Gå til innhold

Dobbel straff


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Som noen har sagt før, så er straff ment for å straffe forbryteren og for å beskytte samfunnet..

- Sikkert derfor det alltid vil befinne seg flere såkalte kriminelle utenfor fengslene enn innenfor fengslene...

Man skal altså straffe mennesker som gjør kriminelle handlinger uten å forstå at det alltid var noe som igangsatte disse handlingene.. Selv om man forbyr en handling forsvinner den ikke, man skaper bare lovbrytere.

Waco

Forresten er broren din et bevis for at fengsler ikke hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

- Sikkert derfor det alltid vil befinne seg flere såkalte kriminelle utenfor fengslene enn innenfor fengslene...

Man skal altså straffe mennesker som gjør kriminelle handlinger uten å forstå at det alltid var noe som igangsatte disse handlingene.. Selv om man forbyr en handling forsvinner den ikke, man skaper bare lovbrytere.

Waco

hvor går grensen din for å sette folk i fengsel da?

Forresten er broren din et bevis for at fengsler ikke hjelper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi skulle ha fengsler, det er mindre barbarisk og få 10 piskeslag enn 10 års innesperring..

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Så du synes at eks Jonas wold skulle holde med ti piskeslag? Du er vel klar over vor mange liv han har sendt rett til helvete?

Gjengen som tok en jobb i stavanger for en tid siden der en politi ble drept, hvor mye straff vil du gi der da? det er du som bestemmer dette i kveld.

Han som drepte og skadet flere på trikken? (såfremt han er tilregnelig)

De to i baneheia som drepte to småjenter?

Han som kverka hun i Førde?

Arnfinn Nesset som drepte 21 stk?

Slik kan jeg fortsette. tror i din verden om du fikk betemme så ville det bli veldig farlig.

men gi meg et hint da om straffer som du synes passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes at eks Jonas wold skulle holde med ti piskeslag? Du er vel klar over vor mange liv han har sendt rett til helvete?

Jeg tror ingen straffer lurendreieren Jonas Wold så hardt smo han sjæl.

Gjengen som tok en jobb i stavanger for en tid siden der en politi ble drept, hvor mye straff vil du gi der da? det er du som bestemmer dette i kveld.

Når våpen møter våpen blir det fatalt for den ene part.

Han som drepte og skadet flere på trikken? (såfremt han er tilregnelig)

Han slapp ut altfor tidlig fra ullevål psykatriske vil jeg si.

De to i baneheia som drepte to småjenter?

Her snakker vi om folk som torturerte små dyr og blottet seg for småjenter uten at noen gadd reagere.....

Han som kverka hun i Førde?

Arnfinn Nesset som drepte 21 stk?

- De kan bli satt i samme celle.

Slik kan jeg fortsette. tror i din verden om du fikk betemme så ville det bli veldig farlig.

men gi meg et hint da om straffer som du synes passer

Kan ikke du heller vise til et eksempel hvor en bankraner eller voldsutøver IKKE har sittet i fengsel da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En "trussel" om straff kan faktisk også forebygge kriminelle handlinger. Jeg ble systematisk mishandlet (totalt over 100 ganger). Brudd, blåmerker, hevelser og psykiske skader. Mange offentlige instanser var involvert. Også behandlingsapparatet. Det var først da politiet iverksatte etterforskning og jeg fikk voldsalarm at de fysiske voldshandlingene sluttet. Trusslene fra voldsutøveren har også blitt færre.

Nå vet han at han er under etterforskning og at politiet registrerer alle lovbrudd han gjør. Dette har fått han til å skjerpe seg.

Så min personlige erfaring er at straff er det eneste som virker. Hvis han får fengselsstraff (legemsbeskadigelse = inntil 3 år) håper jeg den kombineres med behandling og ettervern. Behandlingen må ikke være valgfri, men pliktig.

Som pårørende til en voldsutøver tror jeg man vil forstå at personen faktisk må ta konsekvensene av sine handlinger. Hvis vi alle ga f*** i alle lover, regler, normer og moral ville jo hele samfunnet blitt kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Waco

Vise til eksempel hvor en ikke har sittet i fengsel? Det er sikkert mange drapsmenn/bankranere og andre som gjør grove forbrytelser som går fri.

Det er mange uoppklarte saker i Norge, og det viser seg at de er for smarte for politiet. Noen har bare vert heldige som ikke har blitt tatt.

Kan ikke se at du kommer med gode råd når det gjelder straff.

Kan være enig at fengsler ikke bør være slik de er i dag.

Det skulle vert strengere. I dag er det fri flyt av dop, mobiltlf for å planlegge neste raid, permisjoner osv.

Unge førstegangsforbrytere skulle ikke vert innsatt sammen med hardbarka kriminelle.

