Gå til innhold

Kreft og sædceller

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har nylig fått en kreftdiagnose :(

Noen som har erfaring med å ta ut sædceller til frys?

Anonymous poster hash: 5786c...46f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lurer du? Burde du ikke være mer bekymret for om han overlever??

Anonymous poster hash: fbde8...7e6
  • Liker 8
Skrevet

Herregud gi faen i barn! Tenk på mannen din, hvis du virkelig elsker han. Tenk at dere skal kjempe dere gjennom det og at han skal overleve.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg forstår deg god jeg! Ikke bry deg om svarene over her.

Når mannen din har fått en slik diagnose er det helt naturlig at hjernen jobber på høygir med å kartlegge alle fartsdumper.

Jeg har dessverre ikke noen svar som kan hjelpe deg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk bloggen til Jannorama. Hun (de) har gode erfaringer med det :)

Anonymous poster hash: b5536...864

AnonymBruker
Skrevet

Herregud gi faen i barn! Tenk på mannen din, hvis du virkelig elsker han. Tenk at dere skal kjempe dere gjennom det og at han skal overleve.

Hva er det egentlig som feiler deg? Hun tenker vel på at cellegiften kan ta knekken på mulighetene hans for å få egne barn, derfor lurer hun på mulighetene for å få de ut før behandling. Du kan virkelig bare tolke alt i feil retning du...

Anonymous poster hash: 75564...274

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig leit å høre. Jeg har (heldigvis) ingen erfaring med temaet, men mener bestemt å ha sett et nyhetsinnslag, dokumentar eller lignende om at dette tilbys i norsk helsevesen. Så vil anta at dette er fullt mulig hvis det var det du lurte på.

Og jeg skjønner godt at du tenker slik, det hadde jeg også gjort.

Anonymous poster hash: 375ba...0b7
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har nylig fått en kreftdiagnose :(

Noen som har erfaring med å ta ut sædceller til frys?

Anonymous poster hash: 5786c...46f

De pleier å fryse ned ja, dette vil dere få beskjed om på sykehuset. Men dette er vel strengt tatt det siste du bør tenke på. Min mann har også hatt kreft og vært igjennom harde behandlinger. Han har fryst ned, det gjør de før de setter igang behandlinga. Men det var virkelig det siste vi tenkte på. Vi er unge, han er under 30, men det var ikke i mine tanker da han var nær ved å dø ettersom mye av behandligen ikke responderte og kreften spredde seg.

Anonymous poster hash: f0007...d2e

• Liker 4
Skrevet

Ikke bry deg om de empatiløse svarene øverst. Selvsagt tenker dere på dette også, midt opp i alt det vonde. Jeg har ikke erfaring med det, men jeg vet at det er flere som har fått fryst sæd pga. kreft. Hør med legen / sykehuset.

• Liker 6
Skrevet

De pleier å fryse ned ja, dette vil dere få beskjed om på sykehuset. Men dette er vel strengt tatt det siste du bør tenke på. Min mann har også hatt kreft og vært igjennom harde behandlinger. Han har fryst ned, det gjør de før de setter igang behandlinga. Men det var virkelig det siste vi tenkte på. Vi er unge, han er under 30, men det var ikke i mine tanker da han var nær ved å dø ettersom mye av behandligen ikke responderte og kreften spredde seg.

Man kan da sannelig også tenke på barnløshet som en mulig konsekvens av kreftsykdommen! Det betyr da ikke at man bryr seg mindre om mannen sin for det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kreftforeningen har også en egen chatte tjeneste på nettet hvor du kan få svar på alt dette.

https://kreftforeningen.no/

Dere vil også få info av lege.

• Liker 1
Skrevet

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Både tankene om sykdommen og hva som skjer med den. Og tankene om et liv med barn etter at kreften er overvunnet.

Sykehusene skal ha gode rutiner på nedfrysing av sæd, og det er faktisk ganske mange tidligere kreftpasienter som får barn ut av dette tilbudet. Er det ikke gjort nedfrysing enda, så spør legen i morgen om dette er mulig å få gjort.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man kan da sannelig også tenke på barnløshet som en mulig konsekvens av kreftsykdommen! Det betyr da ikke at man bryr seg mindre om mannen sin for det.

Jeg har ikke sagt noe annet. Det er en sjangs for at man kan bli steril, dette forekommer oftest hos kvinner. Det er en 50/50 sjangse. Men hva hjelper det å ha fryst ned sæd om man ikke overlever? Det bør være det som er i fokus. Tro meg, når behandligene setter igang, så blir dette det siste man tenker på. Kreftbehandling er hardt, og psykisk og fysisk krevende - det er umulig for folk som ikke har opplevd dette på nært hold eller gått igjennom det selv å forstå dette. Som sagt, de fryser ned. Dette får man info om ganske tidlig, derfor synes jeg det er rart dette er noe av det første TS bekymrer seg for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi fryser ikke, vi bruker fersk til ivf, men prosessen før er jo den samme. Leveres i en steril kopp, så går sæden gjennom en renseprosess som fjerner de mindre spreke, før den fryses. Sæd som brukes til donasjon har også vært fryst, og resultatene er jo bra. Ønsker mannen din god bedring:-)

Anonymous poster hash: 3e76a...b78

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger forresten ikke rope til meg. Jeg har vært midt oppi dette selv med min samboer. Og tro meg, dette blir det siste man tenker på når en person kjemper for livet hver dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal tilbys, ja. Så dere trenger ikke bekymre dere for akkurat det. Det pleier å fungere helt fint. God bedring til mannen, de fleste kreftformer har heldigvis høy overlevelsesrate.

Anonymous poster hash: 37d1e...5b8

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hallo verden!

Hvordan kan SÅ mange mene SÅ mye uten å vite NOE om TS sin situasjon?

Gir meg over...

TS - ja, de kan fint fryses!

Endret av duplexx
  • Liker 7
Skrevet

Oppsøk sidene til Kreftforeningen. Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg ønsker dere alt vel. Har vært igjennom behandlingsregimet og vet det er tøft. Men tenk på fremtiden samtidig som dere holder hverandre i hånden.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke sagt noe annet. Det er en sjangs for at man kan bli steril, dette forekommer oftest hos kvinner. Det er en 50/50 sjangse. Men hva hjelper det å ha fryst ned sæd om man ikke overlever? Det bør være det som er i fokus. Tro meg, når behandligene setter igang, så blir dette det siste man tenker på. Kreftbehandling er hardt, og psykisk og fysisk krevende - det er umulig for folk som ikke har opplevd dette på nært hold eller gått igjennom det selv å forstå dette. Som sagt, de fryser ned. Dette får man info om ganske tidlig, derfor synes jeg det er rart dette er noe av det første TS bekymrer seg for.

Kjære deg, tror du virkelig TS kun tenker på et ev. fremtidig barn og ikke har fokus på mannen sin? Skal hun ikke få stille et enkelt spørsmål på KG uten å bli anklaget for å ha feil fokus? Du kan heller ikke vite at dette er noe av det første TS bekymrer seg for.

TS er sannsynligvis i sjokk og spør om ting som faller henne inn. Jeg kunne ha gjort det samme.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...