Gå til innhold

Daten kan ikke de fire evangelistene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ma-ma-Luc-Jo-Apostel-Gal... Nei nå falt jeg av melodien her.... Jeg vet godt dette, for jeg er blitt plaget gjennom indremisjonssamlinger og leirer og jeg vet ikke hva. Min mann vet GARANTERT ikke noe av det, og det er en kvalitet jeg setter høyt ved ham. Det å ha fjernet religion som en faktor i privatlivet er så heeeerlig. Savner virkelig ikke barndommens evige tilstedeværelse av overtro og humbug.

Ma ma luk jo apostel, ro ko ko gal ef fil kol. Tess tess tim tim tit file, he ja peter 2 johannes 3 ju jo.

Anonymous poster hash: c2f57...7c4
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Ingen husker ALT man har lært på skolen. Alt det som er ubrukelig faller automatisk bort.

Anonymous poster hash: 16f64...49f

OT, men da er det jammen mange her (på KG, mener jeg) som også betrakter matematikk som noe de ikke har bruk for. Når voksne mennesker ikke behersker enkel prosentregning for eksempel, kan man jo stusse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

OT, men da er det jammen mange her (på KG, mener jeg) som også betrakter matematikk som noe de ikke har bruk for. Når voksne mennesker ikke behersker enkel prosentregning for eksempel, kan man jo stusse.

Ja, da ville jeg stusset. Det handler jo ikke om faktakunnskap, men om en logisk metode. Og det er jo rimelig viktig for å fungere i samfunnet.

Nå minnet du meg om den sommeren jeg jobbet på en suvenirbutikk med mange utenlandske busser, og jeg var den eneste av sommerhjelpene som "turde" å regne om valuta. Jeg vekslet og de pakket, så det fungerte. Men jeg husker hvor oppgitt jeg var over at de bare nektet for at det var noe de overhodet kunne klart å takle. Og det var ikke som at de måtte sjekke kursen eller noe, for det tok jeg meg av hver eneste dag. Jeg satte opp tabeller for hva 100 norske kroner ville tilsvare i flere valutaer hver eneste dag osv.

Anonymous poster hash: c2f57...7c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg var usikker der gitt, men klarte å gjette dem når jeg tenkte meg litt om, så kunnskapen lå der bak i hodet og gjemte seg et sted. Men hadde du sagt de seks evangelistene så hadde jeg slengt på et par bibelske navn til :fnise:

Mener jeg har OK allmennkunnskap, men det er vel noen ting man bare ikke biter seg helt merke i gjennom livet. Alle har vel sine hull i allmennkunnskapen som noen andre kan synes at man burde vite?

I pubquiz-sammenheng så er vel bibelen og sport mine to store svarte hull i hodet :icon_lol:

Det er turn off om det er veldig hullete da..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke allmennkunnskap i dagens unge generasjon.

Anonymous poster hash: 79305...7d9

For en som er nesten 30 burde det vel være det?

Anonymous poster hash: 16b8e...c8e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke religiøs og har selektiv hukommelse. Dvs. at jeg kan like fort ikke huske navnene på de fire evangelistene som navnen på bøkene til Hamsun. Ganske sikker på at jeg fint skulle klart det, men det er ikke poenget. Jeg brydde meg ikke om kristendom og brydde meg ikke om norske forfattere, så dette er ikke kunnskap jeg har hatt noe som helst behov for å huske.

Hva skal han egentlig med denne kunnskapen i dag? Hvorfor er det urovekkende at han ikke vet det?

Om noe så forstår jeg det veldig godt. Vi lever i et informasjonssamfunn der vi blir nedlesset av informasjon hver eneste dag. At mange ikke husker noe de las om på barne- og ungdomsskolen ser jeg da ingen problemer med.

En trenger da vitterlig ikke vite navnene på evangelistene for å ha kunnskap om hvordan samfunnet fungerer i dag. Det er detaljer som ikke har noen som helst betydning. Kristendommens påvirkning av samfunnet kjenner jeg meget godt til, men det betyr ikke at jeg går rundt og husker på alle navnene i bibelen.

Alt mulig folk skal gå og bekymre seg over altså... En skal lese mye på KG. :rolleyes:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hahahah, at jeg ikke kan navnene på evangelistene gjør at jeg ikke forstår samfunnet? DAMN nå skal jeg legge meg ned i fosterstilling og gråte, ringe til KRL-læreren min fra barneskolen(?! når lærte vi dette!?) og gi henne en real skjennepreken for å ikke ha lært oss hvor viktig de fire navnene er, og at hele min forståelse for samfunnet er en ren løgn. Til TROSS for at jeg ennå har til gode å skulle navngi evangelistene på et eller annet punkt i mitt liv.

Anonymous poster hash: 841ed...32e

Neida, verden går ikke under om du ikke kan ramse opp navnene på evangelistene. Men jeg holder fast på at et minimum av kristendomskunnskap er ganske viktig for å forstå samfunnet vårt, og hvorfor det har blitt som det har blitt. Og hva/hvem evangelistene var er virkelig bare så vidt å pirke i overflaten av det aller mest elementære. Vi snakker ikke akkurat om oppramsing av 100 slektsledd fra Mosebøkene.

(Og så kan ingen hindre meg i å tenke hva jeg vil om folk som avfeier all kunnskap de ikke har umiddelbar praktisk nytte av som bortkastet tull.)

Anonymous poster hash: 0bce4...716

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personen er for øvrig fra Rogaland, og de burde da ha bedre peiling på dette enn de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette tegn på uvitenhet? Snakket om mest vanlige guttenavn gitt til nyfødte i fjor, og jeg nevnte det var en av de fire. Og han klarte ikke liste dem opp en gang! Lukas er svaret, for øvrig. Ville dere ha stusset litt over at slik barnelærdom ikke ble plukket opp? Ingen av oss er kristne, men likevel. Vi er i slutten av 20-årene.

Nei, dette er noe man lærte på skolen, og for de fleste går det i glemmeboken med årene, helt til de får barn som begynne i skolen og man får repetert det.

Det er jo ikke rart han hadde glemt det, vil jeg si.

Jeg husket vi lærte om det på skolen, og jeg husket bare i farten Lukas, Johannes og Matteus, men hadde glemt den siste ... Markus var det ja!

Så de fleste kommer jo på det til slutt, og om man helt har glemt det, så er det ikke så rart om man ikke har hørt om det på over 10 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personen er for øvrig fra Rogaland, og de burde da ha bedre peiling på dette enn de fleste?

det er jeg også, men krl var det kjedeligste faget og noe jeg aldri brydde meg om... så nei slikt har ingenting å si.

Anonymous poster hash: 092b0...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Matt – Ma – Luk – Joh - Apostel

Ro – Ko – Ko – Gal – Ef – Fi - Ko

Tess –Tess –Tim –Tim –Tit -File

He - Ja - Peter 2 -Johannes 3- Ju- Jo

(Melodi: Lille postbud min due)

Denne reglen om det nye testamentet lærte jeg på barneskolen, og den sitter.

Og ja, jeg mener dette er allmennkunnskap.

Anonymous poster hash: 36762...035
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, verden går ikke under om du ikke kan ramse opp navnene på evangelistene. Men jeg holder fast på at et minimum av kristendomskunnskap er ganske viktig for å forstå samfunnet vårt, og hvorfor det har blitt som det har blitt. Og hva/hvem evangelistene var er virkelig bare så vidt å pirke i overflaten av det aller mest elementære. Vi snakker ikke akkurat om oppramsing av 100 slektsledd fra Mosebøkene.

(Og så kan ingen hindre meg i å tenke hva jeg vil om folk som avfeier all kunnskap de ikke har umiddelbar praktisk nytte av som bortkastet tull.)

Anonymous poster hash: 0bce4...716

Hvis de fire navnene er så viktig for norsk kultur og samfunn, så burde da de 100 slektsleddene fra samme bokserie ha samme betydning, så da håper jeg vitterlig du kan de også så du ikke detter helt ut av samfunnet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de fire navnene er så viktig for norsk kultur og samfunn, så burde da de 100 slektsleddene fra samme bokserie ha samme betydning, så da håper jeg vitterlig du kan de også så du ikke detter helt ut av samfunnet.

Hæ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er så grunnleggende kunnskap at det er gult flagg å ikke kunne.

Anonymous poster hash: 81a88...13d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som mener dette er allmennkunnskap en bør kunne; hvorfor? Hvilken nytte har det å vite dette? Hva gjør det med et menneske i hverdagen å kunne det? Er det i det hele tatt noe dere har tenkt på de siste 5-10-20 årene? Når tenkte du sist på dette før du las det på KG? Og hvilken nytte hadde det den gang? Eller husker dere det bare fordi det har blitt repetert mange nok ganger i barndommen? Og at det er "allmennkunnskap" kun for å være allmennkunnskap, uten at det har noen praktisk betydning.

Og hva er feil med de som ikke kan det, mest sannsynlig fordi det ikke er noe de har tenkt på siden barneskolen og hjernen har skuffet bort informasjonen helt av seg selv?

Endret av Reddle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje personen er blitt traumatisert og har fortrengt det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Altså... det er gjerne sånn med allmennkunnskap at man glemmer noen ting, men at hva disse tingene er varierer fra person til person. Han kan ikke akkurat dette, mens det nok er noe annet du ikke husker selv.

Jeg husket to av disse evangelistene, og jeg har vokst opp i et kristent miljø, gått på søndagsskole, kristne leirer osv... you name it. Jeg kan mye om kristendommen, men akkurat disse to siste evangelistene husket jeg ikke. Betyr det at jeg har dårlig allmennkunnskap? Nei.

Anonymous poster hash: e06a6...e33
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matt – Ma – Luk – Joh - Apostel

Ro – Ko – Ko – Gal – Ef – Fi - Ko

Tess –Tess –Tim –Tim –Tit -File

He - Ja - Peter 2 -Johannes 3- Ju- Jo

(Melodi: Lille postbud min due)

Denne reglen om det nye testamentet lærte jeg på barneskolen, og den sitter.

Og ja, jeg mener dette er allmennkunnskap.

Anonymous poster hash: 36762...035

:fnise:

Den der lærte jeg også...Men spørsmålet er jo om jeg husker hva det sto for igjen uten å slå det opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler vel om interesse. Ikke alle har så stor interesse av å gå rundt og huske bibelhistorie. Siden jeg ikke finnes relgiøs overhode, så skal jeg innrømme at Bibelhistorie er noe som har gått inn i det ene øret, og ut av det andre (jeg trur ikke det gikk inn i øret en gang tidvis), så den er rimelig rusten. Om jeg er uinteressant som date fordi jeg ikke kan liste opp ting fra bibelen, så har jeg ikke truffet riktig date i det minste. Jeg husker aldri de ti bud på rams, jeg kan ikke den nye Fader Vår, en haug med salmer og slikt, men jeg kan kle meg korrekt og oppføre meg korrekt nok til å besøke en hver kirke eller relgiøst bygg over alt i verden uten å krenke noen.

Nå har jeg andre fagfelt jeg har betydelige mer kunnskap om, fordi jeg har mye mer interesse om det. Men hadde ikke akkurat dumpet folk fordi de ikke har samme kunnskapen, selv om jeg anser det som allmennkunnskap.

Om å kunne sin bibelhistorie er viktig, så er det nok lettere å lete blandt relgiøse menn. Mange av oss andre går ikke og husker på slik informasjon.

Anonymous poster hash: 9a2fb...e8b
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...