Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. mai 2015 #41 Skrevet 12. mai 2015 Nope, det er ei gruppe foreldre som er pådrivere og delegerer oppgaver. Jeg hadde i det minste håpet å få velge selv hva jeg skal bake, men neida.... Gjærbakst er forsåvidt greit nok, det er jeg flink til, men jeg har virkelig ikke noe særlige bakeskills.. Jeg har noen reale kakekatastrofer å skilte med, så dette kan bli spennende. Hele lørdagen vil gå med på å bake. (ser for meg at mine kaker er de eneste som står igjen når dagen er over ) Du mener ikke at DE bestemmer HVA du skal bake???
skruf Skrevet 12. mai 2015 #42 Skrevet 12. mai 2015 Du mener ikke at DE bestemmer HVA du skal bake??? Jo, de gjør nok det. Jentungen hadde med seg et skriv hjem fra skolen der det sto hva alle ungene (les hva mødrene skal bake) skal ha med seg til skolens arrangement på 17 mai. Nøye detaljert. (ene kaken fikk jeg byttet bort til ei kake jeg føler meg tryggere på heldigvis) Så hurra 17 mai. (og gjett om jeg gleder meg til det vinglasset om kvelden!) 3
Gjest morhjertegod Skrevet 12. mai 2015 #43 Skrevet 12. mai 2015 Hører med på 17 mai, kiosk vask, kakebaking, hjelpe til med leker, gå sammen en klasse i tog, det tar aldri slutt hehe. 17 mai er egentlig en mega stor dugnad
Silfen Skrevet 12. mai 2015 #44 Skrevet 12. mai 2015 Jo, de gjør nok det. Jentungen hadde med seg et skriv hjem fra skolen der det sto hva alle ungene (les hva mødrene skal bake) skal ha med seg til skolens arrangement på 17 mai. Nøye detaljert. (ene kaken fikk jeg byttet bort til ei kake jeg føler meg tryggere på heldigvis) Så hurra 17 mai. (og gjett om jeg gleder meg til det vinglasset om kvelden!) Hadde giddet.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. mai 2015 #45 Skrevet 12. mai 2015 Jo, de gjør nok det. Jentungen hadde med seg et skriv hjem fra skolen der det sto hva alle ungene (les hva mødrene skal bake) skal ha med seg til skolens arrangement på 17 mai. Nøye detaljert. (ene kaken fikk jeg byttet bort til ei kake jeg føler meg tryggere på heldigvis) Så hurra 17 mai. (og gjett om jeg gleder meg til det vinglasset om kvelden!) Jøss. Jeg fatter ikke hvordan de kan ha lov til det. En ting er å "kreve" at andre skal bake kake. En annen ting er å kreve hvordan kakene skal være ned til den minste detalj. Skjønner at de sikkert bare vil forhindre at alle lager de samme sjokolade-langpannekakene, men det burde jo være mulig å gjøre det på en annen måte. Du har min fulle medfølelse.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #46 Skrevet 12. mai 2015 17. Mai er for barna. Jeg har ikke barn enda så stikker til skogs med bikkja🇳🇴🇳🇴🇳🇴Anonymous poster hash: c9323...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #47 Skrevet 12. mai 2015 Året har mange nok hverdager. 17.mai er en dag for flagg, is, kake og champagne! Fatter ikke hvordan det kan bli feil for så mange. For oss som ikke har noe familie, kjenner jeg voldsomt på ensomheten, men takk for at du fikk trykt det mer inn... Anonymous poster hash: 60c54...fdf 2
Gjest minge Skrevet 12. mai 2015 #48 Skrevet 12. mai 2015 Jeg kan spare meg for is, flagg, gassballonger og alle typer tog (barnetog, folketog og russetog), høydepunktet denne dagen er god mat med gode venner på kvelden, det ser jeg frem til!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #49 Skrevet 12. mai 2015 Synes heller det virker som det har blitt mer og mer om og gjøre å være negativ til 17. mai og høytider generelt jeg, da. Anonymous poster hash: a3e42...258 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #50 Skrevet 12. mai 2015 Nope, det er ei gruppe foreldre som er pådrivere og delegerer oppgaver. Jeg hadde i det minste håpet å få velge selv hva jeg skal bake, men neida.... Gjærbakst er forsåvidt greit nok, det er jeg flink til, men jeg har virkelig ikke noe særlige bakeskills.. Jeg har noen reale kakekatastrofer å skilte med, så dette kan bli spennende. Hele lørdagen vil gå med på å bake. (ser for meg at mine kaker er de eneste som står igjen når dagen er over ) fy faen hadde jeg vært deg, hadde jeg lagd kakene så stygge og fæle som mulig, og sagt at:Nei vet du, jeg kan ikke å bake, så da får dere være fornøyd med det dere får. Anonymous poster hash: 60c54...fdf 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #51 Skrevet 12. mai 2015 Jeg liker 17. mai, jeg... Enten er jeg med familien, eller med venner. Det er en symbolsk veldig viktig dag, og det har jeg lært å feire. Føler ikke det er påtvunget. Men skjønner jo at de av dere som har barn og blir tvunget til det ene og det andre ikke liker det så mye. Anonymous poster hash: ffd9e...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #52 Skrevet 12. mai 2015 Vi er en vennegjeng som har fine tradisjoner sammen 17 mai, så jeg liker dagen veldig godt. Får bare se hvordan det blir i fremtiden hvis jeg får barn, da er det ikke like sikkert at jeg vil like denne dagen noe særlig Anonymous poster hash: 4fa6a...914
skruf Skrevet 13. mai 2015 #53 Skrevet 13. mai 2015 fy faen hadde jeg vært deg, hadde jeg lagd kakene så stygge og fæle som mulig, og sagt at:Nei vet du, jeg kan ikke å bake, så da får dere være fornøyd med det dere får. Anonymous poster hash: 60c54...fdf Haha, det hadde tatt seg ut. Men fra spøk til revolver: jeg er ikke noe flink til å bake (har 3 safe kaker som jeg alltid lykkes med, men de er ikke på planen over kaker jeg skal bake), så risikoen for at det vil være 4 (eller to på skolen da) kaker som ser helt miserable ut blant de andre flotte kakene til superbakerene er stor. Sist jeg prøvde meg på ei ny kakeoppskrift så eksploderte hele skiten i stekeovnen. Jeg aner ikke hva som skjedde! 1
Miss moneypenny Skrevet 13. mai 2015 #54 Skrevet 13. mai 2015 Syns det er flott at du "tar deg sammen" for barnets skyld 😊 vi skal ikke gjøre så veldig mye ut av dagen, vi går i toget sammen med barnehagen, kjøper en pølse og is, så drar vi hjem og leker ute og griller. Samme hvert år. Mulig at vi tar en tur og kikker på russetoget, da eldste barnet har begynt å interessere seg for russen.
Gjest Skrevet 13. mai 2015 #55 Skrevet 13. mai 2015 Synes heller det virker som det har blitt mer og mer om og gjøre å være negativ til 17. mai og høytider generelt jeg, da. Anonymous poster hash: a3e42...258 Har vel kanskje noe med at det er blitt høyere og strengere krav til hva man skal gjøre og hvordan man skal se ut. Ting er jo ikke bra nok om ikke matbordet ser ut som det er pyntet for en photoshoot til en rosablogg, klærne skal være perfekte innenfor en viss mal ellers kommer bunadspolitiet og straffer deg, man skal ha råd til is, kaker, pølser, 100-kroners-ballonger i tillegg til festmaten etterpå, man skal bake ørten kaker og ha et plettfritt hus. Ikke minst skal man ha stor familie og mange venner og alt skal bare være idyllisk Skjønner god at folk hater høytidsdager når de lar seg påvirke av dette. Jeg hater ikke slike dager,men jeg har ingen behov for å feire 17. mai ved pynte meg å gå ned til byen 4
Gjest Skrevet 13. mai 2015 #56 Skrevet 13. mai 2015 Haha, det hadde tatt seg ut. Men fra spøk til revolver: jeg er ikke noe flink til å bake (har 3 safe kaker som jeg alltid lykkes med, men de er ikke på planen over kaker jeg skal bake), så risikoen for at det vil være 4 (eller to på skolen da) kaker som ser helt miserable ut blant de andre flotte kakene til superbakerene er stor. Sist jeg prøvde meg på ei ny kakeoppskrift så eksploderte hele skiten i stekeovnen. Jeg aner ikke hva som skjedde! Litt OT, men må du da stå for innkjøp av ingredienser selv? Så ei mor som måtte det en gang, og hun hadde ekstremt dårlig råd. I tillegg hadde hun aldri ting som sukker, hvetemel og slikt siden de ikke kunne spise det. Så hun måtte kjøpe absolutt alt. Hun hadde ikke råd til mer mat til seg selv den måneden. Jeg spurte henne hvorfor hun ikke bare sa nei, men da ble det visst så dårlig stemning på skolen og hun ble uglesett. Hun hadde nemlig sagt nei en gang før. Så utrolig trist at skoler o.l. legger press på alle foreldre 2
