Gå til innhold

Matematikere og fysikere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er matematikere og fysikere smarte enn vanlig gjennomsnittlig nordmann som ikke har studert realfag?

For min del føles det som om dem besitter mye kunnskap innen vitenskap og matematikk som imponerer veldig. Og som får dem til å virke smartere enn vanlig nordmenn

Anonymous poster hash: a0313...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Realfag er en relativt krevende retning, som i stor grad krever logisk sans. Jeg vil tro at smarte mennesker som studerer dette gjerne har høyere IQ enn en person som studerer f.eks. sykepleie eller lektor. Jeg studerer realfag og har blitt testet til å ha en IQ på 130, vs. min mor som er sykepleier har en IQ på 100. Jeg tror ikke en person med en lav/gjennomsnittelig IQ ville klart et realfagsstudium med mindre den personen var eksepsjonelt dedikert for det. 



Anonymous poster hash: c6532...6b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du definerer som "smart". Typen min studerer matte og fysikk. Så mye som jeg elsker han så må jeg si at han er mindre smart utenfor klasserommet. Vaskemaskinen er en skummel maskin for han. Han kan vaske klær ja, men han fatter ikke at delikate tøy på "delicate" vask og ull på "wool". At en "hånd" betyr det håndvask. "Aaaaaaaaaaa, det gir jo mening" sier han -.-' 

 

IQ-en hans er på ca 130-140.  

 

Alle rundt oss mener at han er veldig smart. Er nok bare jeg som vet om den andre siden. 

Endret av Ahri
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du definerer som "smart". Typen min studerer matte og fysikk. Så mye som jeg elsker han så må jeg si at han er mindre smart utenfor klasserommet. Vaskemaskinen er en skummel maskin for han. Han kan vaske klær ja, men han fatter ikke at delikate tøy på "delicate" vask og ull på "wool". At en "hånd" betyr det håndvask. "Aaaaaaaaaaa, det gir jo mening" sier han -.-' 

 

IQ-en hans er på ca 130-140.  

 

Alle rundt oss mener at han er veldig smart. Er nok bare jeg som vet om den andre siden. 

At han ikke forstår synlige tegn, som f.eks. på en vaskemaskin, betyr på ingen måte at han er mindre intelligent. Kanskje han har lavere EQ enn folk på sin alder, noe som er ganske vanlig hos folk med høyere IQ. 

Anonymous poster hash: c6532...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del føles det som om dem besitter mye kunnskap innen vitenskap og matematikk som imponerer veldig.

Anonymous poster hash: a0313...c6b

 

Selvsagt har de mye kunnskap innen noe de har studert.

 

Når det er sagt, så er det ofte mer intelligente personer blir tiltrukket av matematikk og fysikk, men der er alltids unntak.

 

Anonymous poster hash: 89ce2...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At han ikke forstår synlige tegn, som f.eks. på en vaskemaskin, betyr på ingen måte at han er mindre intelligent. Kanskje han har lavere EQ enn folk på sin alder, noe som er ganske vanlig hos folk med høyere IQ. 

Anonymous poster hash: c6532...6b7

 

 

Vel, jeg sa at det kommer an på hva du definerer som "smart". 

Hvis man måler det med IQ, så er 130+ ganske imponerende. Jeg personlig liker å se på hele bildet. Selvsagt synes jeg ikke at han er dum, prøver bare å si at det er flere måter å være "smart". 

 

Vil også legge til en morsom historie. Jeg dro for å kjøpe mat med en kompis en gang. En veldig smart fyr med double degree. Mens jeg betalte så hjalp han meg med å legge mat i posen. Koselig det, men han lå melk og juice på druer og bær. Jeg påpekte det og han sa "jeg har aldri gjort dette før". Vel, jeg visste ikke at man trengte erfaring for å legge ting i poser. 

Nei, jeg prøver ikke å si at han er dum. Kommer heller an på hvordan og hva kriteriene dine er når du måler intelligens. 

 

Hvis det du lurer på er IQ, så har folk som studerer matte og fysikk definitivt høy IQ. De fleste som studerer det tester seg selv, og alle jeg kjenner har en IQ på rundt 120+ :)

Endret av Ahri
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke slik at alle høyt intelligente digger realfag.

Anonymous poster hash: cf41d...761

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Realfag er en relativt krevende retning, som i stor grad krever logisk sans. Jeg vil tro at smarte mennesker som studerer dette gjerne har høyere IQ enn en person som studerer f.eks. sykepleie eller lektor. Jeg studerer realfag og har blitt testet til å ha en IQ på 130, vs. min mor som er sykepleier har en IQ på 100. Jeg tror ikke en person med en lav/gjennomsnittelig IQ ville klart et realfagsstudium med mindre den personen var eksepsjonelt dedikert for det. 

Anonymous poster hash: c6532...6b7

 

 

Og det er en grunn til at moren din studerte sykepleie og du tunge realfag. Hadde hun vært smartere, hadde hun visst dette og antakeligvis studert noe annet (og vice-versa).

Endret av Synapomorphy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er en grunn til at moren din studerte sykepleie og du tunge realfag. Hadde hun vært smartere, hadde hun visst dette og antakeligvis studert noe annet (og vice-versa).

Kjenner en sykepleier med 160 i iq!

Anonymous poster hash: cf41d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Realfag er en relativt krevende retning, som i stor grad krever logisk sans. Jeg vil tro at smarte mennesker som studerer dette gjerne har høyere IQ enn en person som studerer f.eks. sykepleie eller lektor. Jeg studerer realfag og har blitt testet til å ha en IQ på 130, vs. min mor som er sykepleier har en IQ på 100. Jeg tror ikke en person med en lav/gjennomsnittelig IQ ville klart et realfagsstudium med mindre den personen var eksepsjonelt dedikert for det. 

Anonymous poster hash: c6532...6b7

 

 

Hvorfor skal en lektor og sykepleier ha lavere IQ? Jeg er lektor og er testet. Har en IQ på 140. Men er lektor i realfag da :P Samboeren min er sykepleier og han har en IQ på 145... Synes det var dårlige eksempler på yrker/studieretninger som ofte har folk med "lavere" IQ. 

Anonymous poster hash: af66b...18a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor skal en lektor og sykepleier ha lavere IQ? Jeg er lektor og er testet. Har en IQ på 140. Men er lektor i realfag da :P Samboeren min er sykepleier og han har en IQ på 145... Synes det var dårlige eksempler på yrker/studieretninger som ofte har folk med "lavere" IQ. 

Anonymous poster hash: af66b...18a

 

 

Syns det er rart du har en IQ på 140 når du ikke skjønner generelle tendenser mot enkelte unntak. At du selv har høy IQ er ikke bevis for at hver eneste lektor utenom deg har 100 i IQ. Nå tror jeg ikke det står så ille til, dette var bare for å illustrere.

 

Så sa vedkommende bare at gjennomsnitsIQ-en på sykepleiere var lavere enn fysikere, ikke at den var lav.

 

Jeg tror nok ikke gjennomsnittsIQ-en på skyepleiere er 140 akkurat. Mange jenter velger det yrke fordi det har en ide av at sykepleier er noe alle jenter klarer uansett fordi jenter har naturtalent i sosiale evner. Dette stemmer selvsagt ikke helt med virkeligheten, men hva kan man gjøre. Poenget er at da havner mange ulike typer mennesker i det yrket, i forhold til fysikk som er en noe sjelden interesse og som engasjerer en spesiell type mennesker.

Anonymous poster hash: 89ce2...cdd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en sykepleier med 160 i iq! Anonymous poster hash: cf41d...761

Det vil alltids være unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som "bare" har fagskole. Hun er mensamedlem.

 

Jeg har høyere utdanning innen realfag og er et godt stykke unna mensa.



Anonymous poster hash: 1453f...74c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvorfor skal en lektor og sykepleier ha lavere IQ? Jeg er lektor og er testet. Har en IQ på 140. Men er lektor i realfag da :P Samboeren min er sykepleier og han har en IQ på 145... Synes det var dårlige eksempler på yrker/studieretninger som ofte har folk med "lavere" IQ. 

Anonymous poster hash: af66b...18a

 

Litt avsporing, men trives du som lektor i realfag? :) Jeg har veldig lyst til det! 

Anonymous poster hash: 720aa...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Syns det er rart du har en IQ på 140 når du ikke skjønner generelle tendenser mot enkelte unntak. At du selv har høy IQ er ikke bevis for at hver eneste lektor utenom deg har 100 i IQ. Nå tror jeg ikke det står så ille til, dette var bare for å illustrere.

 

Så sa vedkommende bare at gjennomsnitsIQ-en på sykepleiere var lavere enn fysikere, ikke at den var lav.

 

Jeg tror nok ikke gjennomsnittsIQ-en på skyepleiere er 140 akkurat. Mange jenter velger det yrke fordi det har en ide av at sykepleier er noe alle jenter klarer uansett fordi jenter har naturtalent i sosiale evner. Dette stemmer selvsagt ikke helt med virkeligheten, men hva kan man gjøre. Poenget er at da havner mange ulike typer mennesker i det yrket, i forhold til fysikk som er en noe sjelden interesse og som engasjerer en spesiell type mennesker.

Anonymous poster hash: 89ce2...cdd

 

De  fleste lektorer har nok mer enn 100 i IQ.

Anonymous poster hash: cf41d...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De  fleste lektorer har nok mer enn 100 i IQ.



Anonymous poster hash: cf41d...761

 

 

 

 

At du selv har høy IQ er ikke bevis for at hver eneste lektor utenom deg har 100 i IQ. Nå tror jeg ikke det står så ille til, dette var bare for å illustrere.

 


Anonymous poster hash: 89ce2...cdd

 

 

 



Anonymous poster hash: 89ce2...cdd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

De  fleste lektorer har nok mer enn 100 i IQ.

Anonymous poster hash: cf41d...761

IQ

Har du noen forskning som støtter dette? De fleste folk har en IQ på 100, hvorfor er lektorer noe annerledes enn gjennomsnittet?

Anonymous poster hash: c6532...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet og jobber innenfor realfag, har relativt høy IQ, men ligger under snittet i allmennkunnskap. Derfor framstår jeg ikke som veldig smart.

Anonymous poster hash: 177f5...cff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor skal en lektor og sykepleier ha lavere IQ? Jeg er lektor og er testet. Har en IQ på 140. Men er lektor i realfag da :P Samboeren min er sykepleier og han har en IQ på 145... Synes det var dårlige eksempler på yrker/studieretninger som ofte har folk med "lavere" IQ. 

Anonymous poster hash: af66b...18a

 

 

En som studerer slike krevende og vanskelige fag, har høyere IQ enn de som studerer enklere fag, og sykepleieutdanningen og lektorutdanningen (du kan legge til fag som juss, politikk, filosofi, etc) er ikke like krevende, det er fag som de med gjennomsnittlig IQ fint kan klare, men å klare studier innenfor fysikk og matematikk er ikke noe de fleste klarer.

 

Det er ingen som sier at sykepleiere, lektorer og jurister har "lavere IQ", men at de som studerer slike krevende fag har høy/høyere IQ. 

Anonymous poster hash: 2d0cd...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet og jobber innenfor realfag, har relativt høy IQ, men ligger under snittet i allmennkunnskap. Derfor framstår jeg ikke som veldig smart.

Anonymous poster hash: 177f5...cff

 

Da regner jeg med at du er typen som er brennende interessert i faget ditt og som bruker mye av tiden på å fordype i ditt eget fagfelt, og bryr deg lite om andre fagfelt.

 

Jeg studerer også realfag, men er en mer gjennomsnittlig student. Studiet er hardt og krevende, og jeg er ikke den flinkeste i klassen (det er mange flinke, så nivået er høyt). Jeg var den flinkeste i klassen på videregånde og surfet gjennom hele vgs, men situasjonen på universitetet er annerledes. På studiet mitt er nivået høyt, og at noen blir fornærmet over det faktum at på slike studier som blir nevnt her, har studenter med høyere IQ, er rart, det blir jo ikke vanskeligere enn disse fagene, men det betyr ikke at alle som studerer disse fagene surfer gjennom studiene, de fleste jobber hardt for å stå.

Anonymous poster hash: 2d0cd...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...