Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er mest vanlig - eller hvordan gjør dere det (de som har stebarn); er disse med på alle ferieturer og alt "utenomhverdagslig" dere gjør?

*lurer veldig og ser frem til å høre andres erfaringer*

:heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå: nei. Det hender at pappa'n og jeg reiser bort alene, uten at de er med. Dette er da mens de er hos mamma'n.

Når pappa'n og jeg får barn: ja. Skal vårt felles barn være med, får selvfølgelig de også være med.

Når det er sagt, så blir selvfølgelig ferien med dem tilpasset dem nå! Vi var i Legoland osv i sommer, vi hadde selvfølgelig ikke dratt dit hvis det ikke var for ungene :)

Nå har pappa'n og jeg tid til å reise alene. Da gjør vi det. Når vi får felles barn, så skal selvfølgelig ikke hans barn føle seg utestengt - da får vi ta med alle!

Skrevet

Hans barn er nesten hvert år på to ferier. De reiser sammen med oss OG de reiser sammen med moren.

Ikke mange barn som kan skryte av det.

Men, i år reiste min samboer,jeg og vår felles sønn på ferie i en uke.Men da de andre to kom til oss var vi på sporadiske småturer alt etter hvordan været var.

Vi har fra og med i år har vi blitt enige med mora om at vi drar på "stor" ferie med ungene annenhvert år. Hun skal til Romania med dem neste år og vi skal til Bø sommarland året etter det.

Skrevet

Vi har mine og dine barn og alle ungene er jevngamle. Gjør vi noe i sammen som inkl. unger så finner jeg det naturlig at alle får samme tilbud. Vi skal jo faktisk fungere som en familie hvor alle ungene er likestilte. Og så har vi voksne vår aleneferie sammen. For at vi skal kunne ta vare på kjæresteforholdet vårt synes jeg det er viktig at vi får tid sammen alene. I sommer så klarte vi å få til en uke.

Skrevet

interessant. ser at mange er villige til å fortelle om sine erfaringer og det er bra for meg. jeg lurer nemlig veldig på om det er jeg som tenker litt rart eller hva.... vi har to barn sammen (1 år forskjell og med andre ord samme behov stort sett når det gjelder underholdning). vi har til nå hatt med oss hans sønn (ca 4 år eldre enn eldste vår) på alt vi har foretatt oss av ferier, bursdager, dåp og konfirmasjoner i hele familien - ja alt som var litt ekstra. nå har jeg ytret ønske om at vi fire som bor her kunne ta en tur alene. dette skulle selvsagt bli utenom tiden sønnen skal være her hos oss, det ville selvsagt ikke minske muligheten for han å være sammen med oss. :) alle har et godt forhold til denne gutten og det har ikke noe med dette å gjøre. mitt poeng er bare det at om vi kunne ta en eneste ferie vi fire som bor her, så blir dette "litt roligere", da våre felles barn er tettere i alder og kan underholdes (dvs. hva de opplever) lettere.

håper ikke noen misforstår dette, for det hele handler kun om en ferietur ( i fremtiden - ikke engang bestemt når) og ikke noe om forholdet mitt til denne godgutten.

hva mener dere? :wink:

Skrevet

Vi hadde en uke og et par dager alene, da gjorde vi det vi hadde mest lyst til. Resten av ferien var barna hans med, og da hadde vi diskutert med dem på forhånd hva de kunne tenke seg (og bare så det er nevnt: den delen av ferien de var med på, var IKKE noe "dårligere" enn den vi hadde alene!).

Fungerer veldig bra - vi får "kjærestetid" sammen, og barna får oppleve noe sammen med oss etterpå.

Skrevet
Vi hadde en uke og et par dager alene, da gjorde vi det vi hadde mest lyst til. Resten av ferien var barna hans med, og da hadde vi diskutert med dem på forhånd hva de kunne tenke seg (og bare så det er nevnt: den delen av ferien de var med på, var IKKE noe "dårligere" enn den vi hadde alene!).

Fungerer veldig bra - vi får "kjærestetid" sammen, og barna får oppleve noe sammen med oss etterpå.

ville bare nevne det jeg også; vi gjør jo alltid gøy ting med han også, han er jo faktisk med på alt vi gjør (bortsett fra at han ikke bor her og er her i hverdagene).

jeg ser for meg at vi kunne få det slik du tenker deg....

Gjest Mann 28
Skrevet
nå har jeg ytret ønske om at vi fire som bor her kunne ta en tur alene. dette skulle selvsagt bli utenom tiden sønnen skal være her hos oss, det ville selvsagt ikke minske muligheten for han å være sammen med oss. :) alle har et godt forhold til denne gutten og det har ikke noe med dette å gjøre. mitt poeng er bare det at om vi kunne ta en eneste ferie vi fire som bor her, så blir dette "litt roligere", da våre felles barn er tettere i alder og kan underholdes (dvs. hva de opplever) lettere.

håper ikke noen misforstår dette, for det hele handler kun om en ferietur ( i fremtiden - ikke engang bestemt når) og ikke noe om forholdet mitt til denne godgutten.

hva mener dere?