skruf Skrevet 13. mai 2015 #57 Skrevet 13. mai 2015 Litt OT, men må du da stå for innkjøp av ingredienser selv? Så ei mor som måtte det en gang, og hun hadde ekstremt dårlig råd. I tillegg hadde hun aldri ting som sukker, hvetemel og slikt siden de ikke kunne spise det. Så hun måtte kjøpe absolutt alt. Hun hadde ikke råd til mer mat til seg selv den måneden. Jeg spurte henne hvorfor hun ikke bare sa nei, men da ble det visst så dårlig stemning på skolen og hun ble uglesett. Hun hadde nemlig sagt nei en gang før. Så utrolig trist at skoler o.l. legger press på alle foreldre Må kjøpe ingrediensene selv ja. Den ene kaken (som jeg føler meg trygg på og får til) er oreokake, så ganske dyre ingedienser. Personlig så har jeg råd til det, men det kan være et tøft innhugg i lommeboka til de med dårligere råd. 17mai er jo en dyr dag i seg selv hvis man har barn, pengene flyr. På skolen skal det kjøpes pølse/brus/kaker, og i sentrum blir det gjerne andre ting å bruke pengene på. For ikke snakke om is og press for å kjøpe disse gassballongene. Det å si nei til å bake er nok ikke så lett, kan se for meg at man fort blir uglesett. Ei mor i klassen prøvde å si at hun ikke kan bake, for hun er bortreist hele helga. Da fikk hun beskjed om å bake før hun drar og få noen andre til å levere for henne. Tror hun kapitulerte tilslutt for å ikke bli "utskuddet som ikke bidrar". Ikke misforstå meg, jeg hater ikke 17 mai! Jeg elsker å pynte meg i bunad, se på barnetoget, blir rørt til tårer av de søte små festkledde som synger av full hals. Jeg er t.o.m så teit at jeg blir rørt av korpsmusikk og kan finne på å felle en tåre eller to. Det er hele pliktløpet med 17 mai jeg misliker. Det at andre på en måte skal disponere min tid for meg og alle forpliktelsene. Jeg vet at når barna blir voksne, eller kommer i den alderen at de ikke lengre går i barnetog og er tilknyttet barneskoler så blir nok 17 mai en mye finere dag. Men jeg klager ikke høylydt foran mann og barn, jeg gjør det jeg skal, setter opp et smil og gjennomfører dagen for barnas del (og gudbedre så godt det er når dagen er over, få av seg den varme bunaden, slenge de hovne beina høyt opp og bare ta livet helt med ro i den mest slitte og myke joggebuksa jeg har i skapet!) 1
Gjest Skrevet 13. mai 2015 #58 Skrevet 13. mai 2015 Kjenner mer og mer at mitt valg med å ikke få barn bare blir mer riktig for hver dag. (Kronisk sykdom og minstesats fra nav...hadde aldri overlevd et slikt press)
Gjest Kaffelattn Skrevet 13. mai 2015 #59 Skrevet 13. mai 2015 Liker ikke, den er så voldsom. Er for mange flagg og bunader etter min smak. Foretrekker å være utenlands i den perioden men i år er jeg ikke det i mai.
Millimani Skrevet 13. mai 2015 #60 Skrevet 13. mai 2015 Jeg hater 17. mai, og jeg har alltid hata den dagen! Jeg måtte gå i tog da jeg var liten, og det var på sett og vis greit nok, men alt annet...å nei. Alt bråket, trengselen og maset. Jeg har ikke barn, og kommer ikke til å få det heller. I fjor gjorde jeg omtrent ingen ting, var bare invitert på middag. I forfjor var jeg "syk" fordi jeg nettopp hadde begynt på en ny medisin jeg er avhengig av pga kronisk sykdom. For tre år siden orka jeg ingen ting fordi et familiemedlem som døde av kreft villa hatt rund dag den dagen, hennes første runde dag etter at hun var død. I fjor fant jeg også ut at bunaden min er blitt for trang, men jeg har fortsatt ikke somla meg til å få hjelp til å legge den ut litt. Så hva jeg skal gå med den dagen i år det vet jeg ikke. Jeg får bunaden på hvis jeg "klemmer meg sammen", men til gjengjeld får jeg vondt i ryggen når jeg tar bunaden av. Det er ikke noe særlig. Nei, den dagen er ikke noe å bry seg om for min del. Jeg kan gjerne dra i familie-middag en time eller tre, men ikke noe større. Uansett så liker jeg ikke dagen. De gangene 17. mai faller sammen med Kristi himmelfartsdag eller pinse så vet jeg det er folk som dropper dagen, og gjør det på sin egen måte med f.eks. en hyttetur for seg selv. Jeg skulle gjerne vært en av dem, men jeg har ikke hytte. Gjør meg ingen ting å kose meg hjemme alene I år er Kristi himmelfart den 14. mai, og 17. mai er påfølgende søndag. Så kanskje noen ikke kommer hjem fra "befrielsen" før om kvelden den 17. mai. Og hadde 17. mai vært en inneklemt dag i himmelfart eller pinse, så ja.. De gangene det har vært sånn har jeg faktisk lagt merke til at det er litt færre folk i byen. Kanskje.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå