Gå til innhold

Kjøpe seg inn på jussen....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninna mi oppfører seg som om hun er advokatfullmektig og kan alt. Hun sier ofte at de på studiet hennes er så dumme som ikke forstår oppgaver. Det handler ikke om å være dum.. man går jo på studiet for å lære, det er veldig normalt å bruke litt tid på å forstå oppgaver;P Og hun lurer på hvorfor hun ikke har venner på studiet.... Flere av de som kjøper seg inn har en veldig kvalm holdning. Tror nesten de velger yrket kun pga status :P

Anonymous poster hash: 36b3a...6a9

Igjen, jeg ser virkelig ikke hvorfor du orker å være venn med henne.

Anonymous poster hash: 08de5...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg synes egentlig bare synd på sånne som må skryte for å vise at de er bedre enn andre. Men synes rett og slett at du skal kutte henne ut.

(Jeg begynner på Treider jus i Oslo til høsten selv, og tenker ikke over at det er en utdanning forbundet med statusyrker, men en praktisk utdanning som gjør at en kan jobbe på kontor osv. Jeg har ikke gode nok karakterer fra vgs for å komme inn på så mange "vanlige" studier da sykdom og operasjoner har hindret meg på veien.)

Treider har 1. avd. åpen for alle så lenge en har oppnådd generell studiekompetanse fra vgs, det er hvertfall det jeg har hørt. Skal du ta fra 2.-5. avd. må du forbedre karakterer. Men sjekk med aktuell skole for sikkerhets skyld :)



Anonymous poster hash: bb16a...d6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke problemet med å "kjøpe" seg inn. Det at statlige skoler har så jævla høyt snitt er jo fordi det er flere søkere enn skolen gidder/greier å ta inn, da de er:

A) Redde for at det skal gå ut over kvaliteten på utdanningen (Som er litt svada, etter min mening)

B) Ikke vil utdanne for mange jurister (Dette er jeg OK med)

C) Holde "prestisjen" faktoren oppe. Tviler på at dette er en reel grunn, men man vet jo aldri...

Er personlig mer fan av utsiling: Ta inn mange studenter, start utsilingen.

De som er motiverte nok består, resten forsvinner, litt som på medisin i utlandet.



Anonymous poster hash: 2bb7c...15f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke problemet med å "kjøpe" seg inn. Det at statlige skoler har så jævla høyt snitt er jo fordi det er flere søkere enn skolen gidder/greier å ta inn, da de er:

A) Redde for at det skal gå ut over kvaliteten på utdanningen (Som er litt svada, etter min mening)

B) Ikke vil utdanne for mange jurister (Dette er jeg OK med)

C) Holde "prestisjen" faktoren oppe. Tviler på at dette er en reel grunn, men man vet jo aldri...

Er personlig mer fan av utsiling: Ta inn mange studenter, start utsilingen.

De som er motiverte nok består, resten forsvinner, litt som på medisin i utlandet.

Anonymous poster hash: 2bb7c...15f

Hehe

Anonymous poster hash: 8985d...8fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som har et så elendig snitt at hun ikke engang kommer inn på de "ordentlige" juss-studiene (i betydningen Oslo, Bergen eller til nød Tromsø) bør kanskje ligge litt lavt i terrenget. Ekstra kleint når man må kjøpe seg inn på et kvasi-jusstudie på en privatskole, noe som uansett ikke kommer til å gi vedkommende den statusen eller de jobbmulighetene hun higer etter, og samtidig føler hun seg likevel berettiget til å rakke ned på andre som kommer inn på karakterene som hun selv ikke innehar. Det sier jo i grunn mest om henne.. Men dette finner hun nok ut til slutt, når hun står som arbeidsledig og må gå på NAV samtidig som hun har et stort studielån å betjene. Tenker hun ikke føler seg like kul og ovenpå da - og den dagen kommer :)

Hadde dødd av skam om jeg hadde et så dårlig snitt fra vgs.. Og jeg ville hvertfall ikke skrytt av det dersom min eneste vei til høyere utdanning var å måtte kjøpe meg papirer fra en privatskole. Noe så flaut!!! :daane:



Anonymous poster hash: 4f42b...4ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som har et så elendig snitt at hun ikke engang kommer inn på de "ordentlige" juss-studiene (i betydningen Oslo, Bergen eller til nød Tromsø) bør kanskje ligge litt lavt i terrenget. Ekstra kleint når man må kjøpe seg inn på et kvasi-jusstudie på en privatskole, noe som uansett ikke kommer til å gi vedkommende den statusen eller de jobbmulighetene hun higer etter, og samtidig føler hun seg likevel berettiget til å rakke ned på andre som kommer inn på karakterene som hun selv ikke innehar. Det sier jo i grunn mest om henne.. Men dette finner hun nok ut til slutt, når hun står som arbeidsledig og må gå på NAV samtidig som hun har et stort studielån å betjene. Tenker hun ikke føler seg like kul og ovenpå da - og den dagen kommer :)

Hadde dødd av skam om jeg hadde et så dårlig snitt fra vgs.. Og jeg ville hvertfall ikke skrytt av det dersom min eneste vei til høyere utdanning var å måtte kjøpe meg papirer fra en privatskole. Noe så flaut!!! :daane:

Anonymous poster hash: 4f42b...4ad

Snakk om å kaste stein i glasshus. Tror forøvrig ikke du er helt med her.. De som går Treider tar fortsatt eksamen ved UiO, og dersom man gjør det bra, så har det ingenting å si om du gikk på Treider eller UiO, UiB, UiT eller what not. Da får du jobb.

Anonymous poster hash: ed786...ea5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk om å kaste stein i glasshus. Tror forøvrig ikke du er helt med her.. De som går Treider tar fortsatt eksamen ved UiO, og dersom man gjør det bra, så har det ingenting å si om du gikk på Treider eller UiO, UiB, UiT eller what not. Da får du jobb.

Anonymous poster hash: ed786...ea5

Hva mener du med dette? Selv om studenter ved Treider tar eksamen på UiO er de jo ikke en del av jusstudiet på UiO. Det er KUN UiO, UiB og UiT som tilbyr master i rettsvitenskap. Man er svært lite attraktiv på jobbmarkedet med kun en bachelor i jus. Man er absolutt ikke sikret master på UiO, UiB eller UiT med en bachelor fra en annen utdanningsinstitusjon - selv om man har gode karakterer.

Anonymous poster hash: 08de5...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette gjelder jo ikke bare for jussen da. Det er ikke noe status forbundet med å gå her. Her er det nok hun som prøver å hevde seg. Det er det samme som å gå medisin i Øst-Europa kontra Norge.

Har hun kommet eller er det sannsynlig at hun kommer videre på master på universitet da?

Anonymous poster hash: 08de5...154

Det er ikke det samme. Medisin er et hardere og mer krevende studium. Medisin i Norge er ikke nødvendivis bedre enn medisin i utlandet. Det er flere universiteter i Øst-Europa som rangeres høyere enn norske universiteter, og de rangeres ikke bare litt høyere, heller. Det at norske studenter er heldige og har en fin ordning som lånekassen for å hjelpe dem, sier ikke noe om kvaliteten på utdanningen. Hvorfor tror du det er så mange som faller av? Pensumet er jo det samme overalt.

Anonymous poster hash: 4699a...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er ikke jusstudiet noe som jeg ser på som særlig "status", og vet om flere som har begynt studiene ved et privat universitet (som regel folkeuniversitetet) og som har søkt om overføring til et ikke-privat universitet.



Anonymous poster hash: 4699a...b6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det samme. Medisin er et hardere og mer krevende studium. Medisin i Norge er ikke nødvendivis bedre enn medisin i utlandet. Det er flere universiteter i Øst-Europa som rangeres høyere enn norske universiteter, og de rangeres ikke bare litt høyere, heller. Det at norske studenter er heldige og har en fin ordning som lånekassen for å hjelpe dem, sier ikke noe om kvaliteten på utdanningen. Hvorfor tror du det er så mange som faller av? Pensumet er jo det samme overalt.

Anonymous poster hash: 4699a...b6d

Snakk om å ikke forstå poenget. Jeg regner med at du studerer i Øst-Europa selv ettersom du har klørne så langt ute. Det handler om å kjøpe seg inn på et studium - dvs. starte på et studium privat med betydelig lavere snittkrav enn for det som kreves på opptak via samordna. Det er det som er poenget her. Jeg har da ikke sagt et ord om medisinutdanning i Øst-Europa vs. medisinutdanning i Norge, så jeg forstår ikke hvorfor du skriver dette. At du så prøver å hevde deg selv ved å dra ned medisinutdanningen i Norge er bare latterlig. Dersom du hadde selv gått medisin i Norge hadde du visst at det ikke er noe problem med kvaliteten på studiet. Det er for øvrig ikke mange som faller av på medisin i Norge kontra alle de som faller av i Øst-Europa.

Jeg synes også det er merkelig at du mener at medisin er så mye mer "krevende og hardere" enn jussen. Hva slags innsikt har du i begge studieretningene at du kan uttale deg om dette?

Nå vil jeg ikke gjøre dette om til en medisin i Øst-Europa vs. medisin i Norge-tråd. Jeg anbefaler deg å se på innleggene her inne og knytte de til trådens faktiske tema. Det er tydelig mange som har valgt disse løsningene som er på hugget til å kommentere noe dersom noen skriver noe de oppfatter som negativt. At det er lett å komme inn har da ikke noe med vanskelighetsgraden å gjøre, og det er usaklig å bygge videre diskusjon på noe jeg aldri har skrevet.

Anonymous poster hash: 08de5...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er ikke jusstudiet noe som jeg ser på som særlig "status", og vet om flere som har begynt studiene ved et privat universitet (som regel folkeuniversitetet) og som har søkt om overføring til et ikke-privat universitet. Anonymous poster hash: 4699a...b6d

Er det noen av de som har blitt overført til universitet? Hørt det er ekstremt vanskelig å overføres med jusskarakterene.

Anonymous poster hash: 36b3a...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke problemet med å "kjøpe" seg inn. Det at statlige skoler har så jævla høyt snitt er jo fordi det er flere søkere enn skolen gidder/greier å ta inn, da de er:

A) Redde for at det skal gå ut over kvaliteten på utdanningen (Som er litt svada, etter min mening)

B) Ikke vil utdanne for mange jurister (Dette er jeg OK med)

C) Holde "prestisjen" faktoren oppe. Tviler på at dette er en reel grunn, men man vet jo aldri...

Er personlig mer fan av utsiling: Ta inn mange studenter, start utsilingen.

De som er motiverte nok består, resten forsvinner, litt som på medisin i utlandet.

Anonymous poster hash: 2bb7c...15f

Det koster penger å ta inn mange studenter. Kostnaden var årsaken til at privatistordningen ble avviklet.

Anonymous poster hash: 9bbed...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...