Gå til innhold

Dobbel straff


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Stter og leser dagbadet. Koser meg ekstra på lørdag med det ekstra bilaget.

så leser jeg interuvet med "Eva". Hennes kjære sitter inne. for vold. Det er ekstra straff for henne, barn osv.

et barn som savner sin far og hun savner og være der for han, når han trenger det.

Besøk får hun lov til en gang i uken. Dårlig økonomi blir det også, når en inntekt forsvinner.

Da tenker jeg på de som blir utsatt for vold. De som mister sine kjære. så Eva er heldig som kan få trefe han en gang i uken. de som sitter hjemme og har mistet sine i vold. de har kun gravstedet og besøke. de ungene som har mistet far/mor for alltid. De mister også inntekter. mange å flytte fra hjemmet pga økonomien.

Velger en som driver med ting som risikerer fengsel, så må man rgne med at en også blir "straffet".

Min sympati? nei, desverre har jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sympati? nei, desverre har jeg ikke det.

Hva hvis du en dag forstår at å straffe voldtsdømte bare fører til mer vold...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sympati har de ikke utifra det jeg leser her. Men når det er sagt så er jeg til en viss grad med på tanken til Waco. Fengsel har sjelden "kurert" noen. Sitter med et inntrykk av at fengslene bare er en samleplass for voldsmenn og narkomane og at det kun fører med seg nye negative bekjentskaper. Dessverre gjør det situasjonen til den enkelte kriminelle ofte bare verre. Skal selvfølgelig ikke si at slik straff aldri har hjulpet noen, det finnes dem som ikke trenger mer enn den frihetsberøvelsen og tenkepausen for å skjerpe seg. Men så har jeg beklageligvis sett flere eksempler på det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Viva, du har nok litt rett her... Forestill deg at mennesker om i utgangspunktet har vanskeligheter med å lære seg samfunnets sosiale koder, - skal bli straffet og plassert i omgivelser som er vrangsiden av alt det et samfunn mener er formålstjenelig......

Hvordan i huleste skal noe sånt fungere?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bedre at de ikke får noe straff i det hele tatt. Kanskje man heller burde straffe ofrene ... for å være på feil sted til feil tid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det var jeg som startet denne tråden.

Skal da være enig i at straff er ikke bare det beste.

I artikkelen var ike et ord nevnt om de som blir utsatt for slike folk.

Ser poenget med rehabilitering, men hos noen nytter det ikke. Disse folkene har antagelig problemer fra tidlig barneår, men da må samfunet gripe fatt i det før det er forsent.

Noen grupperinger er så store eks i Oslo. Skyr ingen midler. oslopoliti uttaler det samme.

men hva skal man gjøre med årskommne voldelige personer da?

Det er sli at det blir fokusert på de kriminelle. Ofrene blir fort glemt. Det er lemlesteste og død. Uprovosert vold som har sendt folk rett i døden. Noen med liv i rullestol/hodeskader. Hvilke liv får de? Hva med ektefelle til disse?

Når vi ser den siste tids ransbølge. Rått og brutalt. Skal de på rehabilitering hele gjengen istedenfor straff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal de ansvarlige for de brutale ranene vi har sett i Norge i det siste stå til rette for det de har gjort. Her er det snakk om utspekulerte banditter som ikke skyr noe for å få tak i penger. Å ta seg ærlig arbeid for å tjene til livets opphold er de ikke interessert i - de har rett og slett fått smaken på "lett-tjente" penger i hauger og lass ...

Jeg håper og tror de blir tatt skikkelig nå - det beste var om de ble sperret inne i fengsel for resten av livet - slike folk bør ikke få gå løs ... Under ranet i Stavanger så er det bare flaks at ranerne ikke traff uskyldige mennesker med skuddene de fyrte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi ser den siste tids ransbølge. Rått og brutalt. Skal de på rehabilitering hele gjengen istedenfor straff?

Nei, en form for straff skulle det selvsagt bare mangle at de ikke fikk. Jeg er bare usikker på om fengsel slik det er i dag er det riktige når det så sjelden ser ut til å ha noen effekt på kriminelles handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viva, kanskje det blir mindre kriminalitet med korstfestning av mennesker...?

-nei, vent enda bedre...hvis man kunne velge mellom en dags korsfestelse eller 10 år i fengsel....hva hadde man valgt da?

viva...jeg vet at du skjønner det, men de andre her forstår ikke at å straffe er det samme som å lære mennesker den motsatte av ønskede effekt. Dersom man vil ha mindre vold i samfunnet må man slutte å utøve vold, og fengselsisolasjon er en form for vold....

Waco

sikkert ikke alle som forstår hva jeg mener, men så lenge en eller annen oppfatter er det nok for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det ike slikda at de som begår eks. voldshandlinger har vert i hjelpeapparatet i åresvis før de kommer i fengsel?

Jeg ser også den siden at deter to fam. som blir rammet.

Det er voldutøvers fam og eks. den dødes fam.

Det er sjelden jeg hører om hevntanker og håpet om at utøver skal råte i fengsel osv...

Men en plass må grensen gå, og hvor skal den settes?

Tar de ikke mere hensyn til den straffedømte enn fornermede? Kanse man ser å det en annen måte om man har truffet noen som har mistet sin kjære i en sånn sak?

Mistet, far,ektemann,bror,sønn. Eks en far med små barn. Da blekner det at voldutøver sitter inne og får besøk en gang i uken. Og at han mister inntekt som det sto i avisen.

Han får mulighet til å rehbilitere seg med skolegang osv.men da må han gripe fatt i det selv.

De har tilbud om psyolog og andre grupper for å lære seg å tenke annerledes. Tror dere at psykolog står gratis til rådighet til etterlatte etter ofrene?

Husker ikke prosentandel av de som sitter inne som kommer tlbake igjen, men den er høy.

Jeg mener alle skal få en sjangse til, men i tillegg må det være en straff i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ingen sympati for de innsatte. Men på mangen måter er det også viktig å forstå hvorfor de er satt inn, og det er det uttallige grunner til.

Å sitte i fengsel kurerer ikke de innsatte, men det skal vistnok være en straff. Jeg mener at de hver enkelte også skulle fått individuell behandling også utfra hvert enkelt behov i tillegg.

Å sitte i fengsel idag, er ikke straff i seg selv, men det er bare kjedelig. Det er som å være på feriekoloni. Og utfra de lovene vi oppererer med i dag, så vil nok også mangen forstå hvorfor.

Jeg er overbevist om at vist alle får den hjelpen som trengs allerede fra de er små, så vil dette være et forebyggende tilltak. Og da tenker jeg på vist en er utsatt for vold, alkoholiserte foreldre, rusmisbruk osv. Så vil nok dette gi de fleste en dårlig start på livet, ved at folk tar feile "valg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fengselsstraff har både som hensikt å STRAFFE den kriminelle, men også å BESKYTTE samfunnet for denne personen når h*n er i fengselet.

Jeg mener at dette er rett måte å gjøre det på. Men fengselsoppholdet bør kombineres med BEHANDLING og REHABILITERING.

Jeg synes voldsutøvere bør dømmes til behandling. De som argumenterer imot dette sier at man må være motivert for behandling for å oppnå resultater. Dette stemmer nødvendigvis ikke. Man får "små drypp" med kunnskap og selvinnsikt fra terapeuten. Dette kan føre til at den dømte etterhvert får et eget ønske om forandring og motivasjonen kommer.

Det bør også være ettervern. Pliktige samtaler etter fengselsoppholdet. Og en instans bør få ansvar for å hjelpe å tilrettelegge ift bolig og arbeid.

Jeg er selv et voldsoffer. Jeg må leve med senskader i lang tid fremover, kanskje alltid. Et liv med mareritt, søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer, angst, depresjon, dårlig økonomi pga nedsatt arbeidsevne, påtrengende tanker om gjerningsmannen, nedsatt evne til sosiale aktiviteter, drapstrussler, voldsalarm.

Voldsutøveren er fortsatt fri. Han er ikke villig til å ta imot behandling selv om han har fått tilbudet. Saken er fortsatt under etterforskning. Har vært etterforsket i over 5 mnd nå. Han sier han vil anmelde meg for falsk anmeldelse, for ærekrenkelse. I verste fall kan jeg som offer ende opp med å betale han 300 000 pga ærekrenkelse. Dette kan skje hvis dokumentasjonen fra legejournalen og vitneforklaringe ikke er nok til å dømme han. Hvis det bare kan bevises at det er 99% sjangs for at han er gjerningsmannen blir saken henlagt, og jeg kan bli 300 000 fatigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er overbevist om at dersom en skipper alle som ikke er norske statsborgere og som begår kriminelle hendlinger ut av landet, ville Norge bli et bedre sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er overbevist om at dersom en skipper alle som ikke er norske statsborgere og som begår kriminelle hendlinger ut av landet' date=' ville Norge bli et bedre sted å bo.[/quote']

Ja er ikke det den beste løsningen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skulle hatt høye murer overalt for å hindre disse "sorte" å bevege seg fritt.... det blir koselig det, med piggtrådgjerder langs svinesund broen...

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja' date=' og det finnes da ikke norske kriminelle. :roll:[/quote']

Fighter, du forstår at kriminalitet er en utenlandsk oppfinnelse, og da er jo løsningen ganske enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror debatten har sporet av en smule.

Debatten dreier seg om pårørende til innsatte som føler det som en dobbel straff.

Trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skalkesjul

Det er mange grunner til at folk blir kriminelle og det finnes mange former for kriminalitet.

Straff er et vanskelig tema. Som noen har sagt før, så er straff ment for å straffe forbryteren og for å beskytte samfunnet.

Denne tråden skulle handle om det å være pårørende til en kriminell. Det er ikke lett. Broren min har vært inn og ut av norske fengsler i en del år. Det lengste oppholdet var på et år(10 mnd). For familien var dette helt forferdelig. Selvfølgelig visste vi at det han hadde gjort var galt og vi skulle ønske at han ikke hadde gjort det. Men det var fælt å vite at han var innesperret. Han hadde noe kontakt med de andre fangene, men han var likevel innesperret. En liten luftepause om dagen hadde han. Det var hans frihet. Det var fælt å ikke kunne besøke han når vi ville. Det er en del som mener det er for snilt i norske fengsler. De innsatt får jo lov til å jobbe. Hadde ikke broren min fått jobba med litt småting tror jeg han hadde tatt livet av seg. Det var fryktelig trist å bare kunne besøke broren min en liten time på juleafte, Broren min er og har alltid vært veldig glad i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...