Gå til innhold

Er jeg urimelig når det gjelder vaskehjelp ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på 7. Han har 3 barn fra før( gutter i barneskole alder), jeg har 1 og vi har en liten gutt sammen. Alt fungerer fint. Barna hans er hos oss annenhver uke. Han jobber mye og ettermiddager bruker han på barnas aktiviteter ( hver uke). Vi bor i et hus på 500 kvadrat med tre bad . Med en baby på 6 mnd klarer jeg ikke å ta meg av huset også. Selvfølgelig at jeg rydder og vasker, men det blir ikke nok.

Han og eksen hadde ikke vaskehjelp. Han synes at vi klarer det hvis vi organiserer oss bedre. Det var andre tider. Der stilte moren hans opp og hjalp med ungene i huset. Nå er det bare meg og han og han jobber allerede for mye (driver flere bedrifter) . Jeg tar meg av den minste 24/7 og han er en veldig aktiv baby som sover lite.

Han sier at andre mennesker klarer seg uten hjelp og det bør vi også. Vi har penger til det og god økonomi.

Nå er det sånn at han sier at jeg får gjøre som jeg vil og styre det med vaskhjelp.

Jeg får dårlig samvittighet og føler at jeg er kanskje urimelig og bør organisere litt annerledes.

Hva synes dere ?



Anonymous poster hash: 409b4...bab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har stort hus (ca 1200 m2), fire felles barn og har krevende jobber begge to. Vi velger å ha hushjelp to ganger i uken og bruke fritiden på hverandre og barna.

Anonymous poster hash: 90ecf...c8e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi har seks barn og jeg finner det ikke nødvendig med vaskehjelp (det er jo ryddingen som tar mest tid, ikke vaskingen i seg selv).

MEN: hvis du i praksis står alene om husvasken på 500 kvadratmeter, skjønner jeg absolutt at du sliter. Jeg ville gitt fyren et ultimatum: enten så må dere organisere det slik at husvasken blir et felles prosjekt (han må jo bidra, og de eldste barna kan vel også få enkelte plikter), eller så får dere bruke penger på vaskehjelp. Greit at han jobber mye, men han kan ikke seriøst mene at du skal ta hele huset alene? Hva argumenterer han med, når du påpeker at situasjonen med eksen ikke kan sammenlignes (med tanke på hjelp osv)?

Her tar vi huset hver helg. Alle mann i arbeid, og ingen (bortsett fra de aller minste) slipper unna. Vi har det ikke strøkent, men det er rent nok. Det går helt fint å klare seg uten vaskehjelp, men da må det fordeling til!!

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler ikke vaskehjelp om at vi kan klare oss uten eller ei. De uten vaskehjelp.er da inke bedre enn meg med vaskehjelp. Jeg har ett barn og et lite hus, men har vaskehjelp fordi det er herlig å slippe vasking på lik linje med ndre luksuser i hverdagen som ferier, kafebesøk etc. Jeg kunne klart meg uten men velger likevel å la være.

Så om eksen klarte seg uten betyr ikke det at hun er bedre enn deg (to ekstra barn gjør også selvsagt en forskjell) men det betyr at du og henne prioriterer tiden forskjellig. Hun gjorde mer husarbeid (kanskje, husk to barn i forskjell, det var nok mindre fritidsaktiviterer når de var sammen og pga barnas alder) du gjør mer av andre ting som feks å være sammen med barna i steder. En prioritering, ikke hva man fysisk klarer eller ei.

Anonymous poster hash: 53ce7...c6d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du økonomi til det og føler du har behov for det, er det vel ikke noe galt i det?! 😊

Ingen vits i å sammenligne deg med andre, folk er jo så forskjellig!

Jeg har selv jobbet som vaskehjelp i studietiden, og det var alle slags folk og hjem! Alt fra enslige til småbarnsfamilier til unge til gamle 😉

Anonymous poster hash: e597a...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som vaskehjelp, og uansett hvor travelt det er skal jeg aldri ha noe rengjøringsbyrå inn i mitt hjem! En klut over alt, ingen kontroll på hvor hygienisk ting er osv. Jobbet med masse folk som mente at så lenge det så rent ut var det greit, samme klut på kjøkken og bad, og en gulvfille over hele huset, usj. Fordel heller arbeidet mellom dere, evt får hjelp av ungene (de kan f.eks støvsuge), og senk heller kravene.

Anonymous poster hash: dc1aa...991

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha! Vi er to voksne og vi har vaskehjelp fordelt på 200kvm.

De vasker kun bad og vinduer evt tørker støv. Kjøkkenet tar vi oss av. Begge har krevende jobber og ikke er så glad i å vaske.

Anonymous poster hash: 78410...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som vaskehjelp, og uansett hvor travelt det er skal jeg aldri ha noe rengjøringsbyrå inn i mitt hjem! En klut over alt, ingen kontroll på hvor hygienisk ting er osv. Jobbet med masse folk som mente at så lenge det så rent ut var det greit, samme klut på kjøkken og bad, og en gulvfille over hele huset, usj. Fordel heller arbeidet mellom dere, evt får hjelp av ungene (de kan f.eks støvsuge), og senk heller kravene.

Anonymous poster hash: dc1aa...991

Snakk for deg selv. Min vaskehjelp etterlater seg en halv maskin med kluter og filler når hun er ferdig med huset. Jeg måtte kjøpe flere kluter da hun begynte å vaske for meg. Så ikke alle som drar over alt med én klut.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som vaskehjelp, og uansett hvor travelt det er skal jeg aldri ha noe rengjøringsbyrå inn i mitt hjem! En klut over alt, ingen kontroll på hvor hygienisk ting er osv. Jobbet med masse folk som mente at så lenge det så rent ut var det greit, samme klut på kjøkken og bad, og en gulvfille over hele huset, usj. Fordel heller arbeidet mellom dere, evt får hjelp av ungene (de kan f.eks støvsuge), og senk heller kravene.

Anonymous poster hash: dc1aa...991

Da jeg jobbet på hotell så jeg også mye rar vasking! Men da jeg jobbet privat for folk begynte jeg først med bekjente også var det de som anbefalte meg videre. Så det er jo en mulig vei å gå dersom man er skeptisk til hygiene :)

Anonymous poster hash: e597a...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har har mye mindre hus enn dere, og har vaskehjelp.

Anonymous poster hash: 7fa87...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som vaskehjelp, og uansett hvor travelt det er skal jeg aldri ha noe rengjøringsbyrå inn i mitt hjem! En klut over alt, ingen kontroll på hvor hygienisk ting er osv. Jobbet med masse folk som mente at så lenge det så rent ut var det greit, samme klut på kjøkken og bad, og en gulvfille over hele huset, usj. Fordel heller arbeidet mellom dere, evt får hjelp av ungene (de kan f.eks støvsuge), og senk heller kravene.

Anonymous poster hash: dc1aa...991

Vaskehjelpen vår bruker hverfall 5 forskjellige kluter..

Anonymous poster hash: 7fa87...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flere her, om du ikke føler at du klarer hele husvasken selv må mannen din velge om han skal ta vaske huset selv eller ansette en vaskehjelp. Det blir stadig mer akseptert å skaffe hjelp til slikt, og din familiesituasjon er definitivt slik at du har god grunn.

Jeg har selv vokst opp med vaskehjelp i to perioder. Første gang var da min mor ble gravid med en atpåklatt. Jeg og broren min var fremdeles for små til å få ansvar for husvasken, min far jobbet hardt i håp om en stor forfremmelse og hadde derfor nok med vedlikehold av hus og hage, og min mor forutså (helt korrekt) at alderen ville gjøre graviditeten tyngre enn før. Attpåklatten ble en veldig krevende baby, så det var godt å ha hjelp til den ukentlige husvasken i noen år.

Flere år etter at første vaskehjelp sluttet ødela min mor skulderen sin, og husvask ble uaktuelt. Huset var nylig påbygd, så min far hadde mer enn nok å gjøre. Hun mente det var urimelig at jeg og min bror, nå nesten voksne tenåringer, skulle måtte vaske hele huset hver uke, og hyret derfor et firma som skulle komme annenhver uke. Den andre uka ble husvasken fordelt på oss tre barn etter evne og skolearbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som vaskehjelp, og uansett hvor travelt det er skal jeg aldri ha noe rengjøringsbyrå inn i mitt hjem! En klut over alt, ingen kontroll på hvor hygienisk ting er osv. Jobbet med masse folk som mente at så lenge det så rent ut var det greit, samme klut på kjøkken og bad, og en gulvfille over hele huset, usj. Fordel heller arbeidet mellom dere, evt får hjelp av ungene (de kan f.eks støvsuge), og senk heller kravene.

Anonymous poster hash: dc1aa...991

Det sier vel mer om deg som vaskehjelp. Ikke en jeg vil hyre ihvertfall.

Anonymous poster hash: 78410...aef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sier at han og eksen brukte ikke vaskehjelp med 3 små barn og alt var på plass. At hun tok seg av huset mens han jobbet. Jeg føler meg totalt ubrukelig pga jeg skjønner ikke at hun klarte det. Her snakker vi om barn på 1,3 og 6 år ( for 6 år siden). Det er ikke at jeg bryr meg, men han irriterer meg med å sammenligne meg med henne. Her snakker vi om en person som skiftet mannfolk som sokker og lar ungene går rundt som uteliggere.

Derfor lurte jeg på om jeg er helt urimelig eller helt ubrukelig...

ts



Anonymous poster hash: 409b4...bab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke sette de ut av familien som er gammel nok i jobb? Vasking og matlaging er viktige ting som alle bør kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt råd hadde jeg også hatt vaskehjelp. Vi er to voksne, en baby og 2 hunder. Tiden strekker rett og slett ikke til. Mannen jobber ofte seint og jeg er hjemme med en veldig krevende baby som må ha oppmerksomhet og tilsyn hele tiden! Ikke hviler han noe særlig heller uten hjelp. Så nei du er ikke ubrukelig og mannen din er urimelig som sammenligner deg med eksen!

Anonymous poster hash: 774d4...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære ts, hvorfor ble det slutt mellom mannen din og eksen hans? Var hun lei av å vaske hus og passe unger uten hjelp fra han? Eller ble mannen lei dama fordi hun ble så "kjedelig" etter tre unger (les: sliten).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan betaler skattepengene halve regninga? Tror du vet noe ikke jeg vet. Alenemødre fåe bare overgangsstønad i en kortere periode om de får det, og pappaen betaler bidrag.

Anonymous poster hash: 53ce7...c6d

Skattebetalerne betaler for din unges skolegang, tann og helsetjeneste, fortau, barnehager, lekeplasser bla bla bla. ting som er jævla bra, men som om ikke det er nok så bruker dere egne midler på svart arbeidskraft fra utlandet for å slippe å gjøre et minimum av innsats selv. Dere ødelegger rett og slett det dere tar forgitt. Akkurat som de skadedyrene dere alenemødre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du penger til å betale for vaskehjelp, ser jeg ikke helt problemet. Dine penger kan du disponere som du vil når felles utgifter er betalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittmann fordi han sammenligna henne med eksen var det jeg sa!

Og hvordan vet du det ikke er hennes penger? Hun har permisjon og sitt år hjemme med penger, etter permisjon skal jo hun og i jobb og betale vaskehjelp. Hvorfor er huset hennes jobb igrunn? Mannen får ta 50% om han mener de ikke skal ha vaskehjelp i alle fall.

Det å lulle med ungen eller ei gidder jeg ikke å diskutere, du har aldri vært hjemme med baby hører jeg. Både jeg og mannen syntes det å være hjemme med baby var langt mer slitsomt enn å være på jobb.

Vi har vaskehjelp nå. Ikke fordi vi ikke kan vaske, men fordi ingen av oss ønsker å prioritere det.

Anonymous poster hash: 53ce7...c6d

så ikke bare skal han være i full jobb,ta barna på fritidsaktiviteter men han skal ta 50% av vaskingen og?

ja,for det høres rimelig ut :sarkasme:

Visst hun hadde vært i jobb. ja. men det er hun ikke og da burde hun bidra mer hjemme enn det han gjør.

MEN,såklart skal han bidra han og jeg sier ikke at han skal slippe alt hjemme som det høres ut som han nå gjør.

--

synes det høres mer ut som du har for høye krav ts.

du kan ikke ha et 'spotless' hus til enhver tid med 5 barn og 2 voksne.

du burde kansje senke kravene litt,og mannen må hjelpe litt mer til så blir det vell bra:)

Anonymous poster hash: f28de...c62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...