Gå til innhold

Islamsk bønn over priors slaktede kyllinger

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det finnes faktisk kristne i Norge, og noen reagerer på dette. De finner det ubehagelig at maten de spiser har blitt slaktet i Allahs navn. Var lignende sak for en stund tilbake, der en teologiprofessor forsikret kristne i Norge at det gikk fint an å spise mat som var blitt slaktet i en annens guds navn. I tillegg har du hatt sikher både i Norge og England som har reagert på halalkjøtt. Men med Norturas og teologiprofessorens logikk så hadde det beste vært visst HELE kjøttindustrien var halalkjøtt, slik at man slipper denne plagsomme sorteringen. Det er tross alt bare sinte islamofober som reagerer. Nortura ser ut til å mene dette ved utsagn som dette:

Vi er nødt til å komme i en situasjon hvor det er uproblematisk å spise halalkjøtt selv om man ikke er muslim.

Selv om både Nortura og noen teologiprofessorer ikke synes at ubehaget enkelte føler ved å spise halalkjøtt betyr så mye, så har jeg faktisk like stor forståelse og respekt for deres følelse, som at muslimer synes det er ubehagelig å ikke spise halal. Som nevnt så er det religiøse som reagerer på dette av... religiøse grunner. Dette er noe jeg synes blir ignorert og latterliggjort. Når man først skal ta religiøse hensyn, så må det gå begge veier. Slik som det ser ut i dag, så synes jeg det utskjelte uttrykket snikislamisering passer perfekt, der religiøse hensyn kun går en vei!

Når det kommer til ikke religiøse som meg, så synes jeg helt ærlig at det er noe ubehagelig å få religiøs velsignelse eller forbannelse over maten min, om det skal være fra en heksedoktor eller imam. Vanskelig å forklare, men jeg vil ikke ha noe av dette. Føles som at tulleskikker fra religion blir dratt over hodet mitt, og grensene blir stadig strukket lenger. Kanskje et fnugg av overtro også ligger i denne følelsen. Dette gjøres ikke bedre ved at velsignelsen er fra en gud/profet/religion som jeg tar sterkt avstand fra, rett og slett fordi jeg finner store deler motbydelig.

Jeg synes rights.no skrev en interessant artikkel om akkurat dette:

http://www.rights.no/2015/04/betyr-mangfold-og-integrering-at-alle-bor-folge-islamske-halalregler/

Endret av Snof
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke, men det viser at man er så redd for denne relgionen at den vinner fram. Et like sykt forslag var at alt kjøtt i forsvaret skulle være halalkjøtt. Der kan vi se at Norge er under endring i rettning til et islamskt smafunn og at dette skjer uten at vi legger merke til det eller at noen tør å protestere.

Anonymous poster hash: 387ce...c87

Alt kjøttet du spiser er slaktet klin likt som halalkjøttet. Du kommer ikke til å smake forskjell, eller overhode hadde visst at det var halal om det ikke var for at dette kom i media. For dyrene spiller det ingen rolle om de blir bedt over eller ikke.

Og er det ikke der fokuset skal ligge? Dyrevelferd og å minimere deres lidelser før de havner på bordet hos mennesker?

Det som ER viktig, er ting folk gir blaffen i. Som dyrevelferd, medisinbruk, multiresistente bakterier, e coli og om maten de spiser er sunn og næringsrik. Men det er vel å ha for mye å forvente...

Anonymous poster hash: 684e6...fdf

• Liker 2
Gjest Sunhands
Skrevet

Det finnes faktisk kristne i Norge, og noen reagerer på dette. De finner det ubehagelig at maten de spiser har blitt slaktet i Allahs navn. Var lignende sak for en stund tilbake, der en teologiprofessor forsikret kristne i Norge at det gikk fint an å spise mat som var blitt slaktet i en annens guds navn. I tillegg har du hatt sikher både i Norge og England som har reagert på halalkjøtt. Men med Norturas og teologiprofessorens logikk så hadde det beste vært visst HELE kjøttindustrien var halalkjøtt, slik at man slipper denne plagsomme sorteringen. Det er tross alt bare sinte islamofober som reagerer. Nortura ser ut til å mene dette ved utsagn som dette:

Vi er nødt til å komme i en situasjon hvor det er uproblematisk å spise halalkjøtt selv om man ikke er muslim.

Selv om både Nortura og noen teologiprofessorer ikke synes at ubehaget enkelte føler ved å spise halalkjøtt betyr så mye, så har jeg faktisk like stor forståelse og respekt for deres følelse, som at muslimer synes det er ubehagelig å ikke spise halal. Som nevnt så er det religiøse som reagerer på dette av... religiøse grunner. Dette er noe jeg synes blir ignorert og latterliggjort. Når man først skal ta religiøse hensyn, så må det gå begge veier. Slik som det ser ut i dag, så synes jeg det utskjelte uttrykket snikislamisering passer perfekt, der religiøse hensyn kun går en vei!

Når det kommer til ikke religiøse som meg, så synes jeg helt ærlig at det er noe ubehagelig å få religiøs velsignelse eller forbannelse over maten min, om det skal være fra en heksedoktor eller imam. Vanskelig å forklare, men jeg vil ikke ha noe av dette. Føles som at tulleskikker fra religion blir dratt over hodet mitt, og grensene blir stadig strukket lenger. Kanskje et fnugg av overtro også ligger i denne følelsen. Dette gjøres ikke bedre ved at velsignelsen er fra en gud/profet/religion som jeg tar sterkt avstand fra, rett og slett fordi jeg finner store deler motbydelig.

Jeg synes rights.no skrev en interessant artikkel om akkurat dette:

http://www.rights.no/2015/04/betyr-mangfold-og-integrering-at-alle-bor-folge-islamske-halalregler/

Jeg er enig i at det bør gå begge veier, men for meg som ikke-religiøs er det helt uinteressant hva som har blitt sagt til dyret. Det som betyr noe, er hva som har blitt gjort med dyret.

Jeg er nemlig veldig glad for at muslimene har godtatt norsk halalkjøtt med bedøvelse, i motsetning til jødene som kun importerer kosherkjøtt fra dyr som ikke har blitt bedøvet.

Jeg mener det må være det som er viktig. Det som er gjort, ikke det som er sagt.

Skrevet

Kunne ikke brydd meg mindre om noen står å ber for kyllingen etter den er slaktet.

Skrevet

Alt kjøttet du spiser er slaktet klin likt som halalkjøttet. Du kommer ikke til å smake forskjell, eller overhode hadde visst at det var halal om det ikke var for at dette kom i media. For dyrene spiller det ingen rolle om de blir bedt over eller ikke.

Og er det ikke der fokuset skal ligge? Dyrevelferd og å minimere deres lidelser før de havner på bordet hos mennesker?

Det som ER viktig, er ting folk gir blaffen i. Som dyrevelferd, medisinbruk, multiresistente bakterier, e coli og om maten de spiser er sunn og næringsrik. Men det er vel å ha for mye å forvente...

Muslimer vil vel ikke merke noe om de får servert svinekjøtt eller falsk halalkjøtt. Vi snakker jo tross alt bare om overtro, og en bønn gjør jo ingen forskjell. Med din logikk så burde du likefullt argumentere MOT halalkjøtt, der du nærmest latterliggjør de som reagerer på å at de får servert mat som er blitt velsignet i en annen guds navn. Vi kan ikke vise religiøse hensyn kun en vei!

Når det er sagt så skal vi ikke se vekk ifra at vi får krav om "ekte" halalkjøtt der dyret faktisk blør ut uten bedøvelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Muslimer vil vel ikke merke noe om de får servert svinekjøtt eller falsk halalkjøtt. Vi snakker jo tross alt bare om overtro, og en bønn gjør jo ingen forskjell. Med din logikk så burde du likefullt argumentere MOT halalkjøtt, der du nærmest latterliggjør de som reagerer på å at de får servert mat som er blitt velsignet i en annen guds navn. Vi kan ikke vise religiøse hensyn kun en vei!

Når det er sagt så skal vi ikke se vekk ifra at vi får krav om "ekte" halalkjøtt der dyret faktisk blør ut uten bedøvelse.

Jeg synes det er like latterlig begge veier. Dette er overtro og vrangforestillinger og eneste jeg bryr meg om er at vi ikke skal få tradisjonell halalslakt eller kosher. Og jeg skulle ønske politikerne ikke belønnet de som ikke vil følge norske regler med å få importere flere tonn kjøtt fra utlandet tollfritt.

Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg synes det er like latterlig begge veier. Dette er overtro og vrangforestillinger og eneste jeg bryr meg om er at vi ikke skal få tradisjonell halalslakt eller kosher. Og jeg skulle ønske politikerne ikke belønnet de som ikke vil følge norske regler med å få importere flere tonn kjøtt fra utlandet tollfritt.

Enig. Det burde aldri vært lov å importere!

Skrevet

Med mindre man er religiøs av noe slag har det vel strengt tatt ingenting å si om kjøttet hører en bønn eller nasjonalsangen for den del.

Gjest lurven
Skrevet

spiller ingen rolle, kylling er kylling og smaker det samme uansett

Skrevet (endret)

Viss du ikke følger den religionen og mener det ikke er noe sannhet i bønnen som blir sagt, er det ikke bare da noen ord som blir mumlet over kylling kadaver? Det påvirker ikke smak, kvalitet eller pris. Ikke er det skadelig å spise halal heller, så du kan sove trygt. ;)

Er det ikke legitimt for meg som ikke religiøse å reagere over at jeg "tvinges" til å spise halalkjøtt? Som sagt så føler jeg et ubehag over dette, som om jeg underkaster meg noe jeg virkelig ikke liker. Denne mannen forklarer det greit:

Når det kommer til selve dyrevelferd så er jeg ganske skeptisk til halal. Greia er at dyret skal blø ut, der man skjærer over halsen til dyret og blodet renner....? Snakker vi om bedøvelse, er dyret bevisst, hvordan gjøres det i Norge? Har hørt at islamsk råd har gått ganske langt fra "vanlig" praksis når det kommer til akkurat dette.

Videoer som dette har gjort meg VELDIG skeptisk til halal, iallefall hvis det er importert:

Noen youtube snutter her, men håper det er greit :-)

Endret av Snof
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp heller økologisk kylling fra stange! Tror den er fri for bønn, men viktigst av alt,kyllingen får god plass og tid til å vokse. De har også tilgang til uteareale på gården.At noen fremdeles kjøper kylling og egg som ikke er økologisk,skjønner jeg ikke, når vi vet hvilke forhold de lever under den korte tiden de er her på jorda!!!

Anonymous poster hash: b6cd1...109

• Liker 4
Skrevet

Viss du ikke følger den religionen og mener det ikke er noe sannhet i bønnen som blir sagt, er det ikke bare da noen ord som blir mumlet over kylling kadaver? Det påvirker ikke smak, kvalitet eller pris. Ikke er det skadelig å spise halal heller, så du kan sove trygt. ;)

Det kan jo være et problem for noen som tror på en annen Skybert at kyllingen deres er viet en konkurrerende imaginær entitet. Det burde kanskje kjøttprodusentene ta inn over seg, og om de kristne i dette landet (jeg antar at det er langt flere av dem enn det er muslimer) har noe standpunkt i saken, så burde de kanskje gjøre det kjent.

Selv kjenner jeg på et visst ubehag ved tanken på at en imam har befattet seg med maten min, så jeg eter mest svinekjøtt. Det er garantert muslimfritt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Selvsagt ikke, men det viser at man er så redd for denne relgionen at den vinner fram. Et like sykt forslag var at alt kjøtt i forsvaret skulle være halalkjøtt. Der kan vi se at Norge er under endring i rettning til et islamskt smafunn og at dette skjer uten at vi legger merke til det eller at noen tør å protestere.

Anonymous poster hash: 387ce...c87

Det handler ikke om å være redd for religionen, det handler om god gammel økonomi og at dette ikke betyr en dritt.

Jeg kan forklare litt hvorfor, og selv om jeg forstår ditt prinispielle standpunkt, kansje du skifter mening i forhold til realitetene i etterkant.

Vi har religioner i Norge som har spesielle krav og norske kjøttprodusenter ønsker å tjene penger på disse. I forhold til hallal er de relativt enkle å tilfredstille; det skal gå en båndopptaker i loop ved slaktetidspunktet.

Nå har kjøttprodusentene to valg : de kan lage prognose mellom etterspørsel på hallal kjøtt og etterspørsel av vanlig kjøtt ; sette opp prosesser for å spore kjøttet og merke det ut ifra denne sporingen.

Ingenting av dette er direkte vanskelig, i mange tilfeller brukes det for å skille ut dyrere produkter som skal upmarked i butikken. Men det har TO konsekvenser.

For det første øker det svinn ; hvis prognosene feiler, vil overskudd av det ene ikke nødvendigvis kunne gå i erstatning for det andre. Så vi dreper mere dyr enn nødvendig.

Og prisen blir høyere. Dette svinnet, og tilhørende sporing og omdisponering, har en kost.

Vel, vi kan stå i litt penger for at det skal bli dyrere for muslingene å spise kjøtt, hæ? La dem kjenne det på pungen.

Vel, muslimer har en ALTERNATIV tilgang til halalslaktet kjøtt. Det er det kjøttet de kan importere fra utlandet som er EKTE hallal slaktet. Det koster dog litt mer, men hvis det norske kjøttet er på samme pris, finnes det liten motivasjon for dem å ikke kjøpe den veien.

Så alternativet til at Kjøttprodusentene bytter ut P4 med en bønn på slaktestedet (innsparing det også faktisk) og merker kjøttet hallal ved salgsstedet, er at du får dyrere kjøtt, vi kaster mer mat og mere kjøtt blir produsert på en muslimsk måte vi ikke aksepterer i Norge (hvilket jeg vil hevde er å gi muslimer mere rom enn de skal ha).

Det samme gjelder for forsvaret, bare at økonomispørsmålet der er MYE mere relevant. Der har sporing og segregering en ENORM kost.

Endret av Druid
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke legitimt for meg som ikke religiøse å reagere over at jeg "tvinges" til å spise halalkjøtt? Som sagt så føler jeg et ubehag over dette, som om jeg underkaster meg noe jeg virkelig ikke liker. Denne mannen forklarer det greit:

Når det kommer til selve dyrevelferd så er jeg ganske skeptisk til halal. Greia er at dyret skal blø ut, der man skjærer over halsen til dyret og blodet renner....? Snakker vi om bedøvelse, er dyret bevisst, hvordan gjøres det i Norge? Har hørt at islamsk råd har gått ganske langt fra "vanlig" praksis når det kommer til akkurat dette.

Videoer som dette har gjort meg VELDIG skeptisk til halal, iallefall hvis det er importert:

Noen youtube snutter her, men håper det er greit :-)

Halal er helt jævlig. Heldigvis får de bedøvelse i Norge i motsetning til andre europeiske land. Islamsk råd har godkjent at det gis bedøvelse. Kosher slaktes på samme måte men med jødisk bønn. Det mosaiske trosamfunn har ikke godkjent bedøvelse, så alt importeres.

Kosher og halal som importeres er uten bedøvde dyr, da skjer det nok som i videoene du har lagt ut. Jeg orker ikke å sjekke det, har sett det en gang før.

Anonymous poster hash: be896...259

• Liker 1
Skrevet (endret)

Halal er helt jævlig. Heldigvis får de bedøvelse i Norge i motsetning til andre europeiske land. Islamsk råd har godkjent at det gis bedøvelse. Kosher slaktes på samme måte men med jødisk bønn. Det mosaiske trosamfunn har ikke godkjent bedøvelse, så alt importeres.

Kosher og halal som importeres er uten bedøvde dyr, da skjer det nok som i videoene du har lagt ut. Jeg orker ikke å sjekke det, har sett det en gang før.

Anonymous poster hash: be896...259

Er dyret bevisst mens det blør ut, selv om det er bedøvd?

Første jeg tenker er at noen skjærer over strupen min mens jeg er såpass kraftig bedøvd at jeg ikke kjenner noe fysisk. I et slikt tilfelle vil jeg jo likevel føle kraftig ubehag/frykt/smerte, der blodet renner, og bevisstheten, og livet mitt forsvinner i løpet av noen minutters tid.

Endret av Snof
Skrevet (endret)

Første jeg tenker er at noen skjærer over strupen min mens jeg er såpass kraftig bedøvd at jeg ikke kjenner noe fysisk. I et slikt tilfelle vil jeg jo likevel føle kraftig ubehag/frykt/smerte, der blodet renner, og bevisstheten, og livet mitt forsvinner i løpet av noen minutters tid.

Når det gjelder storfe som jeg kjenner best til, så brukes først en boltpistol slik at dyret blir bevistløst og bedøvet, så kuttes de store blodårene i halsen slik at hjertet pumper kroppen tom for blod, slik at mest mulig av kjøttet blir brukenes til mat.

Tradisjonell religiøst slakting så er det viktig at dyret er bevist under slakteprosessen, av en eller annen skrullete grunn.

Endret av Apis
AnonymBruker
Skrevet

Om det er helt likt, hvorfor da i det hele tatt be islamske vers for kyllingene?

Jeg er i mot overtro, jeg ønsker ikke at Norge skal snikislamiseres på denne måten !

Anonymous poster hash: 3461b...f2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes er det er ikke respektfullt overfor de som er kristne å servere de kylling som er velsignet med islamsk bønn,som de ikke er blitt informert for på forhånd.Fordi mange muslimer vil jo ikke spise kjøtt som ikke er halal, hvorfor skal vi nordmenn bli påtvunget halal kjøtt ? synes det er merkverdig

Anonymous poster hash: 6ab67...2d3
  • Liker 3
Skrevet

I teorien er dyret bevisstløst. Bedøvelsen består i at det skytes en bolt inn i hodeskallen. I gamle dager brukte man gjerne en klubbe eller slegge, men det er ganske brutalt og en emosjonell påkjenning for den som utfører jobben. Dessuten er det ikke like presist. En slaktemaske skal bare legges an mot riktig del av skallen, og når man trykker på avtrekkeren går dyret rett i bakken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...