Gå til innhold

17. mai. Den mest kvalmeste dagen i året.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror de fleste misforsto TS sitt innlegg noe KRAFTIG.

Det TS prøvde å formidle var at landets nye landsmenn forsøker hardt hele året å passe inn og bli akseptert og de blir ikke det.

Mens de en gang i året, bare på 17 mai mens det vifter med det norske plagget er de plutselig akseptert og bli NORDMENN.

Resten av året er det kun klaging på dem i forskjellige forum, blant politikere, overalt osv. Da er de utlendinger. Han mener 17. mai formidler falsket når denne dagen plutselig tar imot folk med åpne armer for så å kutte dem helt ut resten av året.

Anonymous poster hash: 06647...e09

Så når TS skriver nordmenn så mener hun nye nordmenn?

Var ikke slik jeg leste det, eller flere andre,så hvis hun mente det du skriver her så kanskje TS må ordlegge seg litt tydeligere.

Innlegget kan visst tolkes på mer enn én måte da.

Anonymous poster hash: b12a7...76e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle gjerne ha gått i bunad, men etter å ha lest hva norske folk tenker om utlendinger i bunad, så fikk jeg litt avsmak. Det er spesielt trist å lese hvor mye hat muslimske kvinner får, om de kommer til Norge for å få et bedre og tryggere liv, å de føler Norge er deres hjem så synes jeg de skal få gå i bunad. Folk vil kanskje si men bunad er en kristen ting, da spør jeg hvor mange av de 1000vis av folk som bruker bunad anser seg som kristen? I andre kulturer hadde de vært stolt og beæret som en utlending ville gå i deres nasjonaldrakt. Så lenge fargen på hijab er nogenlunde lik bunaden, så synes jeg muslimske kvinner kan bruke bunad.

Dette er mine følelser om 17.mai. For meg spiller hverken tro eller hudfarge noen rolle uansett hvilken dag det er.

Endret av EryMax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....For når dere tenker dere godt om på 17 mai er dette en festdag, det finnes ingen utlendinger...alle er nordmenn.

Det er det TS prøver å formidle.



Anonymous poster hash: 06647...e09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, hvis nye landsmenn har noe med det å gjøre:

Jeg er ikke etnisk norsk, jeg har ikke noe behov for å vifte med det kroatiske flagget mitt i 17.mai toget (ser ikke logikken i det), jeg har bodd her siden jeg var 4 år gammel og føler meg norsk,hva nå enn det innebærer; jeg vet iallefall at når jeg tenker "hjem" så er det Norge jeg tenker på, og jeg vet de fleste av mine utenlandske venner tenker også.

Kanskje fordi vi er godt integrerte at vi kanskje ikke er de nordmenn flest tenker på når de kritiserer utlendinger?I don't know.



Anonymous poster hash: b12a7...76e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dærsken, her var det mange som misforstod TS (tror jeg)..

Tror h*n bare sikter til det at noen roper hurra for Norge på 17. mai for og så klage på alt resten av året.

Jeg tror jeg forstår poenget til trådstarter, men likevel er det vel ikke riktig å dra alle over en kam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til TS er at han skulle ønske han følte seg som en del av befolkningen også resten av året.

Så enkelt.



Anonymous poster hash: 06647...e09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste problem jeg har med 17.mai, er det samme som jeg har med nyttårsaften, det er en dag som fremhever hvor ensom jeg føler meg :( Dette er en dag som burde deles, og hvis man er alene merkes det veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tukter det man elsker, og jeg elsker landet mitt. Derfor feier jeg landet mitt på 17 mai, og tukter det de resterende 364 dagene i året.



Anonymous poster hash: c3dc2...b68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg tolker TS slik at han mener at hele året snakker man om å inkludere. Dette gjør man på div forum, blant politikere, i kantine etc, men at på akkurat 17. mai er det helnorsk. Dette tolker jeg videre utfra det han sier her:

" Da skal millioner av nordmenn gå i tog, synge sanger om hvor mye de elsker dette landet og vifte med flagget. Og nåde dem som våger og ha noe som bare ligner på et utenlansk flagg. Selv svenskene er vel fra en annen planet på 17. Mai for nordmenn ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker TS slik at han mener at hele året snakker man om å inkludere. Dette gjør man på div forum, blant politikere, i kantine etc, men at på akkurat 17. mai er det helnorsk. Dette tolker jeg videre utfra det han sier her:

" Da skal millioner av nordmenn gå i tog, synge sanger om hvor mye de elsker dette landet og vifte med flagget. Og nåde dem som våger og ha noe som bare ligner på et utenlansk flagg. Selv svenskene er vel fra en annen planet på 17. Mai for nordmenn ".

Vi er jo littegrann nasjonalistiske da. Jeg kjenner ei dame som fikk besøk 17.mai, og hadde både russiske og norske flagg i blomsterkassa. Hun fikk beskjed fra naboer om å fjerne de russiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Vi er jo littegrann nasjonalistiske da. Jeg kjenner ei dame som fikk besøk 17.mai, og hadde både russiske og norske flagg i blomsterkassa. Hun fikk beskjed fra naboer om å fjerne de russiske.

Jeg tolker kun det TS sier. Jeg har ikke gitt min mening om tråden.

Men for å gi min mening: Det vi tolker som en fornærmelse, når noen velger å bruke eget flagg, er egentlig stolthet fra den andre part, en måte å si: Jeg også vil feire Norge sammen med dere. En kan gjerne spørre seg hvorfor de ikke bruker det norske flagget. Det er mulig de vil vise hvem de er. Hvem er denne personen som stolt vil feire Norge sammen med oss. De vil gjerne vise det.

Den totale misforståelse er når noen tror dette er å feire eget land.

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker kun det TS sier. Jeg har ikke gitt min mening om tråden.

Men for å gi min mening: Det vi tolker som en fornærmelse, når noen velger å bruke eget flagg, er egentlig stolthet fra den andre part, en måte å si: Jeg også vil feire Norge sammen med dere. En kan gjerne spørre seg hvorfor de ikke bruker de norske flagget. Det er mulig de vil vise hvem de er. Hvem er denne personen som stolt vil feire Norge sammen med oss. De vil gjerne vise det.

Den totale misforståelse er når noen tror dette er å feire eget land.

+1 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tolker kun det TS sier. Jeg har ikke gitt min mening om tråden.

Men for å gi min mening: Det vi tolker som en fornærmelse, når noen velger å bruke eget flagg, er egentlig stolthet fra den andre part, en måte å si: Jeg også vil feire Norge sammen med dere. En kan gjerne spørre seg hvorfor de ikke bruker de norske flagget. Det er mulig de vil vise hvem de er. Hvem er denne personen som stolt vil feire Norge sammen med oss. De vil gjerne vise det.

Den totale misforståelse er når noen tror dette er å feire eget land.

Skulle gitt deg alle plusser i boka om jeg kunne. Og stjerner. Og klistremerker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke "mest kvalmeste" og det heter i hvert fall ikke "dra alle over en kam".

Educate yourself.

Det blir bakvendt å mene noen skal la være å gå i bunad men også la være å bruke sitt eget flagg - det er da bare et tegn på velvilje å ikle seg et lands eget festplagg? Skal de gå i svart burka, men med bare norsk flagg?! Blir ikke det helt feil?

Om noen vil bruke sitt eget flagg på Norges egen dag, så kan vel ta med seg to flagg for å unngå den forvirringen. Et norsk og et eget?

Anonymous poster hash: 58e47...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det heter ikke "mest kvalmeste" og det heter i hvert fall ikke "dra alle over en kam".

Educate yourself.

Det blir bakvendt å mene noen skal la være å gå i bunad men også la være å bruke sitt eget flagg - det er da bare et tegn på velvilje å ikle seg et lands eget festplagg? Skal de gå i svart burka, men med bare norsk flagg?! Blir ikke det helt feil?

Om noen vil bruke sitt eget flagg på Norges egen dag, så kan vel ta med seg to flagg for å unngå den forvirringen. Et norsk og et eget?

Anonymous poster hash: 58e47...883

Du føler deg vel stor nå, nå som du korrigerte en som har norsk som annet språk.

Tipper du hadde dritet skikkelig på draget om du hadde forsøkt deg på hans opprinnelige språk.

Anonymous poster hash: 06647...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanere er jo ganske skeptiske... En innvandrernasjon skeptiske til innvandrere...

Alle er egentlig skeptiske til andre enn seg selv. Spør franskmenn. Spør briter. Storbritannia leker jo med å melde seg ut av eu, de er dritt lei "alle andre".

Rasisme eksisterer fremdeles i USA. White supremacy, selv om de hvite også er innvandrere, egentlig.

Uansett er ikke holdningene til de fleste fiendtlige mot andre som ikke er "nasjonalistiske", det er bare sånne negative holdninger vi får høre om. Vær litt kritisk.

Anonymous poster hash: 74263...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle land går i tog på nasjonaldagen, forskjellen er bare at i andre land er militærkolonner. Nordmenn er neppe mer nasjonalistisk enn andre folkegrupper.

Tøys. Alle land går ikke i tog eller har militærparader på nasjonaldagen.

Hvor har du det fra?

Her kan du lese om et lite utvalg land. http://www.aktivioslo.no/guide/aret-rundt/nasjonaldager-i-hele-verden/

Anonymous poster hash: 1d8c8...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøys. Alle land går ikke i tog eller har militærparader på nasjonaldagen.

Hvor har du det fra?

Her kan du lese om et lite utvalg land. http://www.aktivioslo.no/guide/aret-rundt/nasjonaldager-i-hele-verden/

Fra linken din:

"De fleste stater i verden har en nasjonaldag. Nasjonaldager feires på mange forskjellige måter, men det er ofte med militærparader. Den norske feiringen er med barnetog er ganske enestående."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...