Gå til innhold

Det og få barn er i bunn å grunn en egoistisk handling


Gjest Jean Valjean

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa

Det handler bare om og føre sine egene gener videre.

Nei. Regner med at du ikke har unger selv.

Det er mange forskjellige årsaker til at man får barn. Det kan være at man ønsker noen å passe på, ønsker å spre genene sine, ønsker en familie, ønsker å gi en person muligheten til å oppleve livet, ikke ønsker abort, ikke ønsker enebarn, ønsker hjelp til å brødfø familien, er "babysyk", ikke oppdager graviditeten før hun er langt på vei, ønsker å bidra til samfunnet og dets overlevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Regner med at du ikke har unger selv.

Det er mange forskjellige årsaker til at man får barn. Det kan være at man ønsker noen å passe på, ønsker å spre genene sine, ønsker en familie, ønsker å gi en person muligheten til å oppleve livet, ikke ønsker abort, ikke ønsker enebarn, ønsker hjelp til å brødfø familien, er "babysyk", ikke oppdager graviditeten før hun er langt på vei, ønsker å bidra til samfunnet og dets overlevelse.

 

Og alle de grunnene er  egoisme :) Den siste der, angående samfunnets overlevelse tror jeg ikke stemmer. Alle vet at det finnes mange barn som trenger familier, hvis man vil hjelpe samfunnet adopterer man et barn som trenger det, man setter ikke flere til verden. 

 

Å sette barn til verden fordi man ønsker å gi en person muligheten til å oppleve livet er kanskje det mest egoistiske jeg har hørt. For det første er det vel de færreste som tenker slik, for det andre kommer det av EGET ønske om å "liksom gjøre noe bra for noen". Men denne noen har man jo laget selv, hvorfor i alle dager kunne man ikke da hjulpet noen som allerede er født til et bedre liv? 

 

Den eneste måten å få barn som ikke er egoistisk er når det ikke er ønsket (feks. uplanlagt graviditet). (Adopsjon er noe helt annet.) 

 

Ingen velger å få barn på grunn av andre. Det ligger alltid et personlig ønske om det, og det er egoistisk. Man velger det fordi man selv vil. 

Anonymous poster hash: 8a0d4...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får barn fordi man ønsker seg barn.

Man lar være å få barn fordi man ikke ønsker seg barn.

 

Begge deler er egoistisk fordi man tar et valg basert på hva man selv ønsker eller ikke ønsker. Jeg ser ikke problemet med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får barn fordi man ønsker seg barn.

Man lar være å få barn fordi man ikke ønsker seg barn.

 

Begge deler er egoistisk fordi man tar et valg basert på hva man selv ønsker eller ikke ønsker. Jeg ser ikke problemet med det.

 

Nettopp. Alt vi gjør i livet er egoistisk.

Anonymous poster hash: 8a0d4...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler bare om og føre sine egene gener videre.

 

Haha, det er jo på ingen måte egoistisk.

 

Det er genene som lurer oss. For oss individer er det ikke lurt å få barn. Barn er snyltere. Men genene manipulerer oss på flere måter:

-Har sørget for at det er godt å ha samleie, slik at vi skal gjøre nettopp det

-Gir kvinner et morsinstinkt som hun "må" følge for å ta vare på barna

 

Det er mer egoistisk å ikke få barn.

Anonymous poster hash: bbcd2...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Haha, det er jo på ingen måte egoistisk.

 

Det er genene som lurer oss. For oss individer er det ikke lurt å få barn. Barn er snyltere. Men genene manipulerer oss på flere måter:

-Har sørget for at det er godt å ha samleie, slik at vi skal gjøre nettopp det

-Gir kvinner et morsinstinkt som hun "må" følge for å ta vare på barna

 

Det er mer egoistisk å ikke få barn.

Anonymous poster hash: bbcd2...f12

 

 

Har du tenkt over hva ordet egoisme betyr? For her er du på viddene! 

 

Hvilke grunner har man til å få barn? 

 

-Fordi man har lyst på barn (egoisme)

-Fordi man er babysyk (egoisme)

-Fordi man vil ha familie (egoisme)

-Fordi man ønsker etterkommere (egoisme) 

-Fordi man vil knytte seg sammen med mannen sin (egoisme) 

 

INGEN velger å få barn om de ikke vil ha barn. Ergo, de gjør det fordi de vil selv. (Egoisme) 

 

Å ikke få barn er også egoisme, man ønsker ikke barn og velger utfra eget ønske (ikke hva andre ønsker). 

Anonymous poster hash: 8a0d4...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Å sitte inne og spille dataspill når man vet man burde vært ute er egoistisk. Personen velger å gjøre det han ønsker der og da, dvs spille dataspill. En handling som gir glede. 

 

 

Svaret du peker til er egoistisk jo :) Husk at egoisme ikke handler om at det går utover noen, eller utover seg selv. Det går jo utover min økonomi om jeg velger å gi penger til veldedighet, men det gir en god følelse for meg, og dermed gir det meg "belønning" for handlingen. 

 

Tror dere må lese dere litt opp på hva dette handler om. Det finnes ikke en handling vi gjør som er helt uselvisk. Komplett umulig. 

 

 

Nevn en! :) Jeg utfordrer deg ;)

Anonymous poster hash: 8a0d4...3e8

 

Jeg skrev nok feil, desverre. Skulle stått at det ikke finnes handlinger som i bunn og grunn ikke er egoistiske. Altså er vi enige ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn å grunn så er det slik. Selvsagt dette er noe de fleste ikke vil innrømme.

 

Skjønner ikke hva som er så galt ved å være egoistisk en gang i blant :) Det er jo ikke alle egoistiske handlinger som er "slemme" eller kjipe for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noen sier det, men det finnes mange eksempler på handlinger som er veldig lite egoistiske. Folk som sitter inne hele dagen og spiller dataspill når de vet at de burde vært ute og prøvd å møte en partner, for eksempel. 

Anonymous poster hash: 76fa0...dbf

 

 

Det er jo ikke lite egoistisk?

Man sitter inne og spiller data fordi man vil det. Er ikke det definasjonen på egoistisk? At man gjør det en har lyst til? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er egoistisk å få barn. Det er ikke det samme som at det er galt å få barn. :) Men hvordan noen mener at det er egoistisk å IKKE få barn, det skjønner jeg ikke. 



Anonymous poster hash: 1e80f...da8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som velger å ikke få barn blir sett på som egoistiske de også, skjønn det den som kan  :vetikke:

Det er visst egoistisk å ikke spre genene sine videre i en allerede overfylt og ond verden.

Hvorfor mener du at en som ikke velger og få barn er egoistisk?

Kan du begrunne antagelsen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler bare om og føre sine egene gener videre.

Ja mennesker er egoistiske. What else is new? Er det noe galt i å gjøre ting for ens egen del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Skjønner ikke hva som er så galt ved å være egoistisk en gang i blant :) Det er jo ikke alle egoistiske handlinger som er "slemme" eller kjipe for andre.

 

Tror aldri jeg har sagt det er galt å være egoistisk en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jean Valjean

Ja mennesker er egoistiske. What else is new? Er det noe galt i å gjøre ting for ens egen del?

 

Kan du si meg nøyaktig hvor jeg har skrevet at det er galt å gjøre ting for ens egen del ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si meg nøyaktig hvor jeg har skrevet at det er galt å gjøre ting for ens egen del ?

Hva var det du ville diskutere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittypurry

Hvorfor mener du at en som ikke velger og få barn er egoistisk?

Kan du begrunne antagelsen din?

 

Jeg mener ikke at det er egoistisk å ikke få barn! Men har hørt og lest folk si det. Trolig fordi de er misunnelig på fritiden og egentiden de uten barn har, sånn at de bare skyter fra hofta og lirer av seg det første de kommer på :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Har du tenkt over hva ordet egoisme betyr? For her er du på viddene! 

 

Hvilke grunner har man til å få barn? 

 

-Fordi man har lyst på barn (egoisme)

-Fordi man er babysyk (egoisme)

-Fordi man vil ha familie (egoisme)

-Fordi man ønsker etterkommere (egoisme) 

-Fordi man vil knytte seg sammen med mannen sin (egoisme) 

 

INGEN velger å få barn om de ikke vil ha barn. Ergo, de gjør det fordi de vil selv. (Egoisme) 

 

Å ikke få barn er også egoisme, man ønsker ikke barn og velger utfra eget ønske (ikke hva andre ønsker). 

Anonymous poster hash: 8a0d4...3e8

 

 

Ok, det betyr altså at innvandrere er mer egoister enn nordmenn, fordi innvandrere i snitt får flere barn.

Anonymous poster hash: bbcd2...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror aldri jeg har sagt det er galt å være egoistisk en gang i blant.

 

Hehe, nei, jeg har vel heller ikke sagt at du har sagt det? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at det er egoistisk å ikke få barn! Men har hørt og lest folk si det. Trolig fordi de er misunnelig på fritiden og egentiden de uten barn har, sånn at de bare skyter fra hofta og lirer av seg det første de kommer på :ler:

Hehe sant. Det er vanskelig å unne andre lykke når man føler seg ulykkelig selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Det handler bare om og føre sine egene gener videre.

 

Det er nok sant, men samtidig er det å ha barn, noe av det minst egoistiske man kan foreta seg. Når man har barn, må man sette egne ønsker og behov til side i stor grad, og ta det livslange ansvaret det er å oppdra, følge opp og ta vare på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...