Gå til innhold

17. mai. Den mest kvalmeste dagen i året.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter her og lurer på hva det er med en god del nordmenn.

I morgen er det 17. Mai. Den mest falske og kvalmeste dagen i året. Da skal millioner av nordmenn gå i tog, synge sanger om hvor mye de elsker dette landet og vifte med flagget. Og nåde dem som våger og ha noe som bare ligner på et utenlansk flagg. Selv svenskene er vel fra en annen planet på 17. Mai for nordmenn. Fest og morro fra morgen til kveld, vi godter oss over hvor bra Norge er. Vi skal virkelig vise hvor gode vi er, hvor mye vi bryr oss andre. Ja, Norge er best, "norge *trommelom*, Norge *trommelom*, Norge *trommelom*", kan jeg nesten høre nå.

Hva gjør vi nordmenn resten av året? Jo, vi sitter på forum, i kantina på jobb eller på kontoret, eller kanskje ved tavlen forran klassen, og sutrer og klager over dette nisselandet. Hvor dumme vi er, hvor dårlige veier vi har (det er vel kanskje noe i det da),, klaging på politikerene, på enkeltpersoner, på skrivefeil med mer, både på høyre og venstresiden, klager over at utlendingene tar over snart (hvor lenge er egentlig snart, jeg skal snart legge meg, jeg skal snart flytte, det er i august ikke om 20 år.) Sutring og klaging om alt, ja selv på klaging :plystre:. Elsker du Norge er du rasist i følge mange. Men det gjelder altså ikke på 17. mai? Eller?

Har aldri hørt noen andre nasjoner som nesten er stolt over og hate sitt eget land.

Hvorfor kan amerikanere for eksempel være patrioter og skryte av sitt eget land, uansett hudfarge, mens nordmenn bare kan gjøre det en gang i året hvis ikke er du rasist? Og da gjerne kraftig overdrevet med tog og musikk. Hvem andre er det som går i tog på nasjonaldagen? Er vel bare nordmenn det?

Eller må vi gjøre opp for all klagingen resten av året? :laugh:



Anonymous poster hash: 7413b...5f9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle land går i tog på nasjonaldagen, forskjellen er bare at i andre land er det militærkolonner. Nordmenn er neppe mer nasjonalistisk enn andre folkegrupper.

Endret av Meeh
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du omgir deg tydeligvis med mennesker som klager usedvanlig mye. De fleste jeg kjenner er nok veldig glade for at de bor i et land som Norge og er stort sett fornøyde. Viktig å ikke skjære alle over én kam ;)

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du omgir deg med veldig bitre mennesker.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal kikke vekk fra VGs kommentarfelt i ny og ne. Noen klovner med "Livets skole" oppført som utdannelse på Facebook skriker og bærer seg, såpass høyt at de er vanskelige å komme helt unna, men det overveldende flertallet gjør det ikke. Norge er ikke feilfritt, det er lov å være misfornøyd med noe og likevel være glad i landet sitt, men jeg (og de aller fleste andre) er også fornøyd med det aller meste.

Så hele premisset er galt. Vi sitter ikke og "sutrer og klager over dette nisselandet" resten av året. Da må man ha en ganske uvanlig og lite representativ krets.



Anonymous poster hash: cc495...bbe
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.mai er veldig viktig for meg, og jeg anser meg som utrolig heldig som bor i Norge. Jeg aner ikke hvorfor du er så bitter, det er da ingen tvil om at det feks finnes dårlige veier i Norge - da må det være lov for folk å ytre ønske om tryggere veier? Hvordan er dette i strid med å feire grunnlovsdagen?

Vi har vært okkuperte av Tyskland, underlagt både Danmark og Sverige, og en rekke nordmenn gav sine liv for et fritt Norge. Tilblivelsen av grunnloven (og på rekordtid) er og var unik, og alle disse tingene - feks at landene som vi var i "union" med hentet verdier fra Norge for å bygge sine land med, og lot Norge sitte igjen enda mer lutfattig tilbake (så også for eksempel Irland for øvrig), gjorde at ja: nasjonalfølelsen var sterk. Man ønsket å kunne bestemme over seg selv - så mye at man var villig til å inngå kompromisser og signere en grunnlov, på tross av rykende uenigheter. Det er ikke rart at vi kan oppfattes som mer nasjonalistiske enn feks svenskene - som ikke har vært okkuperte. Historien og menneskene har formet hvem vi er, på godt og vondt. Du trenger ikke like feiringen, men jeg håper du i det minste kan sette pris på hva du, og vi andre som bor her, er så heldige å ha :)



Anonymous poster hash: a2884...3c5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Selv om en del klager resten av året, så går det jo fint an å ha en dag hvor vi feirer at vi har en grunnlov og at vi bor i det landet som vi gjør – og at dette ladet er ganske så bra.

Det eneste jeg blir kvalm av på 17. mai er alt for mye is og pølser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av alle som må klage på alt og alle. Hva med at VI feirer og dere sytepavene dropper å gjøre noe den dagen. Problem løst

Endret av mirandaa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle land går i tog på nasjonaldagen, forskjellen er bare at i andre land er militærkolonner. Nordmenn er neppe mer nasjonalistisk enn andre folkegrupper.

Hvilke folkegrupper er du sikter til da?

I Norge står nasjonalstaten sterkere enn i de aller, aller fleste andre land, og vi er glade i å bruke flagg og snakke om Norge, spesielt når vi er i utlandet. Bare ta en titt på Tour de France, så skjønner du det.

Nasjonalstaten står ikke spesielt sterkt i store deler av verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er faktisk ikke mer nasjonalistisk enn andre land, da har du ikke vært så mye ute i verden. At et land har en dag de feirer, en nasjonaldag, definerer ikke hvor mye eller lite nasjonalistisk et land er. Det finnes land hvor deler av folket ikke deltar veldig aktivt på selve nasjonaldagen, men de er like fullt opptatt av eget land, kultur og eget særpreg.

Jeg for min del er nå drittlei medienes fokus på hvor ræva alle høytider og helligdager skal være.

Misforstå meg rett, jeg er glad det kommer for en dag at ikke alle mennesker har en stor, happy familie å dele alle merkedager med, det er klart vi skal være mer bevisste på å ta vare på hverandre - men når kom det i konflikt med å være stolt av at vi som et folk av fattige fiskere og bønder, midt oppi en bitteliten steinur in the middle of absolutely nowhere, har klart å skape et fungerende samfunn? Med frihet for alle, fokus på menneskerettigheter, ytringsfrihet og demokrati.

Norge er på ingen måte perfekt, ufeilbarlig eller uten forbedringspotensiale - men det er et fordømt godt land å leve i, og jeg blir ordentlig forbanna på mediene som den siste tiden skal træ den sosiale samvittigheten nedover ørene på meg og fortelle meg hvorfor vi skal få vår nasjonaldag ødelagt av en ekkel bismak - en vag, men sterk skyldfølelse overfor alle mennesker i alle aldre, livssituasjoner og opprinnelser som av ulike grunner ikke har det moro denne dagen i året.

Jeg er over førti år og har ikke hatt førti gode 17. mai'er! De har været i alle fasetter, uten at jeg har skyldt på alle andre av den grunn.

Jeg har vært alene, i sykdom, i utlandet, i ensomhet, med skrullete familie, med andres familie, helt uten familie... alle slags sammenhenger - og vet du faen meg hva? Det forandrer ikke at landet vi bor i har en nasjonaldag, en dag vi fikk vår egen Grunnlov, hvor alle som VIL kan få feire at vi faktisk er et fritt land.

Jeg kan ikke egenhendig endre at noen er gatebarn i India eller trafficking-ofre fra Øst-Europa eller jordskjelvofre i Nepal eller flyktninger fra Syria - jeg kan gjøre mitt som enkeltperson for å sørge for medmenneskelighet i møte med andre mennesker, men bitre, historieløse folk skal for faen ikke få ødelegge nasjonaldagen min! DUST!



Anonymous poster hash: 58e47...883
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og by the way - det er ingenting som heter "den mest kvalmeste".

Fullfør i det minste grunnskolen før du ytrer deg på et forum!



Anonymous poster hash: 58e47...883
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dærsken, her var det mange som misforstod TS (tror jeg)..
Tror h*n bare sikter til det at noen roper hurra for Norge på 17. mai for og så klage på alt resten av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men bitre, historieløse folk skal for faen ikke få ødelegge nasjonaldagen min! DUST!

Anonymous poster hash: 58e47...883

Ser bare én dust her, og det er ikke TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser bare én dust, så er du antagelig ikke på KG...

Nå var hovedinnlegget såpass dårlig skrevet at det er vel opp til den ene og den andre å tolke fritt, men uavhengig av det er det jo spesielt å anta at du er den eneste som forstår det rett. Gratulerer med selvfølelsen! Si fra hvis den blir et nummer for stor!



Anonymous poster hash: 58e47...883
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal kikke vekk fra VGs kommentarfelt i ny og ne. Noen klovner med "Livets skole" oppført som utdannelse på Facebook skriker og bærer seg, såpass høyt at de er vanskelige å komme helt unna, men det overveldende flertallet gjør det ikke. Norge er ikke feilfritt, det er lov å være misfornøyd med noe og likevel være glad i landet sitt, men jeg (og de aller fleste andre) er også fornøyd med det aller meste.

Så hele premisset er galt. Vi sitter ikke og "sutrer og klager over dette nisselandet" resten av året. Da må man ha en ganske uvanlig og lite representativ krets.

Anonymous poster hash: cc495...bbe

Livet Skole, hva er vel det?

Nei da anbefaler jeg heller Underlivets Akedemi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilke folkegrupper er du sikter til da?

I Norge står nasjonalstaten sterkere enn i de aller, aller fleste andre land, og vi er glade i å bruke flagg og snakke om Norge, spesielt når vi er i utlandet. Bare ta en titt på Tour de France, så skjønner du det.

Nasjonalstaten står ikke spesielt sterkt i store deler av verden.

Jeg tror Meeh sikter til Russland og Ukraina. Land der nasjonalismen pumpes opp av krigsårsaker. Russland er iallfall kjent for store parader.

I Ukraina så er nasjonalister og nazister tilnærmet lik det samme, og ikke særlig hyggelig.

I Norge derimot er nazigreie ikke aseptert, og vår nasjonalisme er av en mye hyggeligere karakter, av typen softis, hurra og norske flagg. Festnasjonalisme. Egentlig ganske koselig, men jeg kan forstå at det kan føles ekkelt for innvandrere som ike føler full aksept av det norske nasjonalistiske samfunnet.

TS påpeker den negative siden, og vi skal holde ett øye med medaljens bakside. Sånn sett var innlegget absolutt på sin plass.

Men vi må feire 17.mai og feire at vi bor i ett hyggelig land. Iallfall et land som er hyggelig for en større befolkningsandel enn normalen ute i verden.Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal lese deg litt opp i historien til Norge. Vi har hele tiden blitt dratt med inn i den ene eller den andre unionen. Ikke så veldig lenge siden vi var et okkupert land heller. Er nok derfor den nasjonalistiske følelsen har slått grobunn i oss.

Og tro det eller ei, men selv om mange av oss klager over de små og store ting i livet, så er de aller fleste veldig glad for at de bor i vakre Norge.



Anonymous poster hash: 05186...307
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør vi nordmenn resten av året? Jo, vi sitter på forum, i kantina på jobb eller på kontoret, eller kanskje ved tavlen forran klassen, og sutrer og klager over dette nisselandet. Hvor dumme vi er, hvor dårlige veier vi har (det er vel kanskje noe i det da),, klaging på politikerene, på enkeltpersoner, på skrivefeil med mer, både på høyre og venstresiden, klager over at utlendingene tar over snart (hvor lenge er egentlig snart, jeg skal snart legge meg, jeg skal snart flytte, det er i august ikke om 20 år.) Sutring og klaging om alt, ja selv på klaging :plystre:. Elsker du Norge er du rasist i følge mange. Men det gjelder altså ikke på 17. mai? Eller?

Anonymous poster hash: 7413b...5f9

Det er lov å kritisere noe ved landet sitt uten at man må bli anklagd for å hate det landet??

Jeg hater de dårlige veiene her til lands, og det er mange ting jeg hadde kritisert med måten ting gjøres på her i Norge . men de positive tingene er mange flere enn de negative.

Jeg ELSKER Norge, og jeg er ikke norsk engang.

Jeg elsker naturen, jeg elsker alt et velferdssamfunn fører med seg, jeg elsker mine norske venner og jeg elsker å være norsk statsborger (hilsen en ikke etnisk norsk).

Jeg kan like så godt kritisere norske veier og deretter gå i tog og syne "Ja. vi elsker...:"uten at det er noe kvalmende eller dobbeltmoralskt over det. Det vi feirer er et uavhengig, demokratisk land - ikke veiene...er ikke akkurat DE jeg har i tanke når jeg veier flagget "Ja vi elsker norske veier...."

Anonymous poster hash: b12a7...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste misforsto TS sitt innlegg noe KRAFTIG.

Det TS prøvde å formidle var at landets nye landsmenn forsøker hardt hele året å passe inn og bli akseptert og de blir ikke det.

Mens de en gang i året, bare på 17 mai mens det vifter med det norske plagget er de plutselig akseptert og bli NORDMENN.

Resten av året er det kun klaging på dem i forskjellige forum, blant politikere, overalt osv. Da er de utlendinger. Han mener 17. mai formidler falsket når denne dagen plutselig tar imot folk med åpne armer for så å kutte dem helt ut resten av året.



Anonymous poster hash: 06647...e09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...