AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #1 Skrevet 16. mai 2015 Ønsker å høre om noen som har konkret erfaring med å kjøpe bunad gjennom Norske bunader og hvilke erfaringer man har gjort seg. Fornøyd? Gidder ikke å høre fra dere som mener at bunader kun skal produseres av Husfliden? (Husfliden bruker også arbeidskraft i utlandet, btw.) Anonymous poster hash: 76757...9e7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #2 Skrevet 16. mai 2015 Det blir som å kjøpe hardingfele fra Kina. Har man peiling på bunader ser man at disse bunadene ikke lever opp til kvaliteten som f.eks husfliden har. Min bunad er sydd og brodert av familie som brukte 1 år på den i konfirmasjonsgave. Glad den ikke er laget av en barnearbeider eller en dame som tjener 2 øre i timen. Da hadde jeg ikke taklet å gå med den, og hadde ihvertfall ikke vært stolt av den. Brukte bunader kan du kjøpe på finn.no til halv pris også Anonymous poster hash: a67ab...299 12
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #3 Skrevet 16. mai 2015 Det blir som å kjøpe hardingfele fra Kina. Har man peiling på bunader ser man at disse bunadene ikke lever opp til kvaliteten som f.eks husfliden har. Min bunad er sydd og brodert av familie som brukte 1 år på den i konfirmasjonsgave. Glad den ikke er laget av en barnearbeider eller en dame som tjener 2 øre i timen. Da hadde jeg ikke taklet å gå med den, og hadde ihvertfall ikke vært stolt av den. Brukte bunader kan du kjøpe på finn.no til halv pris også Anonymous poster hash: a67ab...299 Synes det er rart om bunadene Norske bunader selger er dårlige, når de selger langt flere bunader enn Husfliden gjør. Derfor vil jeg høre med de som faktisk har kjøpt, ikke fra deg som mener de må være ræva fordi den ikke er sydd av ei gammel norsk dame. Anonymous poster hash: 76757...9e7 18
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #4 Skrevet 16. mai 2015 Det blir som å kjøpe hardingfele fra Kina. Har man peiling på bunader ser man at disse bunadene ikke lever opp til kvaliteten som f.eks husfliden har. Min bunad er sydd og brodert av familie som brukte 1 år på den i konfirmasjonsgave. Glad den ikke er laget av en barnearbeider eller en dame som tjener 2 øre i timen. Da hadde jeg ikke taklet å gå med den, og hadde ihvertfall ikke vært stolt av den. Brukte bunader kan du kjøpe på finn.no til halv pris også Anonymous poster hash: a67ab...299 Så du eier ingenting produsert i lavkostland? Tidenes dummeste argument! Anonymous poster hash: 76757...9e7 15
Gjest Lille-pus Skrevet 16. mai 2015 #5 Skrevet 16. mai 2015 Hvorfor spørre når du har bestemt deg? Tipset om å vurdere en pent brukt bunad kjøpt på Finn.no er et meget godt tips, men reponsen din gjør at folk ikke vil gidde å gi deg noe i tråden din. Ergo skal du få slippe å få noen gode tips av meg også. 14
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #6 Skrevet 16. mai 2015 Synes det er rart om bunadene Norske bunader selger er dårlige, når de selger langt flere bunader enn Husfliden gjør. Derfor vil jeg høre med de som faktisk har kjøpt, ikke fra deg som mener de må være ræva fordi den ikke er sydd av ei gammel norsk dame. Anonymous poster hash: 76757...9e7 Enig med lille-pus. Du vil jo tydeligvis ikke ha tips. Anonymous poster hash: a67ab...299 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #7 Skrevet 16. mai 2015 Hvorfor spørre når du har bestemt deg? Tipset om å vurdere en pent brukt bunad kjøpt på Finn.no er et meget godt tips, men reponsen din gjør at folk ikke vil gidde å gi deg noe i tråden din. Ergo skal du få slippe å få noen gode tips av meg også. Takk! For jeg ønsker æ høre fra de som eier en bunad fra Norske bunader! Anonymous poster hash: 76757...9e7 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #8 Skrevet 16. mai 2015 Hvorfor spørre når du har bestemt deg? Tipset om å vurdere en pent brukt bunad kjøpt på Finn.no er et meget godt tips, men reponsen din gjør at folk ikke vil gidde å gi deg noe i tråden din. Ergo skal du få slippe å få noen gode tips av meg også. Alle vet vel at de kan finne brukte saker og ting på f eks Finn, spørsmålet her dreier seg jo ikke om det. Anonymous poster hash: 76757...9e7 7
Gjest Lille-pus Skrevet 16. mai 2015 #9 Skrevet 16. mai 2015 Alle vet vel at de kan finne brukte saker og ting på f eks Finn, spørsmålet her dreier seg jo ikke om det. Anonymous poster hash: 76757...9e7 Det er helt sikkert mulig å finne en brukt bunad fra nevnte firma på finn. - tenk så mye du kan spare da 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #10 Skrevet 16. mai 2015 Jeg vet om tre som har kjøpt bunad fra norske bunader. Det er fantastisk godt håndarbeid, har samenlignet min (husfliden) men samme buand som meg. Man ser ikke forskjell. Så tror trygt du kan kjøpe bunad derfra, De har norske bunader i byen jeg bor, de gjør det kjempe bra, flinke folk, flott butikk. Anonymous poster hash: 5871e...a2b 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #11 Skrevet 16. mai 2015 Jeg kjenner to kompiser med samme bunad, en fra Husfliden og den andre er sydd i Kina, kjøpt hos norske bunader. Og vi ser stor forskjell når de står sammen med den. Det er en fargeforskjell, jakken til Kinabunaden har høyere skuldre og kinabunaden har vest og for i jakken i polyesterstoff! Stoffet inne i jakken er lagt feil, og derfor skrukker det seg i en feil retning. Mens hudsfliden sin er i silke. Og i tilegg ser de som er erfarne på søm(ikke jeg, de må peke ut for meg) at kinabunaden er maskinsydd, ikke håndsydd. Anonymous poster hash: b1439...ef9 13
Skogkatten Skrevet 16. mai 2015 #12 Skrevet 16. mai 2015 Vil du ha litt fransk vin produsert i Kina? Muranoglass produsert i Kina? Bøhmisk krystall produsert i Kina? Ikke? Hvorfor vil du da ha en norsk bunad produsert i Kina? 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #13 Skrevet 16. mai 2015 Jeg vet om tre som har kjøpt bunad fra norske bunader. Det er fantastisk godt håndarbeid, har samenlignet min (husfliden) men samme buand som meg. Man ser ikke forskjell. Så tror trygt du kan kjøpe bunad derfra, De har norske bunader i byen jeg bor, de gjør det kjempe bra, flinke folk, flott butikk. Anonymous poster hash: 5871e...a2b Da må du enten være blind eller ha null peiling på søm. Anonymous poster hash: a67ab...299 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #14 Skrevet 16. mai 2015 Jeg ser stor forskjell på min bunad og en venninnes bunad. Den ene sydd av amilie den andre kjøpr av Norske Bunader. Men ikke alle ser forskjell, Anonymous poster hash: bf5d9...23a 1
Fireflies Skrevet 16. mai 2015 #15 Skrevet 16. mai 2015 Ingen erfaring. Bunaden min er fra Husfliden.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #16 Skrevet 16. mai 2015 Jeg kjenner to kompiser med samme bunad, en fra Husfliden og den andre er sydd i Kina, kjøpt hos norske bunader. Og vi ser stor forskjell når de står sammen med den. Det er en fargeforskjell, jakken til Kinabunaden har høyere skuldre og kinabunaden har vest og for i jakken i polyesterstoff! Stoffet inne i jakken er lagt feil, og derfor skrukker det seg i en feil retning. Mens hudsfliden sin er i silke. Og i tilegg ser de som er erfarne på søm(ikke jeg, de må peke ut for meg) at kinabunaden er maskinsydd, ikke håndsydd. Anonymous poster hash: b1439...ef9 Må legge til en annen viktig detalj, kinabunaden har feil skjorte, da de kun hadde en standardskjorte, ikke riktige linskjorten med riktige broderier som hørte til den bunaden. Anonymous poster hash: b1439...ef9 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #17 Skrevet 16. mai 2015 Ønsker å høre om noen som har konkret erfaring med å kjøpe bunad gjennom Norske bunader og hvilke erfaringer man har gjort seg. Fornøyd? Gidder ikke å høre fra dere som mener at bunader kun skal produseres av Husfliden? (Husfliden bruker også arbeidskraft i utlandet, btw.)Anonymous poster hash: 76757...9e7 Jeg har god erfaring med norsle bunader. De har levert en flott sydd nordlandsbunad på kort tid (2,5 måneder mellom første måling og ferdig produkt ) med god informasjon og service i alle ledd. Jeg er ingen ekspert på bunader men synes min bunad ser flott ut og er fint sydd.. Jeg har ingen problem med å anbefale de til andre ihvertfall...Anonymous poster hash: a4ffc...563 3
Gjest norah Skrevet 16. mai 2015 #18 Skrevet 16. mai 2015 (endret) Jeg har ikke studert noen av bunadene derfra selv, men jeg mener å ha lest en artikkel hvor man sammenliknet endel bunader og kom frem til at man faktisk så forskjell på de man kikket på. Det gikk på fargetoner, stoff og søm. Det er vel det samme som med et designmøbel, de som ikke er interessert i det/har ekte selv ser ikke spesielt forskjell, mens de som har en viss interesse og har ekte selv ser forskjellen. Jeg hadde heller spart lengre, det tar ikke så lang tid å spare en 30-40.000 og sikre seg ekte bunad. Det går også an å velge grafferdrakt om man vil ha et rimeligere og enklere alternativ til bunad. Det er jo kjipt å bruke en relativt stor sum på et produkt du risikerer at folk ser feil på - selv om du kanskje ikke ser dem selv. Det er jo bunad du egentlig ønsker - ikke en hvilkensomhelst slags kjole/festdrakt. Bunader er en greie man har en stolthet ovenfor, og for min del måtte jeg faktisk reise til husfliden på det lokalet stedet 3 ganger for å få den tilpasset, og stod oppe i systua hvor alt ble laget lokalt. De hadde virkelig peiling, og de ble jo faktisk laget av "gamle damer" med dialekta i orden. Og de lager kun akkurat den bunaden, og ingen andre. Det blir faktisk ikke det samme med bunad laget i utlandet - og Husfliden brukte iallefall ikke dette når jeg kjøpte. Endret 16. mai 2015 av norah 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #19 Skrevet 16. mai 2015 http://www.vg.no/forbruker/selger-bunader-til-halv-pris/a/23453178/ Anonymous poster hash: 76757...9e7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #20 Skrevet 17. mai 2015 Jeg tror det er viktig at du tenker over at dette firmaet leverer mange forskjellige bunader, noen er enkle å sy, andre krever mer kunnskap. Jeg har sett noen eksemplarer av min lokale bunad som er en av de mer krevende å sy, og det har vært sørgelige greier. Det verste er at hele stakken har feil snitt, i tillegg er det ting som polyesterfor(!) i hele stakken, manglende sømdetaljer (veldig avslørende), blandingstoff der det skal være ren ull, fleece i stede for vadmel og dårlig kvalitet på broderiene. Syns det også er greit å nevne at ikke alle Husflid butikkene får bunader brodert utenlands. Det er mange husflidbutikker rundt i Norge, og en del av dem er tilknyttet Norsk Flid-kjeden. Flere både enkeltstående og de med kjedetilknytting har egen systue og tilknytning til lokale leverandører. Så hør med din lokale butikk før du antar at de også får ting produsert utenlands. Anonymous poster hash: d3b52...9a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå