Edvard1 Skrevet 6. juni 2015 #141 Del Skrevet 6. juni 2015 Jeg blir provosert av mennesker som ikke forstår at ikke alle er A4. Jeg tror ikke du skal sitte å uttale deg her om vrangforestillinger og at man er psykisk forvirret. Når psykologer, leger og psykiatere mener det motsatte. Hvis dette var en sykdom, som også homofili ble stemplet som tidligere, så hadde de ikke fått behandlingen til å skifte kjønn. Venninnen min har gått igjennom dette og hun er like mye kvinne som jeg er. Du kan forandre kroppen, men du kan ikke forandre hva som foregår i hodet. Dersom en faktisk hadde akseptert at ikke alle er A4, hadde kanskje ikke denne problematikken vært like aktuell. Du mener at sminke og klesvalg = kvinne. Hvordan er det egentlig å føle seg som en kvinne? I følge denne mannen er det trangen å ta på seg kjole og sminke… Betyr det at vedkommende er kvinne? Nei. Hvis det ikke handler om det ytre, hva handler det om da, hvilke egenskaper i et menneske er det som ikke er kompatibel med å være mann? «Psykologer, leger og psykiatere mener», personlige meninger til fagfolk er lite interessant, forskning er det som er relevant. Det en vet er at dette er en identitetsforstyrrelse, men årsaken er det ingen som vet, så du kan faktisk ikke si at det ikke er en psykisk sykdom. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #142 Del Skrevet 6. juni 2015 Nettet florerer av bilder av Bruce/Caitlyn Jenner. Har ikke fått med meg at hun virkelig har blitt dame! Er det ekte? Hvordan kan hun ha blitt så forandret på så kort tid? Skjønner ikke helt http://media.boingboing.net/wp-content/uploads/2015/06/556c7a224ae56e586e457d3e_vf-cover-bruce-jenner-july-2015.jpg "Hun" har ikke blitt til noe Bruce Jenner ikke var før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 6. juni 2015 #143 Del Skrevet 6. juni 2015 Blir du født med pikk vil du dø med pikk. Du kan kutte av pikken, Du kan prøve å glemme pikken. Du kan tilogmed si at du ikke har pikk. Men den nakne sannheten er at du ble født med pikk. Personlig synes jeg fortsatt det er en han pga overnevnte grunner. At du ble født med en penis gjør ikke at du nødvendigvis må dø med en penis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #144 Del Skrevet 6. juni 2015 Veldig godt poeng! Ekstra spesielt i dette tilfellet er jo at Bruce Jenner velger å beholde penis, og at han forteller at han fortsatt er tiltrukket av kvinner. Var en taler ovenfor som nevnte at psykiatrien burde vært koblet inn her. Er nok mye sant i det. Hvorfor i all verden mener du psykiatrien skulle være koblet inn? Mener du at vedkommende har behov for å forandre seg? Plager han/hun deg med den måten han/hun lever livet sitt? Dersom personen selv ikke er til fare for seg selv og andre eller helsen er direkte truet som konsekvens av personens mentale tilstand, er det ingen grunner for å koble inn noe psykiatri. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #145 Del Skrevet 6. juni 2015 Jeg bryr meg ikke så mye om Kardashian-familien. Det jeg vet om de, vet jeg fordi jeg har lest overskrifter, som jeg blir bombardert med omtrent daglig. Men akkurat historien om Bruce Jenner engasjerer meg litt. Jeg syns det er flott at vi omfanger annerledeshet. Og når kjente mennesker tør å stå frem som annerledes, så er det større sjans for at "vanlige" folk også tør. Det skaper aksept. Og flott for han at han endelig kan være den han alltid har følt han er, kjendis eller ei. Bruce Jenner har vært den personen hele tiden. Vedkommende har gradvis forandret på utseende sitt og levd sånn som vedkommende opplevde at var nødvendig. Heldigvis har han hatt flotte folk rundt seg, som har vist aksept, forståelse og lojalitet, slik at det har vært mulig for han å endre seg over lang tid. Han har ikke plutselig dukket opp som kvinne. I reality-showet til eks-kona og ungene, har han hele tiden gått omkring og sett veldig feminin ut. Men endringen av ansiktet har gått så gradvis at folk omtrent ikke har lagt merke til den. Derfor fikk ingen sjokk, når han tok disse bildene (veldig smakfulle) av seg som kvinne og bad om å kalles for Caitlyn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #146 Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) Dersom en faktisk hadde akseptert at ikke alle er A4, hadde kanskje ikke denne problematikken vært like aktuell. Du mener at sminke og klesvalg = kvinne. Hvordan er det egentlig å føle seg som en kvinne? I følge denne mannen er det trangen å ta på seg kjole og sminke… Betyr det at vedkommende er kvinne? Nei. Hvis det ikke handler om det ytre, hva handler det om da, hvilke egenskaper i et menneske er det som ikke er kompatibel med å være mann? «Psykologer, leger og psykiatere mener», personlige meninger til fagfolk er lite interessant, forskning er det som er relevant. Det en vet er at dette er en