AnonymBruker Skrevet 19. mai 2015 #121 Del Skrevet 19. mai 2015 Du kan få ledig rom i bofellesskap i Oslo ned i 4000,-. Så lenge du tåler lite plass og noe usentralt, og det må du nesten. Dersom du leier et ledig rom av en privatperson som bor i boligen er de ikke alltid like rigide ift. 3 måneders depositum - siden de tross alt er i boligen og har noe oversyn. Da kan du komme ned i f.eks. 6 uker, og er nede i en sum du kan få lånt om du trygler foreldre eller en snill tante, eller ber sjefen pent om forskudd på lonn. Flere banker har også depositumslån til unge, dog dette forutsetter at du ikke har betalingsanmerkninger el.l. Ta deg uansett en samtale i en bank og med NAV. Du har fått mye tyn her så det er for så vidt ingen grunn til å si så mye mer - men en viss holdningsendring trenger du. Bare det å skrive til huseier slik du gjor sender litt dårlige vibber. Når man ikke har betalt husleie på fire måneder så reagerer man ikke på en oppsigelse med at det er en "lite hyggelig beskjed å få" - man er overrasket over at den ikke er kommet for lenge siden. Du har ikke kort tid på å finne deg en ny bolig, du har i realiteten hatt flere måneder. Dagen du ikke kan betale husleie er dagen det er soleklart at du ikke har råd til å bo der - ergo skulle boligjakten ha begynt for fire måneder siden. Du er altså ikke slengt ut på gaten, du har satt deg der. Krisesituasjoner krever drastiske endringer. Om det så er å pakke koffertene og dra til en slektning eller finne en ny jobb du egentlig ikke vil ha. Du må foreta deg noen store omveltninger om du skal snu situasjonen din. Så lenge TS har lønnstrekk på kr 5000,- i mnd så har hun jo helt sikkert betalingsanmerkning (-er).Anonymous poster hash: c1190...8a0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. mai 2015 #122 Del Skrevet 19. mai 2015 Du har jo ikke en gang foreslått for husverten din hvordan de skal få pengene og hva som gjør at du i dag er en bedre betaler enn i går. Alle kan havne i fellen, men husleie er en av de tingene man ikke kan la være å betale uten at det straffer seg. Du har ikke råd til å satse på mer belåning. Men lønnstrekket ditt virker veldig høyt. Som en nevnte så bør du kontakte namsmannen og vise dine reelle utgifter. Så er mitt neste spørsmål: hvordan har du tenkt å trykke frem kr 44.000? Du får ikke lån noe sted med betalingsanmerkninger. Det burde forslått i e-posten din er at du betalte 10.000 pr måned til du er ajour og aller helst hadde 8.000 klar til å betale en av husleiene som mangler. Da hadde i allefall vist vilje. Du har gjort avtaler før som du ikke har holdt, så jeg regner med at løpet her er kjørt. Kontakt NAV og spør om de kan hjelpe deg siden du trenger penger til depositum rimelig raskt. Ingen har lyst å bo i kollektiv i en alder av 30. Men når man velger å la være å betale husleien sin på tross av at en elsker å bo der en bor så har en ikke råd til å ikke ha lyst til ditten eller datten. Du har fått et varsel om at du skal være ute av boligen innen bestemt dato med begrunnelse i manglende husleie. Jeg tviler sterkt på at det er nødvendig å skrive "ellers blir du kastet ut" for å opprettholde krav om utkastelse. Du har brutt kontrakten og kan av denne grunn ikke påberope deg kontraktens oppsigelsestid. Det kommer dessverre for husvert å ta tid å få deg ut hvis du ikke flytter frivillig, men du kan ikke påberope deg kontrakten lenger. Gi meg - og husverten din - en eneste god grunn til å stole på at du fra nå av skal overholde kontrakten - i motsetning til de 5,5 foregående måneder? En eneste grunn til tillit? Finnes ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Money Skrevet 20. mai 2015 #123 Del Skrevet 20. mai 2015 Oppdater oss. Forresten så trenger du ikke penger i hånden til depositum, du kan ordne en konto i banken til dette, der dette blir sett på som et lån om du må betale ut noe av depositumet etter leieforholdet er over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #124 Del Skrevet 20. mai 2015 Mange har allerede skrevet det meste som er å si her, men virkelig, TS: Du må realitetsorientere deg her. Det høres ut som en klisjé og et spark av en som ligger nede, men det er faktisk sånn. Du har 15 000 hver måned. Du har en bolig som er altfor dyr målt opp mot hva du har å rutte med. Du har titalls tusen i ubetalt leie som må betales. Du vil nok trenge et depositum det neste stedet du skal bo (det er vel neppe så lett med depositumslån). Du har allerede et solid lønnstrekk, og du har ingen god betalingshistorikk. Da er det på tide å slutte å snakke om hva du har "lyst til". Om du vil bo i kollektiv eller ikke har ikke noe å si, du må velge det som er billig nok til at du går i pluss hver måned og kan begynne å gjøre opp for deg. Det er ikke bare sorgen: Det er ikke ufattelig store summer du skylder i leie, det kan fint betales ned over tid. Riktignok er det gjeld til privatpersoner, dermed bør man i ren anstendighet betale ned relativt kvikt, men summene er ikke det verste jeg har hørt. Ut fra det du forteller får jeg inntrykk av at det største problemet er at du går kraftig i minus hver måned nå. Gjelden er ikke enorm, men den øker tilsynelatende raskt. Det som er avgjørende er at du får snudd månedsresultatet ditt, koste hva det koste vil. Tett hullet i skuta før det blir enda større. Deretter får du begynne øsingen. Det er på tide å innse hva det er du holder på med her, og hvor fort du bygger ny gjeld med dagens livsførsel. Grensen for det man kaller høy boutgiftslelastning går ved at man bruker minst 25 % av sin disponible inntekt på bolig. Cirka en av fire av norske husholdninger bruker mer enn dette. Antagelig flere blant enslige, og vi unge bruker selvsagt ofte en større andel, men det sier likevel sitt når du legger opp til å bruke 8000 av 15 000 i måneden på denne boligen. Når vi også har i bakhodet at du har et overforbruk på andre områder blir det enda villere. Du kan ikke bo der. Enten du plutselig får tak i titalls tusen til etterbetaling eller ikke. Du må også forstå hvordan dette ser ut fra utleiers side. Du har valgt å bruke penger på "annet som ikke har bidratt til noe mer verdi" (sitat deg) fremfor å betale husleie, og det er først når det straffet seg at du sluttet å gi bengen i deres situasjon. Hvorfor skal de tro noe forandrer seg nå? Fordi du eventuelt skraper sammen titalls tusen og med det viser at du faktisk ikke har giddet å gjøre opp for deg? De pengene ville ikke akkurat vært inntekt heller, så en stor innbetaling nå sier heller ingenting om fremtiden. Det er bare provoserende om du skal prøve å bli boende nå. Du har hatt et utall sjanser. Du har neppe ment noe vondt, det tror jeg oppriktig ikke at du har, men du har faktisk holdt stø kurs mot dette i lengre tid. La utleier få slippe. Og begynn med å kutte kostnader. Anonymous poster hash: 0664c...7a9 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerdemamma Skrevet 20. mai 2015 #125 Del Skrevet 20. mai 2015 Fikk du noe svar fra huseier? Min svoger leide ut sin leilighet til ei som deg. Hun betalte ikke, bodde "gratis" i nesten ett år. Han kontaktet advokat og alt mulig, men ingenting han kunne få gjort. Hun endte opp med å flytte og skifte navn tror jeg, for hun er ikke å finne lengre. Dette har kjørt han HARDT ned i en økonomisk knipe. Du har ingen anelse hvor mye ditt virrvarr kan ødelegge for noen andre. Og frekkheten av å spørre om du kan fortsette å bo der? Når du vet, og huseier vet at du ikke har råd! Du får håpe at huseier er stinn rik og ikke er avhengig av leieinntekter, og at han liker deg såpass godt at han tilgir deg dette her. Ellers må du nok finne deg en annen plass, om så du bor i en hybel over noens garasje, eller ett kott i ett fellesskap. Kanskje du tilogmed må flytte hjem til dine foreldre. Det er sånt som skjer når du roter det til for deg selv på denne måten. Da blir du fratatt alt av valg, og de blir tatt for deg. Kontakt NAV, sosialkontoret og se om du kan få noe hjelp, mer jobb og nedbetalingshjelp. Og få skikk på livet ditt så dette ikke skjer igjen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #126 Del Skrevet 20. mai 2015 Ikke fått noen tilbakemelding ennå, men håper på det raskt da de sa jeg måtte ut innen en uke, så de har sikkert ventet på tilbakemelding fra meg også. ja, jeg skjønner at huseier vil ha pengene sine, og selv om jeg må flytte så vil jeg forsøke å gjøre opp for meg, men det kan jo ta litt tid. Siden jeg allerede har lønnstrekk så kan vel heller ikke namsmannen trekke meg for mer. Det er nok vanskelig for meg å få depositum lån eller garanti, hvor du feks betaler inn 10% av en viss del av husleien, krever også ingen bet. anmerkninger som jeg dessverre har. Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 20. mai 2015 #127 Del Skrevet 20. mai 2015 Ifølge husleieloven kan utleier heve avtalen hvis den bl.a p.g.a manglende betaling er misligholdt. Leier er da ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #128 Del Skrevet 20. mai 2015 Kontakt nanamnsmannen der du bor, så får du helt klart svar. Kontakt NAV for økonomisk hjelp, samt hjelp med evt bosted.Anonymous poster hash: 13aef...bc8 Nanamsmannen...? Anonymous poster hash: ea722...7c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #129 Del Skrevet 20. mai 2015 Mente Namsmannen Men ja, vet at utleier kan heve avtalen, men da må jeg også på forhånd motta advarsel om heving, noe jeg ikke har gjort. Kun mottatt oppsigelse, uformelt på epost. Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 20. mai 2015 #130 Del Skrevet 20. mai 2015 Ikke fått noen tilbakemelding ennå, men håper på det raskt da de sa jeg måtte ut innen en uke, så de har sikkert ventet på tilbakemelding fra meg også. ja, jeg skjønner at huseier vil ha pengene sine, og selv om jeg må flytte så vil jeg forsøke å gjøre opp for meg, men det kan jo ta litt tid. Siden jeg allerede har lønnstrekk så kan vel heller ikke namsmannen trekke meg for mer. Det er nok vanskelig for meg å få depositum lån eller garanti, hvor du feks betaler inn 10% av en viss del av husleien, krever også ingen bet. anmerkninger som jeg dessverre har. Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Du skal forsøke å gjøre opp for deg? Utleier har krav på pengene sine. Du har ikke annet valg enn å betale. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #131 Del Skrevet 20. mai 2015 Du skal forsøke å gjøre opp for deg? Utleier har krav på pengene sine. Du har ikke annet valg enn å betale. Jeg skal betale, men utleier kan jo ikke forvente at jeg kan betale alt med en gang, så da må vi jo sette opp en fornuftig bet. plan. eller om dette skjer via namsmannen. Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. mai 2015 #132 Del Skrevet 20. mai 2015 Har hun lønnstrekk, har hun allerede betalingsanmerkning og ikke mulighet for lån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #133 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg skal betale, men utleier kan jo ikke forvente at jeg kan betale alt med en gang, så da må vi jo sette opp en fornuftig bet. plan. eller om dette skjer via namsmannen. Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Men du forventer at du fortsatt kan bo der Anonymous poster hash: 7ae1a...508 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #134 Del Skrevet 20. mai 2015 Jeg skal betale, men utleier kan jo ikke forvente at jeg kan betale alt med en gang, så da må vi jo sette opp en fornuftig bet. plan. eller om dette skjer via namsmannen. Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Jo, utleier kan det. Du kan ikke forvente at utleier skal være snill med deg. Dette er din feil, ikke utleiers. Anonymous poster hash: 94d26...fae 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #135 Del Skrevet 20. mai 2015 Jo, utleier kan det. Du kan ikke forvente at utleier skal være snill med deg. Dette er din feil, ikke utleiers. Anonymous poster hash: 94d26...fae Jo jeg skjønner det, men når jeg ikke har penger til å betale husleie og allerede har lønnstrekk, så blir det jo vanskelig.. men vil betale og bli ferdig med saken så snart jeg kan Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #136 Del Skrevet 20. mai 2015 Jo jeg skjønner det, men når jeg ikke har penger til å betale husleie og allerede har lønnstrekk, så blir det jo vanskelig.. men vil betale og bli ferdig med saken så snart jeg kan Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Skjønner du også at du må flytte? Anonymous poster hash: 7ae1a...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #137 Del Skrevet 20. mai 2015 Skjønner du også at du må flytte? Anonymous poster hash: 7ae1a...508 Ja, jeg skjønner det. Har jo et siste håp om jeg greier å betale meg ajour (om jeg får hjelp fra familie etc) så vil de gi meg en ny sjanse... Men kikker på finn etter nye plasser... Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #138 Del Skrevet 20. mai 2015 Ja, jeg skjønner det. Har jo et siste håp om jeg greier å betale meg ajour (om jeg får hjelp fra familie etc) så vil de gi meg en ny sjanse... Men kikker på finn etter nye plasser... Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Har du vært i kontakt med familie og venner for å få hjelp? Anonymous poster hash: 7ae1a...508 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #139 Del Skrevet 20. mai 2015 Har du vært i kontakt med familie og venner for å få hjelp? Anonymous poster hash: 7ae1a...508 Nei, jeg venter på tilbakemelding fra huseier først. Min familie har såvidt de greier seg selv, så vet ikke om de kan hjelpe Anonymous poster hash: 4f08a...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2015 #140 Del Skrevet 20. mai 2015 Nei, jeg venter på tilbakemelding fra huseier først. Min familie har såvidt de greier seg selv, så vet ikke om de kan hjelpe Anonymous poster hash: 4f08a...7ed I denne situasjonen så kan du faktisk ikke sitte på gjerdet å vente. Du er nødt til å reagere. Hvorfor lover du huseier at du skal prøve å gjøre opp når du vet at dine foreldre ikke har økonomi til å hjelpe deg? Så du har ikke tenkt å gjøre opp for deg når du flytter? Anonymous poster hash: 7ae1a...508 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå