vi trenger jurister og advokater andre steder enn bare toppfirmaene.

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at jeg ikke synes de har noe innenfor jussen å gjøre. Det eneste jeg sa var at dersom man synes det var så vanskelig å få bedre enn C, så er det kanskje ikke riktig studie å gå. Man skal ikke måtte jobbe seg ihjel for en C, men man må såklart jobbe hardt for å få B og A.

Dette ble bare rot merker jeg. Jeg håper bare at poenget kom litt bedre frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Takk ab...b00 og ulvepopkorn  :)

Jeg har heller aldri sagt at det er en dårlig karakter, at man er en dårlig jurist eller at man har failet totalt. Jeg sa at JEG ikke synes det er en bra karakter, det er en helt ordinær/vanlig/normal/ok karakter. Det betyr ikke at det er dårlig. 


La oss ta en nærmere titt på hva du har sagt;
 

Altså, du går ikke på jussen med C eller D som mål. Du kan heller ikke forvente å få de best betalte jobbene. Det er ikke vanskelig å få bra karakterer på jussen.

Her sier du egentlig at C eller D ikke er gode karakterer.
 

 

C er en normal karakter, gjennomsnittlig. B og A er bra. Jeg har selv B-snitt, for jeg dreit meg ut og fikk en D et år. Såklart er A vanskelig å få, det er jo bare typ 10% som skal få det. Men B er betydelig lettere.

For noen er det nok veldig vanskelig å komme seg opp fra C, men da er det kanskje ikke rette studiet å gå.

Igjen, her sier du indirekte gjennom at "B og A er bra" at C ikke er det. 

 

 

Men vil man ha de beste jobbene og høy lønning så må man faktisk jobbe litt hardere. C-snitt er greit, men innenfor jussen er det ikke bra. Det store flertallet er det store flertallet, de skal ha de vanlige jobbene. De som er best er de som får de beste jobbene. Er man fornøyd med det, så er jo det helt flott!

 

Her ser vi enda en gang at C innenfor jussen ikke er bra.

Det jeg forsøker å bli kvitt er denne holdningen du viser her om at C ikke er bra, uansett om du også sier at "C er helt greit, en middelmådig / normal karakter".

 

Å få A er eksepsjonelt bra, å få B er veldig bra, og å få C burde også bli sett på som "bra". Jeg angriper ikke deg nå, jeg angriper hele det synet jusstudenter har på karakterer. Jeg er luta lei av at venninner nærmest hater seg selv for å aldri komme seg unna å få C på eksamen.

 

Det handler ikke om at man ikke går rett inn i en toppjobb med C i snitt, fordi det finnes mange gode jobber C-studenter også har sjans på. En C-student havner ikke automatisk i en perifer kommune, men det er den følelsen en gjerne får av hvordan fremtiden blir for jusstudenter med C i snitt. Og vi har vel ikke glemt at også i jussverdenen kan en faktisk jobbe seg oppover? 
 

Den jevne jusstudent arbeider hardt, og den jevne jusstudent får C. Jeg synes vi må forsøke å endre hele kulturen på jussen som her ville ha sagt den jevne jusstudent er ikke flink, for jo, de er flinke! Skal si deg det at det er ikke store forskjellen mellom meg som har B i snitt og mellom venninnene mine som har C, og da blir det for dumt om A/B-studenter puttes på en slags pidestall, for så mye flinkere er (i alle fall B-studentene) ikke. 

"C-sjiktet" er i tillegg ganske så stort, og to besvarelser som begge har fått C kan ha store kvalitetsforskjeller. Forskjellene mellom besvarelsene i A/B-sjiktene er langt mindre. 

 


Anonymous poster hash: f3337...b7b



Anonymous poster hash: f3337...b7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg sier ikke at C er dårlig. Jeg sier at C ikke er bra. B er bra. C er ok/greit/gjennomsnittlig/ordinært. Jeg sier ikke at C er dårlig i noen av de sitatene, jeg sier bare at det ikke er bra. Det er to forskjellige ting. Jeg har ikke sagt at den jevne jusstudent ikke er flink, jeg sier bare at jeg ikke synes C er en bra karakter, det betyr ikke automatisk at C er en dårlig karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart kan man si seg fornøyd, det er helt opp til en selv. Men vil man ha de beste jobbene og høy lønning så må man faktisk jobbe litt hardere. C-snitt er greit, men innenfor jussen er det ikke bra. Det store flertallet er det store flertallet, de skal ha de vanlige jobbene. De som er best er de som får de beste jobbene. Er man fornøyd med det, så er jo det helt flott!

Er det ikke mer enn bra nok å være en ordinær jurist, hvis man er oppriktig interessert i faget? Synes det alltid er snakk om høyest mulig lønn og best mulig stilling blant jusstudenter. 

Anonymous poster hash: 7ac66...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det det, det har jeg også sagt. Er man fornøyd med et ordinært snitt og en ordinær jobb så er det helt supert. Vi trenger dem i samfunnet vårt. Men vil man ha de beste jobbene og den beste betalingen, så må man være bedre enn ordinær. Jeg tror vi diskuterer vidt forskjellige ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart er det det, det har jeg også sagt. Er man fornøyd med et ordinært snitt og en ordinær jobb så er det helt supert. Vi trenger dem i samfunnet vårt. Men vil man ha de beste jobbene og den beste betalingen, så må man være bedre enn ordinær. Jeg tror vi diskuterer vidt forskjellige ting..

 

Jeg synes faktisk det er irriterende at du her snakker om C-studenter som viktigte fordi vi trenger jo noen som også fyller de ordinære jobbene. Hvordan du har vært gjennom hele tråden underbygger bare for min del det utrolig forvridde synet mange jusstudenter har på karakterer og på livet etter jussen. 

Anonymous poster hash: f3337...b7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er irriterende at du her snakker om C-studenter som viktigte fordi vi trenger jo noen som også fyller de ordinære jobbene. Hvordan du har vært gjennom hele tråden underbygger bare for min del det utrolig forvridde synet mange jusstudenter har på karakterer og på livet etter jussen.  Anonymous poster hash: f3337...b7b

De er like viktige som andre, om ikke viktigere. Du tolker det jeg sier på mest mulig negativ måte. Jeg har bare ment at for å få de beste jobbene nytter det ikke å ha C-snitt. Men jobber man får med et slikt snitt er minst like viktig, om ikke viktigere. Det er bare hva man selv synes er best og riktig for en selv som betyr noe. Jeg har ikke et forvridd syn, jeg vet hva som kreves for å jobbe med det JEG anser som den beste jobben og den beste lønna, og da holder ikke C-snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av professorene ved mitt fakultet stod nettopp og sa at "C er en kjempebra karakter på jussen". Om Pompom er jusstudent bør hun vite at marginene er små og at det er tale om skjønn og litt flaks i enkelte tilfeller. Da ingen gikk ut med rent A-snitt i fjor kan en dedusere seg frem til at Pompom er rimelig eksepsjonell om hun aldri har fått en C. Selv har jeg fått en av mine dårligste karakterer i et av fagene jeg jobbet hardest med. Slik er jussen!

De fleste vanlige dødelige går på en skrell eller flere underveis. Det trenger ikke ha med forståelse å gjøre en gang, man kan ha hatt en dårlig dag.

Anonymous poster hash: 688e4...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått en C nei, men har fått en D. Det sa jeg tidligere. Hvordan det er relevant skjønner jeg ikke helt. Rent A-snitt gjennom alle årene er så og si umulig å få, og er heller ikke noe å trakte etter. Da virker man bare sosialt tilbakestående. Man må ha et liv utenom jussen også.

Skjønner heller ikke hva mine karakterer har å si for min mening om hva som er en bra karakter på jussen.

Hva én professor sier har ikke så mye å si. Professorer kan ha forskjellige meninger.

Skjønner ikke helt hva det er å ta så på vei for at jeg ikke synes C er en bra karakter. Synes du det er det, så er det vel revnende likegyldig hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relevant pga. at du da bør ha visshet om at en kan faile til tross for hard jobbing. Jeg tar ikke på vei, det er dine ord. Denne professoren var heller ingen hvem som helst - så jeg har mer tiltro til hva han sier enn hva du som student sier. Mitt innspill er kun ment som en realitetsorientering, intet annet.

Anonymous poster hash: 688e4...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relevant pga. at du da bør ha visshet om at en kan faile til tross for hard jobbing. Jeg tar ikke på vei, det er dine ord. Denne professoren var heller ingen hvem som helst - så jeg har mer tiltro til hva han sier enn hva du som student sier. Mitt innspill er kun ment som en realitetsorientering, intet annet.

Anonymous poster hash: 688e4...0aa

Jeg har hørt fra flere profilerte advokater at man hvertfall må ha B-snitt, og at en C ikke er bra. Jeg har mer tiltro til det enn en anonym person på et kvinneforum.

Jeg har jo en visshet om at man kan feile, da jeg har gjort det selv. Jeg har fått en D på eksamen, og jeg må jobbe desto hardere for å veie opp for den. Men jobber man seg ihjel for en C, så er man ikke på riktig studie synes nå jeg. Hadde en i klassen som leste over 12 timer om dagen, og han strøk på eksamen. Jussen er rett og slett ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hørt fra flere profilerte advokater at man hvertfall må ha B-snitt, og at en C ikke er bra. Jeg har mer tiltro til det enn en anonym person på et kvinneforum.

Jeg har jo en visshet om at man kan feile, da jeg har gjort det selv. Jeg har fått en D på eksamen, og jeg må jobbe desto hardere for å veie opp for den. Men jobber man seg ihjel for en C, så er man ikke på riktig studie synes nå jeg. Hadde en i klassen som leste over 12 timer om dagen, og han strøk på eksamen. Jussen er rett og slett ikke for alle.

Stjernestudent Jørgen Vangsnes beste tips er å ikke lese for mye. - http://www.osloby.no/nyheter/--Les-mindre_-snakk-mer-5013440.html 

 

Handler ikke om hvor flink man er til å lese, men hvor mye man husker, forstår, har klart å sette i sammenheng, hvor flink man er til å skrive og hva man klarer å formulere på en eksamen. Når en student har forstått det, så er plutselig jussen til for den studenten også.

 

Ser ut til at A-studenten i linken ovenfor ikke var sosialt tilbakestående, kanskje han ganske enkelt er smartere enn deg, kanskje han har bedre studieteknikk, eller har mer erfaring rundt seg. Men det blir for dumt når du dømmer alle som ikke ligger på ditt B-snitt som noe negativt, på det ene eller andre viset. 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 0be51...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare hva flere erfarne advokater i store firmaer har sagt til meg og flere jeg kjenner. Et A-snitt vitner om at man ikke fungerer så bra sosialt.

Men såklart finnes det flinkere studenter enn meg! Jeg har da aldri påstått at jeg er noen stjerneskuddet. Skjønner ikke hvorfor du skal dra meg inn i det her hele tiden. Hold diskusjonen saklig.

Jeg leser selv ikke så mye, det handler om forståelse. Jeg burde lese mye mer, men når jeg får bra karakterer uansett så er det vanskelig å motivere seg til det. Jeg kom jo selv med et eksempel på en kar som leste seg ihjel og ikke klarte bestå. Det er det som er poenget mitt. Må man jobbe seg ihjel for et C-snitt så er det kanskje ikke riktig studie. Det handler om forståelse.

Det er greit at du synes det er for dumt. Jeg har fortsatt min mening om saken. Det finnes mange gode jobber som bare krever C-snitt, men jeg sikter litt høyere enn det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare hva flere erfarne advokater i store firmaer har sagt til meg og flere jeg kjenner. Et A-snitt vitner om at man ikke fungerer så bra sosialt.

Men såklart finnes det flinkere studenter enn meg! Jeg har da aldri påstått at jeg er noen stjerneskuddet. Skjønner ikke hvorfor du skal dra meg inn i det her hele tiden. Hold diskusjonen saklig.

Jeg leser selv ikke så mye, det handler om forståelse. Jeg burde lese mye mer, men når jeg får bra karakterer uansett så er det vanskelig å motivere seg til det. Jeg kom jo selv med et eksempel på en kar som leste seg ihjel og ikke klarte bestå. Det er det som er poenget mitt. Må man jobbe seg ihjel for et C-snitt så er det kanskje ikke riktig studie. Det handler om forståelse.

Det er greit at du synes det er for dumt. Jeg har fortsatt min mening om saken. Det finnes mange gode jobber som bare krever C-snitt, men jeg sikter litt høyere enn det :)

A-studenter er ofte aktive innen sport, og mange er sosiale også. Denne dømmingen opp og ned er lett gjennomskuelig som den simple usikkerheten som rammer de som ikke har nådd helt opp, men som liker å være på toppen.

 

Jeg har ikke skrevet at du er "noen stjerneskuddet." Det er du som kaller A-studenter "sosialt tilbakestående" og omtaler C- studenter som ikke særlig gode. Når du gir deg selv stor definisjonsmakt ovenfor andre burde du også forvente svar på tiltale. 

Disse ideene er for øvrig kjente klisjeer. 

Anonymous poster hash: 0be51...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av dem som styrer hvem som ansettes i ett av Norges største firmaer som sier dette. Ikke noe jeg bare har funnet på. Jeg gir ikke meg selv definisjonsmakt, jeg sier hva JEG SYNES er en bra karakter og ikke. Hvorfor må du ta alt så sykt personlig? Denne diskusjonen gidder jeg ikke mer. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har et stort nettverk av både venner og familie innenfor den juridiske verden. Hva du sier er ikke særlig relevant for meg. Jeg vet hva jeg må ha for å nå dit jeg vil. Det er det eneste som betyr noe. Hva du vil, er opp til deg, og det er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...