Gå til innhold

Nabobråk - skal man bite det i seg?


Isabella Moon

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

Og atter en gang viste valhalla hvor voksen han er..

Hørt om respekt for andre, valhalla? Det er det dette dreier seg om. Du mener kanskje det er en menneskerett å bråke og holde naboer våkne fordi det er helg?

Jeg mener jeg er glad hun ikke er min nabo,det var da ganske klart? Hvordan du tolker det ellers får bli din sak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Monster' date=' har du bodd i en studentby? Vil du ha ro i helgene bør du i respekt for de andre studentene finne deg et annet sted, eller leve med litt bråk. Kotymen vanligvis er at man er snille i eksamensperioden, og viser hensyn, og at man takler litt bråk ellers.[/quote']

Jepp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da jeg bodde i studentby (ikke Oslo) kunne man ringe til vaktselskapet og klage - men de gadd ikke å rykke ut om man ikke hadde prøvd sjøl først. Var noen ganske frustrerte torsdagsmorgener der i gården.

Man kan nok også klage til samskipnaden - kjenner noen som fikk advarsel i posten etter gjentatt bråk. Om de ble noe særlig roligere vet jeg ikke - ikke så lett å tenke på å være stille når man hare drukket en kasse øl.. Dessuten er det jo ikke de samme som bråker hver helg, så bråket går liksom på rundgang. For meg ble den beste løsningen å flytte - heldigvis bodde jeg på en liten plass hvor privathusene er like rimelige som studenthyblene. Har man lavere festfrekvens enn de ferskeste studentene og dessuten er normalt lydsensitiv bør man seriøst vurdere å bo i en mindre boenhet enn blokk. Det finnes forresten blokker som har mest familieleiligheter og annet klientell enn de verste gettoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke dette snakk om "litt bråk", så skjønner ikke helt utspillet ditt TomKrus. Forholder meg kun til husordensreglene, som svart på kvitt forteller at i helgene skal det være rolig etter midnatt, av respekt for resten av beboerne. Så det så. Dersom ting var fritt fram derimot, for festing og spetakkel, og at man ikke skulle kunne regne med at man som student på studentby sitter og leser pensum på hybelen sin i helgene (og ikke bare rett før eksamen..), eller skal jobbe på en lørdag eller søndag og trenger hvile, da hadde jeg selvfølgelig ikke bodd her èn dag lengre. Men forøvrig er problemet mitt løst, da tom. naboer i andre blokker her har klaget på de to dette gjelder. Så føler meg ikke direkte urimelig som reagerer slik jeg gjør. Det kom dessuten fram at han ene som bor her ikke engang er student..så han blir forhåpentligvis kasta ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Nå er jo ikke dette snakk om "litt bråk"' date=' så skjønner ikke helt utspillet ditt TomKrus. Forholder meg kun til husordensreglene, som svart på kvitt forteller at i helgene skal det være rolig etter midnatt, av respekt for resten av beboerne. Så det så. [/quote']

Har selv bodd mange år i en slik by og er klar over disse reglene. Jeg er også klar over at det ikke er praksisen som oftest gjennomføres. Iallfall ikke i helgene. Det er ikke vanlig blant den gjengse student å ønske ro og fred klokken 23:59 i en helg, så mange steder er en slik regel der for mindretallet. Men så klart er slike regler kjekke å ha hvis noen få ødelegger for mange(som det virker som i ditt tilfelle), men at et fåtall skal bruke en slik regel for å ødelegge for et flertall har jeg ikke så stor sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, synes du har en HELT feil oppfatning av det. De fleste studenter jeg har snakket med er livredde for å bo i studentby, i frykt for at noen få, da helst de ferske studentene, skal ta seg fullstendig til rette og tro at studietiden utelukkende er en eneste lang fyllekule. Her jeg bor har det vært mange lignende "oppvasker", som som oftest ender med utkastelse dersom det ikke blir skjerpings. Med "ro og fred" i mitt tilfelle menes kun at jeg skal kunne belage meg på å klare å sovne, MED sov-i-ro. Lav musikk, prating etc er helt ok. Studentbyer er ikke nattklubber..det er vel den gjengse oppfatning, heldigvis. Reglene er satt for at å verne om flertallet, og de bør selvsagt følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg bodde i studentby var det som regel rolig. Regler og praksis er ofte to ulike ting, men man kan like fullt ikke bli sur for at noen klager på at husregler ikke følges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg kun til husordensreglene, som svart på kvitt forteller at i helgene skal det være rolig etter midnatt, av respekt for resten av beboerne. Så det så.

Sånne regler er vel vanlige overalt der folk bor tett sammen - i borettslag osv, ikke bare studentbyer. Men du er svært lite tolerant hvis du ikke kan tåle høy musikk fra naboene mellom kl 23 og 01 en lørdagsnatt... Her i bygården hvor jeg bor er det sjelden noen klager, selv med fest i helgene til tre-fire-tiden. Også her bor det folk som må jobbe dagen etter - sånn vil det jo alltid være!

Men de aller fleste har faktisk fri i helgen og har lyst til å f.eks ha vorspiel hjemme før de drar på byen. Det var sikkert det dine naboer hadde, siden det ble stille etter klokken ett. Det er tross alt ganske dyrt å drikke hele kvelden på byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta dette opp med de det gjelder ansikt til ansikt. Jeg hadde det samme problemet som deg en stund men etter jeg hadde en rolig samtale og forklarte meg grundig så ordnet det seg. Hvis du ikke klarer å besinne deg i en slik situasjon så bør du jobbe litt med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke jeg trenger å forsvare reaksjonen min noe videre, samtlige av de som bor her har reagert, og det kraftigere enn meg, jeg har faktisk kun beklaga meg her på Kg, hehe.. Tiden vil vise hva som skjer.

Og til deg Donnie Darko: det er forøvrig ingen vits i å snakke til mennesker som er dritafulle og begynner å bråke og være frekke i kjeften bare man ser på de, mens de i edru tilstand dagen etterpå benekter at de har bråket osv. Dette skjedde faktisk, dog var det som sagt ikke jeg som klaget direkte.

Kalas: Synes du bare ser saken ut ifra dine egne borforhold og erfaringer. Mange studenter benytter helgene til å jobbe for å tjene litt sårt nødvendige kroner, deilig å bare kunne fokusere på lesinga i ukedagene. Det er faktisk forbløffende mange som ikke TØR å klage på bråkete naboer, fordi det som oftest blir tatt ille opp, folk har lett for å bli fornærma når de opplever at andre butter seg inn i deres vaner osv. Har selv bodd i vanlig blokk tidligere, hvor det var regler for både det ene og andre, f.eks. kunne man kun øve på musikk-instrumenter mellom 16.00 og 20.00 på ettermiddagene.. Folk visste at de hadde reglene å forholde seg til, ergo ble det minimalt med klaging. Tror du disse 19-åringene fikk lov til å herje på sånn som de gjør her, hjemme hos opphavet sitt? Jeg syns jeg ser det.. Så det "argumentet" med at festing på byen koster, vel, det var noget spesielt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Så regler gjelder ikke for deg og dine likesinnede?

Selv forholder jeg meg til realitetene. Og jeg sa ingenting om at jeg ikke fulgte reglene. Jeg sa noe om at jeg fulgte den sosiale kotymen. Antar du med ditt svar antyder at det er noe du ikke gjør.

Sosiale relasjoner er vanskelig å forholde seg til så jeg kan forstå noen har en hang til å følge regler blindt. Uskrevne regler er vanskelige å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monster' date=' har du bodd i en studentby? Vil du ha ro i helgene bør du i respekt for de andre studentene finne deg et annet sted, eller leve med litt bråk. Kotymen vanligvis er at man er snille i eksamensperioden, og viser hensyn, og at man takler litt bråk ellers.[/quote']

Her sier du vel klart fra at disse reglene kan man bare drite i. Og forresten... respekt for de andre ?? Hva med respekt for de som ønsker litt søvn i helgene?

Jeg er ingen paragrafrytter, men når man plager andre med regelbruddene sine, så er det vel naturlig at det er de som kritiseres, og ikke de som ønsker å følge reglene!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Jeg er ingen paragrafrytter, men når man plager andre med regelbruddene sine, så er det vel naturlig at det er de som kritiseres, og ikke de som ønsker å følge reglene!?

Virker slik når du ønsker å ri disse reglene hvis du er et mindretall som ønsker skjønnhetssøvnen din i helgen.

Hva med brudd på uskrevne regler? Hva hvis noen få har problemer med at resten fester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker slik når du ønsker å ri disse reglene hvis du er et mindretall som ønsker skjønnhetssøvnen din i helgen.

Hva med brudd på uskrevne regler? Hva hvis noen få har problemer med at resten fester?

Hva med at begge parter viser litt smidighet og møtes på halvveien. Det går an å ikke kjøre musikken på full guffe hele natta, men allikevel feste og ha det gøy.

Jeg sier ikke at jeg ville stått knallhardt på disse reglene, men jeg ville forventet at jeg ble hørt, uansett om jeg var i mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke studerer og trenger å bo i studentby jeg!!! :o

Jeg sier nemlig ifra!! først til de som bråker, så til ledelsen om det ikke hjelper.

bråk mellom 23-01 på en fredagskveld og lørdagskveld er jo greit, men må jeg begynne å trøkke inn sov-i-ro klokka fire-fem om natta for å klare å sovne, etter timer med disko i stua, da er jeg IKKE lett å ha med å gjøre!!!

Og om noen synes jeg er sære fordi jeg faktisk tenker akkurat like mye på meg selv som de som holder resten av blokka/byen våkne, ja da får de se seg i speilet først å spør hvem som IKKE er egoistiske da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus

Hva med at begge parter viser litt smidighet og møtes på halvveien. Det går an å ikke kjøre musikken på full guffe hele natta, men allikevel feste og ha det gøy.

Jeg sier ikke at jeg ville stått knallhardt på disse reglene, men jeg ville forventet at jeg ble hørt, uansett om jeg var i mindretall.

Og det er her de uskrevne reglene kommer inn. Setter man seg bakpå hver gang noen bråker etter klokken 12 en helg, er man ikke smidig. Og bråker man hver helg etter 12 er man heller ikke det. Som nevnt tidligere er disse reglene kjekke å ha hvis du har elementer i blokka som bråker hele tiden, og plager resten, men man bør kunne takle fest og bråk i ny og ne, og i en blokk med bare studenter blir ny og ne fort hver helg. Og bråk fram til ett-to tiden tror jeg de færreste har problemer med. Så klart er det noe viktig man skal gjøre dagen etter så er det sikkert bare og si fra til dem, og de demper seg nok. Folk er ikke fullstendig urimelige selv om de drikker (og i eksamensperioden bør alle forutsette at mange andre har viktige saker dagen etter).

Ønsker man konstant fred og ro bør man vurdere å flytte til steder der det er færre studenter. Det er mange private utleiere som leier ut til en billige penge til rolige studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalas: Synes du bare ser saken ut ifra dine egne borforhold og erfaringer. Mange studenter benytter helgene til å jobbe for å tjene litt sårt nødvendige kroner, deilig å bare kunne fokusere på lesinga i ukedagene. Det er faktisk forbløffende mange som ikke TØR å klage på bråkete naboer, fordi det som oftest blir tatt ille opp, folk har lett for å bli fornærma når de opplever at andre butter seg inn i deres vaner osv.

Jeg har faktisk bodd flere år på studentby selv, og har også vært irritert på festende naboer. Men det har vært hvis de har bråkt mye i ukedagene eller til langt utpå morrakvisten - ikke mellom 23 og 01 på en lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, poster herved min 1. melding på KG :-)

Sitter dessverre oppe og sturer pga. at nattesøvnen nok en gang spoleres av høylytte naboer. Bor på studentby og deler kjøkken med en del andre studenter, veldig rolige sådan, bortsett fra et par gutter som tar seg veldig til rette. Nå har det blitt spilt HØY musikk siden kl. 22 i går kveld, det er klin umulig å sove, selv med sov-i-ro`en regelrett skrudd inn i hjernebarken. Jeg er så frustret.. Riktignok må man kanskje finne seg i litt av hvert når det bor såpass mange unge folk stua inn under samme tak. Allikevel presiserer husleiekontrakta at man skal respektere hverandres behov for ro, og at det skal være stille etter kl. 24 i helgene. Og siden man studerer, er det kanskje best å holde en nogenlunde fornuftig døgnrytme. Jeg orker ikke begynne å konfrontere de dette gjelder på en direkte måte, vet det bare blir spetakkel ut av det, fordi jeg ikke klarer å legge bånd på meg dersom de skulle være munnrappe tilbake (noe jeg er ganske sikker på at de vil være). Ergo må jeg gå til "ledelsen" dersom dette fortsetter..(vært mye bråk i det siste, men ingen av oss "rolige" snakker om det oss imellom, alle er vi nokså reserverte sjeler ser det ut til).

Så.. er det noen som har hatt erfaringer med noe lignende? Hva tror dere ledelsen kommer til å gjøre? Godsnakke litt med bråkmakerne, uten at tullet opphører av den grunn..og så må jeg klage igjen, og virke som en annen kontrollfreak og psykopat? Er så redd for å vikle meg inn i noe konfliktfylt, jeg ønsker bare ro for å kunne lese og fungere greit på dagtid uten søvnmangel.. Og ikke minst: er jeg for "på tuppa"? Hvordan hadde dere selv reagert? Føler faktisk at jeg alltid har latt meg påvirke negativt av bråk alle de stedene jeg har bodd..men aldri turd å si ifa om det..

Naboer er noe herk :(

Har du faktisk det? :P Ser meg nødt til å sitere meg selv her. Dersom du leser innlegget mitt, det første jeg skrev i denne tråden, samt registrerer tidspunktet det ble skrevet på, så skjønner du at dette nettopp dreier seg om bråk på MORRASKVISTEN! Jeg satt og skrev til høylydt hiphop. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
Jeg satt og skrev til høylydt hiphop.

Du sa ikke hvilken musikk det var snakk om. Slik søppelmusikk hadde jeg hatt problemer med uansett når på døgnet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...