Gå til innhold

Bruker dere hjelm?


Fremhevede innlegg

Skrevet

smarten! Selvfølgelig ikke. Poenget var jo at hun arrgumenterte med at hun syklet pent og pyntlig og derfor ikke blir skadet. Det hjelper lite dersom noe annet treffer henne eller gjør at hun faller. La oss si- annen syklist (en overivirig birkenentusiast), en bil, hull i veien så man mister styringen...

Anonymous poster hash: a59c6...812

Idiot. Om du blir truffet av en trailer så kan du dø, ja, du kan bli alvorlig skadet, lam for livet, ja.

Men sjansen for å bli hjerneskadet er mindre ved bruk av hjelm.

Om du krasjer i bil uten bilbelte, så kan du bli hardtskadet.. Du kan også dø selv om at du bruker sikkerhetsbelte. Du kan overleve uten å bruke airbag også, men ved å bruke airbag og sikkerhetsbelte så blir risikoen mye mindre!

Bruk hodet og beskytt de få IQ cellene du har med hjelm!

Anonymous poster hash: 0179f...bbb

Svaret mitt var myntet på det nedlatende tilsvaret som jeg siterte.

Jeg har ikke noe problem med at folk vil sykle med hjelm. Spesielt når de setter seg i større risiko ved å sykle i veibanen, i ritt, eller ned et fjell. Poenget mitt er at risikoen ved vanlig transportsykling i lavt tempo (som man har på bysykler) er ikke noe spesielt høyere enn hvis man går når man ser på antall hodeskader.

Og man går ikke med hjelm gjør man?

Og i bilen bruker vi heller ikke hjelm. Som du ser i bloggposten jeg linket til er det ikke vanskelig å legge frem overveiende bevis for at hjelm i bil redder liv. Hvorfor er dette undergravd? Fordi man vet at et hjelmpåbud i bil vil gjøre det veldig upraktisk.

Og når det gjelder sykkelhjelmer så fungerer ikke de noe særlig bra. Det er såvidt de beskytter hodet mot støt fra toppen. Fra siden fungerer de kun dersom de sitter stramt på, og forfra ikke i det hele tatt.

Hvis man virkelig vil beskytte seg sykler man med helhjelm. Enten slik man har på motorsykkel eller slik man har på downhill-sykkel. Da er man beskyttet mot hodeskader.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svaret mitt var myntet på det nedlatende tilsvaret som jeg siterte.

Jeg har ikke noe problem med at folk vil sykle med hjelm. Spesielt når de setter seg i større risiko ved å sykle i veibanen, i ritt, eller ned et fjell. Poenget mitt er at risikoen ved vanlig transportsykling i lavt tempo (som man har på bysykler) er ikke noe spesielt høyere enn hvis man går når man ser på antall hodeskader.

Og man går ikke med hjelm gjør man?

Og i bilen bruker vi heller ikke hjelm. Som du ser i bloggposten jeg linket til er det ikke vanskelig å legge frem overveiende bevis for at hjelm i bil redder liv. Hvorfor er dette undergravd? Fordi man vet at et hjelmpåbud i bil vil gjøre det veldig upraktisk.

Og når det gjelder sykkelhjelmer så fungerer ikke de noe særlig bra. Det er såvidt de beskytter hodet mot støt fra toppen. Fra siden fungerer de kun dersom de sitter stramt på, og forfra ikke i det hele tatt.

Hvis man virkelig vil beskytte seg sykler man med helhjelm. Enten slik man har på motorsykkel eller slik man har på downhill-sykkel. Da er man beskyttet mot hodeskader.

I bil så har man jo nakkestøtten som er for hodet :S

Skjønner ikke helt hva du vil frem til, at hjelm er unødvendig, eller at det er bra?

Kondom kan føre til kjønnssykdommer og graviditet ved feil bruk.... og hjelm kan føre til skader ved feil bruk. Om man skal sykle som "lance armestrong på speed" Sitert av en bruker på side 2, så må man jo kjøpe den hjelmen som passer for det forbruket.

Det å kjøre i full fart (fortere enn bilene) i veibanen er jo idiotisk, med eller uten hjelm. Om du sykler sikksakk imellom bilene i en storby, da er du idiot med eller uten hjelm.

Det er lov å bruke å hodet, og beskytte de få hjernecellene du har med hjelm.

Det er ikke sjeldent man ser ungjenter og ungutter i sommerklær (shorts, kjole og topper) på scootere om sommeren. De bruker hjelm, men de beskytter ikke kroppen, noe som er like idiotisk som å sykle vanlig sykkel uten hjelm. Faktisk så har jeg aldri sett noen på scooter i riktig bekledning, og jeg har sett hele 4 ulykker med scooterførere som har fått store kjøttsår på kroppen. Ikke noe brukne bein eller hodeskader, men de sårene de får, er fader meg ikke herlige å se på. Og jeg vedder på at de ikke er behagelige heller.

Det finnes mange ting som er til for å forhindre store skader, og død, og folk er idiot som ikke bruker det. Bare fordi det ser teit ut, eller er ubehagelig. Flytevest er ubehagelig og ser stygt ut, men det er en grunn til at det finnes.

Om du kjører i 30 sonen i et boligstrøk, kan du da fint drite i bilbelte? Joda skadene blir ikke så store, men de kan unngåes ved bruk av bilbeltet, et lite blåmerke på halsen og litt ubehag er det verste man kan få ved en bråbrems i lav hastighet. Og der blåmerket kunne man fint ha unngått ved å bruke bilbeltet riktig. Men det å smelle fortennene i bilrattet er garantert ikke behagelig.

Nei, jeg synes folk er idiot som velger å utsette seg selv for større skader og risiko ved å ikke bruke div. ting som er til for å forhindre skader og død, som for eksempel hjelm.

Anonymous poster hash: 0179f...bbb

  • Liker 1
Skrevet

Iblant. De gangene jeg skal sykle et stykke og kommer til å krysse masse veier bruker jeg gjerne hjelm.

Skrevet

Alltid hjelm.

Tryna over styret på sykklen i stor fart da jeg var fjortis å planta hode inn ei siden på ei bro. Ja jeg vet utrolig klønete oppdaget den smale gangbrua forseint og at det var en sykklist som kom i mot😂Hjelmen var delt i tre, men jeg kom fra det med mindre skrubbsår og skader.

  • Liker 1
Skrevet

Ja! Kjøpte meg i forrige uke faktisk, etter å ha hatt sykkel i et år. Jeg stoler ikke helt på sykkelen (veldig billig), så for å ikke måtte sykle i sneglefart bruker jeg hjelm.

Synes heller ikke det ser dumt ut:-)

Problemet er bare hva jeg skal gjøre med den når jeg sykler et sted for å gjøre noe helt annet, f.eks jogge. Jeg kan jo ikke legge den fra meg på bakken, og ikke løpe rundt med den på hodet heller:-)

  • Liker 1
Skrevet

Ja jeg bruker alltid hjelm.

  • Liker 1
Skrevet

Nei, er saapaass dum at jeg ikke gjoer det. Vet godt at jeg burde.

Skrevet

 

Bruker ikke hjelm. Det ser stygt ut og er ukomfortabelt. Landet du med hodet først er du passe dum. Biler og andre rundt meg har jeg kontroll på og de er ikke i posisjon til å velte meg av sykkelen.

Anonymous poster hash: 0e7d2...52c

 

1) Du har ikke 360 graders syn

2) Du kan ikke kontrollere hva andre trafikanter rundt deg gjør

som leder til at

3) Selv om du har full kontroll på sykkelen kan du aldri være helt trygg på at det ikke er én idiot (det kan være en bilist, en annen syklist eller en fotgjenger) som gjør et eller annet som får deg til å falle. Da har du ingen garanti for at du ikke treffer asfalten med hodet først.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

 

Det er ikke vanskelig, men det er STYGT SOM FAEN UT. Er det vanskelig for deg å forstå det? Det er alltid noe sånn "noen har hatt det verre", jeg er klar over konsekvensen. Klikker du på folk som røyker også? Eller?

Jeg ville aldri risikert livet for forfengeligheten!!

Anonymous poster hash: f5a34...18e

Skrevet

Jeg ville aldri risikert livet for forfengeligheten!!

Anonymous poster hash: f5a34...18e

 

Okei, men det gjør jeg.

  • Liker 1
Skrevet

Ja, stort sett. Hender jeg dropper den om jeg bare skal på butikken; det er bare et par km, må ikke krysse noen veier, og det er ganske flatt (alltid med motvind). 

 

Men når jeg sykler tur (og de fleste turene til butikken) er den alltid på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker hjelm når jeg sykler i sentrum, med mange bilister, mange kryss og hvis jeg må sykle langs veien, og særlig dersom jeg skal sykle fort. Til og fra jobb har jeg gangvei hele veien, og har alltid god tid, og da er det ofte jeg ikke bruker hjelm.
Jeg sammenlikner sykkelhjelm med vest i båt (og ja, jeg vet at nå MÅ man bruke vest alltid- men før da jeg fulgte sunn fornuft) skal jeg putre rundt i snekka i 5 knop en varm dag i juli dropper jeg vest, skal jeg over fjorden en sen januarkveld: Da er flyredressen på.



Anonymous poster hash: 56fd4...94e
Skrevet

Det har blitt vist godt i denne tråden at det er viktig å bruke hjelm, men det er en ting jeg synes det er viktig å påpeke:

 

Det er bedre å sykle uten hjelm enn å ikke sykle i det hele tatt!

 

Dere som ikke vil bruke hjelm, uansett om det er av forfengelighet eller annet, ikke la det stoppe dere fra å sykle. Helsegevinstene av å sykle er større en summen av risikoen for å komme i en ulykke og konsekvensene av en slik ulykke, selv uten hjelm. Selvfølgelig er det greit å bruke hjelm for sin egen del, men for befolkningen som en helhet er hver ekstra syklist mer lønnsom enn hver ekstra hjelmbruker.

  • Liker 3
Skrevet

Hjelm er vel og bra, men de burde hatt slikt design at man kunne tre håret gjennom hjelmen foreksempel.

Jeg har ikke brukt hjelm på år og dag, men husker det var så frustrerende når jeg hadde langt oppsatt hår, enten måtte jeg ødelegge sveisen helt, eller så satt hjelmen veldig ubehagelig på.

Skrevet

Alltid hjelm.

Tryna over styret på sykklen i stor fart da jeg var fjortis å planta hode inn ei siden på ei bro. Ja jeg vet utrolig klønete oppdaget den smale gangbrua forseint og at det var en sykklist som kom i mot😂Hjelmen var delt i tre, men jeg kom fra det med mindre skrubbsår og skader.

Oi, så bra du brukte hjelm!

  • Liker 1
Skrevet

Etter å ha jobbet på avdeling for trafikkskadde, ja.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei :).

Kommer heller ikke til å bruke hjelm i framtiden- og det har ingenting med frisyren å gjøre.



Anonymous poster hash: 29baa...9d6
  • Liker 1
Skrevet

Jepp. prøver alltid å huske hjelm. Det hender likevel at jeg glemmer det innimellom (sykkelen er i boden, og det hender det at jeg glemmer hjelmen om den er i gangen, og da har jeg somregel ikke tid til å løpe å hente den).

 

Litt kjipt for frisyren innimellom, men heller det enn hjernerystelse og det som verre er.

Fall på sykkel kan skje uansett hvor flink eller forsiktig er. 

Gjest FruPotter
Skrevet

Bruker ALLTID hjelm, selv om hodet mitt ser ut som en ball. Det bryr jeg meg ikke om, for jeg setter så pris på livet mitt og vil gjøre alt for å være på den sikre siden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...