Supraspinatus Skrevet 2. juni 2015 #61 Skrevet 2. juni 2015 I bil så har man jo nakkestøtten som er for hodet :S Skjønner ikke helt hva du vil frem til, at hjelm er unødvendig, eller at det er bra? Kondom kan føre til kjønnssykdommer og graviditet ved feil bruk.... og hjelm kan føre til skader ved feil bruk. Om man skal sykle som "lance armestrong på speed" Sitert av en bruker på side 2, så må man jo kjøpe den hjelmen som passer for det forbruket. Det å kjøre i full fart (fortere enn bilene) i veibanen er jo idiotisk, med eller uten hjelm. Om du sykler sikksakk imellom bilene i en storby, da er du idiot med eller uten hjelm. Det er lov å bruke å hodet, og beskytte de få hjernecellene du har med hjelm. Det er ikke sjeldent man ser ungjenter og ungutter i sommerklær (shorts, kjole og topper) på scootere om sommeren. De bruker hjelm, men de beskytter ikke kroppen, noe som er like idiotisk som å sykle vanlig sykkel uten hjelm. Faktisk så har jeg aldri sett noen på scooter i riktig bekledning, og jeg har sett hele 4 ulykker med scooterførere som har fått store kjøttsår på kroppen. Ikke noe brukne bein eller hodeskader, men de sårene de får, er fader meg ikke herlige å se på. Og jeg vedder på at de ikke er behagelige heller. Det finnes mange ting som er til for å forhindre store skader, og død, og folk er idiot som ikke bruker det. Bare fordi det ser teit ut, eller er ubehagelig. Flytevest er ubehagelig og ser stygt ut, men det er en grunn til at det finnes. Om du kjører i 30 sonen i et boligstrøk, kan du da fint drite i bilbelte? Joda skadene blir ikke så store, men de kan unngåes ved bruk av bilbeltet, et lite blåmerke på halsen og litt ubehag er det verste man kan få ved en bråbrems i lav hastighet. Og der blåmerket kunne man fint ha unngått ved å bruke bilbeltet riktig. Men det å smelle fortennene i bilrattet er garantert ikke behagelig. Nei, jeg synes folk er idiot som velger å utsette seg selv for større skader og risiko ved å ikke bruke div. ting som er til for å forhindre skader og død, som for eksempel hjelm. Anonymous poster hash: 0179f...bbb Poenget mitt er at det slettes ikke er gitt at det forebygger skader på sykkel ved å bruke hjelm. Det er helt greit at man gjør det, men å messe om at man "MÅ bruke hjelm ellers..." er ikke basert på annet enn frykt. Det er menneskelig psykologi å frykte ting det er forferdelig liten sannsynlighet, og en er villig til å ofre ganske mye for å unngå denne lille sannsynligheten. Samtidig som man ikke bryr seg om langt sannsynligere farer. Gjerne basert på kultur og reklame. Det har blitt vist godt i denne tråden at det er viktig å bruke hjelm, men det er en ting jeg synes det er viktig å påpeke: Det er bedre å sykle uten hjelm enn å ikke sykle i det hele tatt! Dere som ikke vil bruke hjelm, uansett om det er av forfengelighet eller annet, ikke la det stoppe dere fra å sykle. Helsegevinstene av å sykle er større en summen av risikoen for å komme i en ulykke og konsekvensene av en slik ulykke, selv uten hjelm. Selvfølgelig er det greit å bruke hjelm for sin egen del, men for befolkningen som en helhet er hver ekstra syklist mer lønnsom enn hver ekstra hjelmbruker. Enig! Hadde flere folk syklet (selv uten hjelm) ville det vært færre biler på veiene og tryggere for syklistene som må ferdes i veibanen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #62 Skrevet 2. juni 2015 Da jeg var yngre brukte jeg aldri hjelm. Hjelm var ukult, det samme med refleksvest og bilbelte. Der jeg er i fra ble/blir bilbelte omtalt som ''feigreima''. ( Jeg brukte dog bilbelte. ) Jeg anser meg selv svært heldig, som på tross av flere svalestup over styret, unngikk å slå hodet. Nå i voksen alder bruker jeg alltid refleksvest i skumring og mørke! På de mørke årstidene har jeg alltid med meg refleksvesten. Har også en