Gå til innhold

"Fy faen i helvete"

Fremhevede innlegg

Gjest ashanti
Skrevet

Mtp at datteren din er så flott og grei på alle måter, og er godt oppdratt når det gjelder hygiene og å holde det rent og pent, så klarer jeg ikke helt forstå hvordan det kan ha seg at rommet hennes er så uhygienisk og rotete.

Hvordan er hun ellers i huset? Har hun hatt det sånn i alle år eller er det noe som har kommet nå? Hvorfor har dere ikke tatt tak i dette før? Hun har vel hatt eget rom i mange år regner jeg med? Hvis det er noe som plutselig har dukket opp nå - hvordan står det til med henne? Deprimert? Andre årsaker?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ansvarsfraskrivelser gjør folk til nettopp det. Tafatte foreldre finnes det i alle former.

Når et barn, ja barn, man slutter ikke helt gå fra ungdom/barn fordi man har nådd de magiske 18 år. Barn og ungdom finner trygghet i grenser, om de utvises rettferdig og følges opp.

Her virker det som om jenta skriker etter grenser, og da har ts med kone å følge dette opp. Sette klare standarer og beskjeder, kommunisere hva han ønsker, følge det opp, og bidra til rutiner, selv om det i begynnelsen kan koste litt husfred.

Man lar ikke ungdom utvikle seg slik, man har et ansvar fra å følge med, noe ts ikke virker å ha gjort overhodet.

Men likte du klemmen ? :rolleyes:

Det som er så merkelig med dine kommentarer er at du skriver som om du tror at du kjenner meg, min kone og hvordan vi har det hjemme, hvordan barna har blitt oppdratt. Det gjør du ikke. Derfor blir dine kommentarer veldig feil. Det blir som å uttale seg om politikk men du har ikke lest de forskjellige partiprogrammene. Du har tydeligvis ikke peiling på barn.

Hilsen TS Pappa

Anonymous poster hash: ab7ed...d12

• Liker 16
Skrevet

Men likte du klemmen ? :rolleyes:

Det som er så merkelig med dine kommentarer er at du skriver som om du tror at du kjenner meg, min kone og hvordan vi har det hjemme, hvordan barna har blitt oppdratt. Det gjør du ikke. Derfor blir dine kommentarer veldig feil. Det blir som å uttale seg om politikk men du har ikke lest de forskjellige partiprogrammene. Du har tydeligvis ikke peiling på barn.

Hilsen TS Pappa

Narr meg til å le.

Ser du ikke evner ta inn over deg hva du selv sier ang ditt barn, noe jeg tar utgangspunkt i, og virker jo bare nytteløst å gi en som deg råd, om du ikke evner innse at det faktisk er du som må ta tak å gjøre noe her.

At det faktisk er og har vert ditt ansvar å få ditt barn til å utvise normal folkeskikk, hygiene osv.

ER det virkleig så vanskelig for deg å kommunisere grenser, sette krav og følge dem opp, sånn helt naturlig?

Men du kan jo heller forsøke klemme deg ut av situasjonen med din datter, ser ut som det har virket optimalt hittils huah?

.

AnonymBruker
Skrevet

Mtp at datteren din er så flott og grei på alle måter, og er godt oppdratt når det gjelder hygiene og å holde det rent og pent, så klarer jeg ikke helt forstå hvordan det kan ha seg at rommet hennes er så uhygienisk og rotete.

Hvordan er hun ellers i huset? Har hun hatt det sånn i alle år eller er det noe som har kommet nå? Hvorfor har dere ikke tatt tak i dette før? Hun har vel hatt eget rom i mange år regner jeg med? Hvis det er noe som plutselig har dukket opp nå - hvordan står det til med henne? Deprimert? Andre årsaker?

Takk for godt spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt spørsmål. Tror det ble en teknisk feil her på siden men her er svaret mitt:

Hun har tidligere vært inne i en periode hvor hun ble veldig skolelei og virket litt deprimert. Det tok vi foreldre tak i, og har funnet gode løsninger som hun gleder seg over. Vi har hjulpet henne til å finne en retning i livet som hun finner glede i og som passer for henne. Hun gleder seg til å flytte hjemmefra til neste skoleår hvor hun skal ha et spennende år. Hun er og har alltid vært en smarting når det gjelder skole. Hun har vært topp elev med tanke på karakterer men har valgt etter å ha blitt skolelei å la karakterene syke. Nå har vi altså fått henne opp igjen. Ellers har hun alltid vært flink til å gjøre plikter i huset, men som alle andre tenåringer har det måtte bli litt mas for å få enkelte ting gjort. Rommet hennes har ofte vært litt bombet, men vi har alltid krevd en viss standard med tanke på hygiene osv. det har blitt fulg opp med ok resultater.Hun må feks vaske egne klær dersom hun ikke respekterer jobben som andre har gjort med klesvask osv. Det er feks ikke lov å slenge rene klær over alt på rommet. Da er det respektløst ovenfor de som har vasket for familien. Alle bidrar hjemme hos oss, alle nyter av fordelene.

Rotet på rommet er bare sløvhet slik vi kjenner henne. Det er ikke uttrykk for depresjon, eller andre problemer.