Gjør det det? Handler bare om "en ferietur?" Beklager, men den kjøper jeg ikke. For her er det helt tydlig at du mener at "bare vi kunne ta en eneste ferie vi 4 som bor her, så blir det litt roligere", da er man i ferd med å prioritere bort det ene barnet. Da tror jeg ikke lenger det handler om kun en ferietur, for hva om den blir en suksess? Jo da vil man ønske å gjenta dette flere ganger og til slutt blir "kune en gang" en vane.

Skrevet

til mann 28;

det var nettopp dette jeg var redd for. det er snart ikke mulig å ta opp et eneste vanskelig tema her i dette forumet lenger før det blir vridd på. hadde du lest alt jeg skrev (og tenkt igjennom det) så skriver jeg at han er med på alt vi gjør og at alt fungerer kjempefint. det at han er eldre og et annet kjønn gjør at han har andre behov enn våre felles barn og dette ordner vi også veldig greit - det eneste jeg ønsket var å høre om dere der ute hadde erfaringer med å dra på enkeltturer alene uten stebarn.

og det har jo de fleste!

Gjest Mann 28
Skrevet
til mann 28;

det var nettopp dette jeg var redd for. det er snart ikke mulig å ta opp et eneste vanskelig tema her i dette forumet lenger før det blir vridd på. hadde du lest alt jeg skrev (og tenkt igjennom det) så skriver jeg at han er med på alt vi gjør og at alt fungerer kjempefint. det at han er eldre og et annet kjønn gjør at han har andre behov enn våre felles barn og dette ordner vi også veldig greit - det eneste jeg ønsket var å høre om dere der ute hadde erfaringer med å dra på enkeltturer alene uten stebarn.

og det har jo de fleste!

Joda, jeg leste hovedinnlegget ditt, og forstod det slik at det gjalt at du og faren kunne reis epå ferie alene uten at stesønnen var med. Og se det ja det har folk svar tat de har erfaring med og kan anbefale.

Men det står ingenting i innlegget ditt om at fellesbarn skal være med på ferien, selv om stebarnet blir hjemme, og det er da jeg mener at det er et signal om prioritering.

Skrevet

Vi har,som regel, fire uker ferie,hvor barna til min samboer er hos oss 14 dager. De andre 14 dagene disponerer vi som vi vil og kan god finne på å dra en tur på ferie bare oss 3. Vi har jo da allerede planlagt ferie med hans barn også. Skjønner ikke helt problemet jeg da,men.

De 14 dagene de ikke er hos oss er de jo hos mamman sin og finner på ting sammen med henne.Dere prioriterer jo ikke bort stebarnet,selv om dere drar på ferie bare dere!!

Gjest Stebarn
Skrevet
Vi har' date='som regel, fire uker ferie,hvor barna til min samboer er hos oss 14 dager. De andre 14 dagene disponerer vi som vi vil og kan god finne på å dra en tur på ferie bare oss 3. Vi har jo da allerede planlagt ferie med hans barn også. Skjønner ikke helt problemet jeg da,men.[/quote']

Det skjønner jeg. For det kommer også helt ann på ferietypen det. Om det 14 dagene barna til din samboer er med tilbringes i et telt i skogen, mens resten av ferien tilbringes i syden, så er det klart at det for "stebarnet" vil oppleves som forskjellsbehandling.

Jeg opplevde dette til stadighet når jeg var barn, og det er ingen god følelse kan jeg fortelle.

Skrevet

Er helt ny i dette med dine, mine og våre barn. Dvs. dine barn har jeg hatt en stund, og da har vi hatt ferie både med og uten ham. Nå som vi har våre barn også, må vi tenke litt.

Og jeg er enig i de som sier at - nei, dette er nok ikke lurt. Det er helt vanlig i familiesituasjoner at barna har ulik alder, kjønn og interesser, man parkerer ikke noen for at "vi andre" skal ha det enklere. For stebarnets skyld, bør dette gjelde ham også, mener jeg... Tror jeg... Sånn rent umiddelbart i alle fall.

Ta ham med.

Skrevet
hva er mest vanlig - eller hvordan gjør dere det (de som har stebarn); er disse med på alle ferieturer og alt "utenomhverdagslig" dere gjør?

*lurer veldig og ser frem til å høre andres erfaringer*

Typen har stesønn en uke i sommerferien.

Jeg og typen reiser aleine på ferie. Og har sønnen

hans en uke før/etter.

Våre fremtidige barn vil nok være med på meg+typen sin ferie også.

Skrevet
Er helt ny i dette med dine, mine og våre barn. Dvs. dine barn har jeg hatt en stund, og da har vi hatt ferie både med og uten ham. Nå som vi har våre barn også, må vi tenke litt.

