Gå til innhold

Late som man har ME for å slippe å jobbe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og om ME er mentalt, hvorfor virker da kreftmedisin ?

Hadde det vært mentalt var det vel mental trening/psykolog som hadde vært løsningen ?

Anonymous poster hash: cdb6a...b5f

Jeg er så glad at mennesker som deg ikke jobber innenfor helsevesenet. Kreftmedisin som behandling for ME er kun på forskningsstadiet enda. Dersom du først skal involvere deg i diskusjonen bør du komme med argumenter som holder. At kreftmedisin kurerer ME er ikke et vanntett argument. Da hadde ikke ME vært et problem i dag.

Anonymous poster hash: 3d1a2...2d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er du til å påstå noen faker ME? Med mindre hun faktisk har sagt det rett ut til deg. Hadde noen trodd jeg hadde latet som jeg var syk (jeg har faktisk en alvorlig sykdom) så hadde jeg blitt forbannet. Mest sannsynlig ville jeg hatt venner som faktisk mistenker jeg lyver og lurer systemet. Tenk litt over hva du sier .

Anonymous poster hash: ba652...219

Dersom en person er ute hver helg, får svært gode resultater på skolen og ikke har spesielt høyt fravær og har et svært sosialt liv generelt er det lite som tilsier at vedkommende har ME. Er du uenig? Hvordan vet du egentlig at denne personen lurer systemet? Aner du hvor mange som selvdiagnostiserer seg selv med ME? Man trenger ikke å være diagnostisert med det for å fortelle omverdenen at man har det (dessverre).

Anonymous poster hash: 3d1a2...2d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ned på mennsker med psykiske lidelser? Ser du ned på mennesker som ikke kan fungere i hverdagen, men som har et sterkt ønske om å komme seg tilbake til samfunnet? Du generaliserer og sier at de kan jobbe svart og hugge ved og reise. Reise kan man ofte fordi det ofte anbefales i terapeutisk sammenheng, men du er ikke syk hvis du jobber svart på siden av å få trygd. Det forstår du godt selv. Er du her bare for å snakke stygt om de som er syke?

Nei, jeg snakker ikke stygt om de som er syke. Jeg snakker stygt om de som er "syke". Og jeg synes fortsatt det er merkelig at psykiske problemer, ME og andre diffuse sykdommer, har eksplodert de siste årene. Hvis man faktisk måtte jobbe for å klare seg, og ikke fikk trygd med mindre man virkelig, virkelig ikke er i stand til å forsørge seg selv gjennom lønnet arbeid, tror jeg nok en god del hadde blitt friske ganske kjapt.

Anonymous poster hash: 0da59...51c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få uføre må man jo også igjennom et attføringsprogram, der arbeidsevnen nettopp blir testet av en ekstern kompetansebedrift som ikke har noen tilknytning til vedkommende fra før. Det vil si at det ikke bare er legens papirer som ligger til grunn, men også en arbeidsevnevurdering som går direkte på hva man kan gjøre og i hvor stor grad. Disse bedriftene er drillet i å teste klientene og arbeider på en helt annen måte en fastlegen. Jeg tror det skal litt til å lure seg igjennom et 12-ukers program. Ikke at det aldri skjer, men hovedsaklig tror jeg at de som blir tildelt uføre er nettopp dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg snakker ikke stygt om de som er syke. Jeg snakker stygt om de som er "syke". Og jeg synes fortsatt det er merkelig at psykiske problemer, ME og andre diffuse sykdommer, har eksplodert de siste årene. Hvis man faktisk måtte jobbe for å klare seg, og ikke fikk trygd med mindre man virkelig, virkelig ikke er i stand til å forsørge seg selv gjennom lønnet arbeid, tror jeg nok en god del hadde blitt friske ganske kjapt. Anonymous poster hash: 0da59...51c

Norge har en av verdens høyeste sysselsetting. De innebærer at mange med dårlig helse også jobber, mens de i en del andre land ville stått helt utenfor arbeidslivet. Man får kuntrygd om man "virkelig ikke er o stand til å forsørge seg selv". At psykiske lidelser har "eksplodert" de siste årene er vel ikke tilfellet, men en del av stigmaet ved lettere psykiske lidelser har nok forsvunnet. De som virkelig sliter tungt psykisk, slet tungt også for 30 år siden.

Anonymous poster hash: 28a70...100

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det er mange som gjør det? Som lever i sus og dus og mottar penger fra nav? ME er jo en sykdom som det er enkelt å fake.

Anonymous poster hash: 4f57b...e2c

Sus og dus?

For å få ME diagnosen så må man - for utenom sykdommen som er jævlig nok i seg selv - igjennom ganske omfattende utredninger.

Utredninger som til tider er ekstremt nedverdigende.

I NAV og i sykehus vil man møte fagpersoner som himler med øynene, ikke vet særlig mye om sykdommen og som har som innstilling at ME er en tullediagnose - i beste fall - bare noe psykisk

I samfunnet blir man møtt som at man er en " NAVer " - en som bare må ta seg sammen og slutte å utnytte skattebetalernes penger.

Svært mange pasienter med ME-diagnosen har fått den i svært ung alder og har ofte ikke klart å opparbeide seg rettigheter til noen særlige pengeytelser.

De får derfor minstesats for AAP.

Å leve på under 12.000,- vil neppe kunne kalles å leve " i sus og dus "

Anonymous poster hash: 1137d...e5d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dere det er mange som gjør det? Som lever i sus og dus og mottar penger fra nav? ME er jo en sykdom som det er enkelt å fake.

Anonymous poster hash: 4f57b...e2c

Jeg kan ikke akkurat si at jeg lever i "sus og dus" med 11000 utbetalt i måneden.

Anonymous poster hash: 22923...210

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velter meg i min rikdom på 10500 i mnd, og med en husleie på 6600,- er det som å vinne i lotto; hver dag! (Dette tror enkelte er luksus. Sannheten er at jeg må ha økonomisk hjelp av foreldrene mine i en alder av 30 år)

Å jeg er heldig, elsker livet mitt

:sarkasme:



Anonymous poster hash: ce390...0e1
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig, veldig få som bevist faker sykdom for å få nav penger.

Heller at en liten gruppe mennesker som er av ulike grunner er late, utenfor, som kunne jobbet med god tilrettelegging, men ikke greier.

Hm, hvordan forklare...,

altså mennesker som er i grenselandet for lav iq (såkalte lettere tilbakestående på folkemunne), folk helt uten kulturell, økonomisk kompetanse til å se fremover, ha et mål. Folk som faktisk ikke blir motivert av motivasjonen av å jobbe, av å ha det sosiale av å ha jobb, selvrespekten, etc rundt det å ha en jobb å gå til hver dag, å få respekt og selvfølelse av å være nyttig.

Kynisk sagt, i dag redder vi flere og flere barn gjennom god medisinsk behandling. Og alle disse individene har ikke alltid med seg alt i kofferten. I gamle dager hadde vi flust av enklere jobber som ikke krevde særlig stor engasjement, selvstendig tenking, for å utføre. I dag der i mot lyser nesten alle stillingsannonser med "selvstendighet, kreativitet, kunne ta beslutt". Ikke alle kan, vil, klarer dette.

Om topic: fake me? Tja, når folk kan fake mentalt handikap (sak her i Sverige om det) og annet så hvorfor ikke. De jeg kjenner med me, har ikke vært igjennom alle mulige utredninger, men basert på komplett sykdomsbilde over flere år. Av fastlegen. (senere dog henvist til me senteret)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad at mennesker som deg ikke jobber innenfor helsevesenet. Kreftmedisin som behandling for ME er kun på forskningsstadiet enda. Dersom du først skal involvere deg i diskusjonen bør du komme med argumenter som holder. At kreftmedisin kurerer ME er ikke et vanntett argument. Da hadde ikke ME vært et problem i dag.

Anonymous poster hash: 3d1a2...2d8

Glad mennesker som meg ikke jobber i helsevesenet? Så forskning på en løsning mot en alvorlig sykdom er en uting altså?

Ja la oss heller bare sitte på ræv og se på at tusenvis bli frarøvet livet

Anonymous poster hash: cdb6a...b5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med de som tror folk på trygd lever i sus og dus? :klo: Tror folk bør sette seg litt bedre i inn i systemet og lære seg hvordan ting fungerer. Mange er generelt sure på uføre "Jeg gidder ikke at mine skattepenger som jeg har jobbet for skal gå til slabbedasker" er en veldig vanlig kommentar som flere slenger fra seg. Skulle jo tro de var sjalue på uføre. Det er bare begynne å fake en sykdom, så kan dere se hvor fett det et å leve på 10 000 kr i måneden.

Jeg er lei folk som skal syte og klage over folk som er syke. Akkurat som de tror alle bare overdriver og faker en alvorlig sykdom. Ingen kan noe for de er syke og uføre for mye ufortjent kritisk. Håper jeg ALDRI blir syk og ufør. Kan ikke tenke meg hvordan det må være å få så mye dritt slengt etter seg. Skjønner heller ikke hvordan noen skal kunne klare å fake ME.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har en av verdens høyeste sysselsetting. De innebærer at mange med dårlig helse også jobber, mens de i en del andre land ville stått helt utenfor arbeidslivet. Man får kuntrygd om man "virkelig ikke er o stand til å forsørge seg selv". At psykiske lidelser har "eksplodert" de siste årene er vel ikke tilfellet, men en del av stigmaet ved lettere psykiske lidelser har nok forsvunnet. De som virkelig sliter tungt psykisk, slet tungt også for 30 år siden.

Anonymous poster hash: 28a70...100

Du er naiv om du tror at det ikke finnes folk som snylter på systemet, og egentlig kunne vært i arbeid. Veldig naiv.

Anonymous poster hash: 0da59...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er naiv om du tror at det ikke finnes folk som snylter på systemet, og egentlig kunne vært i arbeid. Veldig naiv.

Anonymous poster hash: 0da59...51c

Sikkert noen få som gjør det, men det er ikke mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert noen få som gjør det, men det er ikke mange.

Hvor mange det er, vet verken du eller jeg. Jeg tror nok det er flere enn bare noen få i hele Norge som gjør det, dessverre.

Anonymous poster hash: 0da59...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg snakker ikke stygt om de som er syke. Jeg snakker stygt om de som er "syke". Og jeg synes fortsatt det er merkelig at psykiske problemer, ME og andre diffuse sykdommer, har eksplodert de siste årene. Hvis man faktisk måtte jobbe for å klare seg, og ikke fikk trygd med mindre man virkelig, virkelig ikke er i stand til å forsørge seg selv gjennom lønnet arbeid, tror jeg nok en god del hadde blitt friske ganske kjapt.

Anonymous poster hash: 0da59...51c

Har du ikke fått med deg at NAV sjefen har fått sparken da? Årsaken var at de ikke hadde jobbet hardt nok med å få folk ut i arbeid. Så nå blir det endring :) Regner med at attføring og uføretrygd blir vanskligere å få så da slipper nok denne stigmatiseringen av syke vrs "syke" å

Anonymous poster hash: 78a88...3cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velter meg i min rikdom på 10500 i mnd, og med en husleie på 6600,- er det som å vinne i lotto; hver dag! (Dette tror enkelte er luksus. Sannheten er at jeg må ha økonomisk hjelp av foreldrene mine i en alder av 30 år)

Å jeg er heldig, elsker livet mitt

:sarkasme:

Anonymous poster hash: ce390...0e1

Altså, det er en 80% butikklønn. Du kan også FLYTTE så finner du husleier på 3-4000 inkl strøm. Det er deg selv som setter deg i økonomisk vansker. Jeg sier ikke det er mye penger, men utgiftene dine kunne blitt satt ganske drastisk ned om du gjorde noen endringer.

Anonymous poster hash: 78a88...3cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du ikke fått med deg at NAV sjefen har fått sparken da? Årsaken var at de ikke hadde jobbet hardt nok med å få folk ut i arbeid. Så nå blir det endring :) Regner med at attføring og uføretrygd blir vanskligere å få så da slipper nok denne stigmatiseringen av syke vrs "syke" å

Anonymous poster hash: 78a88...3cf

Joda, jeg har fått med meg det, men så tungrodd som det systemet er, tviler jeg på at det skjer drastiske endringer over natta.

NAV fungerer jo ikke slik det er nå, så det er på tide det kommer nye krefter til.

Anonymous poster hash: 0da59...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad at mennesker som deg ikke jobber innenfor helsevesenet. Kreftmedisin som behandling for ME er kun på forskningsstadiet enda. Dersom du først skal involvere deg i diskusjonen bør du komme med argumenter som holder. At kreftmedisin kurerer ME er ikke et vanntett argument. Da hadde ikke ME vært et problem i dag.

Anonymous poster hash: 3d1a2...2d8

Legen min har informert meg om at kreftmedisin kan være et alternativ. Samtidig sier hun at de er forsiktig med det fordi kreftmedisin faktisk kan være kreftfremkallende, og i tillegg har den ganske store bivirkni, de er forsiktige med den. Så jo, de er begynt å bruke den, men med forsiktighet.

Anonymous poster hash: ea12f...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært utetisk. Du gir uføretrygdede dårlig rykte. Skam deg.



Anonymous poster hash: bbb2c...8ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har informert meg om at kreftmedisin kan være et alternativ. Samtidig sier hun at de er forsiktig med det fordi kreftmedisin faktisk kan være kreftfremkallende, og i tillegg har den ganske store bivirkni, de er forsiktige med den. Så jo, de er begynt å bruke den, men med forsiktighet.

Anonymous poster hash: ea12f...c5c

Kreftmedisin er fremdeles bare på forskningsstadiet, men med veldig gode resultater. Siste del i studien vil være ferdig seint i 2017, så det blir nok lenge før denne medisinen blir tilgjengelig for vanlige pasienter

Anonymous poster hash: cdb6a...b5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...