Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke jernbane i Nord-Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi ingen i regjeringen har tæl lenger. Når Bergens-banen ble bygget ble det gjort med et helt årsbudsjett som nesten utelukkende gikk til Bergens-banen. Man var mer opptatt av å sikre en togbane som gikk fra Øst til Vest enn man var av å sikre gjenvalg. Ble man upopulær for prioriteringen på banen og ikke gjenvalgt hadde man i det minste gjort en stor sak for nasjonen, samme hva.

Ingen i dag tør risikere å ikke bli gjenvalgt. Alle er mer opptatt av å bli gjenvalgt enn de er av å faktisk gjøre noe for nasjonen.

At alt skal lønne seg er en idiotisk tanke. Alt lønner seg ikke, men må likevel være på plass. Det er ikke alle plasser det lønner seg å sette opp bredbånd, like fullt er bredbånd viktig for at vi skal kunne kommunisere med hverandre over hele landet. Buss, båt, eller tog er like så viktig, selv om det ikke er alle plasser og alle stopper langs ruten som lønner seg.

Vi trenger en regjering som er mer opptatt av å skape og tilby tjenester til folket enn de er av å tjene penger på kort sikt og gjøre seg venner med kapital-eierne.

Anonymous poster hash: 7e743...b87

Da Bergensbanen ble bygget så gikk ikke over halvparten av det staten tok inn i inntekt ut i trygd og andre ytelser som gir incentiver til å holde folk utenfor arbeidslivet heller.

Anonymous poster hash: 4bccc...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Behovet er nok der. En jernbane ville kunne overtatt deler av flynettet, og selvsagt transport ved bruk av skip og trailere.



Anonymous poster hash: 62d3f...90b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det meste gods fraktes på vogntog selv mellom byene på Østlandet, samt mellom øst og vest hvor det burde være greit med togtransport. Nei, transportører vil velge transport langs vei fordi fleksibiliteten er mye større.

Anonymous poster hash: 1516a...89d

Det er flere selskaper som både ønsker og vil bruke jernbanen fordi jernbanen er lønnsom når volumene er store nok og avstandene lange. Et godstog kan erstatt mange trailere og når alt "går på skinner" er reisetiden kort. Problemet er regulariteten og usikkerhet om varene faktisk kommer fram. Skjer det noe på linja og toget må innstilles koster det selskapene mye penger.

Anonymous poster hash: 8651a...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trygd eller jobber i det offentlige var det jeg skrev :fnise: Og som stemmer godt på virkeligheten, da er det ingen grunn til å bruke skattebetalernes penger på jernbane, vil de ha det få de komme seg i jobb eller betale for det selv.

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Jeg vil fremdeles ha kilder. Og hva er galt med å jobbe i det offentlige? "nei, beklager, du jobber på sykehuset. Derfor fortjener du ikke noen goder".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Norge høyest andel offentlig sysselsatte, siden den gang har antall offentlig ansatte eksplodert, så nå er det nok godt over halvparten: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/andelen-offentlig-sysselsatte-hoyest-i-nord-norge

Itillegg har de svært mange uføre: http://www.dinside.no/923977/her-er-fylkene-med-flest-ufore

Med færre utgifter til offentlig ansatte og trygdede ville dere hatt mer penger til jernbane, så dere har kun dere selv og takke. Det skjer knapt noen verdiskapning i nord, så det ville vært bortkastet uansett :laugh:

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

http://www.nrk.no/troms/nord-norge-har-hoyest-verdiskapning-1.11556957

Endret av takk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at de har korrigert tittelen fra "Nord-Norge har høyest verdiskapning" til "Nord-Norge har høyest vekst i verdiskapning". Det er selvsagt lettere å ha høy vekst når den er så lav fra før og man finner olje.

Anonymous poster hash: 1748e...e57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de ikke skaper noe fra før og plutselig finner olje og skaper verdier så er det ikke rart de har høyest vekst, men fortsatt skjer 80% av verdiskapningen på Vestlandet om man inkluderer olje og gass. Så jernbane i nord-Norge er bortkastede penger, bedre å investere der verdiskapningen og eksporten skjer.

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På trygd eller jobber i det offentlige var det jeg skrev :fnise: Og som stemmer godt på virkeligheten, da er det ingen grunn til å bruke skattebetalernes penger på jernbane, vil de ha det få de komme seg i jobb eller betale for det selv.

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Du tror ikke at det er trekt fra fellespotten til prosjekter og byggverk i sør? "De" får betale det selv? Høres ut som du tror nordlendinger er fra et annet land. Vi er faktisk én nasjon!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke skaper noe fra før og plutselig finner olje og skaper verdier så er det ikke rart de har høyest vekst, men fortsatt skjer 80% av verdiskapningen på Vestlandet om man inkluderer olje og gass. Så jernbane i nord-Norge er bortkastede penger, bedre å investere der verdiskapningen og eksporten skjer.

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Er flere eksperter som mener og har gode holdepunkter for at Nord Norge blir størst på olje og gass i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt ett eneste godt argument MOT jernbane til Nord-Norge så langt. Hvis det ikke var marked for det ville det heller ikke vært marked for buss, fly eller andre former for transport til Nord-Norge.

Det trengs, både for persontransport og for varetransport.

Det er to store grunner til at det ikke finnes.

En er at politikere som sagt er for feige til å gjøre store ting som de kanskje ikke vinner stemmer på i det korte løp, men som er moralsk riktig og forsvarlig, det å gjøre noe for sitt folk.

En annen er noe de som bor i Nord-Norge så alt for godt kjenner til (jeg bor ikke der, men jeg har like fullt observert det): de som bor i "sør-Norge" (alt er relativt) har en veldig ego-sentrisk holdning overfor resten av landet. Det er lite av de verdier som skapes i andre deler av landet som kommer det til gode. Helst skal alt legges til Oslo med omegn. Nå sist debatt om OL var jo et klart og tydelig tegn på det.

Da nytter det ikke om det kommer Nord-Norge og andre deler av Norge aldri så meget til gode, noen milliarder på jernbane til Nord-Norge vil det aldri bli.

Penger finnes til det. Ressurser finnes det mer enn nok av det til det. Kunnskap finnes det i mengder av til det. Men vilje mangler helt og totalt.



Anonymous poster hash: 7e743...b87
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de ikke skaper noe fra før og plutselig finner olje og skaper verdier så er det ikke rart de har høyest vekst, men fortsatt skjer 80% av verdiskapningen på Vestlandet om man inkluderer olje og gass. Så jernbane i nord-Norge er bortkastede penger, bedre å investere der verdiskapningen og eksporten skjer. Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Nå er det slik at ting som f.eks fisk blir produsert i nordnorge, men sendt sørover før det transporteres derfra, eller at bedriften har et hovedkontor i f.eks Oslo slik at eksporten blir registrert derfra. På papiret ser det ut til at hovedstaden er et svært produktivt sted, men sannheten er at hovedstaden er svært avhengig av resten av landet for å kunne vise til produksjon av verdier, da disse verdiene i stor grad er ting som ikke er særlig håndfaste.

Vår bittelite ofotbane, står forresten for halvparten av det volum som blir transportert på tog i dette landet. Mye av dette er selvfølgelig jernmalm, men 95 prosent av dagligvarene nord for Tysfjord kommer med denne.

Det er ikke bare snakk om å få transportert varer fra et sted, men også til et sted, når en planlegger transport. Merkverdig nok, så har folk nord for trønderlagsgrensa også behov for andre ting enn det de produserer selv.

Anonymous poster hash: 90b71...04f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at ting som f.eks fisk blir produsert i nordnorge, men sendt sørover før det transporteres derfra, eller at bedriften har et hovedkontor i f.eks Oslo slik at eksporten blir registrert derfra. På papiret ser det ut til at hovedstaden er et svært produktivt sted, men sannheten er at hovedstaden er svært avhengig av resten av landet for å kunne vise til produksjon av verdier, da disse verdiene i stor grad er ting som ikke er særlig håndfaste.

Vår bittelite ofotbane, står forresten for halvparten av det volum som blir transportert på tog i dette landet. Mye av dette er selvfølgelig jernmalm, men 95 prosent av dagligvarene nord for Tysfjord kommer med denne.

Det er ikke bare snakk om å få transportert varer fra et sted, men også til et sted, når en planlegger transport. Merkverdig nok, så har folk nord for trønderlagsgrensa også behov for andre ting enn det de produserer selv.Anonymous poster hash: 90b71...04f

Niks, er ikke slik det regnes nei. Det regnes fra der det produseres, fiskes det opp i nord blir det regnet som verdiskapning der.

Isåfall burde dere vel klare å betale for jernbanen deres selv?

Og det klarer dere ikke idag?

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke at det er trekt fra fellespotten til prosjekter og byggverk i sør? "De" får betale det selv? Høres ut som du tror nordlendinger er fra et annet land. Vi er faktisk én nasjon!

Isåfall bør dere begynne å oppføre dere deretter og innse at dere har både rettigheter og plikter, slik som plikten til å bidra til norsk økonomi og ikke bare sitte på trygd eller i det offentlige og sutre over at Vestlandet og Oslo ikke vil subsidiere der enda mer enn idag.

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er påstanden, ja. Men det er ikke nødvendigvis sant. Forøvrig ville jernbanens største nytte være som transportør av gods. Og det transporteres ganske mye mellom nord og sør. Pt går det meste av det på trailere, noe som er både dyrere, mer forurensende og en stor fare for den øvrige trafikken.

Om dette var korrekt så skulle landskapet sør for Saltfjellet vært et edderkoppnett av jernbaneskinner. Faktum er at: A)For få mennesker. B) For dyrt å bygge (om det så var for gods så ville prisen for å frakte det på skinner blitt svimlende pr. tonn kilometer) og C) Et klima som gjør det mildt sagt utfordrende å både vedlikeholde og holde infrastrukturen åpen/tilgjengelig. Forutsigbarhet og stabil leveranse er avgjørende for godstransport og der har ikke jernbanen overbevist oss - enda, for å være litt snill....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du over her spøker. Nesten alt av verdier i Norge kommer fra Trondheim og lengre nordover, likevel brukes pengene i sør. landet bør deles i to, slik at pengene fra nord faktisk også prioriteres på forsvarlig vis - og med det mener jeg at penger også brukes her i nord. Pr. dags dato brukes det mindre penger pr innbygger i nord, enn det gjør i sør. Så ikke kom her og skyld på lavere befolknigstetthet og slikt vrøvl.

Det der er en myte som nordlendingene liker å innbille seg. Sånn ser fakta ut:

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/statistikker/fnr/aar/2014-12-18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, er ikke slik det regnes nei. Det regnes fra der det produseres, fiskes det opp i nord blir det regnet som verdiskapning der. Isåfall burde dere vel klare å betale for jernbanen deres selv? Og det klarer dere ikke idag? Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Fiskerinæringen i nordnorge gir større ringvirkninger i de andre landsdelene, enn ringvirkningene gjør f.eks på Vestlandet, der de største ringvirkningene er i egen region,

Men, du har et poeng : Nordlendingene burde lært av vestlendingene og sørge for at de ikke sløser de positive ringvirkningene bort på andre landsdeler i like stor grad. http://www.nrk.no/nordland/fisk-gir-penger-og-jobber-1.8276346

Anonymous poster hash: 90b71...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Isåfall bør dere begynne å oppføre dere deretter og innse at dere har både rettigheter og plikter, slik som plikten til å bidra til norsk økonomi og ikke bare sitte på trygd eller i det offentlige og sutre over at Vestlandet og Oslo ikke vil subsidiere der enda mer enn idag.

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Jeg er på vestlandet ditt nek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, er ikke slik det regnes nei. Det regnes fra der det produseres, fiskes det opp i nord blir det regnet som verdiskapning der. Isåfall burde dere vel klare å betale for jernbanen deres selv? Og det klarer dere ikke idag? Anonymous poster hash: 4f826...8bb

Jo, det er slik. Jeg er produsent på Vestlandet, men min verdiskapning registreres i Oslo.

Anonymous poster hash: 62d3f...90b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er slik. Jeg er produsent på Vestlandet, men min verdiskapning registreres i Oslo.Anonymous poster hash: 62d3f...90b

Nei, skaper du verdier blir det registrert i fylket det skjer i ifølge SSB

Anonymous poster hash: 4f826...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye AB...8bb bidrar med av verdiskapning, og om h*n bør få lov til å kjøre tog...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...