Og jeg er enig i de som sier at - nei, dette er nok ikke lurt. Det er helt vanlig i familiesituasjoner at barna har ulik alder, kjønn og interesser, man parkerer ikke noen for at "vi andre" skal ha det enklere. For stebarnets skyld, bør dette gjelde ham også, mener jeg... Tror jeg... Sånn rent umiddelbart i alle fall.

Ta ham med.

nei det er ikke lett, det kan vi enes om. jeg forteller selvsagt ikke alt her i forumet, så dere kan selvsagt ikke se hele situasjonen. men for all del; vi har ennå ikke gjort noe ut av det at jeg drømmer om en rolig ferie - :wink: . og det selv om det går i mot noen av deres meninger... han er med og kommer sikkert alttid til å være det - rett og slett fordi vi er så glade i han.

det som er "problemet" mitt (problem og problem fru blom) er jo bare det at vi ikke kan gjøre noe som helst de ferieukene uten han, eller vanlige helger heller for den saks skyld for da "skulle vi ha ventet til det var hans helg.

nå bor han jo ikke her fast, så det jeg ønsker er rett og slett at vi skal kunne gjøre noe hyggelig og ikke-hverdagslig selv om han ikke er her.

håper på forståelse for dette. det er et vanskelig og sårt tema og det er vanskelig å skrive om dette nettopp fordi vi alle er så glade i han.

også ønsker jeg at det skal kunne gå ann å diskutere temaer uten at det nødvendigvis må vris på - for da vil jo hele diskusjonslinken være mot sin hensikt.... :wink:

*men takk til alle som deler erfaringer*

Skrevet

Ikke alltid så lett å få til slik at alt er perfekt for alle!

Stebarn får ofte mer oppmerksomhet, leker osv fordi far han han/hun forlite. Så slutt å syt. Stebarn får oftte dobbelt opp av det gode!111 :-x :-x :-x

Skrevet

det som er "problemet" mitt (problem og problem fru blom) er jo bare det at vi ikke kan gjøre noe som helst de ferieukene uten han, eller vanlige helger heller for den saks skyld for da "skulle vi ha ventet til det var hans helg.

nå bor han jo ikke her fast, så det jeg ønsker er rett og slett at vi skal kunne gjøre noe hyggelig og ikke-hverdagslig selv om han ikke er her.

håper på forståelse for dette. det er et vanskelig og sårt tema og det er vanskelig å skrive om dette nettopp fordi vi alle er så glade i han.

også ønsker jeg at det skal kunne gå ann å diskutere temaer uten at det nødvendigvis må vris på - for da vil jo hele diskusjonslinken være mot sin hensikt.... :wink:

*men takk til alle som deler erfaringer*

forstår jeg kjempegodt!!! alle her er visst sinnsykt ville i blikket hvis stebarna føler seg utenfor. De tåler nok det. hehe... dessssspo

Skrevet

Helt forferdelig. Samboeren min har en sønn. Han snakker om at vi skal ta oss en sydentur snart men da skal ungen være med gitt! Her blir det ikke noen romantisk voksenferie nei.... Han sier, det er så dyrt og reise til syden så når vi først har spart nok penger må jo stakkars ungen få være med så han får opplevd noe morsomt. Mens jeg som aldri har vært i syden må dele den jeg elsker med ungen hans. Og ungen nekter å dele faren sin med meg. Når han er hos oss er det bare ungen som skal ha hans oppmerksomhet. Snakker faren til meg begynner ungen å snakke om tull bare for at faren skal høre på ham, sier ting som "pappa gjett hva jeg drømte i natt da! hva tenker jeg på nå? gjett når jeg la meg igår hos mamma da!!!"

Jeg blir så irritert.............. Var ikke slik jeg forestilte meg det å være stemor.

Gjest Anonymous
Skrevet
Helt forferdelig. Samboeren min har en sønn. Han snakker om at vi skal ta oss en sydentur snart men da skal ungen være med gitt! Her blir det ikke noen romantisk voksenferie nei.... Han sier, det er så dyrt og reise til syden så når vi først har spart nok penger må jo stakkars ungen få være med så han får opplevd noe morsomt. Mens jeg som aldri har vært i syden må dele den jeg elsker med ungen hans. Og ungen nekter å dele faren sin med meg. Når han er hos oss er det bare ungen som skal ha hans oppmerksomhet. Snakker faren til meg begynner ungen å snakke om tull bare for at faren skal høre på ham, sier ting som "pappa gjett hva jeg drømte i natt da! hva tenker jeg på nå? gjett når jeg la meg igår hos mamma da!!!"

Jeg blir så irritert.............. Var ikke slik jeg forestilte meg det å være stemor.

Catia her, har ikke logget meg inn..

HELT ENIG!

Stesønnen skal ha oppmerksomheten HEEELE tiden, det gjør meg gal....!! Får klaus. Stemødre skal være så snille og fantastiske. Men stebarna skal visst få gjøre det de vil når de vil....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...