Gå til innhold

Kvinner har seg selv å takke for seksuell trakassering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter

Hvorfor tviholder du på påstanden om at kvinner må kle seg mindre utfordrende når vi gang på gang forteller deg at kvinner opplever å bli klådd på samme hva vi er ikledd?

Jeg tviholder ikke på noe som helst. Og det har jeg påpekt flere ganger i debatten. Men jeg lufter bare bittesmå tiltak som muligens KAN hjelpe mot trakasering. Jeg er ikke kvinne selv, så vet ikke om det fungerer så bra, MEN jeg har snakket med kvinner som sier det har hjulpet kraftig å ta små grep som dette. Så helt på trynet er vel ikke rådet? Jeg vet, etter å ha diskutert dette og lignende temaer med kvinner tidligere, at å påpeke noe som helst som gjør at kvinner selv må gjøre noe for å få prøve å få slutt på idiotien, vil bare få frem piggene hos damene.

Jeg vil igjen påpeke at med dette mener jeg IKKE at kvinner skal ta noen som helst skyld i trakasering. Overhodet ikke.....men dere kan ta noen grep som kanskje hjelper litt imot det. Det nytter ikke at både du og jeg kjefter på de tilbakestående mannfolka og prøver å forandre dem. De er for lengst skadet i hodet. Den eneste som kan forandre seg er jo en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Ofte"? Jeg må innrømme at jeg aldri ser jenter som kler seg "horete" i min omgangskrets. Hvor møter du disse? Kan du linke oss til en facebook-profil som viser hvordan en "opphoret" jente ser ut?

Hva skjer når kvinner skal pynte seg? Da kommer hud, kløft, m.m. frem. Høyhælte sko er horete i seg selv fordi det er ment å fremheve seksuelle deler av kroppen.

Jeg personlig har ingenting imot opphoring, men kvinner må innse at de driver en ekstrem seksualisering av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men der har du misforstått. Feminisme = likestilling, og likestilling skjer bare hvis BEGGE kjønn har det likt.

Feminisme er ment å heve kvinner over menn. Det ligger i begrepet. Feminisme handler om å kjempe for kvinners interesser (det betyr naturligvis på bekostning av menne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminisme er ment å heve kvinner over menn. Det ligger i begrepet. Feminisme handler om å kjempe for kvinners interesser (det betyr naturligvis på bekostning av menne).

Selvfølgelig ikke. Hvordan skal feminismen få satt kvinner over menn når de jobber for likestilling? Det ligger jo i ordet LIKEstilling. Feminismen kjemper for kvinners interesser der kvinner har det dårligere enn menn, det betyr ikke at menn skal få dårligere rettigheter men at kvinner skal få de SAMME rettighetene som menn allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Hva skjer når kvinner skal pynte seg? Da kommer hud, kløft, m.m. frem. Høyhælte sko er horete i seg selv fordi det er ment å fremheve seksuelle deler av kroppen.

Jeg personlig har ingenting imot opphoring, men kvinner må innse at de driver en ekstrem seksualisering av seg selv.

Har du sett jenter og kvinner når de skal møte andre kvinner? Ha venninnekveld? Eller fest med bare jenter?

Har de da på seg heldekkende klær, flate sko og ingen sminke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviholder ikke på noe som helst. Og det har jeg påpekt flere ganger i debatten. Men jeg lufter bare bittesmå tiltak som muligens KAN hjelpe mot trakasering. Jeg er ikke kvinne selv, så vet ikke om det fungerer så bra, MEN jeg har snakket med kvinner som sier det har hjulpet kraftig å ta små grep som dette. Så helt på trynet er vel ikke rådet? Jeg vet, etter å ha diskutert dette og lignende temaer med kvinner tidligere, at å påpeke noe som helst som gjør at kvinner selv må gjøre noe for å få prøve å få slutt på idiotien, vil bare få frem piggene hos damene.

Jeg vil igjen påpeke at med dette mener jeg IKKE at kvinner skal ta noen som helst skyld i trakasering. Overhodet ikke.....men dere kan ta noen grep som kanskje hjelper litt imot det. Det nytter ikke at både du og jeg kjefter på de tilbakestående mannfolka og prøver å forandre dem. De er for lengst skadet i hodet. Den eneste som kan forandre seg er jo en selv.

Men det gjør jo ikke det. Hadde det hjulpet det minste hadde ikke kvinner i olabukser, dunjakker og Mariusgenser merket noe til trakasseringen.

Har nevnt dette opp til mange ganger i debatten, men det virker ikke som om det passer inn i formeningen om at det kun er utringninger og høye hæler som fremprovoserer tafsing, så det blir glatt oversett hver gang.

Jeg tror det kunne ha hjulpet ganske mye hvis dere mannfolk tar for dere kompisene som tafser og forteller dem at det de holder på med er teit og barnslig og ikke et mannfolk verdig. Men jeg har hørt mange som blir helt Beavis og Butthead og fniser uhemmet hvis en i gjengen har fått tatt på en pupp.

..Så kan jeg ta for meg kvinnfolkene som gnåler om seksuell trakassering hvis en mann ser på dem et sekund for lenge - for det er heller ikke spesielt smart, og det håner oss som faktisk har vært utsatt for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er speechless over at hovedinnlegget har fått 14 likes.
Det er faktisk ganske trist.

Ingen fortjener å bli seksuelt trakassert uansett hvordan klær de velger å ha på seg.

Endret av Gwynevere
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er speechless over at hovedinnlegget har fått 14 likes.

Det er faktisk ganske trist.

Ingen fortjener å bli seksuelt trakassert uansett hvordan klær de velger å ha på seg.

Uansett hvordan du snur og vender på det, så er det desverre sånn menn ser på dere. Hva kan grunnen være til at mange menn ikke respekterer kvinner? I media i dag så er det veldig mye fokus på "dum og deilig" jenter over alt. Kan det være at unge menn som vokser opp tror at kvinner er sånn, spessielt når de drikker alkohol og kler seg utfordrende?

Anonymous poster hash: 59577...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett jenter og kvinner når de skal møte andre kvinner? Ha venninnekveld? Eller fest med bare jenter?

Har de da på seg heldekkende klær, flate sko og ingen sminke?

Det er da irrelevant for det at kvinner generelt horer seg opp. Pyntingen er bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. Hvordan skal feminismen få satt kvinner over menn når de jobber for likestilling? Det ligger jo i ordet LIKEstilling. Feminismen kjemper for kvinners interesser der kvinner har det dårligere enn menn, det betyr ikke at menn skal få dårligere rettigheter men at kvinner skal få de SAMME rettighetene som menn allerede har.

Feminister jobber ikke for likestilling, men for å knuse menn til fordel for kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Det er da irrelevant for det at kvinner generelt horer seg opp. Pyntingen er bare et eksempel.

Det er ikke irrelevant, fordi det viser at kvinner ikke "horer seg opp", som du så sjarmerende kaller det, kun for å tiltrekke seg seksuell oppmerksomhet.

Bare det at du kaller det å "hore seg opp" viser jo at fokus på seksuell trakassering dessverre fortsatt er veldig viktig.

Endret av Olivia Benson
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Men det gjør jo ikke det. Hadde det hjulpet det minste hadde ikke kvinner i olabukser, dunjakker og Mariusgenser merket noe til trakasseringen.

Har nevnt dette opp til mange ganger i debatten, men det virker ikke som om det passer inn i formeningen om at det kun er utringninger og høye hæler som fremprovoserer tafsing, så det blir glatt oversett hver gang.

Jeg tror det kunne ha hjulpet ganske mye hvis dere mannfolk tar for dere kompisene som tafser og forteller dem at det de holder på med er teit og barnslig og ikke et mannfolk verdig. Men jeg har hørt mange som blir helt Beavis og Butthead og fniser uhemmet hvis en i gjengen har fått tatt på en pupp.

..Så kan jeg ta for meg kvinnfolkene som gnåler om seksuell trakassering hvis en mann ser på dem et sekund for lenge - for det er heller ikke spesielt smart, og det håner oss som faktisk har vært utsatt for det.

Det blir litt vanskelig for meg å ta tak i kompisene mine som gjør slikt mot kvinner....fordi jeg har ingen venner som oppfører seg slikt mot kvinner. Jeg omgir meg ikke med tapere. Og hadde noen av dem gjort slikt ville jeg sagt klart ifra!

Jeg prøver å tenke i dybden her og gi noen små forslag til ting som muligens kan hjelpe. Men det skal jeg slutte med. Det skjønner jeg. Er nok bedre at jeg sier "stakkars kvinner. Håper alle menn forandrer seg og slutter med trakasering" *stryk på kinnet*

Dere virker jo ikke engang interessert i å høre noe fra menns side. Jeg går ikke å irriterer meg over at det blir fokus på dette med trakasering av kvinner. Tvert imot. Jeg syntes det er fint at det blir fokus på hvor mye og hvor plagsomt det er. Men om dere vil kjempe denne kampen uten menn på deres side så må dere gjerne gasse på.

Men kom gjerne med konkrete forslag til hva oss vanlig menn som ikke driver med sånt kan gjøre. Kom med løsninger selv da i.o.m at allt vi menn ymter frempå her ser ut til å være hjernedødt. Det føles nemlig ikke særlig godt for oss vanlige menn som respekterer kvinners grenser og rettigheter, at vi hele tiden blir fremstillt som overkåte grafsere som går over lik for å få kjenne på en damerumpe. Ja jeg vet at det dere opplever er mye verre enn at vi menn blir satt i bås...men det skader vel ikke å gå frem på en litt rolig måte slik at saken vekker sympati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Det blir litt vanskelig for meg å ta tak i kompisene mine som gjør slikt mot kvinner....fordi jeg har ingen venner som oppfører seg slikt mot kvinner. Jeg omgir meg ikke med tapere. Og hadde noen av dem gjort slikt ville jeg sagt klart ifra!

Jeg prøver å tenke i dybden her og gi noen små forslag til ting som muligens kan hjelpe. Men det skal jeg slutte med. Det skjønner jeg. Er nok bedre at jeg sier "stakkars kvinner. Håper alle menn forandrer seg og slutter med trakasering" *stryk på kinnet*

Dere virker jo ikke engang interessert i å høre noe fra menns side. Jeg går ikke å irriterer meg over at det blir fokus på dette med trakasering av kvinner. Tvert imot. Jeg syntes det er fint at det blir fokus på hvor mye og hvor plagsomt det er. Men om dere vil kjempe denne kampen uten menn på deres side så må dere gjerne gasse på.

Men kom gjerne med konkrete forslag til hva oss vanlig menn som ikke driver med sånt kan gjøre. Kom med løsninger selv da i.o.m at allt vi menn ymter frempå her ser ut til å være hjernedødt. Det føles nemlig ikke særlig godt for oss vanlige menn som respekterer kvinners grenser og rettigheter, at vi hele tiden blir fremstillt som overkåte grafsere som går over lik for å få kjenne på en damerumpe. Ja jeg vet at det dere opplever er mye verre enn at vi menn blir satt i bås...men det skader vel ikke å gå frem på en litt rolig måte slik at saken vekker sympati?

Jeg tror mange kvinner blir litt frustrerte over innlegg som dine, fordi de er med på å gi et inntrykk av at problemet er mye mindre enn det egentlig er.

Jeg mener, har du forslag til like enkle løsninger for de som blir trakassert på jobb? På gata midt på vinteren? På bussen? Eller hun som hadde på seg jeans og genser på byen, men likevel opplevde at noen kom å kløp henne i rumpa?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir litt vanskelig for meg å ta tak i kompisene mine som gjør slikt mot kvinner....fordi jeg har ingen venner som oppfører seg slikt mot kvinner. Jeg omgir meg ikke med tapere. Og hadde noen av dem gjort slikt ville jeg sagt klart ifra!

Jeg prøver å tenke i dybden her og gi noen små forslag til ting som muligens kan hjelpe. Men det skal jeg slutte med. Det skjønner jeg. Er nok bedre at jeg sier "stakkars kvinner. Håper alle menn forandrer seg og slutter med trakasering" *stryk på kinnet*

Dere virker jo ikke engang interessert i å høre noe fra menns side. Jeg går ikke å irriterer meg over at det blir fokus på dette med trakasering av kvinner. Tvert imot. Jeg syntes det er fint at det blir fokus på hvor mye og hvor plagsomt det er. Men om dere vil kjempe denne kampen uten menn på deres side så må dere gjerne gasse på.

Men kom gjerne med konkrete forslag til hva oss vanlig menn som ikke driver med sånt kan gjøre. Kom med løsninger selv da i.o.m at allt vi menn ymter frempå her ser ut til å være hjernedødt. Det føles nemlig ikke særlig godt for oss vanlige menn som respekterer kvinners grenser og rettigheter, at vi hele tiden blir fremstillt som overkåte grafsere som går over lik for å få kjenne på en damerumpe. Ja jeg vet at det dere opplever er mye verre enn at vi menn blir satt i bås...men det skader vel ikke å gå frem på en litt rolig måte slik at saken vekker sympati?

Det menn kan gjøre er å signalisere ovenfor andre menn at slik oppførsel ikke aksepteres. Å si at kvinner skal bruke lavere hæler, mindre utringning og lengre skjørt er ganske meningsløst - all den tid kvinner opplever dette samme hva de har på seg. Til og med damer i burka blir trakassert. Og da er det rimelig provoserende å få slengt i fleisen at vi "må slutte å hore oss opp", som en så nydelig formulerer det.

Jeg har full forståelse for at menn som ikke holder på sånn syns det er synd og fælt at de blir tatt med i dragsuget, men som det er nevnt mange ganger tidligere i debatten - det står ikke i pappen på dere at dere er av de snille gutta. Vi kvinner kan ikke vite hvem som er drittsekk eller ikke.

Det er også sagt mange ganger at dette ikke er noe de fleste menn driver med, men det er faktisk noe de fleste kvinner har opplevd en eller annen gang.

Endret av Petra75
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig må du ikke spørre typen om du er utfordrende kledd. Jeg sa ikke det heller.....men for å bruke et nitrist eksempel....."Jeg vil så gjerne slanke meg 5 kilo, men ikke faen om jeg kutter ut colaen og godteriet....jeg har da for helvete rett til å spise hva jeg vil! :jolie:"....en ting er sikkert. Man blir ikke slankere av å tenke sånn :laugh:

Selvfølgelig har man full rett til å si og gjøre og kle seg akkurat slik man vil, men jeg sier bare at det kan være lurt å justere seg litt av og til for kanskje å unngå litt uønsket oppmerksomhet? Slik burde det ikke være. Slikt burde man sluppet. Men å tenke litt over det kan være smart mener jeg. Er det en ørliten sjans for at jeg kan unngå beføling eller voldtekt, vil det ikke da være verdt å prøve? Det nytter nemlig ikke å påpeke alle andres feil og be alle andre forandre seg. Den eneste personen man kan forandre er seg selv. Hvorfor ikke begynne der?

Jeg bruker ikke utfordrende klær. Hva annet kan vi "justere på" for å slippe trakassering - slutte å smile, begynne å se ned i bakken og unngå øyenkontakt? Hva om det ikke hjelper? Bure oss inne i leilighetene våre med gardinene trukket for?

Det ofre for seksuell trakassering (både kvinner og menn) kan gjøre, er å bli flinkere til å si ifra, og det er akkurat det vi opplever nå. Det er helt sikkert mange som driver med trakassering uten å være klar over det selv, og som nå har fått seg en oppvekker. Etter min mening er dette mye bedre og mer effektivt enn å prøve å innskrenke ofrenes frihet og legge skylden på dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er speechless over at hovedinnlegget har fått 14 likes.

Det er faktisk ganske trist.

Ingen fortjener å bli seksuelt trakassert uansett hvordan klær de velger å ha på seg.

SÅ enig!!

Anonymous poster hash: 815ce...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feminister jobber ikke for likestilling, men for å knuse menn til fordel for kvinner.

Okey, nå tar jeg deg ikke seriøst lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Jeg bruker ikke utfordrende klær. Hva annet kan vi "justere på" for å slippe trakassering - slutte å smile, begynne å se ned i bakken og unngå øyenkontakt? Hva om det ikke hjelper? Bure oss inne i leilighetene våre med gardinene trukket for?

Det ofre for seksuell trakassering (både kvinner og menn) kan gjøre, er å bli flinkere til å si ifra, og det er akkurat det vi opplever nå. Det er helt sikkert mange som driver med trakassering uten å være klar over det selv, og som nå har fått seg en oppvekker. Etter min mening er dette mye bedre og mer effektivt enn å prøve å innskrenke ofrenes frihet og legge skylden på dem.

Nei for all del...jeg mener heller ikke at noen SKAL måtte la være å kle seg slik de selv ønsker eller at damene skal bli tvunget til ditt og datt. Det var bare et lite forslag om noe som kanskje kunne hjelpe imot det....Jeg har bare vokst opp på en litt fin og skjermet plass, så er nok noe naiv i denne debatten.

Det er jeg helt enig i... Tanken min var bare så enkel som at alle eventuelle løsninger kan være fornuftig å lufte. Noen mer gjennomførbare enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Jeg tror mange kvinner blir litt frustrerte over innlegg som dine, fordi de er med på å gi et inntrykk av at problemet er mye mindre enn det egentlig er.

Jeg mener, har du forslag til like enkle løsninger for de som blir trakassert på jobb? På gata midt på vinteren? På bussen? Eller hun som hadde på seg jeans og genser på byen, men likevel opplevde at noen kom å kløp henne i rumpa?

Det er fryktelig synd at noen oppfatter det jeg skriver så skrekkelig galt. Det er virkelig ikke min hensikt. Jeg støtter virkelig damene i all denne idiotien forårsaket av jævlige mannfolk som ikke har vett nok til å forstå at denne formen for oppførsel er forkastelig! Jeg mener ikke at problemet er lite...absolutt ikke. Men jeg forsøker å se det fra begges sider og har kommet med flere forslag til hvordan muligens gjøre problemet mindre. (For å få det bort permanent vil ingen noensinne klare desverre)

Ja jeg har enkle garantert suksesfulle grep man kan ta for å få bukt med dette i disse settingene du tar frem. Dette dreier seg da desverre om grep KVINNER må ta selv og DET liker ikke kvinnene å høre har jeg smertelig erfart i denne debatten. For det er jo alle oss normale menn sitt ansvar å banke inn i nøtta på den lille skaren av menn som oppfører seg som rasshøl. Gud forby at damene selv tar igjen og setter skapet på plass.

Mitt forslag er svært enkelt:

1. Jobbsituasjon - Om du opplever trakasering fra sjef eller kollega over tid, har sagt klart ifra og ingenting hjelper? sett telefonen din på opptak når du vet du nærmer deg settingen eller situasjonen der du antar du vil få den daglige dosen sjikane.

Du kan glede deg til å se ansiktet til sjefen/kollegaen din når du trekker frem bevismaterialet foran trynet hans/hennes. Det vil effektivt sette en radikal stopp på sjikanen.

2. Offentlige plasser som buss og ellers - Om du blir antastet og befølt eller får grove meldinger hvisket etter deg, reiser du deg opp og skrik høyt: "FY FAEN DIN JÆVLA GRIS! JEG VIL IKKE KJENNE PÅ DEN EKLE PIKKEN DIN!" Jeg tror ikke en eneste person ombord på den bussen/toget/whatever vil sympatisere med den lille grisen av en mann. Og ikke vil han tørre å bruke vold mot deg heller når han er i samme rom som mange andre. Dette er veike feige menn uansett. Om han er riktig ille frempå, så ta gjerne et godt grep om ballene hans og vri. Det er ikke behagelig og han vil garantert ta hintet.

Som Cathrine88 sier over her: TA GREP! Si ifra at dette ikke er ok. Rop det høyt slik at andre rundt deg blir oppmerksom på at du har fått uønsket tafsing. Sammen er dere sterkere. Og det er det som har vært positivt med denne # kampanjen. Flere er oppmerksomme.

Ellers vil jeg anbefale alle å ta seg tid til å lese dette stykket fra EN KVINNE i debatten i dagbladet. Syntes den reflekterer over hele greia på en formidabel måte. Setter egentlig perspektivet fra både kvinner og menns side uten å demonisere eller kaste dritt på noen av kjønnene. Dette er det jeg føler jeg tenker også....

http://www.dagbladet.no/2015/04/19/kultur/meninger/kommentar/seksuell_trakassering/38761990/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stinky

En ting er at kvinner blir utsatt for trakassering, men vi trenger ikke gjøre oss til ofre av den grunn.

"Jamen jamen, jeg har jo så lyst å gå lettkledd ute blant folk! Ingen har rett til å trakassere meg! Ferdig snakka".

er menn som trakasserer idioter? Ja. Vil de slutte av den grunn? Nei.

Face it damer. Ingen artikler, fakkeltog eller facebookgruppe kan få idioter til å slutte å trakassere. Hvis dere føler det er så jævlig, ta grep selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...