Gå til innhold

Ringer du hver dag når du er syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sender melding en gang mellom 06.00 og 07.00 (arbeidsdagen starter 07.00), og jeg sender ny melding for hver dag. Arbeidsgiver har aldri sagt noe om hvordan eller når vi skal melde i fra, men jeg har i hvert fall aldri fått noen reaksjoner på måten jeg gjør det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke sett på det som en selvfølge. Men så ville jeg som arbeidsgiver også ha utarbeidet en prosedyre for melding av fravær osv. Hadde ikke denne blitt fulgt ville det blitt en samtale og advarsel. Å sende en sms eller en rask telefon kl 07 ville ikke ha forringet din rekovalend.

Så for deg er det helt naturlig at dine ansatte da ville komt en dag etter spysyken, mens de fremdeles er smittebærere, og risikert at enda flere ble syke? Meget bra...

Ellers snakker vi om å ringe her, noe arbeidsgiveren til ts da krever. Å sende en sms har jeg aldri sagt er et problem.

Edit; jo, å måtte våkne for å ta en telefon ville ødelagt min søvn. Jeg, og flere med meg, har faktisk store problemer med å sovne om etter at man først har våknet.

Endret av Arianna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Så for deg er det helt naturlig at dine ansatte da ville komt en dag etter spysyken, mens de fremdeles er smittebærere, og risikert at enda flere ble syke? Meget bra...

Ellers snakker vi om å ringe her, noe arbeidsgiveren til ts da krever. Å sende en sms har jeg aldri sagt er et problem.

Edit; jo, å måtte våkne for å ta en telefon ville ødelagt min søvn. Jeg, og flere med meg, har faktisk store problemer med å sovne om etter at man først har våknet.

Nå kverulerer du. Jeg som abeidsgiver ville heller ikke ha krav på å vite hvorfor du er fraværende på grunn av sykdom, derfor bør den tilliten komme arbeidsgiver også til gode.

Om du har spesielle behov med tanke på det å ringe inn syk, så avklar det med arbeidsgiver (i dette hypotetiske tilfellet meg), så kunne vi ha kommet til en ordning. Men det er faktisk første gang jeg hører at noen med omgangssyke ikke er i stand til å ta kontakt med arbeidsgiver. Og jeg var leder i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt rimelig at sjefen krever at det ringes inn hver dag. Det handler om å få oversikt over ressursene man har den dagen, få ned sykefraværet, i tillegg til at sjefen trenger endel informasjon om fraværet og hvor lenge man regner med å være borte. Å sette klokke på til kl 7 hver morgen og ta en telefon liggende i sengen krever ikke så veldig mye av deg, selv en med influensa eller omgangssyke klarer det.

Hos oss må vi ringe inn hver dag, ideelt sett. Imidlertid er det mange som ikke følger den regelen, og sjefen har nå sett seg nødt til å stramme inn på dette for å få ned sykefraværet. Jeg ringer hver dag hvis jeg eller barnet er sykt. Hvis leder ikke tar telefonen da, sender jeg en melding. Da kan han ringe opp igjen hvis det er noe han må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjerne gitt beskjed kvelden i forveien, og blir det mer enn en dag pleier sjefer som må skaffe vikarer å like å få beskjed tidligst mulig. Så om formen ikke kommer seg i løpet av dagen, gir jeg beskjed om at jeg nok blir vekke neste dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIne ansatte skal ringe inn sykdom så tidlig som mulig, gjerne ved kl8, første sykdoms dag. Påfølgende dager holder det med sms.

Ved langvarig sykdom utover egenmelding vil jeg gjerne ha beskjed så fort som mulig om hvor lenge de fått sykemelding.



Anonymous poster hash: a502c...887
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber turnus i døgnbemannet bolig.

Jeg ringer så snart jeg vet at jeg ikke kan komme på jobb. Dersom jeg vet at fraværet vil vare minst to dager sier jeg fra ved første samtale, og avtaler at jeg ringer dagen etter dersom jeg blir borte lenger. Sier alltid fra om minst to dager av gangen så langt mulig - oftest MÅ det inn vikar ved sykdom.

Blir jeg sykmeldt, ringer jeg jobben så snart jeg forlater legekontoret og sier fra at 'jeg er sykmeldt til og med dato'. Jobben ligger på vei hjem fra legen, så dersom det er helsemessig/smittemessig forsvarlig leverer jeg ofte papirene på vei hjem.

Anonymous poster hash: 21dd2...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo selvsagt si ifra. Selv jobber jeg f.eks i et yrke hvor man er nødt til å skaffe vikarer, så da må man helst si ifra en god del timer før (f.eks senest kl. 20:00 kvelden før om mulig). Synes uansett at dette burde være et krav ja, man vet jo aldri om personen bare har forsovet seg, og som voksen må man faktisk klare å si ifra. Man kan iallefall si ifra at man sannsynligvis blir borte dagen etterpå også. 



Anonymous poster hash: ae46c...91e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Vi må ringe første dag, men så holder det med sms. Etter noen dager skal sjefen ta kontakt, og følge opp den syke. Er IA bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du vet at du er så syk at du kommer til å sove kl. 07, da vet du jo også at du er for syk til å være på jobb, så da kan du vel si ifra kvelden før? Det må vel leder synes er nok, det er jo ennå tidligere beskjed enn å få det om morningen?

 

Jeg gir beskjed med en gang jeg vet at jeg kommer til å være borte, om det er på morningen eller på kvelden (at jeg da blir borte dagen etter). Noen ganger er man så syk at man vet det ikke vil gi seg over natta, det har nok sjefer forståelse for? Gir ny beskjed for hver enkelt dag jeg kommer til å være borte da, det synes jeg må være forventet.

 

På min jobb er det mye frihet og flexitid, så det har hendt at jeg har forsøkt å sove litt ekstra, og endt opp med å måtte bli hjemme likevel, og derfor ikke sier ifra før klokken 9-10. På min jobb går det bra fordi jeg ikke trenger vikar eller liknende. 



Anonymous poster hash: 8f24d...16c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer første dagen og sender sms de påfølgene dagene. Har jeg ikke stemme i det hele tatt sender jeg også sms første dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ved egenmelding ringer jeg hver dag. Før arbeidet starter. For selv om du er syk en dag med egenemelding er det ikke en selvfølge at du er syk dagen etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender som regel mail/sms kvelden før hvis jeg uansett vet jeg ikke skal på jobb dagen etter. Nå hentes det ikke inn vikar for meg, men hvis det hadde vært nødvendig hadde det jo vært win-win. Sjefen får enda litt bedre tid på seg til å finne vikar, og jeg får sove skikkelig om morgenen, noe som er viktig når jeg er syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...