slik refleksdings man fester rundt armen/benet i lomma på alle jakker. Bruker alltid bilbelte ( fortsatt ), også på bussen. Bruker alltid sykkelhjelm, samme hvor teit og dumt det ser ut. Sikkerheten kommer først. Hysterisk? Mulig det, men det handler også om andres trafikksikkerhet. Spesielt når det kommer til refleksbruk. I tillegg sender man også signaler til barn og unge, når man som voksen ''gir faen'' i å bruke sikkerhetsutstyr. Noe av det DUMMESTE jeg ser er foreldre uten hjelm, men som tvinger barna til å bruke den. For å ikke snakke om foreldre uten redningsvest i båt! Hva skal barna gjøre når foreldrene drukner...? Idioti! Anonymous poster hash: 8ed8a...a80 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #63 Skrevet 2. juni 2015 Det har blitt vist godt i denne tråden at det er viktig å bruke hjelm, men det er en ting jeg synes det er viktig å påpeke: Det er bedre å sykle uten hjelm enn å ikke sykle i det hele tatt! Dere som ikke vil bruke hjelm, uansett om det er av forfengelighet eller annet, ikke la det stoppe dere fra å sykle. Helsegevinstene av å sykle er større en summen av risikoen for å komme i en ulykke og konsekvensene av en slik ulykke, selv uten hjelm. Selvfølgelig er det greit å bruke hjelm for sin egen del, men for befolkningen som en helhet er hver ekstra syklist mer lønnsom enn hver ekstra hjelmbruker. Da kan man vel heller GÅ!? Anonymous poster hash: 8ed8a...a80 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #64 Skrevet 2. juni 2015 Bruker alltid hjelm når jeg sykler, hadde rett og slett følt meg dum uten siden vi er såpass opplyst i dag. Fort gjort å ramle av og da er hjelm en billig forsikring. Tenker spesielt på barna, at det ikke skal skje meg noe for deres skyld. Men har uansett inntrykk av at folk flest bruker hjelm nå til dags så det er veldig positivt. Anonymous poster hash: 4a403...7f6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #65 Skrevet 2. juni 2015 Poenget mitt er at det slettes ikke er gitt at det forebygger skader på sykkel ved å bruke hjelm. Det er helt greit at man gjør det, men å messe om at man "MÅ bruke hjelm ellers..." er ikke basert på annet enn frykt. Det er menneskelig psykologi å frykte ting det er forferdelig liten sannsynlighet, og en er villig til å ofre ganske mye for å unngå denne lille sannsynligheten. Samtidig som man ikke bryr seg om langt sannsynligere farer. Gjerne basert på kultur og reklame. Enig! Hadde flere folk syklet (selv uten hjelm) ville det vært færre biler på veiene og tryggere for syklistene som må ferdes i veibanen. Det er ikke basert på frykt, men kunnskap! Det er en god grunn til at disse tingene finnes! Herre jesus er det mulig! Du kan kjøre helt trygt og greit i fylla 4 av 5 ganger, men den 5. kan ende med døden eller store skader. Er det da greit å kjøre i fylla? for sannsynligheten for at det går galt er jo ikke så stor, når du har klart deg flere ganger? Vett du hva, jeg HÅPER du faller over styret, hodet først en dag! Så får du deg en skikkelig lærepenge og kommer til å bruke hjelm etter det. Hvis du fortsatt ikke lærer, da er du stokkdum og burde få forbud mot å sykle! Nei, du burde bli innlagt, for du er en fare for deg selv! Noen folk er så idiot at de må oppleve ting før de lærer, og det er idioti i mine øyne. Har selv opplevd sykkelulykke og bilulykke, og bilbelte og hjelm er en selvfølge. Jeg er streng på bilbelte, for jeg har sett hvor galt det kan gå, MED bilbelte. Og uten, da hadde jeg ikke sittet her i dag, verken jeg, mamma eller søsteren min. Anonymous poster hash: 0179f...bbb 1
Sølvrosen Skrevet 2. juni 2015 #66 Skrevet 2. juni 2015 Da kan man vel heller GÅ!? Anonymous poster hash: 8ed8a...a80 På korte turer kan sykkel erstattes med gange, og helsegevinsten vil bli omtrent det samme. Det jeg snakker om er de litt lengre turene på over et par kilometer. Der vil sykkel ofte komme som en erstatning for bil eller buss. Som de fleste har fått med seg beveger folk seg for lite, så det vil ha stor helsegevinst å få disse mellolmlange turene fra stillesittende bil eller buss til aktiv sykling. I tillegg er en stor del av disse reisene i dag med bil, så dersom mange går over fra bil til sykkel på disse turene vil bilbruken gå kraftig ned og dermed også luftforrurensningen. Helsegevinst i flere ledd med andre ord. Samfunnsøkonomisk er det mye viktigere å sykle enn å bruke hjelm, for helsegevinsten den økte syklingen gir sparer samfunnet for større kostnader enn det de som får hodeskader på sykkel koster sammfunnet. Hjelm blir altså mer en egoistisk handling for å beskytte seg selv, for samfunnet er et likegyldig. Jeg håper dette ikke ble for rablete, jeg er ganske bedøvd. 1
fullførsetningen Skrevet 2. juni 2015 #67 Skrevet 2. juni 2015 Jeg bruker alltid hjelm, uansett om jeg sykler raskt langs en hovedvei, eller tar en roligere tur langs en sti. Det er blitt en vane, på lik linje med å bruke sikkerhetsbelte når jeg sitter i bil. Tenker egentlig ikke over det. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #68 Skrevet 2. juni 2015 Bruker dere hjelm når dere sykler? Ja. Det handler om å beskytte hodet. Du har bare ett hode. Å sykle uten hjelm er ikke tøft, slik mange tror. Anonymous poster hash: 2ec55...78a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #70 Skrevet 2. juni 2015 Selvsagt bruker jeg hjelm. Jeg er overfladisk så det holder og går ikke ut døra uten å se perfekt ut fra topp til tå, men ingenting kommer før sikkerheten. Jeg har en super karriere og en fantastisk familie, og så lenge jeg med enkle knep kan beskytte meg vil jeg aldri risikere livet mitt for utseende. Husker fra barndommen at vi hadde en vakker kvinne som nabo. På en sykkeltur til butikken kom en katt løpene foran sykkelen, hun datt og traff hodet i bakken. Dessverre endte det i en brukket nakke og lammelse fra halsen og ned, etter det har jeg aldri tatt lett på at noe så uskyldig som sykling kan ende så brutalt. Anonymous poster hash: cba2d...8be 1
Gjest Rose11 Skrevet 2. juni 2015 #72 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Selvfølgelig gjør jeg det. Det er jo galskap å ikke bruke. Blir sjokkert over det er så mange som ikke bruker Ulykker kan skje alle. Veldig dumt å ikke bruke hjelm. Synes det er rart å ikke ville bruke hjelm fordi det er stygt/dustete. Javel, har vel bare deg selv å takke hvis du kommer ut for en ulykke og slår skallen din. Endret 2. juni 2015 av Rose11
mushroom1 Skrevet 2. juni 2015 #73 Skrevet 2. juni 2015 Selv en liten tur til butikken kan jo ende med at man velter og slå hodet hardt i asfalten. Jeg bruker alltid hjelm, rett og slett fordi jeg ikke vil skade meg skikkelig eller dø om jeg skulle falle av. Er det virkelig verdt det å sykle uten hjelm med tanke på hvilke konsekvenser det har å slå hodet hardt mot asfalten? Er nok mange liv som har blitt reddet på grunn av hjelm. 1
Gjest Rose11 Skrevet 2. juni 2015 #74 Skrevet 2. juni 2015 Du... herregud du er det snåleste menneske jeg noen gang har møtt. Bilbelte ser ikke nå pent ut heller, det ukomfortabelt for de med store bryster... men vettu meg hva, "det ser stygt ut" er fader meg det dårligste argumentet jeg noen gang har hørt. Anonymous poster hash: 0179f...bbb La nå hun ta konsekvensene for sin idioti hvis hun skulle bli skadet. Jeg ser heller ikke ut med hjelm, men kunne ikke falt meg inn å ikke bruke det. Kusina mi var i en ulykke for 10 år siden hvor hun ødela skuldra helt og slo hodet i asfalten. Hun brukte ikke hjelm og fikk kjeft på legevakta. Syklet rolig gjorde hun å. Som sagt, så kan ulykker skje og slår man hodet kraftig, da vil man angre fordi man ikke brukte hjelm.
Gjest Rose11 Skrevet 2. juni 2015 #75 Skrevet 2. juni 2015 (endret) Selv en liten tur til butikken kan jo ende med at man velter og slå hodet hardt i asfalten. Jeg bruker alltid hjelm, rett og slett fordi jeg ikke vil skade meg skikkelig eller dø om jeg skulle falle av. Er det virkelig verdt det å sykle uten hjelm med tanke på hvilke konsekvenser det har å slå hodet hardt mot asfalten? Er nok mange liv som har blitt reddet på grunn av hjelm. Det er tydeligvis det. Folk vil jo ikke se dustete ut Endret 2. juni 2015 av Rose11
mushroom1 Skrevet 2. juni 2015 #76 Skrevet 2. juni 2015 Det er tydeligvis hvis. Folk vil jo ikke se dustete ut Jeg velger heller å se dustete ut, enn å risikere å falle og bli skadet for livet, men det er nå meg
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #77 Skrevet 2. juni 2015 Okei, men det gjør jeg. Med den holdningen der, så håper du kommer ut for en ulykke. Kanskje du kan begynne å tenke litt. Samme til deg S. Makan for dumme folk. Dere har vel aldri på dere redningsvest fordi dere må se pene ut til en hver tid? Anonymous poster hash: 2814e...b4f
Supraspinatus Skrevet 2. juni 2015 #78 Skrevet 2. juni 2015 Det er ikke basert på frykt, men kunnskap! Det er en god grunn til at disse tingene finnes! Herre jesus er det mulig! Du kan kjøre helt trygt og greit i fylla 4 av 5 ganger, men den 5. kan ende med døden eller store skader. Er det da greit å kjøre i fylla? for sannsynligheten for at det går galt er jo ikke så stor, når du har klart deg flere ganger? Vett du hva, jeg HÅPER du faller over styret, hodet først en dag! Så får du deg en skikkelig lærepenge og kommer til å bruke hjelm etter det. Hvis du fortsatt ikke lærer, da er du stokkdum og burde få forbud mot å sykle! Nei, du burde bli innlagt, for du er en fare for deg selv! Noen folk er så idiot at de må oppleve ting før de lærer, og det er idioti i mine øyne. Har selv opplevd sykkelulykke og bilulykke, og bilbelte og hjelm er en selvfølge. Jeg er streng på bilbelte, for jeg har sett hvor galt det kan gå, MED bilbelte. Og uten, da hadde jeg ikke sittet her i dag, verken jeg, mamma eller søsteren min. Anonymous poster hash: 0179f...bbb Ja det er mulig. Det er ikke noe poeng å bruke hersketeknikker mot meg. Eneste grunnen til at jeg argumenter mot et absolutt påbud mot hjelm er fordi det kun hjelper deg dersom du skader hodet i sykkelulykken. Den hjelper ikke mot alle de andre typiske sykkelskadene. Der de mest hyppige er brannsår, brukne kragebein, skulderskader, håndleddskader, osv. Jeg mener ikke at det er et argument for at man skal la være å bruke hjelm, men det er ikke et argument for at det skal være påbudt. Enten moralsk eller per lov. Hodeskader er LANGT vanligere i bilulykker og blant fotgjengere, enn hos syklister. Skadepotensialet er dessuten enormt i bil. Likevel er det få eller ingen som kjører eller går med hjelm. Derfor mener jeg det må være aksept for å la være å sykle med hjelm. Uansett grunn. Forutsatt at man er klar over hvilken risiko man setter seg i. (En svært liten). Det finnes også studier som viser at jo mer beskyttelsesutstyr en bruker, jo større sjanser tar man1 Se også disse to hyperkoblingene: https://www.youtube.com/watch?v=07o-TASvIxY http://bigthink.com/neurobonkers/the-bike-helmet-paradox 1 http://injuryprevention.bmj.com/content/4/2/162.3.full 1
Gjest Solsmil Skrevet 2. juni 2015 #79 Skrevet 2. juni 2015 Nei, jeg bruker ikke hjelm. Det ser dust ut. Men hovedgrunnen er egentlig at jeg ikke har funnet en eneste hjelm som passer til hodet mitt, da alle blir kjempevond å ha på etter bare en liten stund. De er for smale, slik at jeg får vondt på begge siden av hodet. Og før jeg får noe kritikk for dette: jeg sykler lar være å sykle på grunn av dette. Så ingen skade skjedd.
fresia Skrevet 2. juni 2015 #80 Skrevet 2. juni 2015 bruker ikke hjelm. sykler nesten hver dag til butikken (2 km en vei) eller jobb (5 km en vei), men sykler aldri i bilveien og triller sykkelen om jeg krysser traffikerte veier. bor på et lite tettsted så er ikke voldsomt mye trafikk. hadde nok brukt hjelm om jeg måtte sykle i bilveien eller bodde i en by. burde selvfølgelig gjort det nå også, men jeg liker ikke å bruke det
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå