AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #21 Skrevet 1. juni 2015 Nei, men heldigvis hører det å bli kjørt ned av en trailer til sjeldenhetene. Det hender langt oftere at syklister faller og slår hodet i asfalten enten som følge av andre trafikanters feil eller egen feil, og i de tilfellene har man mye bedre sjanse med hjelm enn uten. Jeg er ikke uenig i at hjelm reduserer skadepotensialet, men statistisk sett er det enda større sjanse for en hodeskade i bil. Skadepotensialet er også vesentlig større. Jeg har ikke sett en eneste bilist på veien med hjelm. Anonymous poster hash: 62fca...50d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #23 Skrevet 1. juni 2015 Ja. Alltid. Det gjør meg ingen ting å sette den på. Henger jo på sykkelen uanz. En kjedelig måte å ryke på, om en bare tryner på det rette stedet på en tur til butikken. Det var akkurat det en i min familie gjorde. Tryna, eller skal man si seilte over sykkelstyret, og møtte veggen. Hadde ikke hjelm, hverken på hodet eller på styret. Hjernerystelse, og ødelagt yrkes-karriere. Konstant hodepine, og bare sliten, og ja... Så mye bedre det hadde vært om hun hadde hatt hjelm! Anonymous poster hash: c3f36...a3c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #24 Skrevet 1. juni 2015 Aldri, dessverre. Er vell et ganske dumt svar, men føler jeg ser dum ut i den. Selv om jeg synes det bare er flott at andre bruker. Ja, er selvfølgelig alltid like viktig å bruke hjem. Anonymous poster hash: 40d3b...b7b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #25 Skrevet 1. juni 2015 Blir du truffet av en trailer er det ikke noe hjelp i hjelmen... smarten! Selvfølgelig ikke. Poenget var jo at hun arrgumenterte med at hun syklet pent og pyntlig og derfor ikke blir skadet. Det hjelper lite dersom noe annet treffer henne eller gjør at hun faller. La oss si- annen syklist (en overivirig birkenentusiast), en bil, hull i veien så man mister styringen... Anonymous poster hash: a59c6...812 2
Plengionika Skrevet 1. juni 2015 #26 Skrevet 1. juni 2015 Ja, jeg bruker den alltid. Nå sykler jeg nesten bare med datteren min og hun skal lære at man MÅ bruke hjelm. Uansett om det er 2 min til naboen. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #27 Skrevet 1. juni 2015 Jeg sykler ikke lengre. Men jeg minner på familien og venner at de skal bruke hjelm hele tiden. Jeg sykler ikke fordi jeg er lat, men fordi jeg er redd. Var i en stygg ulykke da jeg var 12 år. Du ser den isopor lignende delen ved tinningen? Den var helt skrapt bort! Og det var et diger hull i siden, falt på en stein. Og skrapemerkene var så dype at man skulle tru noen hadde skrapet den opp med ei motorsag! Og det var fra småstein. Jeg skrapet opp halve ansiktet, brakk et bein under øyet, og skrapte opp halve siden av kroppen. (arm og hender (og to fingre), mage, rygg, lår og helt ned til fotbladet) Ble slengt bortover veien. Noen eldre gutter skulle bare ha det litt artig, så de sperret veien, slik at jeg måtte sykle sikksakk imellom de, så kastet de grus i veibanen, og det med høy fart (Var sent ute til skolen) og våt-bakke så falt jeg sidelengs. Mamma og pappa sendte inn hjelmen, siden hele beskyttelsesdelen var skrapt bort. De fikset det og gjorde det sterkere, jeg fikk en gratis hjelm tilbake (av den nye sorten). Det var legen som sa at vi måtte gjøre det, for den var ikke sterk nok til å takle et større fall med mer kraft i. Det var av identisk sort som denne. Jeg kommer aldri til å la mine fremtidlige barn få sykle uten hjelm. Jeg var alltid den som syklet med hjelmen på styret, men etter å ha blitt busted flere ganger av lærere så satte jeg den motvillig på hodet. Den dagen var FØRSTE gangen jeg bruke den dumme hjelmen, og takk gud for det! Om jeg ikke hadde hatt på hjelm, så hadde jeg vært grønnsak, eller dø! Lillebroren min bruker nå hjelm daglig, til og fra jobb, også når han skal på butikken. For han var hjemme med sykdom den dagen jeg syklet meg av. Og det ansiktet hans i det jeg kom inn døren, det glemmer jeg aldri! Og han har aldri vært av den typen som brydde seg noe stort om at jeg skadet meg, han hånflirte da jeg fikk en jernrake i kneet, eller da jeg brakk armen i fiskedammen (skled av en stein). Blod og skader brydde han seg fint lite om. Men den dagen, da lo han ikke, han var lik blek og fikk full panikk. Det var blod overalt etter meg. Og tennene mine, de ble aldri det samme igjen, fortennene var snudd bak-frem! Sykkelhjelm er en billig trygghet, og det å ikke bruke den er det dummeste du kan gjøre. En gutt i klassen syklet seg av på sykkeltur med klassen, han også fikk de samme skadene som meg, og han ble også reddet av hjelmen. Idag så har jeg svake tenner, blir fort hull av ingenting, og jeg får et lilla merke under øyet når jeg er iskald. Men ellers så har jeg ingen store arr eller plager, for kroppen min ble ganske raskt bra igjen etter sår og skader. 1 uke etter fallet, på dagen, så skulle jeg ta 7. klassebildet.. du ser et bittelite rødt merke under øyet, men ellers så vistes det ikke i det hele tatt. Kroppen hadde fortsatt en del sår, men ansiktet hadde ingenting. Men han gutten som syklet seg av, han har mange store arr og hans sår var mye mindre enn mine, snålt. Anonymous poster hash: 0179f...bbb 3
Nuttery Skrevet 1. juni 2015 #28 Skrevet 1. juni 2015 Så du vil heller risikere hjernerystelse, kraniebrudd og det som verre er for å bevare sveisen? Du er ikke aleine i trafikken. Det holder med én idiot på feil sted til feil tid, så stuper du i asfalten med hodet først. Da har det mye å si om du gadd å ta på deg hjelm eller ikke. Du kan være så forsiktig du bare vil, det er og blir andre i trafikken (bilister, syklister, fotgjengere osv.) som du ikke har kontroll på. Jeg sykler til og fra jobb, og heldigvis bruker de fleste andre syklister jeg møter hjelm. Av de jeg ser som ikke bruker det er de fleste kvinner. Når vi tar med i betraktningen at færre kvinner enn menn sykler betyr det at andelen kvinner som ikke bruker hjelm er ganske stor, dessverre. Av og til ser jeg en mor som er ute og sykler med sin sønn eller datter. Barnet er behørig utstyrt med hjelm, mens mor ikke har hjelm på hodet. (Derimot hender det at det henger en hjelm på styret. Hvilken nytte den skulle gjøre der i tilfelle uhell kan man jo lure på). Da er hun både en dårlig rollemodell for sine barn i tillegg til at hun mangedobler risikoen for å bli alvorlig skadet eller drept i trafikken. En voksen person som faller har mye større fallhøyde enn et barn på barnesykkel, pluss at hodeskallen er sprøere og mer sannsynlig vil ta større skade av et sammenstøt med bakken. TS: Bruk for all del hjelm. Det koster så utrolig lite å sette den på hodet og spenne den fast, men det har så vanvittig mye å si hvis uhellet skulle være ute. Som sagt, jeg er FULLT KLAR OVER DETTE. Men jeg er overfladisk og bruker derfor ikke hjelm. Beklager jeg ikke er så politisk korrekt som deg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #29 Skrevet 1. juni 2015 Blir du truffet av en trailer er det ikke noe hjelp i hjelmen... Idiot. Om du blir truffet av en trailer så kan du dø, ja, du kan bli alvorlig skadet, lam for livet, ja. Men sjansen for å bli hjerneskadet er mindre ved bruk av hjelm. Om du krasjer i bil uten bilbelte, så kan du bli hardtskadet.. Du kan også dø selv om at du bruker sikkerhetsbelte. Du kan overleve uten å bruke airbag også, men ved å bruke airbag og sikkerhetsbelte så blir risikoen mye mindre! Bruk hodet og beskytt de få IQ cellene du har med hjelm! Anonymous poster hash: 0179f...bbb
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #30 Skrevet 1. juni 2015 Som sagt, jeg er FULLT KLAR OVER DETTE. Men jeg er overfladisk og bruker derfor ikke hjelm. Beklager jeg ikke er så politisk korrekt som deg. Det er ikke snakk om å være "overfladisk" men idiot! Hva er så vanskelig med å tre en hjelm over hodet, knepp igjen å dra? Om du er så redd for å se idiot ut så trøst deg med at ingen ser bra ut i hjelm!! Og ta med det en hårbørste dersom du er så redd for håret. Den dagen du selv havner i en sykkelulykke, eller blir vitne til en ulykke hvor en kronidiot slik som deg selv ikke bruker hjelm... du kommer til krype til korset og kjøpe deg en hjelm fort som fy, hvis ikke så har du et sykt ønske om å ende opp som en grønnsak, eller et sterkt døds-ønske, hvis så, da er det bare å oppsøke hjelp! Anonymous poster hash: 0179f...bbb 2
Nuttery Skrevet 1. juni 2015 #31 Skrevet 1. juni 2015 Det er ikke snakk om å være "overfladisk" men idiot! Hva er så vanskelig med å tre en hjelm over hodet, knepp igjen å dra? Om du er så redd for å se idiot ut så trøst deg med at ingen ser bra ut i hjelm!! Og ta med det en hårbørste dersom du er så redd for håret. Den dagen du selv havner i en sykkelulykke, eller blir vitne til en ulykke hvor en kronidiot slik som deg selv ikke bruker hjelm... du kommer til krype til korset og kjøpe deg en hjelm fort som fy, hvis ikke så har du et sykt ønske om å ende opp som en grønnsak, eller et sterkt døds-ønske, hvis så, da er det bare å oppsøke hjelp! Anonymous poster hash: 0179f...bbb Det er ikke vanskelig, men det er STYGT SOM FAEN UT. Er det vanskelig for deg å forstå det? Det er alltid noe sånn "noen har hatt det verre", jeg er klar over konsekvensen. Klikker du på folk som røyker også? Eller?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #32 Skrevet 1. juni 2015 Det er ikke vanskelig, men det er STYGT SOM FAEN UT. Er det vanskelig for deg å forstå det? Det er alltid noe sånn "noen har hatt det verre", jeg er klar over konsekvensen. Klikker du på folk som røyker også? Eller? Du... herregud du er det snåleste menneske jeg noen gang har møtt. Bilbelte ser ikke nå pent ut heller, det ukomfortabelt for de med store bryster... men vettu meg hva, "det ser stygt ut" er fader meg det dårligste argumentet jeg noen gang har hørt. Anonymous poster hash: 0179f...bbb 1
Cata Skrevet 1. juni 2015 #33 Skrevet 1. juni 2015 Det var akkurat det en i min familie gjorde. Tryna, eller skal man si seilte over sykkelstyret, og møtte veggen. Hadde ikke hjelm, hverken på hodet eller på styret. Hjernerystelse, og ødelagt yrkes-karriere. Konstant hodepine, og bare sliten, og ja... Så mye bedre det hadde vært om hun hadde hatt hjelm! Anonymous poster hash: c3f36...a3c Nåja, det der gjorde jeg også i min barndom. Slo løs tenner, fikk dobbelt blåveis og ble i grunnen ganske mørbanket. Men fikk IKKE hjernerystelse og tror ikke hjelm ville berget tennene. Jeg flakset også over sykkelstyret og pladask i asfalten etter skadene å dømme på både meg og sykkelen. Som voksen bruker jeg hjelm, men det er vel så mye for å slippe maset fra omgivelsene som at jeg er redd for å sykle uten. Bor så nær butikken at dit er det uaktuelt å sykle uansett. Mye enklere å bare gå dit.
Wiggins Skrevet 1. juni 2015 #34 Skrevet 1. juni 2015 Jeg sykler sjeldent, men aldri uten hjelm. Litt artig ironi at brukernavnet ditt er det syklister oftest skader når de faller, nemlig kragebeinet. Bra at du bruker hjelm, men du får sykle oftere! Særlig hvis du skulle bo i Oslo er det fra og med i morgen ekstra gode grunner til å sykle, i forbindelse med at tunneller langs Ring 3 stenges i forbindelse med oppgradering. Jeg er glad jeg allerede sykler og ikke rammes av kø.
skruf Skrevet 1. juni 2015 #35 Skrevet 1. juni 2015 Glemte å skrive i innlegget mitt at vi hadde ei stygg ulykke i nær familie som kunne virkelig gått ille pga hjelm ikke ble brukt.. Broren min syklet uten hjelm (selv om han var instruert hjemmefra om alltid å bruke hjelm), var jo ikke kult å se dust ut sammen med kompisene. Uansett, han mistet kontrollen ned en bratt bakke og gikk med hodet i asfalten først. Resultatet var knusningsbrudd på hodeskallen. Det gikk til syvende og sist bra med han, han måtte operere inn plate i hodet som er der til evig tid, og han har litt problemer med hodepine og hukommelse flere år etter. Heller dust, teit og fæl på håret enn et knusningsbrudd på hodeskallen. Døtrene mine kommer nok for alltid til å huske hvordan onkelen så ut der han lå på intensiven. Han var helt ugjenkjennelig med de store hevelsene i ansiktet. 3
Mardina Skrevet 1. juni 2015 #36 Skrevet 1. juni 2015 Jeg synes det er litt skremmende at så mange ikke bruker hjelm...... Bare fordi det ser teit/dumt ut. Jeg håper virkelig ikke at dere havner i en ulykke med sykkel. Er vel mye av det samme med refleksvest i mørketiden. Man bruker det ikke fordi man ser teit ut i det.... Har man sykkelhjelm i tillegg, så ser man i hvert fall teit ut..... 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #37 Skrevet 1. juni 2015 Bruker ikke hjelm. Det ser stygt ut og er ukomfortabelt. Landet du med hodet først er du passe dum. Biler og andre rundt meg har jeg kontroll på og de er ikke i posisjon til å velte meg av sykkelen. Anonymous poster hash: 0e7d2...52c 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #38 Skrevet 1. juni 2015 Bruker ikke hjelm. Det ser stygt ut og er ukomfortabelt. Landet du med hodet først er du passe dum. Biler og andre rundt meg har jeg kontroll på og de er ikke i posisjon til å velte meg av sykkelen. Anonymous poster hash: 0e7d2...52c passe dum?! HAHAAHHA Du aner ikke hvor fort en ulykke skjer, du vet aldri hva som ligger i veien, eller hvor mye som skal til for å miste kontrollen. Biler er den minste trusselen for sykelister. Så lenge man selv ikke er idiot på veien, så biler er faktisk det siste du bør bekymre deg for. I de fleste ulykkene er det kun ên person som havner i, ikke to sykelister, fotgjengere eller biler. Anonymous poster hash: 0179f...bbb 2
Gjest Caress Skrevet 1. juni 2015 #39 Skrevet 1. juni 2015 Kan sykle en kjapp tur ned i gata uten hjelm men stort sett er den på, ja. Sykler som Lance Armstrong på speed, har ikke telling på hvor mange hjelmer jeg har knust oppgjennom
Gjest Castielz Skrevet 1. juni 2015 #40 Skrevet 1. juni 2015 Yup! Å ikke bruke hjelm er idiotisk, alt kan skje så er best å beskytte seg selv så godt som mulig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå