AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #61 Skrevet 21. mai 2015 Har dere spurt henne konkret om hvorfor det er så rotere og ekkelt på rommet hennes? Jepps. Vi får ikke noe skikkelig svar. Det virker som om hun ikke gidder bare. Kan jo hende at hun er relativt sliten fordi hun er så pliktoppfyllende og dermed ikke orker å bestandig rydde rommet? Anonymous poster hash: 254e8...8ce Sliten er hun ikke. Hun har heller ikke for mye på seg av skolearbeid, hun gjør ekstremt lite skolearbeid. Hun bruker mye tid å daffe på. Jeg hadde satt hardt mot hardt og sagt at enten rydder og vasker hun eller så gjør dere det men da kaster dere alt som ligger strødd rundt omkring i søpla Vi har nå gitt beskjed til henne at rommet skal fikses - hun har sagt at hun skal gjøre det. Har ikke kommet med noen trusler, men bare sagt det. Dersom hun ikke gjør det blir alt samlet sammen og puttet i svarte søppelsekker, og satt bort etter hun går på skolen i morgen. Hilsen TS Pappa Anonymous poster hash: ab7ed...d12
Maleficenta Skrevet 21. mai 2015 #62 Skrevet 21. mai 2015 Jepps. Vi får ikke noe skikkelig svar. Det virker som om hun ikke gidder bare. Sliten er hun ikke. Hun har heller ikke for mye på seg av skolearbeid, hun gjør ekstremt lite skolearbeid. Hun bruker mye tid å daffe på. Vi har nå gitt beskjed til henne at rommet skal fikses - hun har sagt at hun skal gjøre det. Har ikke kommet med noen trusler, men bare sagt det. Dersom hun ikke gjør det blir alt samlet sammen og puttet i svarte søppelsekker, og satt bort etter hun går på skolen i morgen. Hilsen TS PappaAnonymous poster hash: ab7ed...d12 Syns det er bedre å advare om det på forhånd jeg da. For da vil hun jo rydde velk klær og sminkesaker og ting hun syns er krise å bli kastet. Dumt å bare kaste det da uten advarsel.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #63 Skrevet 21. mai 2015 Syns det er bedre å advare om det på forhånd jeg da. For da vil hun jo rydde velk klær og sminkesaker og ting hun syns er krise å bli kastet. Dumt å bare kaste det da uten advarsel. Det skal selvfølgelig ikke kastes, bare oppbevares. Hun har sagt at hun skal fikse det - da må hun holde det hun lover. Løftebrudd konsekvenser. TS Pappa Anonymous poster hash: ab7ed...d12 2
ninuska_ Skrevet 21. mai 2015 #64 Skrevet 21. mai 2015 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette, ninuska_, adm
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #65 Skrevet 21. mai 2015 Hun flytter nå til høsten Før den tid skal rommet hennes vaskes ned, ryddes og pakkes bort alt unødvendig. Anonymous poster hash: ab7ed...d12 Er det virkelig verdt at du maser og styrer med det nå da? Du kommer ikke til å få endret på vanene hennes i løpet av den korte tiden, det må hun gjøre selv etter hun flytter. Det eneste som skjer er at du kaster bort masse krefter på et problem som går over av seg selv om noen måneder. I løpet av sommerferien må hun jo uansett ta en gjennomgang. Du kan heller være tydelig på at det som ikke pakkes bort eller blir med på flyttelasset vil dere kaste. Anonymous poster hash: 1223c...427
Gjest morhjertegod Skrevet 21. mai 2015 #66 Skrevet 21. mai 2015 Jeg tok bildet av rommet til datteren på 16, om hun ikke ryddet så truer jeg med å legge det ut på fb og Instagram. Etter det så rydder hun, når hun får beskjed. Under mitt tak, mine regler.
Ailurophile Skrevet 21. mai 2015 #67 Skrevet 21. mai 2015 Husker da jeg var yngre og meget rotete. Selvfølgelig ble mamma sint, men det å få høre hvor uduglig jeg var gjorde ikke lysten noe bedre. Sett deg ned sammen med datteren din og ta en alvorsprat. Gjerne lag en liste med hva hun kan starte med, ikke alt må bort med en gang.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #68 Skrevet 21. mai 2015 ...var kommentaren fra min kone når hun gikk inn på rommet vår datter, som akkurat er fylt 18. Det har vært et pågående problem for å si det sånn. Vi snakker om et skikkelig rotete rom, vi snakker om alt du kan tenke deg blandet i skjønn forening - rene og skitne klær som skyves rundt i sengen, som hun sover i. Alle flater inkludert gulv er en blanding av klær, ting, skolebøker, matboks osv osv... Det ser ut som om noen har tatt rommet hennes, ristet det, snudd det opp ned, og satt det på plass igjen. Vi er vant til at barna roter og tillater mye på egne rom, men dette tar kaken. Vi tenker at vi er de som betaler og eier boligen, myndig eller ikke, det er langt fra greit å behandle vårt hus sånn. Dette har lenge vært et problem men nå topper det seg. Kunne godt tenkt meg å poste bilder for å beskrive hennes "interiørtalenter" men med fare for å bli gjenkjent, for hennes del, så er det best å la være. Så, hvordan får man en 18 årig, flott og grei jenter på alle måter, til å ha en slags minimum hygienisk og ordentlig tilstand på rommet sitt ? Og dere ungdommer som liker å ha det sånn: Det driter vi i, vårt hus, våre regler, og med en rett til å kreve littegranne hygienisk standard i egen bolig er det ikke for mye å kreve litt kost, klut og såpevann.... Ønsker altså kreative og positive råd til hvordan vi kan få henne til å rydde og vaske litt. Hilsen en pappa:) Anonymous poster hash: 522ec...8ab Finn noen døde insekter og strø rundt på passende steder. Deretter ta henne med å vis dem frem til henne så hun ser konsekvensene av å være uhygenisk. Da skal du se at det plutselig blir ryddig og rent der inne ;-) Anonymous poster hash: 7ba2c...927 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #69 Skrevet 21. mai 2015 Jeg snakker av erfaring, og det er nok sant som flere sier at dette må inn med teskje fra barnebein, men husk også på at datteren deres er 18 år, og er mest sannsynlig i sin mest "late" periode i livet sitt. Som barn tror jeg ikke du ville trodd meg på hvordan rommet mitt så ut, men jeg lærte; regler for goder. Jeg fikk ikke ha besøk, dra ut, eller de andre godene før rommet var ryddet. jeg snakker om fra jeg var lita til jeg var rundt 15 da jeg flyttet ut. Det kom seg gradvis, og jeg fikk en "trang" til å ha det ryddig og rent rundt meg. Så hvis jenta er flink ellers; bruk det for det det er verdt. Myndig eller ikke, tilby litt* hjelp til å begynne med. Gjør det litt "enklere". Sett en skittentøyskurv der, som hun slenger klærne i. Hent den et par ganger i uken. Det skal ikke være nødvendig, men da vil det fort bli bedre, jeg lover. Det handler ikke nødvendigvis om å gjøre jobben for henne, men MED henne, eller bare ENKLERE for henne, uten at det nødvendigvis koster dere noe spesielt med energi. Klær over alt får gjerne ting til å se rotete ut. Hun vil fort se hvor mye koseligere det er med et ryddig rom. Alt er et ork når det er flust av det. Så lær henne å ta det før det blir for mye jobb, for da ender det opp med at det ikke blir gjort i det hele tatt.Andre alternativer er å gå "drastisk til verks", med 2 alternativer slik jeg ser det; 1. Forklar at det er deres hjem, og at dere (også for hennes del) ikke kan ha det slik, og hvis det ikke blir bedre momentant må hun flytte. Et lite skremsel bare. Og forklar hvorfor*!!! Alternativ 2 er noe enklere men kanskje litt mere av prinsipp. Ta alt av klær(uten å nødvendigvis sie noe til henne, men sørg for at hun får det med seg, viktig!!!), og saker som ligger slengt, men sørg for at hun ser det(gjerne mens dere holder på!), legg enten i søppelsekker og sett dem ved ytterdøra, legg dem i bilen eller på henger hvis dere har det, og forklar at slik er ikke akseptabelt, og at alt blir kastet, med mindre hun gjør noe med det. At nå når rommet er tilsynelatende ryddig (uten klærne og sakene som flyter rundt) er det bare for henne å rydde/vaske/organisere. gi henne en OK tidsfrist, og gi henne tilbake sakene; mot at hun gjør som hun skal OG at hun bærer inn/tilbake sakene selv, og at det skal da legges ordentlig på plass. Forklar også at neste gang får hun ikke forvarsel. Fungerte for meg, og det skulle ikke mange gangene til med litt hjelp kombinert med at godene ble tatt bort, samtidig som jeg fikk en pekepinn FØR rommet ble "bombet", slik at det ikke ble et slikt ork. Heng gul-lapper på døren, bli enige om dager hvor rommet skal være shinet, til helgen f.eks ? Hjelp henne i gang, ikke gjør henne en bjørnetjeneste. Jentungen kan gå begge veier, og føre dette videre i eget hjem en gang, eller hun kan ende opp som meg (kronisk rydder) som bare ELSKER å ha det ryddig rundt meg. Som dere som foreldre vet at hvis man lar huset "forfalle i en uke" ser det ut som en svinesti og mye mere. Og dere tar det jo litt etter litt, så hjelp henne forstå prinsippet. Masse lykke til. Veldig spent på resultatet Anonymous poster hash: 2baed...cbf
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #70 Skrevet 21. mai 2015 Det skal selvfølgelig ikke kastes, bare oppbevares. Hun har sagt at hun skal fikse det - da må hun holde det hun lover. Løftebrudd konsekvenser. TS Pappa Anonymous poster hash: ab7ed...d12 se siste post; kanskje mere utfyllende enn bare "å kaste" ) Anonymous poster hash: 2baed...cbf
Sannerlig Skrevet 22. mai 2015 #71 Skrevet 22. mai 2015 Ærlig talt. Jeg og lærte å rydde og vaske fra barnsben av. Likevel rotet jeg som tenåring. haha vel, vi har da alle rotet til våres rom nå og da, noen perioder verre enn andre:) Å kunne rote litt, og av og til mye, betyr egentlig i sin sjarm avslapping og frihet. Men når det kommer til å la denne jenta bli direkte uhygenisk, da stiller det seg litt annerledes. Slikt bør man ha tatt kontroll med som foreldre litt før. Nå håper jeg ts får en skikkelig og fruktbar samtale med sin datter, hvor han om nødvendig setter ned foten og følger opp, og får stabla noen gode rutiner på plass. Slikt viser omsorg for henne, noe som igjen er fint å ta med seg siden når hun en gang står på helt egne ben.
bølla Skrevet 22. mai 2015 #72 Skrevet 22. mai 2015 Hehe..må le av dette. Sendte innlegget ditt til min 17 åring, og vi fikk begge en god latter. Du er ikke alene TS. Har til tider lurt på om det lurer tornadoer utenfor vinduet til min eldste. Hun var superryddig til 10.klasse, da begynte det å skli ut. Dette har ingenting med dårlig oppdragelse, kampen er tapt, klovner til foreldre el hva annet noen har klart å trykke ut av seg her. Det er normalt helt enkelt. Som en her inne sa. De har så mye på agendaen at rommet blir bare det siste de ikke orker å gjøre. Skole, lekser, prøver, jobber 3 dager i uka etter skolen, trener 5 dager i uka, hjelper til ellers i huset. Så ja selv om jeg blir någet oppgitt til tider så har jeg ikke akkurat mistet troen på hennes fremtid. Var ikke akkurat superryddig i tenårene sjøl, men huset mitt det er ryddig bestandig. Så hold ut TS. Og de som ikke har tenåringsdøtre har heller ingen erfaring, så bør holde seg for gode til å komme med "gode råd". God helg alle sammen. Ryddige tenåringsrom el ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #73 Skrevet 22. mai 2015 Trekker litt på smilebåndet av hele denne tråden jeg... Jenta er tydeligvis helt oppegående, ikke er hun kriminell og ikke er hun narkoman.. bare litt rotete... Og her kommer råd om kasting, konsekvenser, konfiskering,utkastelse osv. Er folk virkelig så pripne og prinsippfaste? Hva med å hjelpe litt og tilby seg å få orden i kaoset? Tror bare ting har tatt litt overhånd for jenta, og da vet vi jo alle hvor vanskelig det kan være å ta seg inn igjen. Anonymous poster hash: b921b...bcf 2
caline Skrevet 22. mai 2015 #74 Skrevet 22. mai 2015 Jeg er 19 år og kan også rote en del på rommet mitt, ikke sånn veldig mye, men er litt klær her og der. Når jeg var alene hjemme en helg ble jeg plutselig DEN husmora, rydda fra bordet og satt inn i oppvaskmaskinen, tålte ikke at noe så rotete ut. Det jeg skal frem til er at så fort man får ansvaret over på seg selv, er det ofte at man gjør det man ellers ikke er så flink til, og at ryddemanien kommer mer frem. Selv om noen er veldig rotete når dem bor hjemme, kan situasjonen fort snu når man flytter for seg selv og har alt ansvaret alene
Cashbah Skrevet 22. mai 2015 #75 Skrevet 22. mai 2015 Kast henne ut da vel, hvis hun ikke klarer å respektere dere nok til å holde det ryddig. 1
caline Skrevet 22. mai 2015 #76 Skrevet 22. mai 2015 Kast henne ut da vel, hvis hun ikke klarer å respektere dere nok til å holde det ryddig. Så enkelt er det nok ikke, å kaste ut barna sine er ikke det første folk ville gjort.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #77 Skrevet 22. mai 2015 TS, Vet hun at edderkopper eeeelsker å bo i hauger med tøy?? Anonymous poster hash: fbb0d...51a
Cashbah Skrevet 22. mai 2015 #78 Skrevet 22. mai 2015 Så enkelt er det nok ikke, å kaste ut barna sine er ikke det første folk ville gjort. Det er fordi folk flest i dag syr puter under armene på bortskjemte drittunger. Kast henne ut, la henne smake på hvordan livet virkelig er. Tough love is the best love.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2015 #79 Skrevet 22. mai 2015 Det er fordi folk flest i dag syr puter under armene på bortskjemte drittunger. Kast henne ut, la henne smake på hvordan livet virkelig er. Tough love is the best love. Ingen snille og gode foreldre gjør det da.... Anonymous poster hash: b921b...bcf
Cashbah Skrevet 22. mai 2015 #80 Skrevet 22. mai 2015 Ingen snille og gode foreldre gjør det da.... Ingen "snille og gode foreldre" blir møtt med respekt heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå