AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #1 Skrevet 12. mai 2015 Ja nå nærmer dagen seg, dette må være den dagen i året jeg misliker aller mest. Aner ikke hvorfor. Har bare alltid vært sånn. Det er en masete dag fra morgen til kveld, med et ekstremt familiefokus, status hvis man er invitert bort til noen, masse støy og trøtte bein. Jeg har et barn, som jeg er alene med, men dessverre ikke familie, så vi blir liksom gående for oss selv på denne dagen. Hadde det vært mulig skulle jeg gjerne vært utenlands denne dagen. Og hvis noen skulle lure, så tar jeg meg sammen for barnet skyld. Men jeg er så glad når dagen er over...... Anonymous poster hash: 60c54...fdf 10
skruf Skrevet 12. mai 2015 #2 Skrevet 12. mai 2015 Hadde jeg ikke hatt barn så tror jeg dagen hadde blitt feiret i pysjen i sofaen, evt på fjellet med bikkja. Jeg synes dagen er stressende, og jeg er utslitt når kvelden kommer. Opp før fuglene for å pynte barn og meg selv, og ut av huset tidlig siden barnetoget starter så forbanna tidlig. Deretter traving rundt i bygatene (gjerne i surt og kaldt vær) i tog før det er arrangement på skolen. I forkant av dette arrangementet så har jeg gjerne bakt kaker til den store gullmedalje som selges på kafeen. Så er det ut igjen for å se, evt gå sammen med barnet i borgertoget. Folk overalt, og alle restauranter og kafeer er fulle av folk.. Et år dro vi til Kreta på 17mai. Det var den beste 17maien på mange år :D Men ja, jeg holder ut, smiler og har det kjekt sånn sett sammen med barna, selv om jeg innerst inni teller ned timene til jeg kan ta av meg bunaden, hoppe inn i kosebuksa og slenge meg på sofaen med beina høyt. 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #3 Skrevet 12. mai 2015 Hadde jeg ikke hatt barn så tror jeg dagen hadde blitt feiret i pysjen i sofaen, evt på fjellet med bikkja. Jeg synes dagen er stressende, og jeg er utslitt når kvelden kommer. Opp før fuglene for å pynte barn og meg selv, og ut av huset tidlig siden barnetoget starter så forbanna tidlig. Deretter traving rundt i bygatene (gjerne i surt og kaldt vær) i tog før det er arrangement på skolen. I forkant av dette arrangementet så har jeg gjerne bakt kaker til den store gullmedalje som selges på kafeen. Så er det ut igjen for å se, evt gå sammen med barnet i borgertoget. Folk overalt, og alle restauranter og kafeer er fulle av folk.. Et år dro vi til Kreta på 17mai. Det var den beste 17maien på mange år :D Men ja, jeg holder ut, smiler og har det kjekt sånn sett sammen med barna, selv om jeg innerst inni teller ned timene til jeg kan ta av meg bunaden, hoppe inn i kosebuksa og slenge meg på sofaen med beina høyt. Godt å høre at det ikke bare er meg. Anonymous poster hash: 60c54...fdf 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #4 Skrevet 12. mai 2015 Ja nå nærmer dagen seg, dette må være den dagen i året jeg misliker aller mest. Aner ikke hvorfor. Har bare alltid vært sånn. Det er en masete dag fra morgen til kveld, med et ekstremt familiefokus, status hvis man er invitert bort til noen, masse støy og trøtte bein. Jeg har et barn, som jeg er alene med, men dessverre ikke familie, så vi blir liksom gående for oss selv på denne dagen. Hadde det vært mulig skulle jeg gjerne vært utenlands denne dagen. Og hvis noen skulle lure, så tar jeg meg sammen for barnet skyld. Men jeg er så glad når dagen er over......Anonymous poster hash: 60c54...fdf Masete dag og altfor mye styr og bråk! Alle disse flaggene og bunadene er støy i terrenget! Søndagen blir ødelagt av alt bråket!😠Anonymous poster hash: d1bff...c63
Gjest Humbird Skrevet 12. mai 2015 #5 Skrevet 12. mai 2015 Jeg er heller ingen fan av 17 mai, det er den høytidsdagen jeg misliker mest.
