Gå til innhold

Dum ektemann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøv. :laugh: Det er ikke så enkelt som det virker.Jeg tenkte en gang at det i grunn var litt trist at jeg ikke var bedre kjent med de store norske.

Så jeg begynte å lese Ibsen. Vel, skal love deg at det er man ikke genuint opptatt av skjønnlitteratur så blir det er det tung å holde motivasjonen oppe. Lykke til.

Men folk har forskjellige interesser. Om Mona Levin og Knausgård fikk utdelt bøker om virkningsgrad i stirlingmotoren, kuldemedier i fremtidens biler og energitap i 2 og 3 lagsvinduer hadde antagelig ikke de lest boka ferdig heller.

Jeg har lest forholdsvis mye Ibsen og Shakespeare, så for min del går det greit. Uansett, det vesentlige er at du faktisk prøvde. Om jeg prøver å diskutere det med deg kan du kanskje fortelle meg hvorfor du følte du møtte motstand, hva som var problematisk, og hvordan du før og etter forsøket forholder deg til klassisk litteratur og mennesker som - med og uten belegg for det - påstår det er viktig å ha et forhold til klassisk litteratur. Det er en uendelig stor forskjell på det og å bare si "dette skjønner jeg meg ikke på."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ingen andre her inne so. skjønner at TS vil vekk og prøver finne grunner til å avslutte det hele ved å finne en grunn? Ingen normalt oppegående mennesker avbryter et ekteskap for noe så smått som det der. Videre lurer jeg på hvor smart TS er som gifter seg med noen hun ikke vet hvem er. Intelligens er ikke noe man kan fake og allmennkunnskap kan heller ikke fakes.

Anonymous poster hash: c6e2b...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre her inne so. skjønner at TS vil vekk og prøver finne grunner til å avslutte det hele ved å finne en grunn? Ingen normalt oppegående mennesker avbryter et ekteskap for noe så smått som det der. Videre lurer jeg på hvor smart TS er som gifter seg med noen hun ikke vet hvem er. Intelligens er ikke noe man kan fake og allmennkunnskap kan heller ikke fakes. Anonymous poster hash: c6e2b...f40

Joda, hvis du har lest de andre postingene i denne tråden så ser du at det er foreslått tidligere.

Ikke desto mindre lurer jeg på hvordan så mange klarer å avfeie "partner som oppleves som dum" som noe smått? Det går fullstendig over min forstand. Jeg er for så vidt enig i at intelligens ikke er noe man faker så lett, men i forelskelsens rus så er det fullt mulig å overse ting som senere blir mer og mer irriterende etterhvert som man ser det berører fler områder av liver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pandabjørnen

Ikke desto mindre lurer jeg på hvordan så mange klarer å avfeie "partner som oppleves som dum" som noe smått? Det går fullstendig over min forstand. Jeg er for så vidt enig i at intelligens ikke er noe man faker så lett, men i forelskelsens rus så er det fullt mulig å overse ting som senere blir mer og mer irriterende etterhvert som man ser det berører fler områder av liver.

Tror vel det kommer mest an på de emnene/temaene som Ts har skissert som årsaken til at hennes mann blir "stemplet" som dum av henne. Noe av dette er selvfølgelig ting en bør kunne noe om, mens noe annet av det hun nevner er jo kanskje ganske uinteressant (for ham) og dermed så kan han kanskje ikke noe om det. En behøver jo ikke bli stemplet som dum av den grunn, men nå har jo Ts kun kommet med dette her, så vi har jo ikke mer enn dette å "henge hatten på" heller.....

Er veldig enig i at forelskelse kan gjøre blind, og at enkelte manglende kunnskaper og/eller egenskaper kan bli mye mer synlige etterhvert som "hverdagen" kommer.

At ting ikke fungerer i hverdagen, hun har gått lei, de har vokst fra hverandre, de har mistet "lidenskapen", hun elsker ham ikke mer, vil jo være bedre årsaker for å avslutte et ekteskap, enn hva hun hittil har gitt som årsaker. Det hadde jo i hvert fall gitt litt mer mening, og en mer gyldig grunn til og avslutte et forhold/ekteskap, men det er nå kun min mening.....

Endret av pandabjørnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fælt å si det, men mannen min er så utrolig uopplyst og dum, at jeg nesten ikke vet om jeg orker mer... Noen eksempler på setninger som har kommet ut av hans munn (og dette er bare tre, av utallige, eksempler):

- Los Angeles ligger jo ikke ved kysten, det ligger inne i landet

- Hva er forskjellen på "gås" og "gjess"?

- Det finnes jo bare én type leverpostei, nemlig den i den gule boksen

Dette er altså en mann i midten av tredveårene, og det kan da ikke bare være meg som mener at disse tingene (og som sagt uhorvelig mange flere i samme gate..) er helt på tryne å si??

Dette dreier seg som sagt om en voksen mann, med høyere utdanning (riktignok bare bachelorgrad) og en forholdsvis godt betalt og seriøs jobb. Men allmennkunnskapen hans er tydeligvis nærmest ikke-eksisterende, og nå orker jeg snart ikke lenger. Jeg burde selvsagt ikke ha giftet meg med han (vet at noen av dere kommer til å kommentere nettopp det), men vi giftet oss da vi var veldig unge, og jeg skjønte vel ikke da hvor vanskelig det ville bli å leve med dette. Jeg føler vel også på mange måter at forskjellene mellom oss bare har økt, jeg så ikke på han som like stokk dum før, som det jeg gjør nå...

Hva tenker dere? Grunnlag for skilsmisse når partene i ekteskapet er såpass langt fra hverandre intellektuelt sett? Eller kan vi greie å finne en løsning??

Anonymous poster hash: a427a...3aa

Er du seriøs?

Hvis du er det, virker du veldig ovenfra og ned i forhold til ham.

Anonymous poster hash: 989bd...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg har riktignok bare lest side 1, 2 og 5 i denne diskusjonen, men jeg lurer på når TS oppdaget at mannen var så kunnskapsløs? Det kunne da umulig komme som en overraskelse den dagen de giftet seg? Og med det i bakhodet, og gitt at det ikke var et tvangsekteskap: var det ikke temmelig dumt av TS å velge å inngå ekteskap med vedkommende?

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har han "bare" bachlor? Herregud......hva har utdanningen med det du nevner å gjøre?

Anonymous poster hash: ff432...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"riktignok bare bachelorgrad"

...

Riktignok vet jeg også alt dette, å jeg er "bare en rørlegger"

Anonymous poster hash: 51a60...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som.oppriktig mente at ting ble radioaktive så fort de ble veldig skitne. Jeg lo høyt :)

Anonymous poster hash: 6bfee...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som.oppriktig mente at ting ble radioaktive så fort de ble veldig skitne. Jeg lo høyt :)

Anonymous poster hash: 6bfee...9fa

Og du er sikker på at han ikke flirte inni seg fordi du ikke skjønte at det var tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er sikker på at han ikke flirte inni seg fordi du ikke skjønte at det var tull?

Nei han mente det. Han har nevnt det i andre sammenhenger når han spiller og sånn.

Anonymous poster hash: 6bfee...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...