Gå til innhold

Ringer du hver dag når du er syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ringer du hver dag og forteller sjefen at du ikke kommer på jobb når du bruker egenmelding? Eller hva sier du?

Vi har en diskusjon på jobben der sjefen krever å bli ringt 07:00 hver morgen... Men hva hvis personen er dårlig = trenger søvnen den trenger ved sykdom. Flere som har reagert sterkt, men man må jo opp uansett for å se om man kommer på jobb, men noen ganger vet man jo at man ikke kommer fordi man kjenner det på kroppen dagen før/spydd hele natta.

Jeg har ringt hver dag, men jeg vet jo at det er slitsomt ift. at jeg mye heller ville ha sovet, istedenfor å stå opp og ikke få sove igjen.

Hva ringer dere å sier til sjefen ved sykdom/arbeidsmiljøloven?



Anonymous poster hash: 25471...611
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringer og sier jeg er syk. Trenger ikke ringe daglig for hver dag man ikke kommer, men ta ut egenmelding/sykemelding (alt ettersom) hvor leder kan belage seg på når jeg kommer tilbake. Kan eventuelt ringe og si at jeg føler meg frisk nok til å komme tidligere tilbake, men metoden din leder ønsker virker ikke helt velfungerende..

Anonymous poster hash: a6f40...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer og sier jeg er syk. Trenger ikke ringe daglig for hver dag man ikke kommer, men ta ut egenmelding/sykemelding (alt ettersom) hvor leder kan belage seg på når jeg kommer tilbake. Kan eventuelt ringe og si at jeg føler meg frisk nok til å komme tidligere tilbake, men metoden din leder ønsker virker ikke helt velfungerende..

Anonymous poster hash: a6f40...379

Men vi får jo ikke levert egenmelding før vi er tilbake på jobb, det går over dataen.

Anonymous poster hash: 25471...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved egenmeldig synes jeg absolutt det er ryddig å gi beskjed om morgenen at man ikke kommer på jobb, men jeg synes ikke det burde være nødvendig å gi beskjed før kl 0700. Med mindre det er slik at din leder må kalle inn noen andre på kort varsel for å dekk inn for deg, så burde det holde å gi beskjed ila formiddagen synes jeg, kanskje innen ti-tiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi får jo ikke levert egenmelding før vi er tilbake på jobb, det går over dataen.

Anonymous poster hash: 25471...611

Samboer eller 《forbikjørende》 tar med sykemelding til arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: a6f40...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ringt litt før kl 8 første dagen jeg er syk, og så sender jeg bare en sms hvis jeg fortsatt er dårlig dagen etter. Syns det er greit å si ifra før arbeidsdagen starter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke vært borti det selv, men ja, man må jo gi beskjed på et eller annet vis. Sjefen vår godtar sms, men jeg synes ikke sjefen din er urimelig som ber om en telefon hvis man er litt sånn diffust syk og ikke vet helt når man kommer tilbake. Er det for tøft å våkne såpass at man klarer å ta en telefon, kan man kanskje heller få sykemelding hos legen.



Anonymous poster hash: 3bd2d...489
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv leder, og lurer på hvordan jeg skal kunne bemanne arbeidsplassen eller planlegge arbeidet dersom arbeidstakerne ikke gir beskjed hver dag når de er syke. At man gir beskjed innen en viss frist er også naturlig, i alle fall om det må settes inn vikar. Hos oss er det en sedvane at man ringer personlig første dagen, men at det kan sendes SMS de påfølgende dagene.

Unntaket er selvsagt dersom man vet av erfaring at det man er syk av vanligvis varer mer enn en dag. Da kan man gjerne si fra med en gang at man tror man blir borte f.eks to dager. Ved syke barn blir det også gjerne også slik pga at det er regler for hvor lenge barna holdes hjemme avhengig av hvilken sykdom det er.



Anonymous poster hash: 19f0b...c1f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ringer hver dag når det gjelder egen sykdom og egenmelding.

Synes sjefen bør vite om jeg er på plass den dagen eller ikke.

Gjelder det sykt barn, holder det å ringe annenhver dag pga 24- eller 48 timerskarantenen de har i barnehagen ved oppkast/feber osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer du hver dag og forteller sjefen at du ikke kommer på jobb når du bruker egenmelding? Eller hva sier du?

Vi har en diskusjon på jobben der sjefen krever å bli ringt 07:00 hver morgen... Men hva hvis personen er dårlig = trenger søvnen den trenger ved sykdom. Flere som har reagert sterkt, men man må jo opp uansett for å se om man kommer på jobb, men noen ganger vet man jo at man ikke kommer fordi man kjenner det på kroppen dagen før/spydd hele natta.

Jeg har ringt hver dag, men jeg vet jo at det er slitsomt ift. at jeg mye heller ville ha sovet, istedenfor å stå opp og ikke få sove igjen.

Hva ringer dere å sier til sjefen ved sykdom/arbeidsmiljøloven?

Anonymous poster hash: 25471...611

Jeg vil ha beskjed hver morgen ved bruk av egenmelding, med mindre annet er avtalt (sykdom av typen hvor det er opplagt at den ansatte ikke kommer de neste f. eks. 3 dagene. Da kan vi avtale det første dagen)

Anonymous poster hash: d44e6...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hvilken jobb det er. Jeg gir beskjed gjerne dagen før, da de gjerne må finne noen som kan steppe inn. Jobber man på et kontor ser jeg ingen grunn til å ringe hver dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ringe å gi beskjed ja!! De må jo vite om du kommer eller ikke, da får de også ringt noen andre som kan komme for deg. Det er jo en norm å si i fra når man ikke kommer, hva jobber dere med dere som ikke varsler? Jobber som blogger kanskje eller?

Anonymous poster hash: 0b54d...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Det kommer jo litt an på hvilken jobb det er. Jeg gir beskjed gjerne dagen før, da de gjerne må finne noen som kan steppe inn. Jobber man på et kontor ser jeg ingen grunn til å ringe hver dag!

Ikke det? Arbeidsgiver behøver å planlegge dagen sin, samt at det å ringe og snakke direkte med leder kan være et preventivt virkemiddel for å hindre unødig fravær. Når det kreves noe av deg, så kanskje man revurderer sin arbeidsevne en ekstra gang.

Slike holdninger som er uthevet i innlegget ditt, tyder på en lav arbeidsmoral og lite respekt for et sykefraværssystem som er det beste og mest generøse i hele verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke det? Arbeidsgiver behøver å planlegge dagen sin, samt at det å ringe og snakke direkte med leder kan være et preventivt virkemiddel for å hindre unødig fravær. Når det kreves noe av deg, så kanskje man revurderer sin arbeidsevne en ekstra gang.

Slike holdninger som er uthevet i innlegget ditt, tyder på en lav arbeidsmoral og lite respekt for et sykefraværssystem som er det beste og mest generøse i hele verden.

Nå synes jeg du overdriver litt. Selvsagt skal man gi beskjed om man er syk, men gir man for eks beskjed på mandag om at man har spysyken, da er det nesten en selvfølge at man er borte neste dag også. Å da måtte dra frem telefonen klokken syv om morgenen for å ringe for noe de fleste tar som en selvfølge, det ser jeg på som unødvendig. Det har overhodet ingenting med hverken arbeidsmoral eller lite respekt å gjøre. Det har med å få samlet sammen så mye søvn som mulig for å komme seg raskt tilbake til jobb, for eksempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EmilyR

Ja, vi må ringe og gi beskjed hver dag. Mener det burde være en selvfølge, så sjefen vet om du faktisk kommer eller ikke. Gir du klar beskjed om at du ligger med omgangssyken og MÅ bli hjemme 3 dager, så er det jo noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringer inn på morgenen for å først gi beskjed om at jeg er syk. Da må jeg svare på hvor lenge jeg tror jeg kommer til å være borte. Så må jeg ringe i 14.00 for å gi beskjed om jeg kommer i morgen eller ikke. Dette for at de skal ha tid til å få inn noen andre hvis jeg ikke kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan forstå det om dere jobber i en bransje hvor det må settes inn vikar for dere hver dag.

Hos oss holder det imidlertid med en sms eller e-post til sjefen. Jobber "på kontor" med stor grad av frihet og kan også ta hjemmekontor ved behov. Vi varsler første dag og leverer egenmelding når vi er tilbake igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forrige jobb måtte vi i utgangspunktet ringe hver dag vi ble hjemme, både til teamleder og til kontaktpersonen hos bemanningsbyrået (for de som ikke var fast ansatt). Jeg fikk ofte beskjed om at det var greit om jeg bare sendte en melding dagen etter om jeg fortsatt var dårlig, men om vi ikke ga beskjed før arbeidsdagen startet så var det grunnlag til å ikke gi oss lønn den dagen.



Anonymous poster hash: 457da...edd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Nå synes jeg du overdriver litt. Selvsagt skal man gi beskjed om man er syk, men gir man for eks beskjed på mandag om at man har spysyken, da er det nesten en selvfølge at man er borte neste dag også. Å da måtte dra frem telefonen klokken syv om morgenen for å ringe for noe de fleste tar som en selvfølge, det ser jeg på som unødvendig. Det har overhodet ingenting med hverken arbeidsmoral eller lite respekt å gjøre. Det har med å få samlet sammen så mye søvn som mulig for å komme seg raskt tilbake til jobb, for eksempel.

Jeg hadde ikke sett på det som en selvfølge. Men så ville jeg som arbeidsgiver også ha utarbeidet en prosedyre for melding av fravær osv. Hadde ikke denne blitt fulgt ville det blitt en samtale og advarsel. Å sende en sms eller en rask telefon kl 07 ville ikke ha forringet din rekovalend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender som regel sms til sjefen og følger opp med en e-post til resten av ledelsen. Det samme gjør min sjef og resten av ledergruppa. Om jeg vet på kvelden at jeg ikke kommer neste dag så gir jeg beskjed da.

Lærerne må gi beskjed hver morgen mellom kl. 6.30 og 6.45. Dette for at vi skal rekke å få vikarer på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...