Gjest Skrevet 12. mai 2015 #6 Skrevet 12. mai 2015 Ble tvunget til å stille opp i utvalgte klær og på utvalgte aktiviteter når jeg var ung. Nå i en alder av 36 år så er jeg fortsatt så drittlei denne dagen at jeg går i daffeklær hele dagen, spiller x-box eller ser på serier/filmer. Er så glad jeg ikke har barn, men om jeg hadde hatt barn så hadde jeg tatt meg sammen. Ville dog aldri tvunget barnet til å kle seg og gjøre spesifikke ting slik jeg ble tvunget som liten 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #7 Skrevet 12. mai 2015 Tror egentlig ikke det er så veldig mange som er så veldig glad i 17.mai hvis de er ærlige. Men man stiller jo opp pga barna. Anonymous poster hash: d8360...615 2
Berit Skrevet 12. mai 2015 #8 Skrevet 12. mai 2015 Liker å være positiv, men må innrømme at spesielt denne 17. mai har jeg helst lyst til å være hjemme alene med min mann. Kanskje vi tilogmed gjør det. Har ingen barn. Tradisjonen er at mine foreldre samler til frokost min bror og hans kone + 3 barn. Min mor synes det blir for mange ekstra hvis min mann og jeg skal komme da. Så vi blir invitert på restelunsj, da sammen med ulie eldre mennesker. Da er de andre gått i barnetog og på skoler. Nei og nei, så tragisk, egentlig. Tror vi bare takker nei. 1
MrSmith Skrevet 12. mai 2015 #9 Skrevet 12. mai 2015 (endret) Å markere en nasjonaldag er ok. Men feiringen er alt for påtvunget, og det er for mange "generaler" som organiserer hele festen i hjel. Alt er frivillig, men det føles nok ikke slik for mange dessverre. Føler at nasjonaldagen har en for sterk nasjonalpolitisk undertone, og er bare enda en politisk arena. Endret 12. mai 2015 av MrSmith 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #10 Skrevet 12. mai 2015 Jeg liker heller ikke 17.mai. Synes bare det er stress og mas. Jeg har også et barn, men i år reiser vi til syden på 17.mai. Anonymous poster hash: 292a3...686 1
Gjest Solstråla88 Skrevet 12. mai 2015 #11 Skrevet 12. mai 2015 Frem til ungen blir gammel nok til å forstå holder vi oss kun til kaffe hos mormor og middag hos mine foreldre. Slenger på meg bundaden for den timen hos mormor og joggebuksa hos mamma
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #12 Skrevet 12. mai 2015 Som regel alltid alene på 17. mai. Helt greit, spiser hot dogs og ser litt på TV. Anonymous poster hash: 9fc01...82c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #13 Skrevet 12. mai 2015 Verste dagen i året!! Men hva gjør man ikke for at barna skal få ha det gøy? Anonymous poster hash: beecf...44f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #14 Skrevet 12. mai 2015 Har alltid elsket 17.mai, vokste opp i en korpsfamilie med foreldre som var lærere og dirgenter, og i tillegg var vi tre barna med i speideren (tog og kransenedlegging kl.7.00), kor og orkester med festkonserter. Hele dagen var et fantastisk logistikkeventyr, der vi ble fraktet hit og dit med møteplasser, klesskift (speiderdrakt, bunad, korgenser, korpsuniform, bunad), instrumenthenting, fellesfrokoster/lunsj, isspising innlagt, flere tog, flere konserter, det hele kuliminerte på fest sent på kvelden og fyrverkeri kl.24. Helt magisk. Syns årene da jeg var student var stusselig, gikk i tog/så på tog og var på fest både til frokost og på kvelden, men nå har jeg endelig barn og kan begynne å virkelig feire igjen. Det krever god planlegging, men er så gøy! Anonymous poster hash: ea0f1...bb6 4
Million Skrevet 12. mai 2015 #16 Skrevet 12. mai 2015 Jeg har aldri likt 17. mai i voksen alder. Bare mas og stress og masse gåing. I de årene barnet mitt var i barneskolen, så var vi nødt til å delta på diverse ting og gå i tog osv. Men nå er han heldigvis såpass stor at det er slutt på sånne ting, så nå står vi fritt til å gjøre hva vi vil! Vi har snakket om å bare slappe av hjemme i år, så det blir deilig
GammelKaktus Skrevet 12. mai 2015 #17 Skrevet 12. mai 2015 Har aldri likt 17.mai, verken som barn eller voksen, og kommer nok aldri til å gjøre det. Men skal gjøre så godt jeg kan for at lillegutt for en bedre oppfatning av dagen enn meg. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #18 Skrevet 12. mai 2015 Jeg hatet det som barn også. Dra til en masse "slektinger" som var ukjente for meg for å spise. Unger jeg ikke hadde noe til felles med, som var i feil aldersgruppe. Det eneste jeg likte var de der papir-kaste-greiene som man kastet ut eller opp så ble de kjempelange. Men de ble det vel slutt på samtidig som de sluttet med kvikklunsj med sølvpapir. Alt føles så falsk i dag. Så tomt. Som om det er viktig å stille på fest for å gi skinn av at en har det moro, hyggelig og koselig. Det er ikke viktig å faktisk ha det moro, hyggelig og koselig, det er bare viktig at det gis inntrykk av at det er slik. Nei, jeg kommer til å gi blaffen, skru av mobilen og holde meg hjemme. For øvrig skjedde det ikke noe den 17de mai i 1814, annet enn en dagslang debatt om kongen. Den 16de mai ble grunnloven vedtatt, den 18de ble den signert av storting og konge. Det var den 7 juni i 1905 at Norge endelig vant sin frihet og ble en selvstendig nasjon. Men det fant stortinget ut av kunne ikke være får nasjonaldag, for Danskene hadde sin den 5 juni, svenskene sin den 6 juni, så da ville vi komme sist! Derfor ble det bestemt at den 17de mai skulle være vår nasjonaldag. Dessverre. For det betyr at russen drikker seg fra sans og samling før alle eksamener er ferdige. Hadde det vært den 7 juni i stedet... Anonymous poster hash: 70f96...bf1 1
Gjest Coolaid Skrevet 12. mai 2015 #19 Skrevet 12. mai 2015 Er ikke så happy for "tvangskos" på 17 mai, men selvfølgelig er jeg glad for at vi lever i et fritt land og kan feire den. Vi har barn og må selvfølgelig feire. Men det er merkelig at så mange hater "gymsalhelvete" som det kalles her. Men i bunn og grunn er det ikke akkurat det som er 17 mai. Det er lov å styre unna og heller ta en rolig tur med familien og se på alt som skjer, ihvertfall for oss som har familie å være sammen med. De beste 17 maiene er når vi gjør minst mulig som andre vil, og mest mulig som vi selv ønsker. Hater forøvrig når man får lapper fra skolen om at man er påmeldt på skoledugnad og må stille opp. Stiller selvfølgelig aldri, det er grisefrekt å føre opp voksne mennesker til arbeid uten å spørre.
Calleia Skrevet 12. mai 2015 #20 Skrevet 12. mai 2015 Syntes 17.mai er en koselig dag, men gleder meg til ungene er så store så vi "slipper" å gå i tog, og kan gjøre det vi har lyst til, uten å være styrt av klokka 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå