juliane Skrevet 6. august 2015 Forfatter #361 Skrevet 6. august 2015 Jeg stresser egentlig ikke så mye med vikaren altså, det er jo som dere sier ikke mitt problem. Og sjefen min hadde jo min jobb tidligere, så hun har jo egentlig full oversikt på alt av arbeidsoppgaver, systemer osv, så opplæring etter at jeg har gått ut skal nok gå helt fint! For min del kunne jeg bare ønsket meg at jeg hadde en vikar som kunne avlastet meg litt de siste par ukene, men det går nok greit uten også. Dette er den store kontrolluka, så i dag har jeg vært hos jordmor. Ikke overraskende sto alt fremdeles til med lillemor, ingen store forandringer i hverken leie eller størrelse siden i går. Blodtrykket var også fint! Tok ny rh-prøve også. Jeg har jo en merkelig blodtype som både er 0+ og 0- samtidig, så hun skulle sjekke litt ekstra opp rundt det. Da jeg ga blod i Bergen for endel år siden ble blodet mitt klassifisert som 0-. Da jeg begynte å gi i Oslo fikk jeg beskjed om at jeg var 0+ som blodgiver, men 0- som gravid og hvis jeg selv trenger blod. Forvirrende, much? Men siden jeg fikk beskjed da at jeg var rh- som gravid og det er rh- de har målt nå regner jeg jo med at det er det vi skal forholde oss til.
Frøkenanonym Skrevet 6. august 2015 #362 Skrevet 6. august 2015 Oi, aldri hørt om noen som svinger på type blodtype, det var litt spesielt da. En må vel bare regne med at den siste testen må være riktig! Har du sagt fra til legen din om alle disse forskjellige resultatene?
Trampe Skrevet 6. august 2015 #363 Skrevet 6. august 2015 Jøss, det har jeg aldri hørt om! Visste ikke at det går an?? Det er ikke noe stress å være rh- når man går gravid heller. Ekstra prøver i uke 32 og 36, og ei sprøyte i ræva etter fødsel om barnet er rh+. Jeg er også rh-, mens begge gutta mine er rh+. Jeg syns det er snodig at jeg kan bære en unge inni her, at kroppen min kan lage en unge som har en annen blodtype enn meg....
juliane Skrevet 6. august 2015 Forfatter #364 Skrevet 6. august 2015 Er nok veldig sjeldent, siden jeg aldri hørte noe om det da jeg ga blod i Bergen. Ga minusblod i Bergen i over to år og har nå gitt plussblod i Oslo i sju år, og det har tydeligvis gått bra for begge grupper som har fått mitt blod. (Ellers regner jeg med de hadde plukket meg ut av programmet!) Men alle tester bortsett fra den grundige hos Blodbanken i Oslo viser jo at jeg er rh-, og det var også beskjeden jeg fikk fra blodbanken her, at både som mottaker og som gravid regnes jeg som minus. Har ikke snakket med legen om det nå, men jordmor skulle sjekke resultatene på denne testen litt nøyere enn vanlig. Så får vi evt ringe Blodbanken for en forklaring hvis hun er usikker.
MissStiles Skrevet 6. august 2015 #365 Skrevet 6. august 2015 Godt å høre at det gikk bra på UL igår og hos jordmor idag!
Trampe Skrevet 6. august 2015 #366 Skrevet 6. august 2015 Jeg regner med at du gir som pluss fordi det er tryggest for mottakerne. 0+ gir og får til 0+, mens 0- gis til alle, var det ikke sånn det var? Kriseblod kaller de det i blodbanken her. Jeg gir også blod
Frøkenanonym Skrevet 6. august 2015 #367 Skrevet 6. august 2015 Hmm, jeg er 0+ og har fått høre at mitt blod kan gis til alle. Ellers har de i blodbanken løyet til meg Blodgiver her også - og savner det! Kan ikke fordra sprøyter og blod, men føler jeg gjør en veldig god gjerning og da er det verdt det. Og mummikrus!!
ShiningStar Skrevet 6. august 2015 #368 Skrevet 6. august 2015 Hmm, jeg er 0+ og har fått høre at mitt blod kan gis til alle. Ellers har de i blodbanken løyet til meg Blodgiver her også - og savner det! Kan ikke fordra sprøyter og blod, men føler jeg gjør en veldig god gjerning og da er det verdt det. Og mummikrus!! Jeg har også O+ som blodtype, såvidt jeg vet kan vi gi til alle utenom O- så vi er vell nesten regnet som universalgivere mener jeg at jeg fikk fortalt på blodbanken i Bergen.
juliane Skrevet 7. august 2015 Forfatter #369 Skrevet 7. august 2015 TMI-advarsel: Hvem visste vel før man ble gravid at man kunne bli SÅ lykkelig etter en vellykket dotur? Etter mange dager med den jævlige lactulosen og noen kilo svisker har jeg nå vært på do TO ganger siden i går kveld! Føler jeg veier tjue kilo mindre og har lyst til å rope det ut til alle på jobb. Plutselig kvitt en av vondtene i magen også, hurra! Vi kjøpte vognpose i går, Voksi Urban i fargen petrol. A fikk beskjed om å bestille (tilbudspris på jollyroom), og velge farge mens jeg var på restaurant med ei venninne. Jeg luket ut tre av syv farger først da, for å ha litt kontroll. Han valgte uansett den samme jeg nok ville valgt, tror den turkise fargen der blir veldig fin oppi den grå vogna vår! Tror det var den siste store tingen vi skulle kjøpe, og at vi bare har igjen litt småtteri til stelling og amming. Får oppdatere lista mi i løpet av kvelden, har ikke tittet på den siden før sommerferien faktisk!
MissStiles Skrevet 7. august 2015 #370 Skrevet 7. august 2015 Vi har samme type og farge. Greit å få en liten oversikt over hva man mangler. Har du bestilt/hentet sånne gratis pakker?
Trampe Skrevet 7. august 2015 #371 Skrevet 7. august 2015 Kjenner igjen den do-lykken ja Det var ingen som sa til meg at det var noe av det verste etter fødselen. Så nå sier jeg det til deg! Etter en fødsel kjennes det ut som om noen har stappa en hel ananas opp baki der, vridd den rundt tre ganger og rykket den ut igjen. Det er driiiiitvondt. Så ikke kast den lactulosen! Min beste venn etter fødselen var miniklyx At det var vondt i hufsa visste jeg jo, men rumpa var verre. Og så får man jo vondt i magen også når ikke rumpa virker. Husker jeg sa det til pleieren som hjalp meg i dusjen etter fødselen - ååååh, stakkars rumpa mi, aj aj aj, stakkars rumpa mi Kjenner det fortsatt jeg altså. Ikke noe å spøke med egentlig.
juliane Skrevet 7. august 2015 Forfatter #372 Skrevet 7. august 2015 Vi har samme type og farge. Greit å få en liten oversikt over hva man mangler. Har du bestilt/hentet sånne gratis pakker? Bestilte endel sånne pakker i går faktisk, men har ikke hentet noen enda. Tenkte det var veldig greit å få en oversikt over hva vi får der før vi handler inn stelle-/ammeting ja!
Androide Skrevet 7. august 2015 #373 Skrevet 7. august 2015 Jeg har ikke hatt noe vondt ved å bajse etter fødsel. Grudde meg veldig på forhånd, men det gikk lett som en plett. Ingen smerter
juliane Skrevet 7. august 2015 Forfatter #374 Skrevet 7. august 2015 Kjenner igjen den do-lykken ja Det var ingen som sa til meg at det var noe av det verste etter fødselen. Så nå sier jeg det til deg! Etter en fødsel kjennes det ut som om noen har stappa en hel ananas opp baki der, vridd den rundt tre ganger og rykket den ut igjen. Det er driiiiitvondt. Så ikke kast den lactulosen! Min beste venn etter fødselen var miniklyx At det var vondt i hufsa visste jeg jo, men rumpa var verre. Og så får man jo vondt i magen også når ikke rumpa virker. Husker jeg sa det til pleieren som hjalp meg i dusjen etter fødselen - ååååh, stakkars rumpa mi, aj aj aj, stakkars rumpa mi Kjenner det fortsatt jeg altså. Ikke noe å spøke med egentlig. Det er det ingen som har sagt til meg heller, så takk for nyttig (og grusom) info! De siste par ukene har jeg slitt litt med å sove fordi jeg i tillegg til bekkenet også har hatt skikkelig vondt i tarmen pga forstoppelse. Så etter denne suksessen blir nok lactulose og svisker en fast rutine fremover, men skal sørge for å kjøpe ny flaske så jeg har til etter fødsel.
A4-livet Skrevet 7. august 2015 #375 Skrevet 7. august 2015 For meg tok det to-tre uker før jeg i det hele tatt fikk gått på do. Da var det litt vondt, men ikke helt krise altså. Neste gang skal jeg kjøpe inn mini-klyx da
Trampe Skrevet 7. august 2015 #376 Skrevet 7. august 2015 Jeg presset jo i evigheter jeg da, så det hadde nok noe med det å gjøre. Kanskje rumpa di er mer Androiderumpe enn Tramperumpe Du får satse på det!
Nautika Skrevet 7. august 2015 #377 Skrevet 7. august 2015 (TMI Alert) Jeg presset på meg en hemorroide eller to, og selv med behandling er de der like standhaftig.. Så behandling for hemorroider er kjekt å skaffe hvis det trengs også. Ang dobesøk etter fødsel så gruet jeg meg skikkelig, og jeg fikk noen flashbacks til pressingen under fødsel i starten. Heldigvis, selv med masse jerntabletter, var jeg ganske løs i magen
juliane Skrevet 9. august 2015 Forfatter #378 Skrevet 9. august 2015 Tror dere nesten skremte livet av A (som snikleser dagboka) med alle disse rumpeadvarslene. Vips var helga over, hvordan skjedde det? Har ikke engang kost meg så veldig, og så går tiden likevel så fort? Betyr det at jeg kan håpe på at uka som kommer går like fort? Har hatt en helt ok helg altså, men kjenner meg veldig "fanget" av dette graviditetsgreiene. Så lenge jeg ikke har noen planer blir det liksom til at jeg bare blir sittende inne, fordi jeg vet jeg får vondt i bekkenet av å gjøre noe. Kan ikke engang gå meg en tur eller gå ut i parken og sette meg der noen timer uten at jeg vet jeg får svi for det etterpå, og da særlig om natta. Så derfor ender det med at jeg sitter inne og kjeder meg og får litt panikk fordi jeg vet jo at livet ikke blir spesielt spennende i tiden fremover heller. Hadde egentlig tenkt at vi skulle reise bort neste helg, enten en helg på spa eller en rolig tur til Køben/Stockholm eller noe sånt, bare for å komme oss bort sammen en siste gang før fødsel. Særlig siden vi ikke hadde noen "skikkelig ferie" bare oss. Men A ser visst ikke helt poenget og syns det blir for dyrt blablabla, og jeg gidder jo ikke tvinge han til å reise på kjærestetur med meg uten at han vil. (Det jeg kan er å ødelegge for gutteturen hans om tre uker ved å kjenne noen mystiske tak i magen akkurat i det han skal boarde! ) Får prøve å legge noen planer på forhånd for helga i alle fall, så jeg ikke bare blir sittende inne. I dag har jeg vært på kafe med ei venninne og hennes lille snuppe, trenger vel egentlig ikke være noe mer fancy enn det.
juliane Skrevet 10. august 2015 Forfatter #379 Skrevet 10. august 2015 Au au au! Har vært hos kiropraktor og blitt mørbanka, og nå gjør det vondt både å sitte og stå! (For ikke å snakke om å gå!) Dette kommer til å bli en bra kveld og natt kjenner jeg! Heldigvis blir det vel bedre etterpå, og det var jo ikke så godt før jeg dro dit heller.
*lilly* Skrevet 10. august 2015 #380 Skrevet 10. august 2015 Håper jeg kan berolige litt med at jeg ikke syns det var noe problem å gå på do etter fødsel. Jeg ble skikkelig forstoppet en gang, men det var kanskje 4 uker etter at hun var født så jeg vet ikke om det var noen sammenheng. Uansett, denne gangen skal jeg ha klyx eller den der ekle søte greia de anbefaler lett tilgjengelig. Gøy med vognpose da! Vi har Voksi Classic pluss en skinnpose. Rart å ikke trenge noe særlig nytt. Denne babyen blir litt glemt nesten, men nå er jeg i gang med å vaske sengetøy og snart klær, veldig koselig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå