Gå til innhold

"Bryllupsfest" 1 år etterpå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om det er en vanlig fest, hvorfor knytter du det opp i mot bryllupet? Og hvorfor inneholder da trådtittelen ordet bryllupsfest? Og hvorfor poster du det inne på bryllupsforumet?

Om det er en helt vanlig fest, uten noe form for tilknytting til at dere skal gifte dere så skjønner jeg ikke helt "problemet".

Anonymous poster hash: ead2f...4d5

Enig. Har vært i en sånn type fest. Først var det bryllup og bryllupsfest med alt det innebærer for familie og nære venner. Tre uker senere ble det jaggu enda en fest for famile, venner og ikke fult så nære venner. De aller fleste reagerte negativt på dette, og syntes det var et tåpelig påfunn. Ser at ikke situasjonene er helt like så klart, men jeg skjønner ikke hvorfor dere skal gifte dere nå og ha fest om et år. Da ville jeg heller ventet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig. Fest er trivelig, men bryllupsfest et år etter vielsen er merkelig.

Men, jeg kjenner folk som har gjort verre. En perifer venninne som er ekstremt kristen (hun studerte på et tidspunkt til å bli prest) ble plutselig gravid og måtte gifte seg i all hast, et par måneder etter at hun traff fyren. De hadde ikke råd til å ha bryllupsfesten da. Det er vel nå 4 år siden, og de har produsert en unge i året siden den tid, og festen skal være nå i sommer. Så alt er jo mulig!



Anonymous poster hash: 4d30c...7c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Har vært i en sånn type fest. Først var det bryllup og bryllupsfest med alt det innebærer for familie og nære venner. Tre uker senere ble det jaggu enda en fest for famile, venner og ikke fult så nære venner. De aller fleste reagerte negativt på dette, og syntes det var et tåpelig påfunn. Ser at ikke situasjonene er helt like så klart, men jeg skjønner ikke hvorfor dere skal gifte dere nå og ha fest om et år. Da ville jeg heller ventet.

Dette blir jo noe helt annet. Her har de to bryllup og i tillegg første og annen sortering av gjestene. Om ts gifter seg til sommeren uten fest og gjester så har de ikke hatt et bryllup, kun en vielse. Bryllupet, eller festen kommer senere. Hvorfor er det så viktig at vielse og fest er samme dag?

Anonymous poster hash: 89ec9...7b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo noe helt annet. Her har de to bryllup og i tillegg første og annen sortering av gjestene. Om ts gifter seg til sommeren uten fest og gjester så har de ikke hatt et bryllup, kun en vielse. Bryllupet, eller festen kommer senere. Hvorfor er det så viktig at vielse og fest er samme dag?

Anonymous poster hash: 89ec9...7b3

Dersom du leser det jeg skriver så skriver jeg at jeg ser at situasjonene ikke er helt like. Vel, det er nå MIN mening. Hadde ts giftet seg på onsdag og hatt festen lørdag så hadde jeg sett greia, men JEG syntes at å ha festen et år senere bare er rart. Uansett så får nok TS en flott feiring og en flott dag til tross for at jeg er uenig med henne på et forum. Det at dagen blir fin er vel uansett det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Syns det høres gøy ut, jeg. Fest er gøy! Kjærlighet er gøy! Og fest er fortsatt gøy!

Hvorfor er folk så ufattelig surmaga? Hvorfor er det greit å feire at man blir 30, men at man giftet seg for ett år siden, nei fyy, det er så feil? Hvorfor er dere så ekstremt flisespikkere at dere henger dere opp i om festen kalles A eller B? Fest er fest! Man skal være bra kjip for å kunne ha det gøy i 50-årslag, mens i en fest som feirer at noen giftet seg, nei der har man det kjipt sånn bare på trass?!?

Det kan være mange årsaker til at man vil gifte seg nå og ikke om ett år. Kanskje venter man barn eller kanskje skal man kjøpe bolig sammen og man vil ha papirene i orden enklest mulig. Kanskje skal man flytte til et land hvor man må være gift for å bo sammen. Kanskje er den ene utenlandsk og man ønsker å bosette seg i den andres hjemland. Kanskje man er religiøs og ønsker ikke å være samboere. Kanskje driver man bedrift sammen og ser skattemessige fordeler ved å være gift. Kanskje man kan få skatteklasse 2, eller kanskje man vil unngå formueskatt.

Et ekteskap skal ikke tas lett på, og jeg syns det er utrolig at folk anbefaler å utsette ekteskapet bare fordi det ikke passer med fest akkurat nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker nok en gang for svar, både nyttige og unyttige ;-)

Vi skal i allefall gifte oss, og fest blir det, neste år.

Anonymous poster hash: d1ccb...61d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svogeren min giftet seg i utlandet for fem år siden, uten at noen av oss var tilstede! Jeg maser fremdeles om den bryllupsfesten jeg ... :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så farlig å ha bryllupsfesten 1 år senere??

tenkte å gjøre noe liknende selv da jeg og samboer, som er utenlandsk vil gifte oss før vi søker om hans oppholdstillatelse. men vi er begge studenter og har ikke råd til noen feiring av noe slag nå, men samtidig så vil jeg ha en bryllupsfest og drømmer om hvit kjole.

Jeg er overrasket over alle de negative svarene her, eller ikke, dette er jo KG. Jeg syns TS burde feire bryllupet sitt akkurat slik hun vil det, og etter hva som passer henne og mannen hennes, og jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så galt å kalle festen for bryllupsfest selvom bryllupet var et år før, er jo likevel et bryllup en feirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent nå med vielsen og da, det der blir jo bare helt teit. Er ikke noe bryllupsfest når dere allerede har vært gift i 1 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg personlig blir alt for lenge etterpå - det bør ha en viss tilknyting i tid til det man feirer. Om man har vært gift i 25 år feirer man gjerne det det året man faktisk har vært gift i 25 år, ikke året etter. Litt usikker på hensikten med tråden, siden du tydeligvis ikke vil ha meninger som ikke er de samme som dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg personlig blir alt for lenge etterpå - det bør ha en viss tilknyting i tid til det man feirer. Om man har vært gift i 25 år feirer man gjerne det det året man faktisk har vært gift i 25 år, ikke året etter. Litt usikker på hensikten med tråden, siden du tydeligvis ikke vil ha meninger som ikke er de samme som dine.

Det kommer nok til å bli noen negative reaksjoner, som her inne. Men det må man nesten bare regne med.

Men hensikten var ikke å spørre NÅR det hadde passet... Ville bare høre om noen hadde gjort det slik selv :-)

Anonymous poster hash: d1ccb...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takket nei til en slik invitasjon, av flere grunner. Det var langt unna, jeg var blakk student (juni, oppbrukt studielån) og hadde måttet låne penger til reise, kanskje opphold, og klær, og kjente kun 1 annen av de inviterte. Jeg hadde også overvært vielsen, som ble holdt i kirken på vårt hjemsted. Høytidsdagen for meg er den dagen de faktisk gifter seg, å få være med på den stemningen. Etterfest et helt år etterpå blir litt fjernt fra begivenheten for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg takket nei til en slik invitasjon, av flere grunner. Det var langt unna, jeg var blakk student (juni, oppbrukt studielån) og hadde måttet låne penger til reise, kanskje opphold, og klær, og kjente kun 1 annen av de inviterte. Jeg hadde også overvært vielsen, som ble holdt i kirken på vårt hjemsted. Høytidsdagen for meg er den dagen de faktisk gifter seg, å få være med på den stemningen. Etterfest et helt år etterpå blir litt fjernt fra begivenheten for meg.

Så synd det var så langt unna at du ikke kunne komme da...

Ellers ser jeg at du også ser negativt på en slik fest, så vi må nok bli enig om å være uenige. Men tusen takk for at du svarer akkurat på spørsmålet mitt! :-)

Anonymous poster hash: d1ccb...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Vi skal gifte oss i sommer, på tinghuset :-)

Vi vil gjerne ha en fest, men av utallige mange grunner (økonomi, familieforhold og forventninger fra andre) velger vi å gifte oss slik, og at familiene våre får vite det etter seremonien.

Også hadde vi kanskje tenkt å stelle i stand en fest for slekt og venner neste år i stedet. Med mat, drikke og musikk.

Forventer ingen gaver, dèt er jo ikke grunnen til at vi gifter oss.

Men bare for å FEIRE!

Er det noen som har gjort det slik, eller vært i en sånn "bryllupsfest"? :-)

Anonymous poster hash: f8945...685

Min niese giftet seg utenlands, og holdt bryllupsfest i Norge året etterpå. Funket helt fint, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg sier meningen min (man må vel ikke være enig?). Når da ts måtte poengtere at dette var en vanlig fest så må jeg få spørre.

Jeg synes det er merkelig med en "bryllupsfest" året etter vielsen. Punktum.

Anonymous poster hash: ead2f...4d5

Det er helt greit å være uenig men du stilte dumme spørsmål ("Om det er en vanlig fest, hvorfor knytter du det opp i mot bryllupet? Og hvorfor inneholder da trådtittelen ordet bryllupsfest? Og hvorfor poster du det inne på bryllupsforumet?"). Det er da opplagt at TS ønsker en fest i annledning at de har giftet seg et år i forveien, for å markere at de er gift, uten at det er er klassisk bryllup. Du kan argumentere mot å ha en fest så lenge etterpå, men ikke gjør deg dum ved å late som om du ikke forstår poenget engang. Så far fetched er ikke konseptet til TS at du trenger å stille deg helt uforstående til det for å understreke et poeng.

Anonymous poster hash: e8e65...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får invitere på 1års-bryllupsdag da, så blir det lettere å forholde seg til for skeptikerne! Da er "merkelappen" i orden og folk får fred i sjelen :P

Anonymous poster hash: e8e65...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Candycane

Vi giftet oss "hemmelig" hos sorenskriver (bare vitner tilstede) fordi vi ikke ville ha et stort bryllup, med mange gjester og alt annet det som regel innebærer. Vi fortalte at vi hadde giftet oss senere til familie og venner. Og noen av de ble litt snurt over at de ikke fikk feire giftermålet vårt, noe jeg forstår ;)

Pga litt vennlig masing om en bryllupsfest nå og da, så bestemte vi oss etterhvert for å ha den bryllupsfesten (selv om vi ikke var så gira på det. Da ;) ).

Vi planla litt, utsatte festen lengre og lengre (var en graviditet oppi alt dette også, så fant ut at vi skulle vente litt til). Så vi fikk, sakte men sikkert, mer og mer lyst på en liten bryllupsfest.

Og nå, i slutten av mai, hadde vi bryllupsfesten vår, på 3års bryllupsdagen vår! :) Hadde en velsignelse av ekteskapet vårt, og middag/kaker etterpå.

Kjempefin dag, alle vi ba kom. Og vi fikk gaver, det ble holdt taler, og ingen kommenterte at det var teit/snodig/rart å ha bryllupet så lenge etter vi giftet oss. Det var heller motsatt! Mange som var glade for at vi faktisk holdt en bryllupsfest og at de (endelig) fikk dele dagen med oss :)

Så jeg støtter deg fullt ut med å gifte dere, for så å ha bryllupsfest 1 år etter :) Ser virkelig ikke hvorfor det skulle vært et problem, man bør heller respektere valget deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...