Gå til innhold

"Fy faen i helvete"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...var kommentaren fra min kone når hun gikk inn på rommet vår datter, som akkurat er fylt 18.

Det har vært et pågående problem for å si det sånn. Vi snakker om et skikkelig rotete rom, vi snakker om alt du kan tenke deg blandet i skjønn forening - rene og skitne klær som skyves rundt i sengen, som hun sover i. Alle flater inkludert gulv er en blanding av klær, ting, skolebøker, matboks osv osv... Det ser ut som om noen har tatt rommet hennes, ristet det, snudd det opp ned, og satt det på plass igjen.

Vi er vant til at barna roter og tillater mye på egne rom, men dette tar kaken. Vi tenker at vi er de som betaler og eier boligen, myndig eller ikke, det er langt fra greit å behandle vårt hus sånn. Dette har lenge vært et problem men nå topper det seg.

Kunne godt tenkt meg å poste bilder for å beskrive hennes "interiørtalenter" men med fare for å bli gjenkjent, for hennes del, så er det best å la være.

Så, hvordan får man en 18 årig, flott og grei jenter på alle måter, til å ha en slags minimum hygienisk og ordentlig tilstand på rommet sitt ?

Og dere ungdommer som liker å ha det sånn: Det driter vi i, vårt hus, våre regler, og med en rett til å kreve littegranne hygienisk standard i egen bolig er det ikke for mye å kreve litt kost, klut og såpevann....

Ønsker altså kreative og positive råd til hvordan vi kan få henne til å rydde og vaske litt.

Hilsen en pappa:)

Anonymous poster hash: 522ec...8ab
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du må spørre om råd nå, vil jeg si det er 18 år på overtid. Bortskjemte unger har som regel foreldre som passer.

Får som dere har fortjent.

Eller du kan ta et tak etter ordene din kone dro, sette hardt mot hardet og kreve rydding, vask, stell osv. Og følge det opp, bit for bit.

Eller finne ut av om det er noe som plager henne på noe vis, som har fått henne til å miste komplett lyst til normal folkeskikk. Er det det, så forsøk fortsatt å få inn rutiner på dette med hygiene. Og hjelp til der dere kan.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på samme alder og rommet hennes ser også ut som en slagmark, men vi har bestemt oss for ikke å lage noen kampsak ut av det.

Det er hun som tilbringer tid der, hun rydder hvis hun skal ha venner på besøk men utover det så ser det helt j..... ut.

Men hun skal flytte hjemmefra for å studere om tre måneder og jeg regner med at situasjonen blir en ganske annen da. Når hun ikke har oss å opponere mot :).

Så mitt forslag er vel egentlig bare at dere senker skuldrene, puster med magen og er glad for atcdere har en helt vanlig, sunn og hyggelig ungdom i hus.

Anonymous poster hash: 08584...b10

• Liker 13
Skrevet

Sett dere ned med datteren deres. Bli enige om en helg hvor hun ikke har noe planer, så skal hun sette av denne helgen til å rydde rommet sitt. Hvis dere er skikkelige kule foreldre, så kan dere foreslå at dere hjelper litt. Egentlig kanskje bare litt i starten så hun kommer i gang. Det er ikke akseptabelt at det er slik. Ungdommer er jo gjerne litt rotete av seg, jeg var det selv men det får da være grenser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun har rotet fælt hele veien så signerer jeg Sannerlig - det er for sent å begynne å bli streng med en 18-åring. Man setter standarden fra barna er små. Sjansen er liten for at hun bryr seg nå, spesielt når hun har begrenset tid igjen hjemme.

Anonymous poster hash: 2dec7...427
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om du kunne vært faren min ;) Jeg var akkurat sånn når jeg var 16-19 år! Det var ikke møkkete, men jeg rota noe fryktelig... Det så ikke ut! Og det skal sies for mitt vedkommende så handlet det ikke om mangel på respekt for mine foreldre eller at jeg bare gjorde det for å være dust! Jeg gadd ikke ikke, rett og slett! Mamma gikk nesten på veggen, og var vel oppriktig bekymret for at det ikke kom til å bli folk av meg. Men alt ble annerledes når jeg flyttet hjemme fra, og nå nesten 10 år senere lever jeg i et veldig ryddig hjem og ikke minst så har det blitt viktig for meg, så det er helt sikkert håp hos dere også ;)!

Av råd vet jeg nesten ikke hva jeg kan komme med, men jeg ble tvunget til å rydde rommet mitt hver uke, men jeg rakk fortsatt å rote veldig på 6 dager... Men man fant da ut etterhvert at hvis man bare ikke rota sånn, så tok det kortere tid å rydde :)

Anonymous poster hash: 58ffb...030
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hmm... Min erfaring sier at dere er fucked.. Slikt må inn med teskje fra barnsbein.

Jeg er en slik rotekopp som du snakker om og problemet mitt er selve organiseringen og det å se helheten. Mine foreldre valgte å heller kritisere meg for min udugelighet privat og offentlig enn å gi meg verktøy for å mestre rotet.

Rotet mitt er noe av det flaueste jeg vet om og det plager meg såpass at jeg ikke liker å få besøk av foreldrene mine nå i voksen alder. Jeg venter bare på at jeg skal få kritikk uansett hvor ryddig jeg har det...

Anonymous poster hash: a9cef...e33
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når du må spørre om råd nå, vil jeg si det er 18 år på overtid. Bortskjemte unger har som regel foreldre som passer.

Får som dere har fortjent.

Eller du kan ta et tak etter ordene din kone dro, sette hardt mot hardet og kreve rydding, vask, stell osv. Og følge det opp, bit for bit.

Eller finne ut av om det er noe som plager henne på noe vis, som har fått henne til å miste komplett lyst til normal folkeskikk. Er det det, så forsøk fortsatt å få inn rutiner på dette med hygiene. Og hjelp til der dere kan.

Du tar ganske feil. Vi har ikke bortskjemte barn - heller det motsatte. De er flinke, omtenksomme og kjærlige på alle måter.De er heller ikke vant med materialisme i overflod eller å få det de peker på. De kan heller ikke gjøre som de vil, de trives godt med regler. Vi har alltid brukt tid med barna og formet dem slik vi mener er riktig. De er begge vant til å hjelpe til hjemme, husarbeid, matlaging osv.

Høres ikke ut som om du vet hva du snakker om.

Hilsen TS Pappa

Anonymous poster hash: ab7ed...d12

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun har rotet fælt hele veien så signerer jeg Sannerlig - det er for sent å begynne å bli streng med en 18-åring. Man setter standarden fra barna er små. Sjansen er liten for at hun bryr seg nå, spesielt når hun har begrenset tid igjen hjemme.

Anonymous poster hash: 2dec7...427

Ting har fungert veldig greit i oppveksten. Det handler ikke om noe annet en giddalaushet.... Vi bryr oss ikke om hvordan hun har det - hun velger selv, men siden vi eier boligen har vi rett på en viss hygienisk standard. Dette handler altså ikke om å oppdra henne. Den jobben har vi gjort og er veldig fornøyd med på de fleste arenaen i livet hennes.

Hilsen TS Pappa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du tar ganske feil. Vi har ikke bortskjemte barn - heller det motsatte. De er flinke, omtenksomme og kjærlige på alle måter.De er heller ikke vant med materialisme i overflod eller å få det de peker på. De kan heller ikke gjøre som de vil, de trives godt med regler. Vi har alltid brukt tid med barna og formet dem slik vi mener er riktig. De er begge vant til å hjelpe til hjemme, husarbeid, matlaging osv.

Høres ikke ut som om du vet hva du snakker om.

Hilsen TS Pappa

LOL!

Har da ikke sagt noe om hennes andre egenskaper, har jeg vel?

Men når du sitter å griner på KG over at du ikke evner ta tak i din godt voksne tenåring, få henne til å utvise normal folkeskikk ang hygiene osv, da er det du som har problemet med både kommunikasjon med ditt barn, samt evne til å følge henne opp med regler.

Det er du som bestemmer i ditt hus eller? Ja, så få henne til å rydda da vel

Endret av ninuska_
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

hva med i ta denne i pinsen:

"I dag er det ryddedag. hvert barn tar sitt rom, og så tar mor og far hvert sitt som. Senere bestille vi noe godt til middag"

Anonymous poster hash: fbb0d...51a
  • Liker 3
Skrevet

LOL!

Men når du sitter å griner på KG over at du ikke evner ta tak i din godt voksne tenåring, få henne til å utvise normal folkeskikk ang hygiene osv, da er det du som har problemet med både kommunikasjon med ditt barn, samt evne til å følge henne opp med regler.

Det er du som bestemmer i ditt hus eller? Ja, så få henne til å rydda da vel, din håpløse klovn av en far.

Hva er det som feiler deg? Dårlig dag?

• Liker 34
Skrevet

Hva er det som feiler deg? Dårlig dag?

hehe:)

Reagerer alltid på regelrett ansvarsfraskivelser ang det å ta tak når det kommer til barn.Noe ts gjør så det suser av det her.

Skrevet

Jeg regne med at dere har nevnt det for henne at dere ikke vil ha det sånn?

Hvis du har mulighet, så stikk hjem nå når hun ikke er hjemme. Ta med en rull med søplesekker.

Stapp alt som ligger på gulvet i sekker. Sett de på et sted hvor hun ikke finner de umiddelbart.

Kjøkkensaker tilbake til kjøkkenet.

Skolesaker får du ta en vurdering på. Mulig jeg ville dumpet de på skrivebordet. Men klær, sko, sminke, blader, og generelt rot, rett i sekken!

Ikke si noe. Avvent en reaksjon.

Og så kan dere ta praten. Deres hus, deres regler. Hvordan det skal se ut.

Klærne kan porsjoneres tilbake etterhvert som noen gidder å vaske dem. Ikke gi henne fri tilgang med en gang. Hun får rydde ferdig, vaske gulvet, og greie seg med det hun har i skapet fram til dere velger å la henne få tilbake resten.

Hvis dere har grått, truet, bannet, diskutert og så videre, lenge. Da preller det av!

Nå må du faktisk handle!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

LOL!

Det er du som bestemmer i ditt hus eller? Ja, så få henne til å rydda da vel, din håpløse klovn av en far.

Ja her er det bare til å tørke tårene :fnise:

Jeg kan sikkert finne mange grunner for at du er uforskammet frekk, med det vil jeg ikke. Jeg velger heller å gi deg en klem, det kan man ikke få nok av.

Så, klem til deg! :hug:

Hilsen "den håpløse klovnen" TS

• Liker 24
Skrevet

hehe:)

Reagerer alltid på regelrett ansvarsfraskivelser ang det å ta tak når det kommer til barn.Noe ts gjør så det suser av det her.

Ingen unnskyldning for personangrep, det. "Hehe:)"

Rotete tenåringer finnes overalt. Det gjør ikke foreldrene til klovner.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regne med at dere har nevnt det for henne at dere ikke vil ha det sånn?

Hvis du har mulighet, så stikk hjem nå når hun ikke er hjemme. Ta med en rull med søplesekker.

Stapp alt som ligger på gulvet i sekker. Sett de på et sted hvor hun ikke finner de umiddelbart.

Kjøkkensaker tilbake til kjøkkenet.

Skolesaker får du ta en vurdering på. Mulig jeg ville dumpet de på skrivebordet. Men klær, sko, sminke, blader, og generelt rot, rett i sekken!

Ikke si noe. Avvent en reaksjon.

Og så kan dere ta praten. Deres hus, deres regler. Hvordan det skal se ut.

Klærne kan porsjoneres tilbake etterhvert som noen gidder å vaske dem. Ikke gi henne fri tilgang med en gang. Hun får rydde ferdig, vaske gulvet, og greie seg med det hun har i skapet fram til dere velger å la henne få tilbake resten.

Hvis dere har grått, truet, bannet, diskutert og så videre, lenge. Da preller det av!

Nå må du faktisk handle!

Få klærne tilbake etterhvert som noen gidder å vaske dem.......

En 18-åring kan da vel for fader vaske klærne sine selv!

• Liker 1
Skrevet

Få klærne tilbake etterhvert som noen gidder å vaske dem.......

En 18-åring kan da vel for fader vaske klærne sine selv!

Selvsagt kan hun det. I teorien.

Men tydeligvis kan hun ikke rydde de vekk.

Så for ikke å overbelaste ryddekapasiteten hennes så kan hun da få greie seg med en magrere garderobe til hun får orden på rotet sitt.

Da kan de komme tilbake, i porsjoner.

Skrevet (endret)

Ingen unnskyldning for personangrep, det. "Hehe:)"

Rotete tenåringer finnes overalt. Det gjør ikke foreldrene til klovner.

Ansvarsfraskrivelser gjør folk til nettopp det. Tafatte foreldre finnes det i alle former.

Når et barn, ja barn, man slutter ikke helt gå fra ungdom/barn fordi man har nådd de magiske 18 år. Barn og ungdom finner trygghet i grenser, om de utvises rettferdig og følges opp.

Her virker det som om jenta skriker etter grenser, og da har ts med kone å følge dette opp. Sette klare standarer og beskjeder, kommunisere hva han ønsker, følge det opp, og bidra til rutiner, selv om det i begynnelsen kan koste litt husfred.

Man lar ikke ungdom utvikle seg slik, man har et ansvar fra å følge med, noe ts ikke virker å ha gjort overhodet.

Endret av Sannerlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...