Hilsen TS Pappa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke, jeg tror det er en fase mange må igjennom. Så lenge hun sørger for å rydde opp etter seg i resten av huset, ville jeg ikke brydd meg så mye om rommet hennes. Hun blir antakelig drita lei av å ha det sånn etterhvert, men det er større sjanse for at hun blir lei hvis hun får velge selv, enn hvis noen andre skal fortelle henne at hun skal forandre seg.

Naturligvis vasker dere ikke klær for henne hvis ikke de klærne ligger i skittentøyskurven der de hører hjemme, osv, bare unngå rommet hennes helt og fullstendig. Så får hun leve i sitt eget rot til hun blir lei.

Anonymous poster hash: 7a319...12d
  • Liker 3
Skrevet

Ta vekk tilgang til nett til hun har ryddet; gjenta etter behov.. Internett er for mange en stor tidstyv. Uten at jeg vet om det gjelder deres datter, kan jeg kan lett se for meg at en av grunnene til rotet er at det er morsommere å chatte eller surfe enn å ta tak i rotet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for godt spørsmål. Anonymous poster hash: ab7ed...d12

Jeg er enig med de som menerat det kanskje er for sent, men allikevel vil jeg prøve meg på noen tips side du mener at datteren din har de grunnleggende egenskapene på plass

1. Lag system på rommet, er det nok plass til alle tingene? Bokser, møbler etc.

2. Gå sammen om å rydde opp slik det er nå, oppgaven virker kanskje avskrekkende på henne?

3. Når ting er ryddet, så spør henne hva som skal til for å holde det ryddig. Vil noen form for belønning funke? Lag klare kriterier for hva dere vil vurdere, feks at matembalasje/matrester ikke skal være på rommet, at gulvet skal være fritt for klær.

Hvis dette feiler så vær klar på konsekvensene for henne. Det kan være som noen nevner at alt som ligger på gulvet eller i sengen bli fjernet og kastet i søpla. Klær som ikke blir båret på vaskerommet vil ikke bli vasket.

Jeg tror nok at dere har vært for lite fokuserte på dette og at dere har laget ris til egen bak. Nå er det på tide med pisk og gulrot.

PS - endring i atferd kan ha bakgrunn i at noe er galt. Kanskje hun ikke er i stand til å ta tak i dette nå? Ha det i bakhodet slik at dere ikke belaster henne enda mer og skyver henne lengre fra dere.

Anonymous poster hash: ce3da...d46

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Uansett hvor "perfekte" vi foreldre er så er dette et problem som mange kjenner seg igjen i. Noen problemer oppstår uten mål og mening, og er totalt umulig å logisk forstå seg på.

Jeg anbefaler som nevnt i tråden at du putter ting i søppelsekker. De får hun selvsagt tilbake nå hun har gjort rommet sitt rent.

Jeg forstår hva du mener, jeg tror også at dette ikke handler om slappe foreldre. Tvert imot, dere "ser" datteren deres og det er viktigst.

Helt greit at dere krever renhold og ellers respekterer at hun har det litt rotete.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med de som menerat det kanskje er for sent, men allikevel vil jeg prøve meg på noen tips side du mener at datteren din har de grunnleggende egenskapene på plass

1. Lag system på rommet, er det nok plass til alle tingene? Bokser, møbler etc.

2. Gå sammen om å rydde opp slik det er nå, oppgaven virker kanskje avskrekkende på henne?

3. Når ting er ryddet, så spør henne hva som skal til for å holde det ryddig. Vil noen form for belønning funke? Lag klare kriterier for hva dere vil vurdere, feks at matembalasje/matrester ikke skal være på rommet, at gulvet skal være fritt for klær.

Hvis dette feiler så vær klar på konsekvensene for henne. Det kan være som noen nevner at alt som ligger på gulvet eller i sengen bli fjernet og kastet i søpla. Klær som ikke blir båret på vaskerommet vil ikke bli vasket.

Jeg tror nok at dere har vært for lite fokuserte på dette og at dere har laget ris til egen bak. Nå er det på tide med pisk og gulrot.

PS - endring i atferd kan ha bakgrunn i at noe er galt. Kanskje hun ikke er i stand til å ta tak i dette nå? Ha det i bakhodet slik at dere ikke belaster henne enda mer og skyver henne lengre fra dere.

Anonymous poster hash: ce3da...d46

Deler av dette har vi gjennomført, med tanke på tilrettelegging fysisk på rommet hennes. Vi har også hjulpet henne å fjerne ting som hun har vokst fra eller ikke har interesse av. Ellers er hun flink selv til å bytte klær med andre (gjenbruk) og nå og da samler hun en sekk med rot som hun kaster. Hun gjør gode ting en sjelden gang, men klarer ikke å opprettholde over tid. Vi foreldre gå inn og støtter slikt at vi vet at hun har forutsettinger for å klare å holde en viss orden.

Akkurat nå topper det seg veldig for tiden - det ser ikke ut !

Hilsen TS Pappa

Skrevet

Jeg har ikke lest alle de tipsene her, så det er mulig at det jeg skrivers likner noe som står i tidligere innlegg...

1_ Ta en rolig, men alvorlig prat med henne hvor dere forklarer (sikkert for 1000-te gang) hvor glad dere er i henne, hvorfor viktig det er for henne å lære seg å ha det ryddig, hvorfor dere ser på det som manglende respekt overfor dere og hvorfor det er viktig for dere at hun har det ryddig.

2_ Si til henne at dere nå mener dere har gitt henne mange nok sjanser og prøvd flere måter å få henne til å forstå det på, og at dere nå har innført en ny regel som skal gjelde når hun er hos dere uansett alder:

• Dere krever at hun bruker den (de to eller tre) neste timene til å sortere sin rot, og avhengig av hvor mye rot til å rydde alt/en del med en gang.
  • Fra nå av vil dere to ganger i uka på helt tilfeldige tidspunkter komme inn på rommet hennes med plastposer og fylle dem med alt som ikke er på sin plass
  • At hun først vil få tilbake det som er i posene når rommet er ryddet og vasket igjen, men med obligatorisk "karantene tid" på for eks 48 timer.
  • At om det forblir rotete i over x dager, går de posene til Fretex e.l.
  • Tillegg at dere gjerne hadde unngått det, men med å appelere til hennes fornuft eller respekt har vært forgjeves, så nå må dere ta mer drastiske beslutninger, og det blir avhengig av henne hvordan det går framover

Når det kommer en dag hvor hun skal ha Den kjempekule toppen, men den ligger i en plaspose på ukjent sted, vil det kanskje bidra til å hun tenker seg om neste gang før hun lar rotet invadere rommet...

Litt drastisk, men dette hadde jeg gjort etter altfor mange mislykkede forsøk

AnonymBruker
Skrevet

TS Pappa her :)

Takk for alle svar så langt.

Har dere noen kommentarer på at hun faktisk er 18 ? - Man er ikke voksen før man oppfører seg som en ansvarlig voksen... Hva syns dere ?

Skrevet

Ta av døren på rommet hennes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tar ganske feil. Vi har ikke bortskjemte barn - heller det motsatte. De er flinke, omtenksomme og kjærlige på alle måter.De er heller ikke vant med materialisme i overflod eller å få det de peker på. De kan heller ikke gjøre som de vil, de trives godt med regler. Vi har alltid brukt tid med barna og formet dem slik vi mener er riktig. De er begge vant til å hjelpe til hjemme, husarbeid, matlaging osv.

Høres ikke ut som om du vet hva du snakker om.

Hilsen TS Pappa

Tydelig at noen traff et sårt punkt!

Det er du som har skrevet et innlegg her om din rotekopp av en datter som tydelig ikke respekterer huset hun bor i. Og nå tar du henne i forsvar som om hun - og din oppdragelsestil - er under angrep.

Anonymous poster hash: 2dec7...427

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg var også en rotekopp av andre dimensjoner. Vi snakker klær, bøker, ledninger (pc,mobil,ipod), dvd-er og diverse slengt utover rommet.

Bodde bare hjemme til jeg var 17-år, men vi hadde to regler:

- skittent tøy i skittentøyskurven

- mat, skittne kopper og fat skulle ALLTID ryddes opp.

Ellers fikk jeg ha det som jeg ville på rommet mitt.

Jeg regner med hun vasker noe/alle klær selv?

Sett inn en skittentøyskurv på rommet.

Bare si at det er veldig uhygenisk å blande skittne/rene klær, og å sove(?) i en haug med rene klær. Det er bortkastet vasking av klær.

Anonymous poster hash: 71846...129

Skrevet

Eller som siste alternativ kan dere lurer henne og si at dere har funnet noen kakerlakker på hennes rom, og at det sikkert skyldes rotet hennes ;)

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet

Husker med gru min egen rotekopp. Det blir bedre. :)

Det hjalp forsåvidt litt at jeg begynte å røre rundt inne på rommet.

AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at noen traff et sårt punkt!

Det er du som har skrevet et innlegg her om din rotekopp av en datter som tydelig ikke respekterer huset hun bor i. Og nå tar du henne i forsvar som om hun - og din oppdragelsestil - er under angrep.

Anonymous poster hash: 2dec7...427

Det var den jo, fra en frekk debattant. Det er helt greit det, men da må det jo komme litt argumenter og ikke fri fantasi fra vedkommende.

Hilsen TS Pappa

• Liker 5
Gjest Hofmann
Skrevet

Det var den jo, fra en frekk debattant. Det er helt greit det, men da må det jo komme litt argumenter og ikke fri fantasi fra vedkommende.

Hilsen TS Pappa

Det var vel strengt tatt du som gikk til angrep på henne først ("du aner ikke hva du snakker om"), fordi du ikke forstod hva hun sa. Hun har ikke nevnt noe om din datters andre egenskaper, og hun har selvsagt rett i at det er for sent å begynne å styre med akkurat denne ene negative egenskapen nå når hun er 18 år gammel. Hvis dette er så viktig for dere, burde dere tatt tak i det for lenge siden, og ikke rett før hun er moden for å flytte ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...