Gå til innhold

Kan jeg bli kastet ut?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg vet det, så jeg må prøve å finne meg noe rimeligere! Så håper jeg får svar fra han med finn annonsen.

Men jeg får ikke skaffet ny bopel på dagen.

Anonymous poster hash: 4f08a...7ed

Skriv til alle som har annonser ute, ikke bare en. Ikke let etter den "perfekte" hybelen, skriv til ALLE som leier ut billig, uansett standard. Du kan ikke vente på svar fra kun én. Bruk også Hybel.no, og legg ut på facebook om noen vet om noe billig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

ja, men vil helst ha husleie under 3500, og ikke så mange som tilbyr det, samt har jeg ikke muligheten til å betale dyre dommer i depositum,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja, men vil helst ha husleie under 3500, og ikke så mange som tilbyr det, samt har jeg ikke muligheten til å betale dyre dommer i depositum,.

Du må i første omgang satse på å få husleie under 5000. Det er en reduksjon fra det du har nå, og det er lettere å få til på kort varsel.

Begynn å skrape sammen penger NÅ. Du vet at du er nødt til å både betale 50000 til huseier og enda litt i depositum, og det betyr at du ikke har tid til å vente på svar. Ta kontakt med familie og venner og tigg om lån (som du selvfølgelig skal betale tilbake snarest). Ta kontakt med nav og finn ut om de kan hjelpe deg.

Du må også kutte i kostnadene. Bytt mobilabonement, selg TV-en så du slipper lisens, gå ned til lavere hastighet på internett, innfør kjøpestopp og spis billigere. Hvis du må leve på poteter, havregryn og tørkede bønner så må du det. Ikke kjøp mat eller kaffe ute, bruk matpakke og termos. Si opp medlemskap på treningssenter. Alle fritidsaktiviteter og sosiale aktiviteter som koster penger må du droppe. Ferie kan du glemme, bruk heller tiden på en ekstrajobb. De pengene som kommer inn på konto tilhører ikke deg, så du må slutte å bruke dem!

Anonymous poster hash: 6ad77...23b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her igjen!
Jeg takker for mange råd og innspill!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange før meg som har sagt mangt og meget her.. Så jeg skal bare påpeke en liten ting.

Pass på, TS at du skal være utflyttet i løpet av 30. juni dersom dere følger vanlig oppsigelsestid. Dersom du har ting igjen eller leverer nøkkelen først 1. juli blir du skyldig en ekstra måned med husleie (hvis huseier er streng og vanskelig).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åja, takk for lurt innspill :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ett spørsmål: Hvordan skal du klare å bla opp depositum på ny bolig, og hva skal du svare når mulige utleiere ber om referanser?

Anonymous poster hash: e90f6...53d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg så det, men det ble jo kjempedyrt. Hadde hun hatt campingvogn kunne hun bodd ganske billig, har to kamerater som har bodd slik i et år, gikk kjempefint. Men de hadde campingvogn.

Anonymous poster hash: b0007...77b

Det går fint an å telte fra nå og ut september.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, men i en alder snart 30 så har jeg ikke lyst til å bo i kollektiv.

Samt går det opp i opp, mht strøm og andre avgifter som gjerne kommer i et kollektiv.

Hvor jeg bor nå har jeg alt inkludert til den pris.

Du har ikke noe valg. Du må bo i kollektiv inntil du har fått økonomien din på beina igjen, dvs. ferdig med lønnstrekk og alt av inkasso, forbrukslån og kredittkort.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeg89

Poenget er at når han har sendt en oppsigelse så må vel oppsigelses tid gjelde?

Sender han meg utkastelses brev, så står det jo faktisk i loven at man kan betale seg ajour og fortsette leie forholdet.

De har tidligere sagt at de ønsker å hjelpe og ha meg boende, så jeg må jo nesten spørre om det.

Dersom de er fornøyd i utgangspunktet og får betalingen sin innen 14 dager, er jo det positivt for de også, så slipper de å ta det videre med tvangsinndrivelse......

"Fornøyd i utgangspunktet" tror jeg ikke de er, du skylder de over 50k!

"De ønsker å hjelpe meg" når sa de det? Når du lå etter en leie?

Selvfølgelig sier de det, de ØNKER å finne en løsning slik de kan få pengene sine.

Hvor gammel er du Ts?

Du må innse at det har gått for langt. Selv om du tryller opp 50k, hvordan vet de at dette ikke kommer til å skje igjen? (Jeg hadde ikke stolt på deg)

Hva tenkte du når du ikke betalte leie flere mnd på rad? Du må jo ha synst dette var ok å gjøre for å så bruke penger på andre ting?

Misbruke godheten til utleierene rett og slett! (Noe du prøver på fortsatt)

Håper du har lært leksen din og at dette ikke blir en vane..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du må slutte å tro at du kan bo der til 1. Juli. Det at husvert ikke har svart betyr at du kan begynne å pakke. Og du kan likegodt begynne å bearbeide familien din med tanke på lån, det er ikke noe å vente på. Du kan heller ikke sitte å vente på svar på en annonse. Har du kontaktet NAV i dag vedrørende hjelp fra de?

Og har du lagt en plan for hvordan du slal betale husverten det du skylder utover å vente på mirakler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Fornøyd i utgangspunktet" tror jeg ikke de er, du skylder de over 50k!

"De ønsker å hjelpe meg" når sa de det? Når du lå etter en leie?

Selvfølgelig sier de det, de ØNKER å finne en løsning slik de kan få pengene sine.

Hvor gammel er du Ts?

Du må innse at det har gått for langt. Selv om du tryller opp 50k, hvordan vet de at dette ikke kommer til å skje igjen? (Jeg hadde ikke stolt på deg)

Hva tenkte du når du ikke betalte leie flere mnd på rad? Du må jo ha synst dette var ok å gjøre for å så bruke penger på andre ting?

Misbruke godheten til utleierene rett og slett! (Noe du prøver på fortsatt)

Håper du har lært leksen din og at dette ikke blir en vane..

Ts er snart 30....

Anonymous poster hash: a73b5...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS igjen her:

Poenget er at det er det perfekte sted for meg å bo, og jeg trives veldig! men av diverse årsaker har jeg ikke betalt, og er veldig lei meg for det,.

"Jeg"...? Det er så fint for DEG? Men i alle dager... Sjå no litt lenger enn til din eigen nasetipp..

Nei. Poenget er at du bør flytte ut snarest. Hadde du brukt like mye tid på Finn eller Hybel.no som du gjør her hadde du funnet et nytt sted å bo.

Du eier virkelig ikke skam og ønsker å utnytte mennesker som har vist deg forståelse før. Hvordan sover du om nettene?

TAKK! Var dette eg også ville kommentere! Tenk om TS hadde brukt like mykje tid og energi på å finne seg ein ny plass å bu, som ho har brukt på å komme rundt oppsigelsen.

Ja, jeg skjønner det.

Har jo et siste håp om jeg greier å betale meg ajour (om jeg får hjelp fra familie etc) så vil de gi meg en ny sjanse... Men kikker på finn etter nye plasser...

Bra du skjønner etterkvart at du må finne deg ein ny stad å bu. Gi opp den leiligheten du har no. Eg anar ikkje kvifor du trur at du skal klare å betale for deg framover sjølv om du skulle få betalt det du skylder. Trur du økonomien din er så mykje betre neste månad? Når du i tillegg vil skylde venner og familie penger (som ikkje har mykje å rutte med sjølv) for å betale ned husleige... Då skylder du jo dei i staden. Du må framleis betale det.

Tro meg, jeg tenker hele tiden på hvordan jeg skal ordne det, hvem jeg kan spørre, og i det hele tatt hvordan jeg skal løse det.

Jeg har ikke lovet noen ting, men jeg har sagt at jeg vil forsøke å innhente utestående beløp innen 14 dager. Om jeg greier det, så håper jeg at de kan kansellere oppsigelsen.

Om ikke vil de få beskjed og vi får da snakke sammen hvordan vi skal løse det samt at jeg flytter 1.7.

Og her ser det ut som du framleis lever i håpet. Du har ikkje råd. Du vil ikkje ha råd til å bu der sjølv om du kjem ajour med husleige... Du har same problem igjen neste månad! Kven skal du låne frå då?

Du har fått mykje pes, men eg trur du treng å vakne litt. Det er bare DU som kan gjere noko for å komme ut av denne situasjonen. Denne leiligheten kan du gløyme. Møt opp på NAV-kontoret ditt i morgon tidleg. Dei kan hjelpe med å legge ein plan. Ikkje vent ein einaste dag til. Du skulle tatt tak i dette for lenge sidan, og du har ingen gode unnskuldningar igjen. Du er vaksen, og må ta ansvar. Ikkje lån frå venner og familie som knapt har nok til seg sjølv. Få hjelp frå NAV, kontakt namsmann for hjelp, gjør alt du kan. Lev så billig du kan, ingen kino, shoppestopp, handle billig mat, medbrakt matpakke, selg ting og klær osv (mange gode råd i tråden allerede)

Lukke til! Ta tak NO!

Anonymous poster hash: e33db...edf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

er dette sant?

Mange av svarene til TS er så absurde..og historien blir liksom bare verre og verre..plutselig har hun funnet bopel til 1500? (veldig lavt).

Vet ikke.

Om det er sant, hjelpes.....TS...skjønner virkelig ikke holdningene dine!

Anonymous poster hash: 12f28...c1d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baremeg89

Ts er snart 30....

Anonymous poster hash: a73b5...565

Da gjelder ikke "ung og dum" unskyldingen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

4 mnd ubetalte husleier er veldig mye. Har du ikke tenkt på hvilken økonomisk knipe du setter huseier i?

Du burde bli kastet ut på dagen spør du meg, og jeg skjønner ikke hvordan du har hjerte til å kreve å bo der en dag mer.

Hva har du tenkt å gjøre med de ubetalte husleiene når du har flyttet? Håper du har tenkt å betale de.

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

Folk som er fullstendig blottlagt for forståelse og empati som du viser med ditt innlegg at du er, blir umulig å respektere. Kanskje er trådstarter syk/skadet eller liknende som gjør at inntektene er kraftig reduserte og fører til økonomiske vanskeligheter. Kanskje er personen i NAV systemet og har blitt utsatt for trenering. Trådstarter sier ikke noe om dette i innlegget sitt, men tar opp den økonomiske problemstillingen det er for vedkommende. Utleier har full rett til å benytte seg av de lovlige metodene for å innkreve husleie. Kan oppsøke namsmannen og få en godkjent tvangsfullbyrdelse og utifra denne jobbe videre med å avvikle leieforholdet.

Utleier tar i utgangspunktet en økonomisk risiko ved utleie. Og burde etter så lang tid uten leie ha klart å sette igang prosessen rundt avvikling av leieforholdet.

Anonymous poster hash: 0dc53...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anonymous poster hash: 0dc53...d29

Hvis du leser hele tråden så har TS forklart det meste, nemlig at hun skylder penger flere steder og har rett og slett prioritert feil mht. betalinger. Hun har ikke dårlig råd fordi hun har mistet jobben eller er syk.

Er litt lei av at det blir ropt om mangel på empati hver gang det kommerer kritikk. Disse kommentarene kommer nesten alltid fra mennesker som sliter selv og synes synd på seg selv og egentlig rettferdiggjør egen situasjon under dekke av å støtte noen andre.

Jeg har hatt økonomiske problemer selv tidligere - det vet jeg at andre (som Blondie65) også har, og derfor har forståelse for at man kan begå feil og havne I en vanskelig situasjon.

Men her er TS altså voksen og ikke bare ansvarlig for egen situasjon men evner ikke å se at hennes holdninger trenger en overhaling samt at hun må ta drastiske valg for å endre situasjonen. Da er responsene deretter.

Anonymous poster hash: b916f...ec9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg betaler ikke 12500, men 8000 per måned og det er faktisk veldig billig for den størrelsen og område!

Og eksakt hva jeg skylder dem pr. dags dato er vel 44.000, men så skal jo snart neste mnd. leie også betale, så rundt regnet blir det 50 000.

Mine foreldre har heller ikke så mye å rutte med, og er vel kanskje derfor jeg har havnet i en ond sirkel, har måttet klare meg selv siden jeg flyttet hjemmefra...

Det er jo 6 mnd husleie og ikke bare 4!?

Teit av deg å skylde på fattige foreldre! Mine hadde ikke mye heller og jeg får 14000 utbetalt i mnd, greier meg fint på det og har null gjeld!

Flytt til den billigste hybelen du finner og bo der til all gjeld er betalt. Selg alle møbler unntatt det viktigste du trenger på en liten hybel. Du har ikke råd til å sette ting på lager.

Anonymous poster hash: 2c7c5...5b6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du leser hele tråden så har TS forklart det meste, nemlig at hun skylder penger flere steder og har rett og slett prioritert feil mht. betalinger. Hun har ikke dårlig råd fordi hun har mistet jobben eller er syk.

Er litt lei av at det blir ropt om mangel på empati hver gang det kommerer kritikk. Disse kommentarene kommer nesten alltid fra mennesker som sliter selv og synes synd på seg selv og egentlig rettferdiggjør egen situasjon under dekke av å støtte noen andre.

Jeg har hatt økonomiske problemer selv tidligere - det vet jeg at andre (som Blondie65) også har, og derfor har forståelse for at man kan begå feil og havne I en vanskelig situasjon.

Men her er TS altså voksen og ikke bare ansvarlig for egen situasjon men evner ikke å se at hennes holdninger trenger en overhaling samt at hun må ta drastiske valg for å endre situasjonen. Da er responsene deretter.

Anonymous poster hash: b916f...ec9

Enig, man bør lese hele tråden før man kommer med kommentarer som du siterte til :)

Anonymous poster hash: 7ae1a...508

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...