Gå til innhold

Det og få barn er i bunn å grunn en egoistisk handling


Gjest Jean Valjean

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er egoistisk å leve. Det er egoistisk å få barn og det er egoistisk å ikke få barn. Hva er poenget ditt egentlig?

Anonymous poster hash: ef694...644

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tror på kynisme ser jeg? 



Anonymous poster hash: ca625...45f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittypurry

De som velger å ikke få barn blir sett på som egoistiske de også, skjønn det den som kan  :vetikke:

Det er visst egoistisk å ikke spre genene sine videre i en allerede overfylt og ond verden.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man velger jo både å enten få barn og å ikke få barn ut av egeninteresse, fordi det er det du selv ønsker. Altså er begge deler egoistisk, men hva er problemet med det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Ja, utrolig egoistisk.

 

Fy skamme seg alle som får barn.

 

Hvor skrev jeg at man skal skamme seg over at man får barn ?

 

Jeg vil personlig vil ikke ha barn. Men jeg ser ingen grunn til at folk som vil ha barn skal skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Man velger jo både å enten få barn og å ikke få barn ut av egeninteresse, fordi det er det du selv ønsker. Altså er begge deler egoistisk, men hva er problemet med det?

 

Skrev jeg at det var et problem ?

 

Nei det gjorde jeg ikke

 

 

Men det er mindre egeoistisk og ikke få barn. Enn og få barn

Endret av Jean Valjean
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke egoisme. Det heter instinkter. 



Anonymous poster hash: bcce5...9b9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, overbefolkning er en realitet.

De fleste av oss fornekter det, og snur ryggen til problemet. Andre har kulturer, religioner og tradisjoner som legger til rette for å få mange barn.

 

Er det egoistisk? Ja. Må man få barn? Nei. Er det en nødvendighet å få barn? Ja.

Allikevel, hadde alle tenkt sånn, at å få barn er egoistisk og man burde heller fokusere på seg og sitt, så hadde vel ikke du og jeg sittet her og diskutert hvor egoistisk det er? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egoistisk å spise. Noen andre kunne fått akkurat den maten. Det er egoistisk å ta buss, du tar noens potensielle plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrev jeg at det var et problem ?

Nei det gjorde jeg ikke

Men det er mindre egeoistisk og ikke få barn. Enn og få barn

Er din subjektive mening

Anonymous poster hash: ef694...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke egentlig alt vi gjør egoistisk? :P

Enig, vi handler utifra egne lyster

Anonymous poster hash: ef694...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det egoistisk. Har noen sagt imot det? Vi gjør det for vår egen del, ergo egoistisk. På samme måte som alt annet vi utfører i verden. Alle handlinger man foretar seg er faktisk egoistisk. Enten gjør vi det for å unngå et onde, eller oppnå et gode (hundefolk kjenner igjen den setningen der fra trening). 

 

Velger vi å gi penger til veldedighet er det for å unngå dårlig samvittighet eller oppnå god samvittighet. Vi føler oss snille og gavmilde om vi gir penger til noen som trenger det. Ergo en egoistisk handling, som vi gjør for at vi skal føle oss bedre. 

 

Å få barn er virkelig egoistisk, siden det er for å føre våre gener videre. Ingen får barn for å glede andre. Tror ingen er så blottet for innsikt i hvordan mennesker fungerer at de påstår at å få barn ikke er egoistisk. 



Anonymous poster hash: 8a0d4...3e8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er egoistisk å spise. Noen andre kunne fått akkurat den maten. Det er egoistisk å ta buss, du tar noens potensielle plass.

 

Ikke derfor. Det er egoistisk å spise fordi vi gjør det for å føle oss bedre (stille sulten) (altså ikke for å gi noen andre et gode). Det er egoistisk å ta buss fordi vi unngår å slite oss ut (unngå et onde) eller for å oppnå å forflytte oss tidligere. 

 

Egoisme handler om å valg på grunn av hva vi ønsker, ikke hva andre mennesker da kunne fått. (Les om begrepet egoisme i filosofisk forstand)

Anonymous poster hash: 8a0d4...3e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som hadde helt likt syn på barn for noen år siden. Nå lever hun for barna sine. De er i skolealder nå, og hun går fremdeles hjemme for å være så mye med dem som mulig....

 

Tror ikke at folk uten barn, og som ikke i utgangspunktet ønsker barn skal skrike for høyt om hvor egoistisk det er å få barn. Før du aner det, kan det jo skje med deg og! Dersom noen vil ligge med deg vel og merke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke derfor. Det er egoistisk å spise fordi vi gjør det for å føle oss bedre (stille sulten) (altså ikke for å gi noen andre et gode). Det er egoistisk å ta buss fordi vi unngår å slite oss ut (unngå et onde) eller for å oppnå å forflytte oss tidligere. 

 

Egoisme handler om å valg på grunn av hva vi ønsker, ikke hva andre mennesker da kunne fått. (Les om begrepet egoisme i filosofisk forstand)

Anonymous poster hash: 8a0d4...3e8

 

 

Nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ut som folk har ett syn at det er egoistisk å ikke få barn, det har jeg følt på folk. (Jeg vil aldri ha barn)



Anonymous poster hash: 7be76...aca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...