identitetsforstyrrelse, men årsaken er det ingen som vet, så du kan faktisk ikke si at det ikke er en psykisk sykdom. Jeg tror, med all respekt å melde, at det handler om noe annet enn klær og sminke, når man står fram for hele verden som transperson og kvinne, når man tidligere var kjent som mannlig, olympisk atlet og far til flere barn. Endret 6. juni 2015 av Tøytigern 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bobler Skrevet 6. juni 2015 #147 Del Skrevet 6. juni 2015 Dersom en faktisk hadde akseptert at ikke alle er A4, hadde kanskje ikke denne problematikken vært like aktuell. Du mener at sminke og klesvalg = kvinne. Hvordan er det egentlig å føle seg som en kvinne? I følge denne mannen er det trangen å ta på seg kjole og sminke… Betyr det at vedkommende er kvinne? Nei. Hvis det ikke handler om det ytre, hva handler det om da, hvilke egenskaper i et menneske er det som ikke er kompatibel med å være mann? «Psykologer, leger og psykiatere mener», personlige meninger til fagfolk er lite interessant, forskning er det som er relevant. Det en vet er at dette er en identitetsforstyrrelse, men årsaken er det ingen som vet, så du kan faktisk ikke si at det ikke er en psykisk sykdom. Yes!! Det er dette jeg har prøvd å få fram. Bra formulert edvard1. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #148 Del Skrevet 6. juni 2015 At du ble født med en penis gjør ikke at du nødvendigvis må dø med en penis. Nei, men du vil dø med de kromosomene du ble født med. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #149 Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) Yes!! Det er dette jeg har prøvd å få fram. Bra formulert edvard1. Mulig det er bra formulert. Men det er ikke noe godt argument for at opplevd kjønnsidentitet har med psykisk sykdom å gjøre. Mange heller til at det handler om en femininisering av en menneskehjerne, som er forårsaket av hormonell påvirkning i fosterlivet, og at det derfor ikke handler om noen psykisk lidelse, whatsoever. Edit: I tilfelle er vi psykisk syke alle sammen, fordi vi opplever at vi har en kjønnsidentitet... Endret 6. juni 2015 av Tøytigern 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edvard1 Skrevet 6. juni 2015 #150 Del Skrevet 6. juni 2015 Jeg tror, med all respekt å melde, at det handler om noe annet enn klær og sminke, når man står fram for hele verden som transperson og kvinne, når man tidligere var kjent som mannlig, olympisk atlet og far til flere barn. Klart det handler om mer. Det er nok mye mer komplekst. Du kan ikke utelukke at det ikke handler om psykiatrisk sykdom, mest sannsynlig er det nettopp dét det er. For øvrig, i følge den internasjonale diagnosesystemet er transkjønnethet en psykiatrisk lidelse, så hvordan kan du utelukke at det ikke er en psykiatrisk lidelse? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #151 Del Skrevet 6. juni 2015 Klart det handler om mer. Det er nok mye mer komplekst. Du kan ikke utelukke at det ikke handler om psykiatrisk sykdom, mest sannsynlig er det nettopp dét det er. For øvrig, i følge den internasjonale diagnosesystemet er transkjønnethet en psykiatrisk lidelse, så hvordan kan du utelukke at det ikke er en psykiatrisk lidelse? Jo, jeg utelukker at det handler om psykisk sykdon, all den tid dette ikke er noe en person lider av. Det personen lider av er omgivelsenes reaksjon. Når omgivelsene er aksepterende vil personen vokse opp og føle seg som seg selv. Dersom de i tillegg får lov til å se ut på en måte som matcher det de opplever som sin identitet, lider de overhode ikke. Det er ditt behov for å endre dem som i tilfelle gir deg behov for å sette en merkelapp på dem og kalle dette en "forstyrrelse" eller en "psykisk sykdom." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edvard1 Skrevet 6. juni 2015 #152 Del Skrevet 6. juni 2015 Mulig det er bra formulert. Men det er ikke noe godt argument for at opplevd kjønnsidentitet har med psykisk sykdom å gjøre. Mange heller til at det handler om en femininisering av en menneskehjerne, som er forårsaket av hormonell påvirkning i fosterlivet, og at det derfor ikke handler om noen psykisk lidelse, whatsoever. Edit: I tilfelle er vi psykisk syke alle sammen, fordi vi opplever at vi har en kjønnsidentitet... Nei, sant det, en kan ikke stole på hva Verdens Helseorganisasjon hevder, diagnosesystemet deres er sikkert bare tull. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #153 Del Skrevet 6. juni 2015 En psykisk lidelse gir manglende fungering i hverdagen. Men dette er ikke noe som gir manglende fungering. Det som i tilfelle gir manglende fungering er de begrensningene samfunnet legger på personen, som igjen gir personen traumatiserende erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edvard1 Skrevet 6. juni 2015 #154 Del Skrevet 6. juni 2015 Jo, jeg utelukker at det handler om psykisk sykdon, all den tid dette ikke er noe en person lider av. Det personen lider av er omgivelsenes reaksjon. Når omgivelsene er aksepterende vil personen vokse opp og føle seg som seg selv. Dersom de i tillegg får lov til å se ut på en måte som matcher det de opplever som sin identitet, lider de overhode ikke. Det er ditt behov for å endre dem som i tilfelle gir deg behov for å sette en merkelapp på dem og kalle dette en "forstyrrelse" eller en "psykisk sykdom." Nå snakker du om ting du ikke kan backe opp med forskning. I følge ICD er transkjønnethet en psykiatrisk lidelse, dette anvendes i de fleste land. Dette er pasienter som sliter mye, at noen, bastant, kan uttale at de ikke lider av en psykiatrisk sykdom, er merkelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #155 Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) Nei, sant det, en kan ikke stole på hva Verdens Helseorganisasjon hevder, diagnosesystemet deres er sikkert bare tull. Ja. Et diagnosesystem er ikke spikret. Et diagnosesystem er avhengig av den kunnskapen skolemedisinen har om ulike symptombilder. Det er en diagnose vi ikke har i Norge, feks, som kalles for passiv-agressiv personlighetsforstyrrelse, som man opererer med i USA... Et diagnosesystem er utviklet av dem som skriver helsefaglig litteratur og trenger retningslinjer å behandle folk etter. Det er ingen konsensus om at opplevd kjønnsidentitet blir avgjort av psykiske lidelser. Endret 6. juni 2015 av Tøytigern 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #156 Del Skrevet 6. juni 2015 Nå snakker du om ting du ikke kan backe opp med forskning. I følge ICD er transkjønnethet en psykiatrisk lidelse, dette anvendes i de fleste land. Dette er pasienter som sliter mye, at noen, bastant, kan uttale at de ikke lider av en psykiatrisk sykdom, er merkelig. Tullball. Du har like lite rett som de som mener homofili er en psykisk sykdom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #157 Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) Edvard1: Hvilken lidelse har du, om jeg får spørre, som gjør at du opplever deg som ditt kjønn? Endret 6. juni 2015 av Tøytigern 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edvard1 Skrevet 6. juni 2015 #158 Del Skrevet 6. juni 2015 Ja. Et diagnosesystem er ikke spikret. Et diagnosesystem er avhengig av den kunnskapen skolemedisinen har om ulike symptombilder. Det er en diagnose vi ikke har i Norge, feks, som kalles for passiv-agressiv personlighetsforstyrrelse, som man opererer med i USA... Et diagnosesystem er utviklet av dem som skriver helsefaglig litteratur og trenger retningslinjer å behandle folk etter. Det er ingen konsensus om at opplevd kjønnsidentitet blir avgjort av psykiske lidelser. ICD oppdateres periodisk. Dette er, i motsetning til deg, ikke noe jeg mener og tror, men dette er noe Verdens Helseorganisasjon klassifiserer som ikke-somatisk sykdom, altså en psykiatrisk lidelse. Hva du tror er egentlig ganske irrelevant. Det blir for øvrig litt vanskelig å ta deg seriøst når du sammenligner dette med homofili. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #159 Del Skrevet 6. juni 2015 ICD oppdateres periodisk. Dette er, i motsetning til deg, ikke noe jeg mener og tror, men dette er noe Verdens Helseorganisasjon klassifiserer som ikke-somatisk sykdom, altså en psykiatrisk lidelse. Hva du tror er egentlig ganske irrelevant. Det blir for øvrig litt vanskelig å ta deg seriøst når du sammenligner dette med homofili. Og hvorfor tror du det oppdateres? Periodisk. Det er en grunn til dette. Nemlig at oppfatningene endrer seg over tid, avhengig av kunnskapsutviklingen. Om du ikke kan ta dette seriøst, når jeg sammenligner det å mene homofili er en psykisk lidelse, med å mene transkjønnethet er en psykisk lidelse, så tror jeg du har såpass smalt synsfelt her, at det ikke har særlig mye hensikt å diskutere videre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 6. juni 2015 #160 Del Skrevet 6. juni 2015 (endret) "men dette er noe Verdens Helseorganisasjon klassifiserer som ikke-somatisk sykdom," Problemet med å ville kalle dette en sykdom er at oppfatningen av hvilket kjønn man har ikke gir noen nedsatt fungering i hverdagen. Noe en mental lidelse vil gi en person som er syk. De eneste som har behov for å "gjøre noe med transpersonen" er de som ikke klarer å akseptere dette som en normalvariasjon, men krever at det ikke skal finnes unntak fra hvordan et individ oppfatter sin kjønnsidentitet. Vi snakker om mennesker som ikke har vanskeligheter, annet enn at utseende ikke matcher hvem de føler at de er. De har ingen andre problemer- inntil samfunnet gir dem disse ved å påføre dem skyld, skam og merkelapper som "psykisk syk". Endret 6. juni 2015 av Tøytigern 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg