Gå til innhold

Sjef som krever at jeg er sosial med jobben utenom arbeidstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg jobber fast 50% stilling innen et omsorgsyrke. Det er et yrke jeg for øvrig trives godt i, og jeg har nå jobbet på samme sted i nesten 10 år.

Her om dagen tok min sjef meg til side og ville snakke med meg på sitt kontor. Hun reagerte på at jeg hadde avslått å være sosial med kolleger etter arbeidstid. Det har jeg gjort 2-3 ganger i løpet av det siste året, ene gangen fordi jeg allerede hadde planer den fredagen det var snakk om. Det er snakk om typisk lønningspils og lignende, og det er noe vi betaler for selv, ikke noe arbeidsgiver "sponser".

Det siste året har jeg også fått meg min egen familie og har blitt mer opptatt med dem, det er ikke slik som før da jeg var yngre og bare hadde meg selv å tenke på. Og helt ærlig så har jeg ikke hatt særlig lyst.

Jeg er stort sett med på det meste, f.eks sommerfest, julebord. Og hvis jeg føler jeg har råd og tid, samt ork, så hender det at jeg kan være med på lønningspils. Men helt ærlig så vil jeg heller være hjemme, da dette gjerne er på fredager. Da er jeg sliten. Selv om jeg jobber fast 50% er stillingen ganske krevende fordi jeg jobber med mennesker med funksjonsnedsettelser - og i tillegg jobber jeg stort sett ganske mye mer enn de oppgitte 50%. Det er en givende jobb, noe jeg liker veldig godt, men det betyr også at på en fredag kveld vil jeg heller slappe av med samboeren min mens vi spiser noe godt til middag og har noe godt i glasset.

Er for øvrig mann i tidlig 30-årene.

Uansett. Sjefen min mente at det var svært dårlig ikke at jeg ikke ble med, da det var viktig for arbeidsmiljøet at jeg ble med på slike ting. Og jeg har ingenting i mot å være sosial med mine kolleger, jeg føler jeg kommer godt overens med de fleste. Men samtidig synes jeg man bør respektere at folk har liv utenfor arbeidsplassen.

Har sjefen egentlig noe hun skulle sagt her? Må jeg tvinge meg til dette?



Anonymous poster hash: 866d6...9d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du blir med om du kan føre det på timelista.



Anonymous poster hash: daa4b...a90
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen din har absolutt ingenting med om du blir med på sosiale ting eller ikke. Selvfølgelig er det jo hyggelig om alle kan møtes utenfor arbeidstid en gang i blandt, men sjefen din kan ikke kreve det av deg!

Hilsen en sjef;)

Anonymous poster hash: 170ea...dc9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske viktig at kolleger har en god tone og går godt overens, men man trenger ikke omgås stadig vekk på fritiden for å få til det. Kanskje sjefen er bekymret for at du faller utenfor, men så lenge du trives i jobben og har en god tone med kollegene er det ingen sak å ta tak i. Forklar at du trives godt i gjengen, men at du dessverre ikke har kapasitet til å bli med på så mye utenom lønnet arbeidstid.

Anonymous poster hash: 6b7be...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er noe jobb, og da skal du ha betalt for det, eller så er det ikke jobb, og da kan ikke sjefen kreve at du stiller opp.

Men når det er sagt, så er det vanlig at arbeidsgiver forventer at du gir litt ekstra for å hjelpe til med god stemning på jobb. Det er litt gi og ta. Om man ønsker at sjefen skal være grei og se gjennom fingrene med at man kommer/går litt utenom kjernetiden, eller står tar litt for lang lunsj dann og vann, så bør man være litt grei med sjefen igjen med å strekke seg litt utenom det man strengt tatt er pliktig til å gjøre.

Om du virkelig ikke har mulighet til å delta på sosiale ting, forklar hvorfor.

Jeg har forøvrig slitt med det samme. Jeg har sosial angst, og å være sosial med kollegaene på fritiden er et helvete. Så jeg skulker alt utenom julebordet, og har fått temmelig mye sure kommentarer på det...



Anonymous poster hash: fa285...011
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Det er ganske viktig at kolleger har en god tone og går godt overens, men man trenger ikke omgås stadig vekk på fritiden for å få til det. Kanskje sjefen er bekymret for at du faller utenfor, men så lenge du trives i jobben og har en god tone med kollegene er det ingen sak å ta tak i. Forklar at du trives godt i gjengen, men at du dessverre ikke har kapasitet til å bli med på så mye utenom lønnet arbeidstid.

Anonymous poster hash: 6b7be...ce5

Jeg er helt enig i at det er viktig at vi har en god tone og går godt overens, men det gjør vi også. Mange av oss har jobbet sammen i 5 år+ og kjenner hverandre relativt godt. Jeg er en sosial person og ganske utadvendt. Jeg er stort sett med på det meste. Det er altså snakk om 3 ganger jeg ikke har vært med, samt en sommerfest fordi vi skulle til utlandet (min samboer og jeg, og vi fikk vite om sommerfesten 2 uker før) at jeg ikke har kunnet. Og dette i løpet av et år hvor man har sammenkomster ca hver måned.

Enten er noe jobb, og da skal du ha betalt for det, eller så er det ikke jobb, og da kan ikke sjefen kreve at du stiller opp.

Men når det er sagt, så er det vanlig at arbeidsgiver forventer at du gir litt ekstra for å hjelpe til med god stemning på jobb. Det er litt gi og ta. Om man ønsker at sjefen skal være grei og se gjennom fingrene med at man kommer/går litt utenom kjernetiden, eller står tar litt for lang lunsj dann og vann, så bør man være litt grei med sjefen igjen med å strekke seg litt utenom det man strengt tatt er pliktig til å gjøre.

Om du virkelig ikke har mulighet til å delta på sosiale ting, forklar hvorfor.

Jeg har forøvrig slitt med det samme. Jeg har sosial angst, og å være sosial med kollegaene på fritiden er et helvete. Så jeg skulker alt utenom julebordet, og har fått temmelig mye sure kommentarer på det...



Anonymous poster hash: fa285...011

Jeg har ingen fleksitid og kommer til fast tid hver eneste dag. Jeg tar ikke spesielt lange pauser fordi jobben som regel går i ett hele tiden. Jeg glemmer ofte å ta pauser. Jeg er så og si aldri syk. Jeg har vært borte fra jobb 1 eller 2 ganger i løpet av de siste 10 årene. Jeg er sosial, jeg har godt forhold til de på jobben og jeg er stort sett med på alt.

Forskjellen nå er at jeg har gått fra å være ungkar som har mye tid til meg selv til å være samboer med det ansvaret det innebærer. Nå er det ikke min samboer som ikke vil at jeg skal dra, men jeg ønsker ikke å være med ut bestandig. Det gir meg ikke så mye lenger som det gjorde før. Som regel er jeg skikkelig sliten på en fredag og lysten på å gå ut er minimal.

Jeg synes for øvrig ikke det skal være nødvendig å forklare hvorfor, all den tid jeg tross alt gjør en ganske god jobb. Mine kolleger er for øvrig helt uforstående til min sjefs kritikk. Og jeg må si jeg heller ikke skjønner den.



Anonymous poster hash: 866d6...9d2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehehe...minner meg på en jobb hvor jeg måtte pendle 45m hver dag, de brukte å ha lønningspils, arrangerte BYO fester (altså, ta med egen drikke), grillfester, bowling...diverse.. Sjefen min lurte på hvorfor jeg aldri var med på festene, alle andre var som oftest med hele tiden, og jeg svarte med:
"Hvor står det i kontrakten at jeg må være sosial med jobben på min egen fritid? Du vet jeg pendler med buss hver dag ikke sant? Og siste bussen går 18.00...?Hvordan tror du jeg skal komme meg hjem etter det?Sponser jobben taxi, så kan jeg sikkert være med, men om ikke...Nei takk."


Fikk aldri det spørsmålet igjen :fnise:
Men helt ærlig, jeg var den yngste på bedriften, jeg var 18år gammel... Og det fristet ikke helt å dra på fest og events med 40+åringer...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønningspils gidder jeg ikke å være med på. Kollegene er greie de, men jeg har ikke så mye behov for å sitte sammen med dem. Jeg er jo sammen med dem hele dagen på jobb. Er av og til med på andre ting, men det er ikke noe sjefen skal legge seg opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt supert med en arbeidsplass som er inkluderende og der man også kan være en del av et miljø på fritiden men jeg syntes det er svært kritikkverdig at sjefen din hadde en samtale med deg og regelrett kritiserte deg for å ikke være med når du faktisk er med flere ganger i året. Man kan ikke forvente at man alltid er tilgjengelig på fritiden, for hadde man vært det så skulle dette vært lønnet.



Anonymous poster hash: 0d2b4...9b7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritiden er din tid som du bestemmer over, det har sjefen ingenting med.

Jeg sliter med det samme selv. Har ikke fått noe påpakning fra sjefen, men mer reaksjoner fra kollegaene. Syns det er helt hårreisende å forlange sør jeg bruker fritiden min på å henge med kollegaer. Jeg er jo allerede med de 8 timer hver dag, det er mer tid enn jeg har med noen andre!

Jeg mener at om sjefene mener vi må spise sammen eller bowle for å bli et godt team så må det tas i betalt tid. Hvis bedriften ikke er villig til å betale for det så er det komiske så viktig likevel da.

Anonymous poster hash: fd919...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er forskjell på å aldri delta og å ikke kunne/ville delta hver gang.

Jeg synes at det er greit å delta en gang i blandt for å se kollegaer i en annen setting. Noen av dem er blitt gode venner også. Men fritid er også viktig - og spesielt når en har familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er urimelig å bemerke når det kun gjelder noen få ganger og dette attpåtil er snakk om frivillige ting dere betaler for selv. Hva sa du da sjefen bemerket dette?



Anonymous poster hash: 8a168...7fc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som overhodet ikke er interessert i å tilbringe fritid sammen kollegaer. Ser de 8 timer hver ukedag og har ikke behov for å ses utenom det. Skiller mellom kollegaer og venner, har aldri blitt venn med en kollega



Anonymous poster hash: bc193...9ce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Takk for mange svar. Til AB over her; jeg bemerket det ikke fordi jeg ble rett og slett litt paff da hun sa dette. Jeg hadde ikke tenkt over dette som en problemstilling og ble tatt litt på senga. Personlig mener jeg dette ikke er noe hun har noe med. Så lenge det ikke er lønnet har hun i grunn ikke noe hun skulle ha sagt. Når jeg tenker etter finner jeg dette faktisk ganske urettferdig. Jeg stiller opp og sier sjelden lei, blant annet stiller jeg villig opp som ledsager og lignende (dog med lønn) fordi ingen andre vil/gidder/kan. Trenger sjefen ekstrahjelp pga sykdom eller lignende stiller jeg alltid jobb, jeg jobber i stort sett alle ferier for å gi mange av de med barn fri osv. Merker at jeg blir småprovosert.

Jeg ser faktisk etter ny jobb, rett og slett fordi jeg er litt fed up, samt at jeg ønsker en fulltidsstilling. Så får vi se da hvordan hun takler det når jeg ikke er der lenger til å jobbe i alle ferier eller ved sykdom (noe det er mye av). ;)



Anonymous poster hash: 866d6...9d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:

Skulle selvsagt stå: sier sjelden nei. :)



Anonymous poster hash: 866d6...9d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100% og har en jobb jeg trives godt på, både med fag og kollegaer. Men etter 8 timer på jobb har jeg ønsker om å være sammen med familie og nære venner. Jeg har unger, og etter at jeg har tatt meg av dem + hus og hjem, har jeg ikke overskudd eller lyst til å være sammen med arbeidskolleger.

Av og til tvinger jeg meg til å være med på grillfester, julebord etc ( ca 1-2 ganger i året). Det er ikke fordi jeg har lyst, men for å ikke bli stemplet som et sosialt utskudd.

Anonymous poster hash: 27af6...2eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har din sjef mann og barn?

Har dine kolleger partner evetuelt barn?

Om sjefen din ikke har barn, eller har voksne barn, så har hun selvfølgelig mer tid til å være sosial.

Du har selv fått din egen familie, og da sier det seg selv at du ikke har tid til dette.

Selv syns jeg at det holder med julebord og sommerfest, så kan heller de som vil være med på lønningspils være med på dette.

Jeg har selv et liv utenom jobben min, og jeg hadde ikke hatt tid og ork til å være med på alt mulig. Det holder i lange baner med julebord og sommerfest ... hater det ... fordi jeg ikke har noe glede av det.

Jeg har det fint på jobben ellers, men orker ikke komme under huden på alle og enhver.



Anonymous poster hash: b500a...16f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100% og har en jobb jeg trives godt på, både med fag og kollegaer. Men etter 8 timer på jobb har jeg ønsker om å være sammen med familie og nære venner. Jeg har unger, og etter at jeg har tatt meg av dem + hus og hjem, har jeg ikke overskudd eller lyst til å være sammen med arbeidskolleger.

Av og til tvinger jeg meg til å være med på grillfester, julebord etc ( ca 1-2 ganger i året). Det er ikke fordi jeg har lyst, men for å ikke bli stemplet som et sosialt utskudd.

Anonymous poster hash: 27af6...2eb

Signerer denne

Tvinger meg til å gå på slikt et par ganger i året, men har overhodet ikke glede av det,ren plikt

Anonymous poster hash: bc193...9ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som om du er med på mye jeg da. Det er jo bare å si det som det er at man har et liv utenfor jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...