Gå til innhold

LilleMy med bebis <3


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Sisti skrev:

Her har det vært kraftige smerter ifbm amming. HS og barsel mente sugetaket var riktig, men det var det nok ikke. Mye tårer her i gården altså. Men nå har vi vært hos lege og fått behandling for sopp, og klippet tungebåndet hos ØNH. Må terpe teknikk nå, og det får vi ikke til i senga, så hver gang han skal ha mat om natta må jeg opp av senga og sette meg i sofaen, må gjerne ha hjelp av mannen også for å sjekke at lille tar riktig tak. Jeg er så trøtt på natta, så da slurver vi gjerne litt og smertene kommer tilbake. Sukk! Så blir aldri mer enn halvannen time sammenhengende søvn her heller. 

Mannen min har to uker igjen nå, da har han vært hjemme en måned. Så egentlig skulle han faktisk dratt på jobb i dag, hadde han ikke tatt ferie. Det hadde ikke funket altså! :P heldigvis er foreldrene mine pensjonister og kan hjelpe meg når mannen begynner å jobbe igjen, jeg skal nok utnytte dem godt. :ler: Har du mulighet for avlastning? 

Overproduksjon ja... Sukk, er så mye som kan være "feil" med den amminga! Men det er nå kos også. :)

Uff, amming er ikke bare enkelt i starten. Jeg hadde masse problemer i starten med storebror, så jeg trodde jeg skulle slippe unna denne gang siden jeg hadde masse erfaring fra før av, men dengang ei. Jeg var kjempesår denne gangen også, men nå gikk det over etter bare en uke. Men det var sinnsykt vondt når det stod på, så jeg føler virkelig med deg! Har du forresten prøvd å ligge når du ammer? Ikke på siden, men at du ligget på ryggen mens babyen ligget på magen når han spiser? Det skal være enklere for babyen å få tak da, i tillegg til at det er mer nattvennlig enn å sitte i sofaen ;) https://ammehjelpen.no/artikkel/178/Naturlig-amming-Biological-nurturing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Frøken Vims skrev:

Uff, amming er ikke bare enkelt i starten. Jeg hadde masse problemer i starten med storebror, så jeg trodde jeg skulle slippe unna denne gang siden jeg hadde masse erfaring fra før av, men dengang ei. Jeg var kjempesår denne gangen også, men nå gikk det over etter bare en uke. Men det var sinnsykt vondt når det stod på, så jeg føler virkelig med deg! Har du forresten prøvd å ligge når du ammer? Ikke på siden, men at du ligget på ryggen mens babyen ligget på magen når han spiser? Det skal være enklere for babyen å få tak da, i tillegg til at det er mer nattvennlig enn å sitte i sofaen ;) https://ammehjelpen.no/artikkel/178/Naturlig-amming-Biological-nurturing

Får ikke til å endre innlegget, men det er en bakoverlent amming, ikke liggende. Fikk tips av helsesøster her siden jeg fikk kink i nakken av sittende amming om natten, og ikke fikk til liggende amming enda pga at riktig sugetak ikke var på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frøken Vims skrev:

Uff, amming er ikke bare enkelt i starten. Jeg hadde masse problemer i starten med storebror, så jeg trodde jeg skulle slippe unna denne gang siden jeg hadde masse erfaring fra før av, men dengang ei. Jeg var kjempesår denne gangen også, men nå gikk det over etter bare en uke. Men det var sinnsykt vondt når det stod på, så jeg føler virkelig med deg! Har du forresten prøvd å ligge når du ammer? Ikke på siden, men at du ligget på ryggen mens babyen ligget på magen når han spiser? Det skal være enklere for babyen å få tak da, i tillegg til at det er mer nattvennlig enn å sitte i sofaen ;) https://ammehjelpen.no/artikkel/178/Naturlig-amming-Biological-nurturing

Ja vi har prøvd det, men etter hvert gjorde det mest vondt av alle stillinger. Nesten så jeg svimer av altså. Men nå har vi nettopp prøvd den på ny på det minst vonde brystet, og det gikk  uten smerter, så det går fremover! :) skal prøve å bruke den mye så kanskje mini får til teknikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. august 2016 at 14.20, Sisti skrev:

Ja vi har prøvd det, men etter hvert gjorde det mest vondt av alle stillinger. Nesten så jeg svimer av altså. Men nå har vi nettopp prøvd den på ny på det minst vonde brystet, og det gikk  uten smerter, så det går fremover! :) skal prøve å bruke den mye så kanskje mini får til teknikken. 

Jeg har som nevnt slitt med ammingen i starten med begge mine, og selv om jeg med nummer to hadde masse erfaring og terpet teknikk fra første amming, så hadde jeg sinnsykt vondt en ukes tid. Felles for begge mine er at det løste seg etter noen uker, og deler av årsaken til det er jeg ganske sikker på ligger hos babyen, dvs at babyen etter hvert som den blir litt større klarer å ta riktig sugetak. Jeg kjenner flere som har slitt med amming i starten, og som er av samme oppfatning. 

Når ammingen har løsnet hos meg har det nærmest skjedd over natta også, så selv om ting ser mørkt ut nå så kan ting se helt anderledes ut om bare kort tid. Jeg svei feks av 500 kr på apoteket på ammehjelpemidler dagen før det ble mye bedre hos meg, og fikk bla aldri brukt amneskjoldene jeg kjøpte i desperasjon. 

Håper det løser seg snart for deg! :klem: 

Ikke meningen å spamme boka di @LilleMy1989 :sjenert::ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Jeg har som nevnt slitt med ammingen i starten med begge mine, og selv om jeg med nummer to hadde masse erfaring og terpet teknikk fra første amming, så hadde jeg sinnsykt vondt en ukes tid. Felles for begge mine er at det løste seg etter noen uker, og deler av årsaken til det er jeg ganske sikker på ligger hos babyen, dvs at babyen etter hvert som den blir litt større klarer å ta riktig sugetak. Jeg kjenner flere som har slitt med amming i starten, og som er av samme oppfatning. 

Når ammingen har løsnet hos meg har det nærmest skjedd over natta også, så selv om ting ser mørkt ut nå så kan ting se helt anderledes ut om bare kort tid. Jeg svei feks av 500 kr på apoteket på ammehjelpemidler dagen før det ble mye bedre hos meg, og fikk bla aldri brukt amneskjoldene jeg kjøpte i desperasjon. 

Håper det løser seg snart for deg! :klem: 

Ikke meningen å spamme boka di @LilleMy1989 :sjenert::ler: 

Jeg har svidd av 2000 i dag på ammeting. Gjør meg ingenting om problemene er borte i morgen likevel. :ler: kjøpte ny ammepute og pumpe, så det er vel greit å ha uansett. ;) Ammeputa var super! Jeg tror også det vil hjelpe bare at baby får større munn... :P

Ja, sorry for utenomsnakket @LilleMy1989... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.8.2016 at 10.24, Sisti skrev:

Her har det vært kraftige smerter ifbm amming. HS og barsel mente sugetaket var riktig, men det var det nok ikke. Mye tårer her i gården altså. Men nå har vi vært hos lege og fått behandling for sopp, og klippet tungebåndet hos ØNH. Må terpe teknikk nå, og det får vi ikke til i senga, så hver gang han skal ha mat om natta må jeg opp av senga og sette meg i sofaen, må gjerne ha hjelp av mannen også for å sjekke at lille tar riktig tak. Jeg er så trøtt på natta, så da slurver vi gjerne litt og smertene kommer tilbake. Sukk! Så blir aldri mer enn halvannen time sammenhengende søvn her heller. 

Mannen min har to uker igjen nå, da har han vært hjemme en måned. Så egentlig skulle han faktisk dratt på jobb i dag, hadde han ikke tatt ferie. Det hadde ikke funket altså! :P heldigvis er foreldrene mine pensjonister og kan hjelpe meg når mannen begynner å jobbe igjen, jeg skal nok utnytte dem godt. :ler: Har du mulighet for avlastning? 

Overproduksjon ja... Sukk, er så mye som kan være "feil" med den amminga! Men det er nå kos også. :)

off :(:klem: Det er så vondt også når det er vondt! Kjenner til den å slurve på natta :ninja: Heldigvis har det jo gått seg til her og noe av smertene var nok sopp. Det har ihvertfall blitt bedre etter vi startet behandling :jepp:  Hvordan går det hos deg nå? 

Vi kjørte samme som dere med to uker ferie etter fødselspermisjon. Helt nødvendig altså! Kunne ikke tenkt meg å vært alene med baby etter 2 uker... Synes det er skummelt nå også når mannen drar på jobb på mandag og vi i tillegg skal ut av huset og være en plass til et visst klokkeslett...

Har alltids svigermor hvis det kniper ;) Tror nok ikke jeg trenger avlastning men vi MÅ være flinke til å legge oss i rimelig tid, Lille har en våkenperiode fra ca 8 som varer noen timer. 

Deilig at de kan hjelpe deg da! De synes vel sikkert at det er kos å få tilbringe mye tid med barnebarnet også :jepp: 

Den 5.8.2016 at 12.28, Frøken Vims skrev:

Hvor gammel er din nå? Lillebror begynte å øke til 3-4 timers intervaller mellom amming om natten ved rundt 3 ukers alder, mot 2 timer i starten, og det gav merkbart utslag i formen min siden jeg da faktisk fikk litt søvn mellom slagene. Når han sov 2-timersintervaller blir det ikke rare søvnen etter amming+raping+bleiebytte+byssing, for vips så starter jo regla om igjen. Uansett, poenget mitt var at det er ganske vanlig med hyppig nattamming i starten, og at intervallene øket når de blir litt større :tommel: 

Har våknet om natten av at lillebror har sklidd ned fra armen 2 ganger selv :( Så da måtte jeg bare jobbe med å få til liggende amming sånn at han kan sovne inntil meg uten at jeg må holde han. Utrolig ekkelt å våkne til synet av baby som ligget med bena oppå brystet mitt og hodet nede på madrassen, selv om han heldigvis har ligget på ryggen begge ganget og har sovet seg gjennom det hele begge gangene.

Vi har begynt med Semperdråper her etter det jeg tror er magevondt hos lillebror. Vanskelig å si om det faktisk er magevondt han gråter av, men jeg synes det virker som om dråpene har effekt.

 

Nå er mini 3 og en halv uke :rodmer: Blitt såååå stor allerede, lagt på seg nesten 1 kg og vokst nesten 4 cm!! Elsket når han var helt fersk! :hjerte: Men han er selvfølgelig verdens deiligste når han vokser også :fnise: Og jeg gleder meg veldig til han blir større og gir mer respons :strix: 

Nå virker det som det er 2 hovedperioder han er våken om natten. Det er rundt 3 og rundt 5-6. Problemet oppstår når han ikke sovner igjen. I dag stod han og pappan opp kl 5... Da hadde han vært våken siden halv 4 og jeg hadde sovet 3 timer. Jeg mistenker låsninger eller noe altså. 

Æsj det hørtes skikkelig ekkelt ut :( Bra at han har ligget på ryggen da! Jeg tør ikke lenger å ligge å amme på natten. Jeg har blitt trøttere og trøttere på natten siste tiden og sovner som regel hvis vi ligger. Dette gjør at jeg ikke husker når han har vært våken, om han har fått mat-bleie etc og at jeg ofte våkner med han liggende mellom oss med vår dyne på (dobbeldyne... ), ja i tillegg til den episoden hvor han gled ned fra magen. Jeg takler rett og slett veldig dårlig og våkne med panikk når han ligger mellom oss eller det at han ligger på siden :sjokkbla: livredd for at han havner inntil eller halvveis under puppen og kveles :( 

Minifom virket som det hjalp mye i går og han har hatt mindre vondt i dag enn de seneste dagene, men mistenker som sagt låsninger som mulig årsak. 

5 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Jeg har som nevnt slitt med ammingen i starten med begge mine, og selv om jeg med nummer to hadde masse erfaring og terpet teknikk fra første amming, så hadde jeg sinnsykt vondt en ukes tid. Felles for begge mine er at det løste seg etter noen uker, og deler av årsaken til det er jeg ganske sikker på ligger hos babyen, dvs at babyen etter hvert som den blir litt større klarer å ta riktig sugetak. Jeg kjenner flere som har slitt med amming i starten, og som er av samme oppfatning. 

Når ammingen har løsnet hos meg har det nærmest skjedd over natta også, så selv om ting ser mørkt ut nå så kan ting se helt anderledes ut om bare kort tid. Jeg svei feks av 500 kr på apoteket på ammehjelpemidler dagen før det ble mye bedre hos meg, og fikk bla aldri brukt amneskjoldene jeg kjøpte i desperasjon. 

Håper det løser seg snart for deg! :klem: 

Ikke meningen å spamme boka di @LilleMy1989 :sjenert::ler: 

Spam i vei! Koselig med aktivitet her inne når jeg er så sløv :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså nå begynner jeg å mistenke at Lillemann har låsninger i rygg eller nakke. HELDIGVIS har vi time til kiropraktor på mandag. Kiropraktoren er "berømt" for spedbarn-skills og jeg håper virkelig hun kan hjelpe både meg og han (kroppen min er ikke helt bra etter graviditet og ikke minst fødsel).

- Lille har begynt å kave ved puppen. Han strekker seg bakover (med puppen i munn! AU), vrir seg og tar i. Han kan også slippe mange ganger og melken bare renner. 

- Han har endel luft/mageplager og ligger ofte å ynker seg og "offer" seg.

- Ofte når han blir lagt flatt så begynner han å flakse med armene, lage lyd og virke utilpass. Hver gang ender det med at han våkner og gråter. Det skjer også på stellebordet. Han sover godt i vuggen heldigvis og det mistenker jeg er fordi den er oppbygd slik at han ikke ligger flatt. I sengen sin derimot, der vil han IKKE ligge. Vi prøvde å bygge opp sengen men når han vrir seg så havner han lenger og lenger ned og jeg vil ikke at han skal ende opp under dyna si :sjokkbla: Jeg så nemlig tendens til det den natta vi prøvde... 

Alle disse punktene har eskalert samtidig føler jeg men det har heldigvis ikke vart mer enn en ukes tid. Jeg håper vi får gjort noe med det nå med en gang :jepp: Ikke noe godt at han plages og det blir lite søvn på nattestid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er nok fælt når de små har vondt. De kan jo ikke fortelle hva som er galt, stakkar :( Jeg vet bare hvor hjelpesløs jeg følte meg da noen av dyrene våre var syke, tenk hvordan det er med en baby :grine:  Håper kiropraktor finner noe hun kan rette på! Hvordan reagerer kattene på babyen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe godt i hjertet nei :( 

Katten har vært mest nyskjerrig egentlig :jepp: luktet på han og vugge og gnidd seg litt inntil. Ellers bryr hun seg fint lite :fnise: Hun merker nok reduksjon av kos og er ofte ganske desperat etter oppmerksomhet. Sniker seg inn på soverommet og opp i senga (som hun vet ikke er lov) og maler høylytt når hun får kjeft og blir løftet bort! Så er hun også i himmelen når hun blir klødd og koset :hjerte: Det går seg til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med å strekke seg bakover med puppen i munn har min også begynt med! Altså, AU! Spesielt når han gjør det på det vonde brystet. Da banner jeg altså... Si ifra hvis du får vite at det kan være relatert til låsninger, jeg har begynt å mistenke det litt selv. Han sover ikke så godt på ryggen heller, lager mye lyd og smågråter i søvne. Skjærer i mamnahjertet. Men kan jo være luft også. Skulle ønske de kom med komplett feilsøkingssystem. :P

Det går altså litt bedre nå, høyre bryst har blitt fint, men venstre er fortsatt ille. Hvor mange dager tok det til du merket bedring etter dere begynte behandling mot sopp? Er så usikker på om det er sopp som er årsaken. Tenker også det kan være låsning som gir feil tak på den siden. Umulig å vite, er jo så mye som kan være galt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre ;) 

Tok et par dager. Da sluttet stikningene og svin og ømheten :nigo: Nå spiller det ingen rolle om han har dårlig tak en gang, det går bra likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke flaksingen bare "hjelp, jeg faller"-refleksen, da? :) A flakser også når hun blir lagt ned flatt, men jeg har aldri tenkt at hun har vondt pga det. Hun flakser også av høye, brå lyder. Hun vrir seg også i søvne og lager lyder, men det er nok bæsjelyder. Hun trøkker godt, liksom. Men nå har jeg ikke sett eller hørt babyen din, jeg bare tenker at det ikke nødvendigvis betyr at han har vondt. :)

Hoho, strekking ved puppen med pupp i munnen er vondt, ja! 

Vi har også utvidet mannens perm med ferie, og det er så bra! To uker er ikke mye, altså. Vi hadde ikke kommet oss litt på plass før etter tre... :)

Godt å høre at soppkuren har hjulpet! 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men han slutter ikke skjønner du. Og så ender det som regel opp med skriking. Men klart det kan være noe annet, jeg bare ser det i sammenheng med magevondt og tidvis kaving ved puppen. 

Det er veldig godt å ha han hjemme så jeg er spent på hvordan natten blir og med det, hvordan morningen blir... Det blir jo mer rutiner selvfølgelig, og tidligere kvelder så jeg satser på å sove noen timer før han våkner rundt 12. Han sover gjerne mye fra ettermiddag og frem til kveld. 

...............

Nå har Lillemann fått prøve sjalet sitt flere ganger og jeg føler det blir bedre for hver gang. Likevel synes jeg at han kanskje virker litt tett når han er oppi og at han da ikke får puste godt. Skjønner ikke hvordan jeg ellers skal knyte han opp? :klo: Bena går ikke høyere liksom og puppene gjør jo at han blir bøyd - ikke mye å gjøre med de heller :fnise: Jaja, blir vel bedre til større han blir og jeg kan kjøpe vevd sjal :rodmer: som er litt stødigere enn dette elastiske. Tror jeg liker det bedre. @Weebs ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes sjal virker så skummelt :ohmy: Jeg vet ikke om jeg hadde klart å stole på at jeg gjorde det rett, hadde nok holdt babyen godt fast med begge hender i tillegg :fnise: Og puppeproblemet har jeg faktisk ikke tenkt på før. De er jo der de er, liksom. Hoho. 
Jeg drøyer hele bæregreia til etter hun er født. Kanskje jeg automatisk blir en sjalentusiast og en skikkelig new age hippie-mamma :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt rar da, jeg har bestemt meg for at jeg elsker, og skal elske, sjal :fnise: Noe av grunnen kan jeg glatt innrømme er at jeg har ikke sett mange som gjør det men mest er det nærheten til bebis uten å måtte holde ;) 

Ble noen tårer for at mannens permisjon er over i dag.. :( Likte ikke å reise fra sykehuset og liker ikke denne endringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper første dag alene gikk bra!? Jeg gruer meg også litt til det! Men gruet meg også veldig til å dra fra sykehuset og det gikk jo fint så håper på det samme nå selv om det helt sikkert blir mer slitsomt. 

Her er forresten link til "lampen". Den blir jo ikke brukt noe særlig nå, men tror den blir morsom etterhvert og de stjernene dekker hele rommet/taket når den er på! http://www.jollyroom.no/barnerommet/barnelamper-belysning/nattlamper/woodlii-nattlampe-ugle-star-projector-gra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De første dagene hjemme har gått veldig bra :) Mye GoT :fnise: Ganske trøtt selv om vi ikke står opp før 10 men vi jobber med å legge oss tidligere :P 

Jeg grein når vi dro fra sykehuset og savner det faktisk. Antagelig fordi tiden var så magisk :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LilleMy1989 skrev:

De første dagene hjemme har gått veldig bra :) Mye GoT :fnise: Ganske trøtt selv om vi ikke står opp før 10 men vi jobber med å legge oss tidligere :P 

Jeg grein når vi dro fra sykehuset og savner det faktisk. Antagelig fordi tiden var så magisk :rodmer: 

Jeg savner også tiden på sykehuset! Det var jo helt magisk som du sier, og det var trygt og bare en ting å fokusere på. Mannen min var veldig rastløs da, så han har følt seg mer til nytte hjemme hvor han kan "passe på" oss. ;)

Så fint å høre at det har gått bra! Sover dere til 10 eller? Her står vi ikke opp før 9-10, men er (holdes...) våkne av en blid gutt klokka 5/6/7. Så ligger vi bare i senga og koser oss (og håper mini sovner igjen så vi får sove litt til, men han sovner som regel ikke). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Søren ikke enkelt å tyde disse små. Her har jo lille også mye vondt i magen. Semper dråper har heldigvis hjulpet noe, så han ikke griner fullt så mye. Han ligger greit med hodet til begge sider så da kan det vel ikke være låsning? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

@Sjela, det kan være låsning lenger ned enn nakken. Ifølge kiropraktoren vi gkk til henger ofte magevondt sammen med låsninger/skjevheter i ryggraden sånn ca mellom skulderbladene. :) (blir aldri enig med meg selv om jeg kjøper disse teoriene, men her har altså H blitt veldig mye bedre etter litt trykking på ryggen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...