Gå til innhold

Jeg blir helt satt ut når jeg hører enkelte navn....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo fakta at det er en høyere risiko å få barn hvor eldre man blir.

Det skal ikke mer enn et tastetrykk på nettet før man finner ut av:

"Det er helt riktig at kvinnens alder spiller en viss rolle når det gjelder å få friske barn. Man tror at det skyldes at alle eggene til kvinner har ligget klar fra fosterlivet. Det betyr at det egget som modnes når kvinnen fylles 40 år, egentlig er enda litt eldre.

Risikoen for å få barn med kromosomfeil øker gradvis med økende alder, og begynner å akselerer i slutten av 30 årene. Ved 38 års alder er risikoen for fødsel av et levende barn med kormosomfeil ca. 1%. Det betyr altså et 99% av 38-åringer IKKE har noen kromosomfeil. Likevel tilbys fostervannsprøve til alle kvinner som kommer til å være 38år eller mer ved termin. (I de andre nordiske landene går grensen ved 35 år)

Risiko for levendefødt barn med kromosomavik(hvis ikke svangerskapet avbrytes etter diagnostikk)

mors alder omtrentlig risiko

22 år 1 per 500 barn

30 år 1 per 400 barn

35 år 1 per 200 barn"

Dette var det en jordmor på babyverden.no som skrev

Men det betyr derimot ikke at en på 40+ blir en dårlig forelder :)

Anonymous poster hash: 499a2...9b7

"Høyere" betyr ikke nødvendigvis at den er "høy" i utgangspunktet.

Synes ikke tallene er skremmende.

Kan en kvinne få barn og har lyst på barn: Go Ahead.

Anonymous poster hash: 3d45d...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehe, denne tråden minner meg om den gangen jeg var på en lekeplass i trøndelag, og overhørte en mor kjefte på barna sine, Phoebe og Rachel.

Det hørtes utrolig spesielt ut på trøndersk. "Fiiiiibi og Ræitsjel!".

Anonymous poster hash: 11781...c8f

 

 

Jeg kjenner seriøst til et søskenpar som heter Phoebe og Ross. :fnise: De har en lillebror, og han har et helt ordinært, norsk navn. :klo:

Anonymous poster hash: 36a5e...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Eh.. Før det ble populært med engelske navn...  Der tar du feil. Hvorfor heter det at engelske navn er "Harry"? Hvorfor er Ronny, Jonny og Samantha ikke høystatus? Det er ikke akkurat en trend som startet de siste 30 årene. 

Anonymous poster hash: e3978...c4d

 

 

Det heter vel ikke at engelske navn generellt er Harry. Men navn som indikerer en betydelig høyere klasse enn man selv tilhører var vel opphavet.

 

"Harry" er et britisk kongelig navn og har vært det lenge. Sjømenn som reiste i utenlands plukket først opp engelske overklassenavn. Så  kom de hjem og ga de sine egne barn engelske posh navn. 

 

Resultatet var at ungene til matrosen, som sjelden var hjemme, løp rundt i gatene med fancy aristokratiske navn som overhodet ikke stod i stil med familiens status. 

Og det var "Harry". Nå har det sklidd ut endel men essensen om at ting ikke står helt i stil består.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aye, "Harry" er en slags synekdoke; kroneksempelet på usofistikert arbeiderklassebruk av "eksotiske" navn. Det er litt tilfeldig at det ble akkurat det navnet man landet på for å beskrive fenomenet, det kunne like gjerne vært Roger, Mary eller Willy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG blir helt satt ut av å lese denne tråden.. Hvorfor skal dere sitte her og orke å bruke energi på hva andre kaller barna sine? Noen foretrekker Anna og Martin, mens andre foretrekker Leah og Chrisander, navn som er like fine.. Voksne mennesker burde vite bedre enn å drive med mobbing.

 

Og nei, jeg har ikke barn selv og jeg har et helt vanlig norsk navn.. 



Anonymous poster hash: b895a...498
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

JEG blir helt satt ut av å lese denne tråden.. Hvorfor skal dere sitte her og orke å bruke energi på hva andre kaller barna sine? Noen foretrekker Anna og Martin, mens andre foretrekker Leah og Chrisander, navn som er like fine.. Voksne mennesker burde vite bedre enn å drive med mobbing.

 

Og nei, jeg har ikke barn selv og jeg har et helt vanlig norsk navn.. 

Anonymous poster hash: b895a...498

 

 

Dette er et veldig merkelig spørsmål uansett kontekst. Å klage på klaging er merkelig nok i seg selv, men å klage samtidig som man med egne ord ikke forstår hvorfor andre klager er skikkelig merkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig merkelig spørsmål uansett kontekst. Å klage på klaging er merkelig nok i seg selv, men å klage samtidig som man med egne ord ikke forstår hvorfor andre klager er skikkelig merkelig.

Er det merkelig for deg å stille spørsmål ved hvorfor andre velger å bruke tiden sin på å mobbe andres valg av navn? Det er merkelig for meg at du velger å klage på min "klaging" over klagingen ;) Jeg klagde ikke, jeg stilte et spørsmål. 

Anonymous poster hash: b895a...498

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det merkelig for deg å stille spørsmål ved hvorfor andre velger å bruke tiden sin på å mobbe andres valg av navn? Det er merkelig for meg at du velger å klage på min "klaging" over klagingen ;) Jeg klagde ikke, jeg stilte et spørsmål. 

Anonymous poster hash: b895a...498

 

 

Men du bruker jo tiden din på å "stille spørsmål" rundt andres "mobbing".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bruker jo tiden din på å "stille spørsmål" rundt andres "mobbing".

Om du mener dette ikke er mobbing, må det være noe merkelig med din virkelighetsoppfatning. Nå gidder ikke jeg å bruke mer av min tid på dette, takk for meg. Håper dere en dag blir mindre trangsynte :) 

Anonymous poster hash: b895a...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du mener dette ikke er mobbing, må det være noe merkelig med din virkelighetsoppfatning. Nå gidder ikke jeg å bruke mer av min tid på dette, takk for meg. Håper dere en dag blir mindre trangsynte :)

Anonymous poster hash: b895a...498

 

 

Nei, det er ikke mobbing å påpeke at et navn er komisk eller teit, eller for den saks skyld forklare hvorfor enkelte navn har enkelte sosiale stigma, som vi diskuterte før du kom inn og var indignert. Mobbing ville vært om flere personer over tid plaget en person som faktisk hadde navnet.

Endret av Okapi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mobbing å påpeke at et navn er komisk eller teit, eller for den saks skyld forklare hvorfor enkelte navn har enkelte sosiale stigma, som vi diskuterte før du kom inn og var indignert. Mobbing ville vært om flere personer over tid plaget en person som faktisk hadde navnet.

Hvis du ser på de tidligere postede innleggene i tråden, så vil jeg påpeke at det er mobbing. Takk for meg. 

Anonymous poster hash: b895a...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner seriøst til et søskenpar som heter Phoebe og Ross. :fnise: De har en lillebror, og han har et helt ordinært, norsk navn. :klo:

Anonymous poster hash: 36a5e...c1f

Leif-Kjell?

Anonymous poster hash: 3d45d...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leif-Kjell?

Anonymous poster hash: 3d45d...566

 

Nope. Enkeltnavn. Ganske pent også. :)

Anonymous poster hash: 36a5e...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er så ufattelig lei av Emma. Føler det bare er et kleint forsøk på å få til noe engelsk.. er så kleint å si det på norsk, når det høres ut som om det er tatt ut fra en engelsk barnebok :laugh: Oh, jeg vet kun om unge mødre på den fronten :-P

Anonymous poster hash: b4235...dc8

 

Enig i dette. Men jeg liker navnet på engelsk! Det har mer flyt i seg  :rolleyes: 

Men jeg kunne aldri kalt barnet mitt for Emma, bare fordi det er så ufattelig mange som heter det, og jeg føler det er VELDIG brukt opp. Men det kan bli fint som det andre navnet i et dobbeltnavn, om det passer.

Jeg har ingenting i mot disse nye "rare" navnene. I en eller anna del i verden er disse navnene veldig vanlige, og de kan høres merkelige ut for mange som ikke er vant til de i utlandet.

Jeg har et utenlandsk navn, og er vel trolig den eneste som heter det i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,når man velger å kalle ungen sin for Nova Diamante og Anchelee Cassandra så blir jo dette konsekvenser senere i livet. Hvem vil ansette en som heter Nova Diamante til en seriøs jobb?

 

De som heter Madelen Mirielle, Thias og Evander Cassander vil sikkert ansette Nova Diamante uten problemer. 

 

Andre som ville ansatt henne er f.eks. Koriander Emilian, Millian Leander, Indine Irmelina og Evelina Chrissefine. 

 

Nei, jeg mobber ikke. Og jeg har respekt for andres valg. Jeg bare observerer. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som heter Madelen Mirielle, Thias og Evander Cassander vil sikkert ansette Nova Diamante uten problemer.

Andre som ville ansatt henne er f.eks. Koriander Emilian, Millian Leander, Indine Irmelina og Evelina Chrissefine.

Nei, jeg mobber ikke. Og jeg har respekt for andres valg. Jeg bare observerer.

Men dette er jo diskriminering, og noe som skjer ofte i arbeidslivet. Man velger å ta inn Nina på intervju enn Mohammed, selv om Mohammed har mer erfaring, og er mer pålitelig.

Man diskriminerer personen på bakrunnen av navnet, og det ser jeg på som veldig urettferdig og stygt gjort, nesten rastistisk. Jeg har et utenlandsk navn, men jeg er født og oppvokst i Norge, og har erfart dette. Jeg vedder ganske mye på at jeg hadde jobbet hardere enn "Lise" som fikk jobben og bare står der og er ræva på kundeservice. Sjefen hadde blitt mer fornøyd med meg, men det kan dem aldri vite når de diskriminerte meg på bakrunnen av mitt navn, og ikke har vekslet ord med meg.

Også vil jeg bare si til de som mobber navn her, dere er grunnen til at vi har så mange unge mobbere i landet.

Barna tar det eksempelet fra dere.

La ungen hete Evangelius Kornelius uten at han skal bli mobbet for det. Åpne hodet og øynene litt, vi er i en moderne tid der veldig mye har blitt akseptert (men kanskje mindre i sære Norge).

Endret av Fliko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo diskriminering, og noe som skjer ofte i arbeidslivet. Man velger å ta inn Nina på intervju enn Mohammed, selv om Mohammed har mer erfaring, og er mer pålitelig.

Man diskriminerer personen på bakrunnen av navnet, og det ser jeg på som veldig urettferdig og stygt gjort, nesten rastistisk. Jeg har et utenlandsk navn, men jeg er født og oppvokst i Norge, og har erfart dette. Jeg vedder ganske mye på at jeg hadde jobbet hardere enn "Lise" som fikk jobben og bare står der og er ræva på kundeservice. Sjefen hadde blitt mer fornøyd med meg, men det kan dem aldri vite når de diskriminerte meg på bakrunnen av mitt navn, og ikke har vekslet ord med meg.

Også vil jeg bare si til de som mobber navn her, dere er grunnen til at vi har så mange unge mobbere i landet.

Barna tar det eksempelet fra dere.

La ungen hete Evangelius Kornelius uten at han skal bli mobbet for det. Åpne hodet og øynene litt, vi er i en moderne tid der veldig mye har blitt akseptert (men kanskje mindre i sære Norge).

 

Selv om jeg ikke direkte vil kalle det som foregår i denne tråden for mobbing, så er ejg veldig enig i det jeg har uthevet her. Det som foregår her er jo latterliggjøring, og vi er med på å legitimere sånt.

 

Usj. Jeg tenkte meg ikke om da jeg postet innlegget mitt, om søsknene som heter Phoebe og Ross, fordi jeg synes det er helt ok navn, bare litt snålt sammen, og på norske barn. Men når jeg tenker meg om ser jeg jo at det jeg har skrevet kan bidra til holdninger og væremåte overfor andre som ikke er bra. :(

Anonymous poster hash: 36a5e...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Enkeltnavn. Ganske pent også. :)

Anonymous poster hash: 36a5e...c1f

Sikkert Eivind eller Eirik.

Eller Kristian.

Anonymous poster hash: 3d45d...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som heter Madelen Mirielle, Thias og Evander Cassander vil sikkert ansette Nova Diamante uten problemer.

Andre som ville ansatt henne er f.eks. Koriander Emilian, Millian Leander, Indine Irmelina og Evelina Chrissefine.

Nei, jeg mobber ikke. Og jeg har respekt for andres valg. Jeg bare observerer.

En advokat i bedriften heter Nova Charlotte. Hun er flink.

Forstår ikke problemet?

Anonymous poster hash: 3d45d...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...