AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Bruker dere hjelm når dere sykler? Da tenker jeg ikke på dere som trer på dere sykkeldress og kjører i bilveien, men når man tar seg en liten sykkeltur. Bare for "kos", eller fordi man skal en tur på butikken etc etc. Bruker dere hjelm da? Hvorfor, hvorfor ikke? Er det nødvendig med hjelm på turer i normalt tempo på asfalt f.eks? Anonymous poster hash: f233e...e01
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Bruker ikke hjelm. Sykler til og fra jobb, butikken ol. Skulle egentig brukt det, da jeg ser mange stygge ulykker på jobben etc, og ser hvor stor skade som kan skje Anonymous poster hash: 1c2d3...923
Gjest Honeyblossom Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 (endret) Allid nødvendig med hjelm, men jeg er ikke flink til å bruke det selv. Bruker det bare når jeg sykler til jobben siden jeg er nødt til å sykle på bilveien. Man tenker jo alltid "Gidder ikke." eller "Skjer jo ikke noe med meg uansett." Endret 1. juni 2015 av Honeyblossom
Fuglen Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Alltid når jeg bruker min egen sykkel, men ikke når jeg bruker bysyklene
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Bruker aldri hjelm. Anonymous poster hash: 87f8e...ae6
Nuttery Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Aldri, det ser så utrolig dust ut. Sorry not sorry, vet jeg leker med min egen sikkerhet.
Morpheus Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Ja. Alltid. Det gjør meg ingen ting å sette den på. Henger jo på sykkelen uanz. En kjedelig måte å ryke på, om en bare tryner på det rette stedet på en tur til butikken. 6
Sølvrosen Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Jeg bruker stort sett hjelm, men det hender jeg dropper det til butikken. Det er bare et par hundre meter flat blindvei i trettisonen dit, i tillegg må jeg krysse et par rolige parkeringsplasser. Vanligvis sykler jeg veldig rolig dit, og jeg treffer knapt trafikk. I dag møtte jeg flere syklister enn billister i halvfem-tiden. Alle andre steder bruker jeg hjelm, for jeg vet aldri når jeg treffer en uventet grushaug i en sving eller blir presset ut i grøfta. Jeg sykler også mye med høy fart i bilveier (det er så deilig å suse i 30-40 km/t ned bakkene), så da føler jeg at kanskje kommer til å trenge det en dag, selv om jeg aldri har trengt det før.
mijaa Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Aldri, det ser så utrolig dust ut. Sorry not sorry, vet jeg leker med min egen sikkerhet. Jeg er også skyldig i å ikke bruke hjelm på grunn av overfladiske grunner. Jeg er en "kjolefrøken", og da synes jeg det bare ser så helt og totalt malplassert ut med hjelm. Ikke føler jeg at jeg trenger det heller, da jeg også sykler som en kjolefrøken (aka veldig sakte).
Supraspinatus Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 Nei. Bruker ikke hjelm. Ikke fordi jeg er for kul, men fordi argumentet for å bruke hjelm er for dårlig. Ja. Hjelm beskytter mot hodeskader. Og hodeskader blir ofte veldig alvorlige. Men det gjelder uansett hva man gjør. Foreløpig spiller man ikke fotball med hjelm, man hverken løper eller går med hjelm og sannsynligheten for å bli skadet - sammenlignet med rolig transportsykling er tilsvarende. http://www.howiechong.com/journal/2014/2/bike-helmetsDenne artikkelen er ganske informativ vedrørende hvorfor det ikke nødvendigvis er tryggere med hjelm. Når det gjelder treningssykling i trafikken så bør man egentlig sykle med motorsykkelhjelm. Og med tilsvarende utstyr som man ville kjørt moped med. 1
skruf Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Jeg bruker alltid hjelm, selv om jeg bare skal sykle til butikken som ligger 300m unna. Mulig det ser dust ut, men det får så være... Dessuten har jeg barn som ikke får sykle uten hjelm, og da hjelper det ikke på om jeg kke bruker hjelm selv, blir skikkelig dårlig eksempel for barna mine. Selv om jeg kan være forsiktig så vet man aldri hvilke tullinger man møter på i trafikken. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #14 Skrevet 1. juni 2015 Ja, selvfølgelig bruker jeg hjelm! Alltid. Det er like selvfølgelig som bilbelte spør du meg. Jeg driter loddrett i om det ser dust ut, for det er faktisk bedre å se dust ut enn å få hjerneskade om uhellet er ute. Anonymous poster hash: 71ef6...d81 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #15 Skrevet 1. juni 2015 Jeg er også skyldig i å ikke bruke hjelm på grunn av overfladiske grunner. Jeg er en "kjolefrøken", og da synes jeg det bare ser så helt og totalt malplassert ut med hjelm. Ikke føler jeg at jeg trenger det heller, da jeg også sykler som en kjolefrøken (aka veldig sakte). det hjelper jo ikke så mye når kjolefrøken på sykkel blir truffet av trailermannen i traileren sin. Knust hodet passer jo ikke så godt til kjole... her er noen hjelmer som kanskje passer bedre til en kjole enn typiske sporty sykkelhjelmer: http://www.sykkelpikene.no/categories/sykkelhjelm Bruker alltid hjelm, etter at jeg som ungdom på en rolig sykkeltur til butikken trynet over styret fordi jeg bremste feil. Glad jeg hadde hjelm da, når jeg så hvor mye skader den fikk. Anonymous poster hash: a59c6...812 5
Supraspinatus Skrevet 1. juni 2015 #16 Skrevet 1. juni 2015 det hjelper jo ikke så mye når kjolefrøken på sykkel blir truffet av trailermannen i traileren sin. Knust hodet passer jo ikke så godt til kjole... her er noen hjelmer som kanskje passer bedre til en kjole enn typiske sporty sykkelhjelmer: http://www.sykkelpikene.no/categories/sykkelhjelm Bruker alltid hjelm, etter at jeg som ungdom på en rolig sykkeltur til butikken trynet over styret fordi jeg bremste feil. Glad jeg hadde hjelm da, når jeg så hvor mye skader den fikk. Anonymous poster hash: a59c6...812 Blir du truffet av en trailer er det ikke noe hjelp i hjelmen... 5
Wiggins Skrevet 1. juni 2015 #17 Skrevet 1. juni 2015 Aldri, det ser så utrolig dust ut. Sorry not sorry, vet jeg leker med min egen sikkerhet. Så du vil heller risikere hjernerystelse, kraniebrudd og det som verre er for å bevare sveisen? Du er ikke aleine i trafikken. Det holder med én idiot på feil sted til feil tid, så stuper du i asfalten med hodet først. Da har det mye å si om du gadd å ta på deg hjelm eller ikke. Du kan være så forsiktig du bare vil, det er og blir andre i trafikken (bilister, syklister, fotgjengere osv.) som du ikke har kontroll på. Jeg sykler til og fra jobb, og heldigvis bruker de fleste andre syklister jeg møter hjelm. Av de jeg ser som ikke bruker det er de fleste kvinner. Når vi tar med i betraktningen at færre kvinner enn menn sykler betyr det at andelen kvinner som ikke bruker hjelm er ganske stor, dessverre. Av og til ser jeg en mor som er ute og sykler med sin sønn eller datter. Barnet er behørig utstyrt med hjelm, mens mor ikke har hjelm på hodet. (Derimot hender det at det henger en hjelm på styret. Hvilken nytte den skulle gjøre der i tilfelle uhell kan man jo lure på). Da er hun både en dårlig rollemodell for sine barn i tillegg til at hun mangedobler risikoen for å bli alvorlig skadet eller drept i trafikken. En voksen person som faller har mye større fallhøyde enn et barn på barnesykkel, pluss at hodeskallen er sprøere og mer sannsynlig vil ta større skade av et sammenstøt med bakken. TS: Bruk for all del hjelm. Det koster så utrolig lite å sette den på hodet og spenne den fast, men det har så vanvittig mye å si hvis uhellet skulle være ute. 8
Wiggins Skrevet 1. juni 2015 #18 Skrevet 1. juni 2015 Blir du truffet av en trailer er det ikke noe hjelp i hjelmen... Nei, men heldigvis hører det å bli kjørt ned av en trailer til sjeldenhetene. Det hender langt oftere at syklister faller og slår hodet i asfalten enten som følge av andre trafikanters feil eller egen feil, og i de tilfellene har man mye bedre sjanse med hjelm enn uten. 4
Maximillian Cohen Skrevet 1. juni 2015 #19 Skrevet 1. juni 2015 Ja, jeg bruker alltid hjelm. Jeg har brukt alt for mye penger på hjelmen min til at den kan ligge ubrukt. I tillegg er jeg redd for å få kjeft av moren min om hun skulle sett meg uten. 1
julie90 Skrevet 1. juni 2015 #20 Skrevet 1. juni 2015 Jeg bruker alltid hjelm. Hvorfor ikke? Det er som å bruke sikkerhetsbelte. Moren min var utsatt for en alvorlig sykkelulykke da hun "bare" var på en korttur, og fikk beskjed av legene at hun hadde omkommet om hun ikke brukte hjelm. BRUK HJELM! 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå