Gå til innhold

Hvorfor så mye hets av sykepleiere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At de streiker skyldes at de har elendig lønn for jobben de gjør. Så de har faktisk ikke en elendig fagforening.

Når sykepleierne aldri får lønn de er fornøyde med så har de 1. urealistiske forventninger og 2. en elendig fagforening.

Anonymous poster hash: d1f8d...e27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror sykepleiere er mislikt fordi de er veldig påståelige. Tror de har rett veldig ofte. De har også en ovenfra og ned holdning. Har spesielt observert hvor dårlig de behandler hjelpepleiere (de som egentlig pleier syke mennesker).

Mange sykepleiere hadde nok også høyere ambisjoner om bedre jobb/utdanning) når de var yngre, men feiget ut og valgte en utdanning hvor de var sikret jobb etterpå. Sånn sett sitter der igjen mange sykepleiere som var veldig skoleflinke på videregående, og som hadde høyere potensial til å bli noe større.

Sykepleiere klager også mye på den lave lønnen sin.



Anonymous poster hash: 46a7c...202
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sykepleiere er mislikt fordi de er veldig påståelige. Tror de har rett veldig ofte. De har også en ovenfra og ned holdning. Har spesielt observert hvor dårlig de behandler hjelpepleiere (de som egentlig pleier syke mennesker).

Mange sykepleiere hadde nok også høyere ambisjoner om bedre jobb/utdanning) når de var yngre, men feiget ut og valgte en utdanning hvor de var sikret jobb etterpå. Sånn sett sitter der igjen mange sykepleiere som var veldig skoleflinke på videregående, og som hadde høyere potensial til å bli noe større.

Sykepleiere klager også mye på den lave lønnen sin.

Anonymous poster hash: 46a7c...202

Hvorfor ta alle under en kam? :) Sykepleiere pleier forresten også syke mennesker, det er ikke kun hjelpepeiere :) Så har du det på plass :)

Men man skal ikke se ned på hjelpepleiere kun fordi man har en høyere utdanning, så det er dumt om du føler det. De gjør en minst like viktig jobb som sykepleierene selv om man har litt forskjellig ansvarsområde. Tror ikke så mange sykepleiere hadde klart å fått gjennomført dagen på en god måte uten hjelpepleiere tilstede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende at "alle" kan klare sykepleierutdanning, lærerutdanning/barnehagelærerutdanning, sykehjem og andre typer kvinnedominerte yrker. Men man skal passe til jobben man gjør. Det er rett og slett ikke alle som passer til å være lærer eller sykepleier.

Jeg tror ikke folk har problemer med å se at ikke alle passer som sykepleier, men ingen passer til alle yrker. Det er virkelig ikke noe forskjell på sykepleie og andre yrker i behov for egnethet. Sykepleierne kverner og kverner på at de er så himla spesielle og da blir folk lei.

Anonymous poster hash: d1f8d...e27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke folk har problemer med å se at ikke alle passer som sykepleier, men ingen passer til alle yrker. Det er virkelig ikke noe forskjell på sykepleie og andre yrker i behov for egnethet. Sykepleierne kverner og kverner på at de er så himla spesielle og da blir folk lei.

Anonymous poster hash: d1f8d...e27

Nå er vi mange som har tatt sykepleien som synes at dette er flaut. Og derfor stort sett holder oss langt unna slike tråder.

Den andre (truende) som gjør meg like flau: "Får håpe du aldri blir syk og får behov for en sykepleier da!"

Anonymous poster hash: 3ae60...bd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt mange kjempeflinke og hyggelige sykepleiere, og noen som ikke var hyggelige..

Ryktet om dårlige matte-kunnskaper kommer vel av:

"I fjor strøk halvparten av sykepleierstudentene ved Høgskolen i Oslo og Akershus i medikamentregning."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norsklarere-ma-ha-4-i-matte_-sykepleiere-og-okonomer-slipper--7963386.html

Anonymous poster hash: 3c0f7...98e

Tviler på at dette problemet egentlig har så mye med sykepleierne eller studiet i seg selv å gjøre. Strykprosenten i matematikkrelaterte fag er jo et hett diskusjonstema innen f.eks. lærerutdanningen også.

Skal man se på bakenforliggende årsak så kan man begynne med grunnskole/VGS, som over lengre tid har vært kjørt i grøfta med nedprioritering av realfag. Tror mange av studentene som begynner på høyere utdanning nå rett og slett ikke har grunnlaget som kreves for å komme seg gjennom slike regnefag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høy strykprosent i medikamentregning=sykepleiere/sykepleierstudenter er elendige, kan ingenting
Høy strykprosent i ingeniørfag=bevis på hvor krevende studiet er

:plystre:



Anonymous poster hash: 9378e...7b8
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hovedfag, men en bachelor.

Jeg har tatt sykepleien (og skrev 10.000 ord), men jeg har også tatt hovedfag. Uansett er det ikke verken anatomi, medikamentregning eller sykdomslære som er vanskelig med sykepleien, men det å kunne se sammenhengen i alt. Det er faktisk svært krevende å være både god teoretisk og en dyktig praktiker, og det gjør at jeg foretrekker den tallutdanningen jeg har tatt i etterkant, der var det to streker under svaret.

Anonymous poster hash: 3ae60...bd6

Og det var nettopp poenget mitt. ;)

(Men du skulle tro det var det samme når du hører på enkelte sykepleiere.)

Anonymous poster hash: 69744...f30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ingen skulle blitt sykepleiere. Vi har jo ikke bruk for de ifølge mange, så får vi bare klare oss selv siden folk flest vet best selv og klarer seg selv.

(Men jeg syns det er rart at dere drar alle sykepleiere over en kam - har du møtt en har du møtt en ...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viden kjent at mange sykepleiere sliter med rusproblemer. Og hva skjer da når du har lett tilgang på medikamenter på jobb?

http://www.vl.no/samfunn/4-000-sykepleiere-med-rusproblemer-1.24113

Jeg kjenner personlig ei som fikk sparken fordi hun stjal piller på jobb.



Anonymous poster hash: 46a7c...202
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viden kjent at mange sykepleiere sliter med rusproblemer. Og hva skjer da når du har lett tilgang på medikamenter på jobb?

http://www.vl.no/samfunn/4-000-sykepleiere-med-rusproblemer-1.24113

Jeg kjenner personlig ei som fikk sparken fordi hun stjal piller på jobb.

Anonymous poster hash: 46a7c...202

Ikke noe mer enn leger, vel? Hos oss måtte vi begynne å låse medisinrommet fordi en lege stjal medikamenter. Her ser man jo at det nesten er like mange leger som sykepleiere som mistet autorisasjon, og sykepleiere er jo dem som har lettest tilgang til medikamenter. Dette er da mer personavhengig enn yrkesavhengig.

Av de 93 som mistet autorisasjonen er 39 av dem sykepleiere.

De er tett etterfulgt av leger, hvor 25 personer har mistet autorisasjonen. Også 11 hjelpepleiere har mistet autorisasjonen.

http://www.tv2.no/a/5288521

Anonymous poster hash: 3ae60...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mer enn leger, vel? Hos oss måtte vi begynne å låse medisinrommet fordi en lege stjal medikamenter. Her ser man jo at det nesten er like mange leger som sykepleiere som mistet autorisasjon, og sykepleiere er jo dem som har lettest tilgang til medikamenter. Dette er da mer personavhengig enn yrkesavhengig.

Av de 93 som mistet autorisasjonen er 39 av dem sykepleiere.

De er tett etterfulgt av leger, hvor 25 personer har mistet autorisasjonen. Også 11 hjelpepleiere har mistet autorisasjonen.

http://www.tv2.no/a/5288521

Anonymous poster hash: 3ae60...bd6

Her er det store mørketall. Sjansen for å bli oppdaget er små. En pasient i ørska som får litt redusert dose...og sykepleieren putter det i egen lomme. Umulig å oppdage. Leger kan ikke gjøre dette, da det er sykepleierne som gir pasienter medisiner.

Anonymous poster hash: 46a7c...202

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, og syns godt om sykepleiere. Vi kan mye om mennesket, men dessverre ALT for lite om menneskekroppen. Deler av det første halvannet året på studiet handlet om menneskekroppen.

For eksempel: en dag i uka var det forelesning i anatomi&fysiologi. Temaet kunne være "Nervesystemet". Så fikk vi to timer forelesning om dèt, pluss at vi (som gadd) leste kapittelet om "nervesystemet" i boka "Menneskekroppen". Thats it. Subject never revisited. Samme gjelder de andre organsystemene; lunge, hjerte og kar, endokriniologi, bevegelsesapperatet, osv. De mest interesserte av oss (tipper 20-30%) jobbet vel noe ekstra med det lille stoffet vi hadde til rådighet, og fikk vel med seg essensen av hvordan de fleste ting fungerer.

Vi sykepleiere har en svakt større forståelse for menneskekroppen enn vanlige folk. Hvis jeg skal sammenligne ville jeg sagt at kunnskapsnivået var slik:

Vanlige folk: 1 i kunnskapsnivå

Interesserte folk: 2 i kunnskapsnivå

Hjelpepleiere: 3 i kunnskapsnivå

Sykepleiere: 10 i kunnskapsnivå

Spesialsykepleiere: 20 i kunnskapsnivå (100 innen sitt spesialområde)

Unge leger: 1000 i kunnskapsnivå

Legespesialister: 1200 i kunnskapsnivå (3000 innen sitt spesialområde)

Når det er sagt, så er sykepleiere dyktigere enn de fleste leger på kommunikasjon og pleie, noe som ikke er rart, da resten av sykepleiestudiet handler om dette.

Anonymous poster hash: b37bd...3ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis er vi mange som setter sykepleiere høyt! Uten sykepleiere hadde jeg ikke vært i live i dag. Men noen leger derimot har holdt på å indirekte ta livet av meg. Har dessverre møtt dårlige sykepleiere også, men det er et tegn på at jobben ikke er enkelt og at hvem som helst ikke burde ha den jobben. Sykepleiere er nødt til å ha mange flere kvaliteter enn mange andre yrkesgrupper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sykepleierne aldri får lønn de er fornøyde med så har de 1. urealistiske forventninger og 2. en elendig fagforening.

Anonymous poster hash: d1f8d...e27

Hvordan vet du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal sykepleiere sammenlignes med leger? Det blir som å sammenligne epler og pærer, for det er jo to helt forskjellige yrker!



Anonymous poster hash: 9378e...7b8
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor skal sykepleiere sammenlignes med leger? Det blir som å sammenligne epler og pærer, for det er jo to helt forskjellige yrker!

Anonymous poster hash: 9378e...7b8

Ikke skjønner jeg det heller. Hvis det kun var det medisinske man var interessert i; ja, så studér medisin da! Jeg var interessert i det mellommenneskelige, kommunikasjonen, sosiologien, psykologien og det sykepleieteoretiske, ellers ville jeg da studert noe annet. Jeg liker å være potet som kan brukes til så mangt med min bakgrunn. Selv om jeg ikke jobber som sykepleier lenger, synes jeg det er en av de beste grunnutdanningene man kan ta mtp muligheter og bredde. :)

Anonymous poster hash: 3ae60...bd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange merkelige oppfatninger av sykepleiere i denne tråden. Men det jeg fortsatt ikke skjønner er denne evige plukkingen på nettopp sykepleieryrket? Hvorfor er det så mange tråder som hetser nettopp sykepleiere, og nesten ingen som kritiserer andre yrker. Noe må man jo ha gjort for at så mange skal ha lagt en for hat.



Anonymous poster hash: ace94...17a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er legestudent og synes de fleste sykepleiere er flinke og flotte!

:blomst: Stor takk og beundring til alle sykepleiere!



Anonymous poster hash: 2bd60...05c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skjønner jeg det heller. Hvis det kun var det medisinske man var interessert i; ja, så studér medisin da! Jeg var interessert i det mellommenneskelige, kommunikasjonen, sosiologien, psykologien og det sykepleieteoretiske, ellers ville jeg da studert noe annet. Jeg liker å være potet som kan brukes til så mangt med min bakgrunn. Selv om jeg ikke jobber som sykepleier lenger, synes jeg det er en av de beste grunnutdanningene man kan ta mtp muligheter og bredde. :)

Anonymous poster hash: 3ae60...bd6

Ikke sant, hører ingen kritisere elektrikere for å ikke bli ingeniører eller barnehagelærere for å ikke være professorer.

Anonymous poster hash: 9378e...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...