Gå til innhold

"Jævla sutreunge" (langt innlegg)


Gjest Candycane

Anbefalte innlegg

Det er forståelig å være slitne og lei. Og lysten kan være der for å si både det ene og det andre.

Men det er ikke riktig! Én dag skjønner barnet ordet, og allerede nå skjønner han toneleiet, og ansiktsuttrykket.

Man bør strebe etter å IKKE reagere slik. Og skjer det likevel, ikke unnskyld deg med at "vi er alle mennesker", men innse at det er galt, og ha som mål å ikke gjøre det igjen!

Det er menneskelig å feile, men det er også menneskelig å prøve alt en kan for å unngå det! Ihvertfall når det går utover barn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forøvrig skikkelig trist at flere her mener det er helt normalt å kalle barna sine stygge ting.

Helt enig i dette. Samtidig vil jeg si at det i min bok er betraktelig verre å kalle et barn som er gammel nok til å forstå det dum enn å kalle en baby drittunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange perfekte foreldre som aldri sier eller gjør noe galt.



Anonymous poster hash: ab279...c55
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange perfekte foreldre som aldri sier eller gjør noe galt.

Anonymous poster hash: ab279...c55

Er kg i et nøtteskall det.

Anonymous poster hash: fe22e...14e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange perfekte foreldre som aldri sier eller gjør noe galt.

Anonymous poster hash: ab279...c55

Virkelig? Jeg synes de fleste her innrømmer at det brister for dem også av og til, og at det er helt normalt å av og til si noe man ikke burde.

Men det er forskjell på å tråkke over streken en gang i blant, som alle gjør, og innse at det er galt og gjøre alt man kan for å unngå det, enn å mene at det er normalt og greit å kalle barna sine drittunger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg synes de fleste her innrømmer at det brister for dem også av og til, og at det er helt normalt å av og til si noe man ikke burde.

Men det er forskjell på å tråkke over streken en gang i blant, som alle gjør, og innse at det er galt og gjøre alt man kan for å unngå det, enn å mene at det er normalt og greit å kalle barna sine drittunger.

Og drittunge er det samme som sutreunge?

Anonymous poster hash: ab279...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og drittunge er det samme som sutreunge?

Anonymous poster hash: ab279...c55

I samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "din sutreunge" er ikkje greit? Kva med "no må du slutte å sutre"? Viss ikkje unger får tilbakemelding på drittungeoppførsel, så vil dei jo faktisk ende opp med å bli drittunger (Dette gjeld sjølvsagt ikkje spedbarn, men barn som er gamle nok til at ein kan kommunisere med dei på ein rimeleg nivå).



Anonymous poster hash: 7f8bf...460
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme kategori.

En 7 mnd baby som gråter fordi den får tenner er i samme kategori? Ta deg ei bolle.

Anonymous poster hash: 4bde3...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at dette ble sagt "in the heat of the moment". Jeg forstår dere begge to, egentlig. Jeg vil si at det er helt normalt det din mann gjorde. Og han unnskyldte seg etterpå. Han føler seg kanskje litt maktesløs fordi det er ikke så mye han kan gjøre for å trøste barnet deres når det gråter pga tennene. Og til slutt så blir man frustrert/oppgitt.

Uansett så sier man av og til ting man ikke mener (har vært der selv og følelsen etterpå er jævlig). Nå er barnet deres kun 7 mnd gammel og skjønte ikke hva far sa. Jeg synes det er bra at du sa ifra. Men dere begge overreagerte litt på hverandre, i mine øyne.

Småbarnstiden er en hektisk tid og det kan være vanskelig/frustrerende. Da er det viktig å støtte i hverandre.

Endret av Kittykat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 7 mnd baby som gråter fordi den får tenner er i samme kategori? Ta deg ei bolle.

Anonymous poster hash: 4bde3...747

Tror hun mente at ordene drittunge og sutreunge er i samme kategori og ikke noe som er ok å si til barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 7 mnd baby som gråter fordi den får tenner er i samme kategori? Ta deg ei bolle.

Anonymous poster hash: 4bde3...747

Tror hun mente at ordene drittunge og sutreunge er i samme kategori og ikke noe som er ok å si til barn.

Korrekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo lov å bli irritert da, jeg skjønner han godt

Endret av bobler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange perfekte foreldre som aldri sier eller gjør noe galt.

Anonymous poster hash: ab279...c55

Det er dine ord ;)

Jeg har ikke sett noen i denne tråden som hevder de aldri gjør noe galt. Hvor er de?

Derimot er det flere som er kritiske til å kalle barna stygge ting, og det må faktisk være greit å mene uten at man skal få Åh, du som tror du er så perfekt-oppgulpet kastet etter seg.

Anonymous poster hash: 13ea3...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å kjenne seg utilstrekkelig, sliten, frustrert og faktisk også tidvis lettere deprimert når man har barn. Det er tøft! Man kan banne inni seg og av og til høyt, man kan kalle større barn for bortskjemt, skrikerunge, maskopp og lignende, man kan til og med kalle barna sine for teite eller dumme(sistnevnte er dog noe man helst bør si svært sjeldent og under nokså ekstreme situasjoner). Å kalle en baby for "jævla sutreunge" er imidlertid aldri greit. Høres ut som han kan slite med en tyngre psykisk lidelse. Og å reagere som han gjorde etterpå er høyst umodent. Husker eksen min også pleide å kjøre seg en tur når han ble sinna. Kanskje noe av det dummeste man gjør, men er vel en manneting.. Uansett, IKKE GREIT! Slik atferd du beskriver vitner om svært umodent perspektiv på livet og en empati som kanskje ikke er så god som den burde vært. Eller at han er psykisk syk. Men man kan jo være en dritt uansett, psykisk syk eller ei.

Herrefred for et svar! Vet du i det hele tatt hva en tyngre psykisk diagnose er?

Og mener du virkelig at du har nok info til å slå fast at mannen har "svært umodent perspektiv på livet og en empati som kanskje ikke er så god som den burde vært"?

Og prisen for dagens svadasvar går til deg! 🏆

Anonymous poster hash: 2647e...d03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er alenemor, og hadde lite mot null avlastning, første gang jeg hadde barnevakt, var ungen åtte måneder, og da var det i tre timer, aldri falt meg inn å kalle min kjære lille baby for noe som helst stygt, og ble ikke provosert av at babyen skrek, da babyen hadde kolikk, sto jeg i det gjennom med babyen, og følte med ungen, som hadde smerter. Kan ikke si sånt som mannen til TS gjorde. Men, jeg skjønner at man kan føle seg utilstrekkelig og føle en viss frustrasjon. Men, om han blir provosert når det er en baby, hvordan skal deg da gå med trassalderen ved to år, eller femårsalderen hvor ungen på død og liv SKAL ha sin egen vilje iblant? :) han vil få testet frustrasjonståleevnen sin maaaange ganger og på maaaange ganger mer provoserende måter enn en liten søt baby som har vondt Pga tannfrembrudd. Det finnes voksne, som holder på å gå på veggen av smerter, ved frambrudd av visdomsjeksel. Det en stakkars baby trenger, er all den trøst og kos den kan få. Lær mannen at man skal sette barnet foran seg selv, for sånn er det å være forelder.

Anonymous poster hash: d0b83...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sa det vel halvveis i søvne.



Anonymous poster hash: 985d6...da0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, sånt sier min mann til ungene hele tiden.

Han snakker generelt stygt og er konstant sur og grinete. Tar jeg det opp blir han skikkelig sint og det varer noen timer.

Så hvis han hadde en dårlig dag, mye vondt eller var sliten, kan en sånn kommentar lett komme frem i stresset man opplever når ungen suttrer.

Må innrømme at det hender jeg sier sånt selv når jeg er utslitt og ungene bare griner eller maser. helt normalt.

Anonymous poster hash: 791d2...b0e

Du tuller? Du kaller barna dine jævla sutreunger? Hvordan tror du det føles for dem?

Anonymous poster hash: b5c77...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle et spedbarn noe så stygt er ikke normalt nei. Og det er heller ikke særlig sinnsfriskt å reagere som han gjorde når hun konfronterte han. Og hva vet vel du om psykisk helse? Er mange som er psykisk syke, og i sær sårbar er man etter en har fått barn. Og jeg skrev ingen plasser at det er normalt å kalle barn for dumme.

Jeg synes du drar ganske ville konklusjoner her.

De fleste foreldre vil en gang si noe man ikke mener, særskilt i pressede situasjoner.

Nå hadde ikke jeg likt spesielt ordlyden, særskilt ikke om det kom med hevet stemme- men foreløpig forstår faktisk ikke ungen hva som ble sagt.

Sålenge dette ikke gjentar seg og far ikke fortsetter med slike uttalelser så mener jeg det er helt innafor å ta seg en tur ut ved frustrasjon. Det er anbefalt av de fleste terapeuter der ute :)

Jeg tror mange som svarer i slike tråder legger en masse forutsetninger til situasjonen som veldig ofte ikke eksisterte i det tilfellet.

Anonymous poster hash: bad4d...c68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...