FrittgåendeBurugle Skrevet 22. mars 2015 #21 Del Skrevet 22. mars 2015 Er dette virkelig ikke allmennkunnskap? Jeg ville stussa. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #22 Del Skrevet 22. mars 2015 Jeg vil påstå jeg har god allmennkunnskap, kan navnet på de fleste presidenter/statsministere i Europa f.eks. Men religion har jeg aldri interessert meg for, og fulgte dårlig med på skolen. Så jeg visste ikke hva svaret var her. Anonymous poster hash: e5cea...54c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unforgivable Skrevet 22. mars 2015 #23 Del Skrevet 22. mars 2015 Er dette tegn på uvitenhet? Snakket om mest vanlige guttenavn gitt til nyfødte i fjor, og jeg nevnte det var en av de fire. Og han klarte ikke liste dem opp en gang! Lukas er svaret, for øvrig. Ville dere ha stusset litt over at slik barnelærdom ikke ble plukket opp? Ingen av oss er kristne, men likevel. Vi er i slutten av 20-årene.Anonymous poster hash: 16b8e...c8e Han virker ikke uviten, men du gjør 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 22. mars 2015 #24 Del Skrevet 22. mars 2015 Han virker ikke uviten, men du gjør Hvordan virker ts uvitende? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #25 Del Skrevet 22. mars 2015 Enten vi liker det eller ikke (og selv heller jeg mot "ikke"), har kristendommen hatt en temmelig stor innvirkning på samfunnet vårt. Litt elementær kunnskap om religionen er derfor noe jeg ser på som både nyttig og viktig. Og om man vet så lite om den viktigste religionen i landet vårt at man ikke en gang vet navnene på evangelistene - eller i det minste hva en evangelist er - mangler man etter min mening grunnleggende "verktøy" for å forstå samfunnet rundt seg. Anonymous poster hash: 0bce4...716 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unforgivable Skrevet 22. mars 2015 #26 Del Skrevet 22. mars 2015 Er man i slutten av 20-årene har man hatt faget "påtvungen kristen indoktrinering" på barneskolen, og burde da vite dette. På en annen side; det er lett å glemme ting man ikke har brukt for... Så hva mener du egentlig da? Burde han vite dette eller ei? Jeg har svært liten tro på at de fleste her husker slt de lærte på barneskolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rachelzane Skrevet 22. mars 2015 #27 Del Skrevet 22. mars 2015 har ikke peiling selv, kunne ikke brydd meg mindre om religion Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 22. mars 2015 #28 Del Skrevet 22. mars 2015 Er du seriøs? Jeg har ingen anelse hvem disse er Matheus, Johannes, Markus, Lukas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #29 Del Skrevet 22. mars 2015 Og du spør om det til en date? Jeg spurte ikke om det ut av det blå, men var på en quiz hvor spørsmålet om mest brukte navn på nyfødte gutter ble stilt, og hintet var at det var det samme som en av de fire evangelistene. Anonymous poster hash: 16b8e...c8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 22. mars 2015 #30 Del Skrevet 22. mars 2015 At man ikke husker en ting jeg regner som allmennkunnskap er selvfølgelig greit, men hvis de samler seg opp, så må jeg innrømme at det for meg ikke er særlig attraktivt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 22. mars 2015 #31 Del Skrevet 22. mars 2015 Så hva mener du egentlig da? Burde han vite dette eller ei? Jeg har svært liten tro på at de fleste her husker slt de lærte på barneskolen Jeg trodde dette var noe alle kunne, men det betyr ikke at jeg mener det er viktig kunnskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #32 Del Skrevet 22. mars 2015 Manglende allmennkunnskap. Og dette handler ikke om religion og at kristendom er så viktig, selv om jeg ser at mange her i tråden kjører "OMG, kristendom er lame,azz" for å forsvare det jeg mener er hull i allmennkunnskappen, men om at det er sånt man vet, når man er oppvokst i Norge. Anonymous poster hash: 2e337...21f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #33 Del Skrevet 22. mars 2015 Om noen ville droppet meg for at jeg ikke kunne noe så irrelevant som 4 evangelister, så hadde jeg gladlig kommet dem i forkjøpet og droppet meg selv ut av forholdet. Anonymous poster hash: d28a6...640 Det handler mer om at jeg lurte på om ikke dette er noe så å si alle som gikk på barneskolen på 90-tallet bør kunne. Og at de som ev. ikke vet det kanskje er folk som ikke har så mye allmennkunnskaper generelt. Anonymous poster hash: 16b8e...c8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 22. mars 2015 #34 Del Skrevet 