Gå til innhold

For dere som synes fødsel nr 2 var lettere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt OT, men jeg har derimot hørt at å føde nr tre var lett i forhold til de to andre. Så er nok individuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg hadde ein tung 1. fødsel - normalt langvarig og fin kontroll på riene med lystgass, men som enda med 1 time pressrier som eg ikkje 'kjente' (eg pressa når jordmor sa ifra), barnet kom ikkje nnedfra bekkenet, og eg var redd for at dette ikkje gjekk bra. Vaakum og solid klipp fekk baby ut, barnet var stjernekikker (feilstilling) og eg mista ein del blod (+ braut halebeinet). Det føltes veldig traumatisk, og både eg og mannen hadde behov for å snakke om alt som skjedde under fødselen (eg huska heller ikkje alt som skjedde rundt meg).

Likevel var eg ikkje skremt fra å føde fleire gonger. Fødsel nr 2 var igangsatt pga overtid. Trengte ikkje meir hjelp enn at legen tok vatnet. Fødselen hadde heilt normalt forløp, og tok kun 5 timar frå vannavgang. For første gang kjende eg korleis pressriene fungerer, og eg kjende godt (!) korleis bekkenet opna seg når barnet kom nedover. Midt oppi dette smilte eg (ubevisst, men eg var så glad for å kjenne at dette var slik det skulle vere), og barnepleiaren kommenterte at eg smilte. Kjempeflott fødsel!

Tredje fødsel var igangsatt med vasstaking som nr 2. Fekk tvillingrier, smerter i bekkenet pga roterande baby, hadde 0 energi/søvn innabords. Fødselen tok berre litt over 3 timar, men eg var berre knapt medviten dei siste 2 timane. Forferdelig følelse, og forferdelig vondt. Men fort gjort då! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel 1 drøyde en evighet, riene begynte mandagskveld og var utrolig lite effektive... Ungen ble født midt på dagen onsdag, jeg var utslitt og det endte med blodtap og sengearrest + feber, infeksjon og antibiotikakur.

Med nummer to kjente jeg riene klokka ett om natta og ungen var ute sju timer senere. Jeg var i knall form etterpå, dusjet etter en liten time, var veldig gira og alt var bare så mye bedre!

Anonymous poster hash: b682e...cf2

Min fødsel var ganske lik din første fødsel. Med infeksjon, blodoverføring og antibiotika intravanøst, min fødsel endte dog i ks etter 38 timer.

Er godt og høre at fødsel nr 2 kan være totalt anderledes :) barseltiden ble ikke akkurat rosenrød for og si det sånn..

Anonymous poster hash: c41c1...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ordtak, ja, men det er ikke det jeg sikter til her, gitt.... Mange sier at fødsel nr 3 var verre enn de to første.

Anonymous poster hash: 8b788...a8d

Det har jeg også hørt. En forklaring jeg har hørt er at man husker en enkel 2. fødsel og derfor får seg en liten overraskelse med hensyn på smerter på nr 3.

Anonymous poster hash: 58324...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er veldig spent på dette selv. Hadde styrtfødsel med første mann og ble klippet over muskel to ganger for å få han ut. Hjerterytmen hans sank og de måtte ha han ut fort. Jeg hadde så tette rier at han ikke fikk hentet seg inn igjen før neste rie kom.

Er redd for å revne i gamle klipp. Men håper jeg får føde i vann denne gangen som også kan være til hjelp på å unngå å revne i arr.

Siden jeg nå har født kan jeg jo oppdatere hvordan min andre fødsel ble :) (siterer meg selv)

Denne gangen tok det 4 timer fra aktiv fødsel (4-10 cm og baby var ute), men latensfasen tok ganske lang tid og fra 3-4 cm tok det faktisk 5 timer.

Første fødsel tok 3 timer fra vannet gikk men 1,5 time fra aktiv fødsel.

Revnet en liten andre grads og to-tre pyntesting. Revner ikke i det gamle arret :)

Riene var heftige, men de var langt ifra tette nok. Kom mellom 5-7 minutter mellom hver rie og noen ganger til og med 10 minutter mellom.

Gikk veldig tregt og det stoppet litt opp fra 9-10 cm så jeg måtte få akupunktur for å få tettere rier.

Jeg fødte i vann som ønsket og føler fødselen ble mye bedre selv om den tok lenger tid enn sist.

Og formen er MYE bedre enn den var første gangen! Har ikke kjent noe ting stingene nedentil, bekkenet er fortsatt litt vondt enda (snart 2 uker siden jeg fødte).

Første gangen kunne jeg ikke sitte skikkelig på skrittet før 5-6 uker og klippet var supervondt i mange uker.

Så første fødsel var altfor rask, intens og jeg fikk en mye hardere fødsel.

Andre fødsel, treg og lang, men mye bedre og formen var også mye bedre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg nå har født kan jeg jo oppdatere hvordan min andre fødsel ble :) (siterer meg selv)

Denne gangen tok det 4 timer fra aktiv fødsel (4-10 cm og baby var ute), men latensfasen tok ganske lang tid og fra 3-4 cm tok det faktisk 5 timer.

Første fødsel tok 3 timer fra vannet gikk men 1,5 time fra aktiv fødsel.

Revnet en liten andre grads og to-tre pyntesting. Revner ikke i det gamle arret :)

Riene var heftige, men de var langt ifra tette nok. Kom mellom 5-7 minutter mellom hver rie og noen ganger til og med 10 minutter mellom.

Gikk veldig tregt og det stoppet litt opp fra 9-10 cm så jeg måtte få akupunktur for å få tettere rier.

Jeg fødte i vann som ønsket og føler fødselen ble mye bedre selv om den tok lenger tid enn sist.

Og formen er MYE bedre enn den var første gangen! Har ikke kjent noe ting stingene nedentil, bekkenet er fortsatt litt vondt enda (snart 2 uker siden jeg fødte).

Første gangen kunne jeg ikke sitte skikkelig på skrittet før 5-6 uker og klippet var supervondt i mange uker.

Så første fødsel var altfor rask, intens og jeg fikk en mye hardere fødsel.

Andre fødsel, treg og lang, men mye bedre og formen var også mye bedre etterpå.

Gratulerer med baby! Jeg har lurt på hvordan det har gått med deg og med fødselen så artig med oppdatering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde ein tung 1. fødsel - normalt langvarig og fin kontroll på riene med lystgass, men som enda med 1 time pressrier som eg ikkje 'kjente' (eg pressa når jordmor sa ifra), barnet kom ikkje nnedfra bekkenet, og eg var redd for at dette ikkje gjekk bra. Vaakum og solid klipp fekk baby ut, barnet var stjernekikker (feilstilling) og eg mista ein del blod (+ braut halebeinet). Det føltes veldig traumatisk, og både eg og mannen hadde behov for å snakke om alt som skjedde under fødselen (eg huska heller ikkje alt som skjedde rundt meg).

Likevel var eg ikkje skremt fra å føde fleire gonger. Fødsel nr 2 var igangsatt pga overtid. Trengte ikkje meir hjelp enn at legen tok vatnet. Fødselen hadde heilt normalt forløp, og tok kun 5 timar frå vannavgang. For første gang kjende eg korleis pressriene fungerer, og eg kjende godt (!) korleis bekkenet opna seg når barnet kom nedover. Midt oppi dette smilte eg (ubevisst, men eg var så glad for å kjenne at dette var slik det skulle vere), og barnepleiaren kommenterte at eg smilte. Kjempeflott fødsel!

Tredje fødsel var igangsatt med vasstaking som nr 2. Fekk tvillingrier, smerter i bekkenet pga roterande baby, hadde 0 energi/søvn innabords. Fødselen tok berre litt over 3 timar, men eg var berre knapt medviten dei siste 2 timane. Forferdelig følelse, og forferdelig vondt. Men fort gjort då! :)

Kjenner meg veldig igjen med den tredje fødselen din! Min andre fødsel var sånn, tok to timer fra de tok vannet og riene kom. Forferdelig følelse og forferdelig vondt ja!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med baby! Jeg har lurt på hvordan det har gått med deg og med fødselen så artig med oppdatering :)

Tusen takk :hjerte: Det har gått utrolig bra ja :)

Blir spennende å høre hvordan det går med din fødsel også! Ikke lenge igjen nå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...