Gå til innhold

Nabobråk - skal man bite det i seg?


Isabella Moon

Anbefalte innlegg

Hei alle, poster herved min 1. melding på KG :-)

Sitter dessverre oppe og sturer pga. at nattesøvnen nok en gang spoleres av høylytte naboer. Bor på studentby og deler kjøkken med en del andre studenter, veldig rolige sådan, bortsett fra et par gutter som tar seg veldig til rette. Nå har det blitt spilt HØY musikk siden kl. 22 i går kveld, det er klin umulig å sove, selv med sov-i-ro`en regelrett skrudd inn i hjernebarken. Jeg er så frustret.. Riktignok må man kanskje finne seg i litt av hvert når det bor såpass mange unge folk stua inn under samme tak. Allikevel presiserer husleiekontrakta at man skal respektere hverandres behov for ro, og at det skal være stille etter kl. 24 i helgene. Og siden man studerer, er det kanskje best å holde en nogenlunde fornuftig døgnrytme. Jeg orker ikke begynne å konfrontere de dette gjelder på en direkte måte, vet det bare blir spetakkel ut av det, fordi jeg ikke klarer å legge bånd på meg dersom de skulle være munnrappe tilbake (noe jeg er ganske sikker på at de vil være). Ergo må jeg gå til "ledelsen" dersom dette fortsetter..(vært mye bråk i det siste, men ingen av oss "rolige" snakker om det oss imellom, alle er vi nokså reserverte sjeler ser det ut til).

Så.. er det noen som har hatt erfaringer med noe lignende? Hva tror dere ledelsen kommer til å gjøre? Godsnakke litt med bråkmakerne, uten at tullet opphører av den grunn..og så må jeg klage igjen, og virke som en annen kontrollfreak og psykopat? Er så redd for å vikle meg inn i noe konfliktfylt, jeg ønsker bare ro for å kunne lese og fungere greit på dagtid uten søvnmangel.. Og ikke minst: er jeg for "på tuppa"? Hvordan hadde dere selv reagert? Føler faktisk at jeg alltid har latt meg påvirke negativt av bråk alle de stedene jeg har bodd..men aldri turd å si ifa om det..

Naboer er noe herk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde det slik i fjor vi også, det var helt utrolig irriterende. Var heller ikke lysten på å konfrontere de med dette, det er ikke SÅ moro med en amper stemning mellom naboer.

De hadde tatt med seg et helt sinnsykt anlegg som de plasserte på felleskjøkkenet (vi bodde på parhybel og benyttet ikke dette kjøkkenet), som lå vegg i vegg med soverommet vårt. Der var det fest fredag og lørdag, og nachspiel hver gang også. Her klaget faktisk naboer i andre blokker direkte til styreren, han tok det opp med de det gjaldt. Det roet seg litt, altså at det ikke var festing hver helg, men hensyn var tydelig noe de ikke praktiserte..

(Skulle nesten tro det var samme studentby det er snakk om :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det høres faktisk ut som vi snakker om sammme stedet, vi har parhybler her også, som ligger vegg-i-vegg med felles kjøkken, sjø :wink:

De her det er snakk har ikke fullt hybelen av folk virker det som, men åpner opp hybeldøra si (!) - vinduet og spiller på fullt volum i timesvis. Virker ikke som de reflerkterer over at det kanskje er folk som ikke er ute på byen, men som derimot skal jobbe dagen etter, lese, eller bare vil sove på nettene, selv om det er helg :P Vet ikke hva jeg skal gjøre..blir vel til at jeg avventer det hele og ser om det samme gjentar seg i natt igjen, samt neste helg.. Er uansett for utmattet til å finne en adekvat løsning nå, fått ødelagt hele dagen, og må gå rundt som en zombie til kvelden kommer, for å ikke øedelegge døgnrytmen. Men da er det vel full ompa-ompa igjen..

Man burde ikke kødde med overtrøtte mennesker, tror det kan bli farlig.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mystiqa

Er det ikke bedre å ta det opp med dem på en hyggelig måte? Vil det ikke føre til dårlig stemning hvis de vet at en har klagd til ledelsen uten å ta det opp med dem det gjelder først?

Kanskje de også finner ut at det er du som har klagd? Da tror jeg de heller tåler at du pent legger frem problemet ditt.. :-)

Jeg hadde en bråkete nabo der jeg bodde før.. jeg sendte skriftlig klage til Borettslaget. Og dama ved siden av fikk vite at det var jeg som klaget. Snakket ikke til meg mer. Lite hyggelig..

Lykke til da.. sånt er skikkelig uholdbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mystiqa, jo, det er vel det mest fornuftige når alt kommer til alt. Og dersom det ikke bedrer seg etter at man faktisk har snakket ansikt til ansikt, så får ledelsen være siste utvei. Poenget mitt her var bare at jeg har veldig kort lunte ift. den slags personer. Det er jo snakk om litt "spesielle" folk, som ikke har tankegang for andre enn seg selv. Og da kan det fort bli nasty, dersom jeg plumper ut med noe om at de er hensynsløse, for så at de svarer noe frekt tilbake. Må bare bite det i meg ser det ut til, og smile pent og be om nåde nærmest. Jeg tror ikke at jeg blir utsatt for noe kvalm dersom de finner ut at jeg går til ledelsen først..det er jo bare husordensreglene, likt for alle det..ledelsen har rett til å bli underretta synes jeg. Men ja..snakke rolig og behersket med de først. :-?

Kjenner også til det der med dårlig naboskap, og hvor slitsomt det kan være..bodde i et nabofelt for et par år siden, og ringte en gang og klaget på festing og høy musikk til de tidlige morgentimer. Det bodde småbarnsfamilier like ved osv, samt meg som drev med eksamensinnspurten. Spurte pent om nårtid musikken ville bli skrudd av.. Resultatet ble at hver gang jeg stakk nesa ut av døra, måtte dessv passere huset deres når jeg skulle ut, så skrek de masse dritt etter meg. Men det var SKIKKELIGE sosiale amøber riktignok, alkoholiserte sådan..

Valhalla: skål :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd på studentbyer, og det er vanlig kotyme å klage direkte til ledelsen. Ingen får vite at det var deg, og ledelsen (sio?) har erfaring med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Kjenner veldig godt følelsen og usikkerheten din igjen her. For det første, du er ikke på tuppa. Det er en grunn til at reglene finnes. Og selvfølgelig er det ubehagelig å si ifra, mest sannsynlig er det alkohol i bildet også, så du kan ikke forvente en positiv dialog med de som bråker. Reglene er laget fordi det er en grunn til det, og er selvfølgelig til alles beste. Ikke føl deg dum, teit eller noe annet, du har all rett. Mange studentbyer har vaktselskap som tar seg av slike situasjoner, sjekk om du kan ringe de, dersom det foreligger en slik avtale. Ellers er det veldig viktig å ta det opp med administrasjonen, forklar at du skal bo der en stund og derfor ønsker å være mest mulig anonym. Forhåpentlig vis treffer du på en forståelsesfull person som tar dette videre. Dersom dette ikke hjelper er det viktig at du skriver en skriftelig klage til administrasjonen. Det kan være at andre også klager og ting kan bli sett i en sammenheng. Dokumentasjon er vikig. For ordens skyld skriv ned dato, tidspunkt og hvor lenge bråket pågår, og ha denne info for deg selv. Skriv ned hver gang det blir bråk slik at du har noe å slå i bordet med dersom dette blir et vedvarende problem.

Som du sikkert forstår har vi, vi er en barnefamilie i borrettslag, vært ute for slikt. For oss tok det to år for å få bukt med fyll og festing som var et stort problem for oss. Vanligvis ordner dette seg greit, bare ta det opp med administrasjonen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx Coolaid..kjipe saker dette ja. Men i går kveld/natt var det "kun" musikk mellom 23 og 01. De blir vel slitne etterhvert de også.. Jeg får uansett ikke sove nå, siden jeg slokna i går ettermiddag og våknet uthvilt på det beleilige tidspunktet 22.. :-? Og ja..det konsumeres endel alkohol..står lina opp med tomflasker stadig vekk rundt her. Hadde de bare kunne tatt festinga på byen istedet. Men..det går seg vel til.. Takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det står i kontrakten "at man skal respektere hverandres behov for ro" så kan du si til ledelsen at det er kontraktbrudd , da MÅ de gjøre noe .

Trenger man ro så er det mere viktig enn at folk trenger å feste synes jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg Anders.. Her bor det folk med ulike behov og ulike livsførsler.. Festing kan man ta på byen, og hvis ikke, må man tilpasse støynivået slik at de som vil kan få sove. Alle har vel krav på en natts søvn..det her er jo hjemmet mitt faktisk nå framover..kan ikke akkurat la andres livsstil snu opp ned på min.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du bor i SiO, så ta kontakt med husverten din før du leverer en formell klage til resepsjonen. Husverten er der for å megle i sånne situasjoner. Vanligvis står det oppslag ved inngangen om hvem som er husvert for din blokk. Har bodd lenge i studentbolig, og har egentlig aldri hatt problemer med bråkete naboer, men har hørt om andre som har hatt trøbbel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phew glad du ikke er min nabo

Og atter en gang viste valhalla hvor voksen han er..

Hørt om respekt for andre, valhalla? Det er det dette dreier seg om. Du mener kanskje det er en menneskerett å bråke og holde naboer våkne fordi det er helg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Og atter en gang viste valhalla hvor voksen han er..

Hørt om respekt for andre, valhalla? Det er det dette dreier seg om. Du mener kanskje det er en menneskerett å bråke og holde naboer våkne fordi det er helg?

Monster, har du bodd i en studentby? Vil du ha ro i helgene bør du i respekt for de andre studentene finne deg et annet sted, eller leve med litt bråk. Kotymen vanligvis er at man er snille i eksamensperioden, og viser hensyn, og at man takler litt bråk ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...