De som virkelig vill ta fatt på livet og prøve å gjøre noe selv, de kan få andre soningsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skalkesjul

Forresten er broren din et bevis for at fengsler ikke hjelper...

Det er mulig trussel om straff hjelper noen(som en gjest over her skrev), men det er ikke alle kriminelle som trenger fengsel for å komme på rett kjøl. Det broren min trenger er å ha det bra. Han trenger å bli tatt på alvor og han trenger hyggelige folk rundt seg. I tillegg trenger han aktiviteter og å føle at han mestrer. Jeg tror de fleste kriminelle handlinger er et uttrykk for noe.

Jeg forsvarer hverken voldshandlinger, bankran eller annen kriminalitet. Men for mange er kriminalitet et uttrykk for noe og da må man også ta de kriminelle på alvor. Men jeg er hverken kriminolog eller psykolog så jeg har ikke svarene på hva som bør gjøres. Men jeg tror det ligger mye i at en god del kriminelle handlinger kunne vært unngått ved forebyggende arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mulig trussel om straff hjelper noen(som en gjest over her skrev), men det er ikke alle kriminelle som trenger fengsel for å komme på rett kjøl. Det broren min trenger er å ha det bra. Han trenger å bli tatt på alvor og han trenger hyggelige folk rundt seg. I tillegg trenger han aktiviteter og å føle at han mestrer. Jeg tror de fleste kriminelle handlinger er et uttrykk for noe.

Jeg forsvarer hverken voldshandlinger, bankran eller annen kriminalitet. Men for mange er kriminalitet et uttrykk for noe og da må man også ta de kriminelle på alvor. Men jeg er hverken kriminolog eller psykolog så jeg har ikke svarene på hva som bør gjøres. Men jeg tror det ligger mye i at en god del kriminelle handlinger kunne vært unngått ved forebyggende arbeid.

Han trenger at folk er hyggelig rundt han?? Ja, jeg hadde sikkert vert veldig hyggelig om han hadde utsatt meg for noe.

Forstår at han har problemer, men skal trusselen være at om han har det lite hyggelig og har lite aktiviteter, så gjør han noe ulovlig?

vet ikke om det mangler han noe, men hva med arbeid, hobbier. Må være hyggelig selv før andre er det.

Gjør han noe selv for å oppfylle de kriteriene for ikke å være kjeltring? eller er det slik at samfunnet skal passe på at han har det han trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Det er gjort en del forskning på fengselsinnsatte og AD/HD. Jeg vet ikke akkurat tallet, men jeg vet det er en stor prosentandel av de innsatt i norske fengsler som har AD/HD. Det finnes flere former for AD/HD og forskjellige grader. Men mange med ad/hd har ikke impulskontroll. Det vil si at de ikke skjønner konsekvensene av handlingene sine før de har gjort dem. Et av tegnene på ad/hd er også konstant indre uro og et liv preget av angst. For en med ad/hd er det også veldig vanskelig å takle selv små forandringer i hverdagen. Med andre ord; vi kan legge tilrette for at mennesker med ad/hd får det bra og ved det forebygge mye kriminalitet. Personer med Asberger har problemer med å føle medfølelse for andre, de har også store problemer meg å uttrykke seg(uttrykk blir ofte bare sinne) og med å se konsekvensene av handlingene sine.

For mennseker med ad/hd eller Asberger er det ikke straff, men forbygging som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig i at forebyggende arbeid er utrolig viktig. At man får hjelp for de problemene man har. Jeg tror også vi kunne redusert kriminaliteten ved å gi økte ressurser til forebygging.

Et annet problem er at ikke alle er mottakelig for å ta imot frivillig behandling eller andre tiltak.

På en måte kan dette sammenlignes med barneoppdragelse. Vi forsøker å forebygge negativ atferd. Vi belønner positiv atferd. Men hvis barnet fortsetter å slå, spytte og ødelegge ting må vi bli mer bestemte. Dette er ikke akseptabelt. Man tar barnet på fanget, forteller at dette er ikke lov, barnet må sitte der til h*n klarer å oppføre seg bra. Man forteller at man forstår at det er noe som barnet er sint på eller lei seg for og at man er der for h*n og ønsker å tilby hjelp så barnet får det bedre. Men vold og trakasering er IKKE LOV! Og barnet kan ikke alltid få det som h*n vil uten å også ta hensyn til andres behov. Barnet får ikke forlate fanget før det oppfører seg bra. Og må sitte rolig igjen hvis det gjentar seg.

Er det ikke bla dette sosialiseringsprosessen dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skalkesjul
Han trenger at folk er hyggelig rundt han?? Ja, jeg hadde sikkert vert veldig hyggelig om han hadde utsatt meg for noe.

Forstår at han har problemer, men skal trusselen være at om han har det lite hyggelig og har lite aktiviteter, så gjør han noe ulovlig?

vet ikke om det mangler han noe, men hva med arbeid, hobbier. Må være hyggelig selv før andre er det.

Gjør han noe selv for å oppfylle de kriteriene for ikke å være kjeltring? eller er det slik at samfunnet skal passe på at han har det han trenger?

Leste du innlegget til Fighter om Ad/HD? Broren min har kraftig AD/HD og, ja samfunnet må legge tilrette for at han har det bra. Han trenger noe å gjøre og et stabilt godt miljø rundt han. Og han prøver selv, ja. Han er ofte i møter med sosialkontoret for at de skal kunne finne et godt alternativ for han. Nå har han det bra takket være et samarbeid mellom sosialkontoret og han selv. Nå gjør han heller ikke andre kriminelle handlinger enn å ta med seg en kartong ekstra med tobakk fra Sverige.

Men denne tråden skulle, som flere har påpekt, ikke handle om hverken broren min eller om fengsel som straff. Det skulle handle om det å være pårørende. Hver gang broren min gjør noe galt er det fryktelig trist. Ikke bare fordi vi vet at det betyr at han ikke har hatt det bra, eller at vi er redde for hva slags straff han får. Men det er også trist å tenke på at hans problemer har gått utover uskyldige mennesker. Og jeg vet at broren min synes det er trist selv etter at han har gjort ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En "trussel" om straff kan faktisk også forebygge kriminelle handlinger. .

Dersom du føler at trusler er snarveien til fred, så må jo du gjerne få lov til å tro sånt....

Noen mener at fengsler er den eneste løsning...og ikke andre ting,...

Hva med det faktum at jenter forelsker seg i gutter som slår dem, - burde ikke det også være en problemstilling vi tar hensyn til...?

Waco

Men dere som blir "korrigert", dere er jo alltid uskyldige...så da er det vel ikkeno mer å diskutere da vel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skalkesjul
Avsporing: Går han ikke på medisiner?

Nei. Han har brukt så mye narkotika at han har ødelagt for kroppens mottakelighet overfor de medisinene som finnes for AD/HD. Det som hjelper broren min er tilretteleggelse så han kan ha en bra hverdag. Vi håper selvsagt at forskerne finner en medisin som kan hjelpe han også, men det gjør det ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Han har brukt så mye narkotika at han har ødelagt for kroppens mottakelighet overfor de medisinene som finnes for AD/HD. Det som hjelper broren min er tilretteleggelse så han kan ha en bra hverdag. Vi håper selvsagt at forskerne finner en medisin som kan hjelpe han også, men det gjør det ikke i dag.

Kanskje han brukte narkotika som selvmedisinering slik som 87% av de som blir siktet for narkotikabruk faktisk har AD/HD...... litt av en tilfeldighet det der...

Ritalin var et forbudt stoff for voksne AD/HD brukere helt frem til 1997.

Det er som jeg sier...myndighetene skaper sine egne kriminelle.... man kan sammenligne STATEN og en MOR... innbyggerne er ungene hennes, og når noen unger ikker har det bra, er det fordi staten ikke har vært noen god mor....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Men så er det blitt slik at har du ADHD så er det legitimt å være kriminell?

Synd for de som har denne diagnoesen. En forventer at en skal være kriminell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Det er vel ingen som har sagt at det forventes eller er legitimt for folk med ADHD å være kriminell, men mye kriminalitet kunne vært unngått hvis folk med ADHD hadde fått hjelp før de ble kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi har noen annen straff for forbrytere som er "bedre" enn fengsel pr. i dag. En annen ting er at hvitsnippforbrytere og voldsmenn sitter ikke sammen i fengsel slik man får inntrykk av at fok her tror. Det blir faktisk skilt på forbrytere. En av "nøklene" til mindre vold og narkotika i fengsel er å gi fengselsbetjentene lov til å kroppsvisitere besøkende. Dette vil begrense innførsel av våpen og narkotika inn i fengslene og vil i hvertfall hjelpe noe. Det å tro at vi kan få volden helt vekk fra fengslende er naivt å tro. Derfor vil alltid folk som sitter i fengsel få "input" frs sndre kriminelle, noe som vil gjøre det enda vanskeligere å komme tilbake til det normale livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi har noen annen straff for forbrytere som er "bedre" enn fengsel pr. i dag. .

Joda, gapestokken...

Tror du Anne-Kat. Hærland er mest irritert over at fyllekjøringen hennes kom på forsiden av dagbladet eller at hun fikk 30 dagers fengsel og 90 000 kroner i bot...?

Hva er egentlig værst, å gjøre en forbrytelse i det skjulte med bare seg selv som vitne eller la hele norge delta i hva man har gjort?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...