Gå til innhold

"Fy faen i helvete"

Fremhevede innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Det var vel strengt tatt du som gikk til angrep på henne først ("du aner ikke hva du snakker om"), fordi du ikke forstod hva hun sa. Hun har ikke nevnt noe om din datters andre egenskaper, og hun har selvsagt rett i at det er for sent å begynne å styre med akkurat denne ene negative egenskapen nå når hun er 18 år gammel. Hvis dette er så viktig for dere, burde dere tatt tak i det for lenge siden, og ikke rett før hun er moden for å flytte ut.

Du har mest sannsynlig ikke lest alle svarene fra ts.

Men neste gang du bruker krystallkulen din og ser inn i fremtiden, så må du sende ts et pm og fortelle hva som skjer.

Det er klart at når noen begynner å rote fælt slik at det ikke kan oversees mer, så er det naturlig å ta dette opp - det har ikke vært et problem tidligere. Er du en tenåring selv som skriver dette? Uansett, rydd ditt eget rom du også. (like usaklig sagt som din kommentar over)

Videoannonse
Annonse
Gjest Hofmann
Skrevet

Du har mest sannsynlig ikke lest alle svarene fra ts.

Men neste gang du bruker krystallkulen din og ser inn i fremtiden, så må du sende ts et pm og fortelle hva som skjer.

Det er klart at når noen begynner å rote fælt slik at det ikke kan oversees mer, så er det naturlig å ta dette opp - det har ikke vært et problem tidligere. Er du en tenåring selv som skriver dette? Uansett, rydd ditt eget rom du også. (like usaklig sagt som din kommentar over)

Jeg har lest alle svarene, jo. Først gav hun TS et 100% presist svar på det han lurte på, og som takk fikk hun høre at hun "aner ikke hva hun snakker om", etterfulgt av en lang lekse om en rekke andre kvaliteter hun ikke hadde nevnt med ett ord. Så eskalerte det.

Hvorfor må jeg se inn i fremtiden for å kunne lese ting som allerede står her fra før av?

Det usaklige våset ditt i siste paragraf gidder jeg ikke kommentere med noe annet enn at det er tydelig du føler deg truffet.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har lest alle svarene, jo. Først gav hun TS et 100% presist svar på det han lurte på, og som takk fikk hun høre at hun "aner ikke hva hun snakker om", etterfulgt av en lang lekse om en rekke andre kvaliteter hun ikke hadde nevnt med ett ord. Så eskalerte det.

Hvorfor må jeg se inn i fremtiden for å kunne lese ting som allerede står her fra før av?

Det usaklige våset ditt i siste paragraf gidder jeg ikke kommentere med noe annet enn at det er tydelig du føler deg truffet.

Hvor gammel er du da, uten å lyve ?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du da, uten å lyve ?

Hvorfor skal du vite det? Kan du ikke diskutere sak?

Anonymous poster hash: caa80...7ac

AnonymBruker
Skrevet

Er vel litt for sent å oppdra henne nå? Jeg vet av erfaring at veldig mange har det sånn i tenårene, så blir de aller fleste ryddige og renslige når de blir voksne og får sitt eget hjem.

Hvis hun bare roter på sitt eget rom, så synes jeg egentlig det får være hennes eget problem. Er hun som skal oppholde seg i rotet. Hadde valgt å overse det, selvfølgelig så lenge det ikke ligger søppel eller hun søler ting som blir liggende og lage skader.

Anonymous poster hash: 53855...afd
Gjest Castielz
Skrevet

Er jo det som er normalt blant unge kvinner i dag?
I hvertfall slik jeg har sett fra samtlige kvinnelig bekjentskaper, bortsett fra kjæresten min, men hun er ikke norsk.

Jeg måtte lære begge mine tidligere kjærester, begge norske (alder 18 og 20 år) hvordan man brukte både oppvaskmasking og vaskemaskin.

Skrevet

Ting har fungert veldig greit i oppveksten. Det handler ikke om noe annet en giddalaushet.... Vi bryr oss ikke om hvordan hun har det - hun velger selv, men siden vi eier boligen har vi rett på en viss hygienisk standard. Dette handler altså ikke om å oppdra henne. Den jobben har vi gjort og er veldig fornøyd med på de fleste arenaen i livet hennes.

Hilsen TS Pappa

Anonymous poster hash: ab7ed...d12

Noen bare er slik...

Men hvordan blir hun når dere maser på henne, få henne til å rydde opp rotet?

Kanskje det ligger noe ekstra bak på hvorfor ting blir som det blir :)

Kan hende hun har for mye ting, så gi henne en søppelsekk og fortell henne at innen x timer, så skal den søppelsekken være full av ting, klær, sminke, diverse som hun ikke vil ha. Så blir det kastet.

Eller man blir de onde og slemme foreldrene som går inn på rommet og kaster alt av rot som flyter... Det som ikke går ned i skuffer, blir kastet, klær som flyter, kastet.. Ting på gulvet...Kastet :P

Moren min gjorde faktisk den siste mot meg :fnise:

Kan love deg at jeg holdte rommet mitt ryddig fram til jeg flyttet ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Konfisker mobil/pc/nettbrett o.l = problem solved. Barn og unge nå til dags kan ikke leve uten, og de er villige til å gå igjennom ild og vann for å få beholde tilgangen til FB og nettet generelt.

Dette stjeler i tillegg mye tid, tid hun kan bruke på å rydde og vaske.

Anonymous poster hash: cb362...df6
AnonymBruker
Skrevet

Skal hun flytte om et år, eller nå til høsten? For hvis hun skal flytte til høsten synes jeg bare du skal droppe det og la henne finne ut av det selv til høsten.

Jeg synes hun høres ut som en flink pike. Det er mange flinke piker som sliter fordi de skal være så sykt perfekte og ansvarsfulle. Topp karakterer, høflig, snill, alltid stille opp for venner, på skolen, osv. Jeg er sånn, og min søster er sånn. Vi gikk begge på en smell i den alderen, akkurat som din jente har gjort. Hvis jenta di faktisk er så ordentlig av seg på alle andre områder, så synes jeg du skal senke skuldrene og ikke pålegge henne enda en oppgave hvor hun må være perfekt.

Krav om at hun setter ting i oppvaskmaskinen og legger klær i skittentøyet er et minimum som hun burde klare. Min mor fikk dette prentet inn i oss ved at hvis ikke vi gjorde det selv, så kom hun å hentet tingene. 18 år gamle jenter synes vanligvis ikke det er så koselig at mamma eller pappa kommer inn å romesterer på deres private rom.

Anonymous poster hash: 1223c...427
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv en rotekopp (er ikke perfekt nå heller...), jeg vet egentlig ikke hva det skyldtes. Jeg skyldte litt på at jeg hadde så mange interesser, den gang så samlet vi jo på alt av klistermerker, glansbilder, frimerker, bøker... ja det var bare fullt. Men skittentøy fikk jeg på vaskerommet. Husker da jeg bodde på hybel at det til tider var vanskelig å komme seg inn på rommet... uffa så flaut.

Her får ungene beskjed om at de skal rydde. Rommet skal være ferdig før f.eks middag. Da bare må de. Ofte havner da klær etc i skuffer og skap hvor det ikke hører hjemme, men da må de fortsette å rydde. Litt av grunnen til at vi setter hardt mot hardt er at det blir vårt problem hvis 12-åringen kommer når vi skal på tur og sier at han ikke har klær... fordi han ikke finner de, eller de er skitne. Derfor skal klær ryddes opp i. De får heller ikke ha besøk uten at rommet er ryddig.

Jeg tenker at en 18-åring bør iallefalll holde orden på klær og vite at man ikke skal la kopper og fat/matrester bli stående. Utover det tenker jeg at hun bare får rote i vei.

Anonymous poster hash: 3375c...098
AnonymBruker
Skrevet

Når du må spørre om råd nå, vil jeg si det er 18 år på overtid. Bortskjemte unger har som regel foreldre som passer.

Dette. Mine foreldre hadde lagt løpet både hva angikk økonomi ("ikke bry deg om overforbruk, pappa hjelper når det skumle inkassovarselet kommer"), og huslighet. Først da jeg ble i seneste laget for å endres, begynte foreldrene mine å syte over at jeg bare mottok ukepenger uten å faktisk, f.eks., rydde rommet mitt.

Anonymous poster hash: 056b1...868

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er rart at så mange relativt uskyldige spørsmål her inne skal ende i krangling.

Og endatil mellom to som ikke ts er en av engang.

Anonymous poster hash: 08584...b10

• Liker 3
Skrevet

Dette. Mine foreldre hadde lagt løpet både hva angikk økonomi ("ikke bry deg om overforbruk, pappa hjelper når det skumle inkassovarselet kommer"), og huslighet. Først da jeg ble i seneste laget for å endres, begynte foreldrene mine å syte over at jeg bare mottok ukepenger uten å faktisk, f.eks., rydde rommet mitt.

Anonymous poster hash: 056b1...868

Ser sånt overalt hvor jeg bor. Jeg kaller slikt forsømmelse i ulik grad. Man skal selvfølgelig være på lag med barna, men først og fremst oppdragere. Da må man ta tak, og takene er så enkle å ta, krever litt bestemhet fra begynnelsen av, noe jeg ser så mange foreldre droppe for husfredens skyld.

De skal tross alt videre, og ikke alt lærer de seg selv ettervert. Ikke rart man har så mange unge med enorm kredittgjeld her til lands.

Og noe av det store kollektivproblemet er å få kasta ut komplette rotekopper fra leilighetene. De har ikke verken lyst eller evne til å følge opp pliktene sine i fellesskapet.

Sløvt av foreldre, ikke alltid, kan ha andre årsaker også, noe jeg tok bunn for i første innlegg, men sløvt av foreldre i slike tilfeller der dette stemmer, å ikke innføre slike rutiner og medansvarsfølelse.

• Liker 1
Skrevet

Deler av dette har vi gjennomført, med tanke på tilrettelegging fysisk på rommet hennes. Vi har også hjulpet henne å fjerne ting som hun har vokst fra eller ikke har interesse av. Ellers er hun flink selv til å bytte klær med andre (gjenbruk) og nå og da samler hun en sekk med rot som hun kaster. Hun gjør gode ting en sjelden gang, men klarer ikke å opprettholde over tid. Vi foreldre gå inn og støtter slikt at vi vet at hun har forutsettinger for å klare å holde en viss orden.

Akkurat nå topper det seg veldig for tiden - det ser ikke ut !

Hilsen TS Pappa

Har dere spurt henne konkret om hvorfor det er så rotere og ekkelt på rommet hennes?

AnonymBruker
Skrevet

Ta tingene som ikke ligger på plass, kast de ut i boden, garasjen eller noe, og si "om du ikke rydder, så blir det kastet".

Du kaster det jo ikke i søppla, så om hun vil ha igjen tingene sine, så må hun rydde.

Pappa gjorde dette mot meg da jeg var 17. Det funket :fnise:

Men pappa brukte container da, og kastet ting utav vinduet mens jeg sto å så på.

Anonymous poster hash: 421f4...9b9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo hende at hun er relativt sliten fordi hun er så pliktoppfyllende og dermed ikke orker å bestandig rydde rommet?

Anonymous poster hash: 254e8...8ce
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde satt hardt mot hardt og sagt at enten rydder og vasker hun eller så gjør dere det men da kaster dere alt som ligger strødd rundt omkring i søpla

AnonymBruker
Skrevet

Er vel litt for sent å oppdra henne nå? Jeg vet av erfaring at veldig mange har det sånn i tenårene, så blir de aller fleste ryddige og renslige når de blir voksne og får sitt eget hjem.

Hvis hun bare roter på sitt eget rom, så synes jeg egentlig det får være hennes eget problem. Er hun som skal oppholde seg i rotet. Hadde valgt å overse det, selvfølgelig så lenge det ikke ligger søppel eller hun søler ting som blir liggende og lage skader.

Anonymous poster hash: 53855...afd

Jeg føler ikke at jeg skal oppdra henne så mye mer nå. Vi er veldig fornøyd med jobben vi har gjort. Det vi setter foten ned for nå er at det er mer rotete enn hva vi kan godta i vårt hus. Er helt uenig i at dette er hennes problem. Det er uhygienisk og dessuten veldig lett antennelig dersom noe skulle skje i forholdt til at det begynner å brenne der inne.

Er jo det som er normalt blant unge kvinner i dag?

I hvertfall slik jeg har sett fra samtlige kvinnelig bekjentskaper, bortsett fra kjæresten min, men hun er ikke norsk.

Jeg måtte lære begge mine tidligere kjærester, begge norske (alder 18 og 20 år) hvordan man brukte både oppvaskmasking og vaskemaskin.

Hun kan fint bruke oppvaskemasking og vaskemaskin. Det gjør hun også av og til. Dette handler ikke om at hun ikke kan. Hun gidd ikke.

Noen bare er slik...

Men hvordan blir hun når dere maser på henne, få henne til å rydde opp rotet?

Kanskje det ligger noe ekstra bak på hvorfor ting blir som det blir :)

Kan hende hun har for mye ting, så gi henne en søppelsekk og fortell henne at innen x timer, så skal den søppelsekken være full av ting, klær, sminke, diverse som hun ikke vil ha. Så blir det kastet.

Eller man blir de onde og slemme foreldrene som går inn på rommet og kaster alt av rot som flyter... Det som ikke går ned i skuffer, blir kastet, klær som flyter, kastet.. Ting på gulvet...Kastet :P

Moren min gjorde faktisk den siste mot meg :fnise:

Kan love deg at jeg holdte rommet mitt ryddig fram til jeg flyttet ut :)

Mas hjelper lite. Da går bare platen på og man får sånne svar som: "ja, eg vet det" eller " ja, skal skjerpe meg" osv.. sånne svar som er laget for at vi skal gi fred... :fnise:

Skal hun flytte om et år, eller nå til høsten? For hvis hun skal flytte til høsten synes jeg bare du skal droppe det og la henne finne ut av det selv til høsten.

Jeg synes hun høres ut som en flink pike. Det er mange flinke piker som sliter fordi de skal være så sykt perfekte og ansvarsfulle. Topp karakterer, høflig, snill, alltid stille opp for venner, på skolen, osv. Jeg er sånn, og min søster er sånn. Vi gikk begge på en smell i den alderen, akkurat som din jente har gjort. Hvis jenta di faktisk er så ordentlig av seg på alle andre områder, så synes jeg du skal senke skuldrene og ikke pålegge henne enda en oppgave hvor hun må være perfekt.

Krav om at hun setter ting i oppvaskmaskinen og legger klær i skittentøyet er et minimum som hun burde klare. Min mor fikk dette prentet inn i oss ved at hvis ikke vi gjorde det selv, så kom hun å hentet tingene. 18 år gamle jenter synes vanligvis ikke det er så koselig at mamma eller pappa kommer inn å romesterer på deres private rom.

Anonymous poster hash: 1223c...427

Hun flytter nå til høsten :) Før den tid skal rommet hennes vaskes ned, ryddes og pakkes bort alt unødvendig.

Jeg var selv en rotekopp (er ikke perfekt nå heller...), jeg vet egentlig ikke hva det skyldtes. Jeg skyldte litt på at jeg hadde så mange interesser, den gang så samlet vi jo på alt av klistermerker, glansbilder, frimerker, bøker... ja det var bare fullt. Men skittentøy fikk jeg på vaskerommet. Husker da jeg bodde på hybel at det til tider var vanskelig å komme seg inn på rommet... uffa så flaut.

Her får ungene beskjed om at de skal rydde. Rommet skal være ferdig før f.eks middag. Da bare må de. Ofte havner da klær etc i skuffer og skap hvor det ikke hører hjemme, men da må de fortsette å rydde. Litt av grunnen til at vi setter hardt mot hardt er at det blir vårt problem hvis 12-åringen kommer når vi skal på tur og sier at han ikke har klær... fordi han ikke finner de, eller de er skitne. Derfor skal klær ryddes opp i. De får heller ikke ha besøk uten at rommet er ryddig.

Jeg tenker at en 18-åring bør iallefalll holde orden på klær og vite at man ikke skal la kopper og fat/matrester bli stående. Utover det tenker jeg at hun bare får rote i vei.

Anonymous poster hash: 3375c...098

Helt enig :) Vi tenker også slik.

Hilsen TS Pappa

Skrevet

hehe:)

Reagerer alltid på regelrett ansvarsfraskivelser ang det å ta tak når det kommer til barn.Noe ts gjør så det suser av det her.

Ærlig talt. Jeg og lærte å rydde og vaske fra barnsben av. Likevel rotet jeg som tenåring.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...