22. mars 2015 Jeg hadde også stusset på dette. Hadde nok også lurt på hva annet denne personen ikke hadde fått med seg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #35 Del Skrevet 22. mars 2015 Det er vanlig å dele inn hukommelsen i tre hovedformer: Sensorisk register – kan sammenlignes med input i datamaskinen. Kortid/arbeidshukommelse – kan sammenlignes med computerens prosessor. Langtidshukommelse – kan sammenlignes med harddisken i maskinen. Utfordringen med å få folk til å huske noe er å bringe informasjonen (sanseinntrykket) vi har gitt dem fra det sensoriske minne som er et midlertidig minne som brukes i forbindelse med organiseringen og tolkningen av sanseinntrykket. Det meste av informasjonen i det sensoriske minnet forsvinner raskt, men noe av informasjonen går inn i korttidshukommelsen (også kalt arbeidsminnet), før informasjonen senere kanskje vil bli overført til langtidshukommelsen hvis informasjonen anses som viktig nok for oss. ergo, slikt er kanskje ikke viktig for ham, på samme måte som noen ting fra skolen, livet, samfunnet ikke er viktig for deg Anonymous poster hash: 092b0...9cb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #36 Del Skrevet 22. mars 2015 Dette er ikke allmennkunnskap i dagens unge generasjon. Anonymous poster hash: 79305...7d9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #37 Del Skrevet 22. mars 2015 Det handler mer om at jeg lurte på om ikke dette er noe så å si alle som gikk på barneskolen på 90-tallet bør kunne. Og at de som ev. ikke vet det kanskje er folk som ikke har så mye allmennkunnskaper generelt. Anonymous poster hash: 16b8e...c8e Hva man husker og ikke husker kommer litt ann på hva man mener er viktig, og ha som interesserer deg. Personlig synes jeg religion bare er tull. Det gjør slik at jeg ikke vil anstrenge meg for å huske på unyttig tullball som ble diktet opp av en eller annen kar for rundt 2000 år siden. Det betyr dog ikke at jeg har noe imot de kristne verdiene, de synes jeg er greie. Når det kommer til punktet om allmenkunnskap generelt så vil jeg påstå at jeg var ganske flink i de fleste fag på skolen, og at jeg kan mye relevant til samfunnet vi lever i. Så at man ikke husker / vet en liten filleting som dette mener jeg ikke kan ha noen form for sammenheng med ens nivå av allmenkunnskap. Anonymous poster hash: d28a6...640 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #38 Del Skrevet 22. mars 2015 Enten vi liker det eller ikke (og selv heller jeg mot "ikke"), har kristendommen hatt en temmelig stor innvirkning på samfunnet vårt. Litt elementær kunnskap om religionen er derfor noe jeg ser på som både nyttig og viktig. Og om man vet så lite om den viktigste religionen i landet vårt at man ikke en gang vet navnene på evangelistene - eller i det minste hva en evangelist er - mangler man etter min mening grunnleggende "verktøy" for å forstå samfunnet rundt seg. Anonymous poster hash: 0bce4...716 Hahahah, at jeg ikke kan navnene på evangelistene gjør at jeg ikke forstår samfunnet? DAMN nå skal jeg legge meg ned i fosterstilling og gråte, ringe til KRL-læreren min fra barneskolen(?! når lærte vi dette!?) og gi henne en real skjennepreken for å ikke ha lært oss hvor viktig de fire navnene er, og at hele min forståelse for samfunnet er en ren løgn. Til TROSS for at jeg ennå har til gode å skulle navngi evangelistene på et eller annet punkt i mitt liv. Anonymous poster hash: 841ed...32e 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2015 #39 Del Skrevet 22. mars 2015 Er dette tegn på uvitenhet? Snakket om mest vanlige guttenavn gitt til nyfødte i fjor, og jeg nevnte det var en av de fire. Og han klarte ikke liste dem opp en gang! Lukas er svaret, for øvrig. Ville dere ha stusset litt over at slik barnelærdom ikke ble plukket opp? Ingen av oss er kristne, men likevel. Vi er i slutten av 20-årene.Anonymous poster hash: 16b8e...c8e Hva er ennavelister? Aldri hørt om. Anonymous poster hash: 9a680...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amantheia Skrevet 22. mars 2015 #40 Del Skrevet 22. mars 2015 Eg hugsa ikkje evangelistane, og eg hadde i snitt 5 i alle fag på ungdomsskulen. Å reagera så kraftig på at ein ikkje kan denne lille biten frå skulen er jo kanskje å overreagera... Eg vil seie eg er relativt oppegåande, og kan mykje allmennkunnskap, men ingen kan vite alt. Kanskje greitt å ikkje leggje så stor vekt på akkurat dette? Det er jo ikkje desse 4 namna som gjer opp fyren. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå