Gå til innhold

Hvorfor så mye hets av sykepleiere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som med det meste andre: Dette er bare på KG. jeg har aldi vært borti slike holdninger irl.



Anonymous poster hash: 5496d...d8b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg må bare spørre, etter å ha lest en del tråder som er svært negative her inne. Hvorfor føler så mange at de må rakke ned på sykepleiere?

Har lest tråder hvor det menes at sykepleierutdanningen er dårlig, så lett at det er latterlig, at sykepleiere og -studenter ikke kan regne og at de setter liv i fare fordi de ikke kan legemiddelregning (som forøvrig er så enkelt at et barn kan klare det). Videre er sykepleier(studenter) late, jobber ikke så mye med studiene som andre "skikkelige" studier. Sykepleiere beskyldes også for å ikke tilføre samfunnsøkonomien noe som helst, og de rakkes ned på fordi de ikke kan utføre noe uten at en lege holder dem i hånda.

Hvorfor alt dette hatet mot sykepleiere? Er det noen som har målt tempen i rumpa med et iskaldt kvikksølvtermometer på dere alle sammen?

Anonymous poster hash: ace94...17a

Finner ikke disse trådene. Linker?

Anonymous poster hash: 45508...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere er generelt enormt selvforherligende (nei, det er ikke en vanskelig utdanning når alle kan komme inn og jo de aller fleste er fullt i stand til å gjøre jobben) og har en av de mest sytete fagforeningene. De er selv skyld i sitt dårlige rykte.

Anonymous poster hash: d1f8d...e27

Spiller det noen rolle hvor vanskelig studiet er?? Og hvor lett det er å komme inn? Jobben er hard. Og det blir feil å si at "de aller fleste" er i stand til å gjøre jobben. Mange er det men mange er det ikke, og det har ingen ting med intelligens/karakterer/om man kom inn på studiet å gjøre!

Jeg kan med hånda på hjertet si at selvom det er en jobb jeg beundrer og respekterer, og mener er en av de viktigste jobbene vi har, så hadde jeg sannsynligvis ikke vært i stand til å utføre den. Ihvertfall ikke over en lengere periode. Selvom jeg hadde kommet inn og klar meg gjennom studiet.

Det er ikke noe jeg skammer meg over å si høyt.

Anonymous poster hash: 79a8b...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er veldig glad for at det finnes så mange som vil bli sykepleiere, fordi det betyr at jeg slipper! Det er ikke en jobb som passer meg, på lik linje med lærere, barnehagetanter osv

Det virker på meg som om enkelte sykepleiere har et enormt behov for å presisere hvor VIKTIG jobben deres er, og på den måten rakker ned på andre yrker som er minst like viktige i samfunnet. Ikke nok med det, men de synes selv de burde få betalt etter hvor "viktige" de er, fremfor den jobben de faktisk gjør. De samme folkene sutrer stadig over luselønna si selv om de visste utmerket godt hva lønna var før de begynte på studiet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet ti år som sykepleier og opplever lite hets i den virkelige verden, det er mest på kg det tar helt av innimellom. Tror mange som ikke er i helsevesenet sliter med å forstå hva en sykepleier faktisk gjør, og at fokuset dermed blir på rumpevask og dobesøk, selv om det er lite tid som går til det i den store sammenhengen. Opplever ganske ofte at både pasienter og pårørende som er avmålt og skeptisk til sykepleiere endrer oppfatning etter en innleggelse der de ser hva sykepleiere egentlig gjør. Noe av skylden må nok sykepleieforbundet ta, de fokuserer jo bare på "varme hender, hjerter og hvite engler" tullet sitt, fremfor å fokusere på reell kompetanse.

De fleste på min arbeidsplass klager heller ikke på lønnen, grunnlønnen er helt grei den, men det er for dårlig betalt å jobbe de ugunstige tidspunktene. F.eks viser det seg at nattarbeid medfører betydelig økt risiko for hjerte- karsykdommer, søvnvsnsker, overvekt, kreft og depresjon, men det må jo være folk på jobb om natten for at det skal gå rundt. Timetillegget for dette er det samme som om du jobbe ettermiddag der risikoen ikke er tilstede, og det er det mange reagerer på. Det gjelder forsåvidt enten du er sykepleier, bioingeniør, radiograf, lege, ambulansearbeider eller noe helt annet som politi eller lokfører.

Anonymous poster hash: ecef8...268

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye fordommer i mange yrker, men hørt mest om lærere, sykepleiere og leger. Antagelig for at det er store forventlinger knyttet til de ulike yrkene. Men uansett hvor mye dritt jeg hører om mitt eget yrke så vet jeg det at det finnes en gruppe som for mer pepper, nemlig politikere! Vi har alltid et potensiale til forbedring i alle yrker, men håper ikke den "ufortjente pepper`n" skremmer folk fra å ta utdanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke inntrykk av at sykepleiere er forhatte, men det er visst mye jeg ikke får med meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fordi det er så enkelt å erte på seg sykepleiere. Hissige og i forsvar med en gang



Anonymous poster hash: d2512...6a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...